Umur Sudah 50 Tahun Tiba Tiba Hamil Ingatkan Menopaus Rupanya Ada Si Comel Dalam Rahim


Umur sudah 50 tahun, tiba-tiba hamil, ingatkan menopaus, rupanya ada ‘si comel’ dalam rahim. Kebanyakan wanita akan mengalami menopaus pada sekitar usia 50 tahun. Pada usia ini, ovari akan mula menurun aktivitinya, sehingga tidak lagi mampu menghasilkan telur yang berkualiti baik dan siap untuk disenyawakan.

Umur Sudah 50 Tahun, Tiba-tiba Hamil, Ingatkan Menopaus Oleh itu, kehamilan akan menjadi lebih sukar berlaku. Dalam keadaan ini, jika hubungan intim dilakukan, sperma yang masuk boleh mati atau keluar kembali bersama dengan rembesan vagina yang lain.
Bagaimanapun terdapat juga wanita yang mempunyai tempoh subur yang lebih panjang, iaitu hingga lebih dari 50 tahun. Dalam kes seperti ini, tidak mustahil ovari masih mampu menghasilkan telur yang siap untuk disenyawakan, dan kehamilan boleh berlaku jika hubungan seks dilakukan tanpa perlindungan.
Kredit foto: Freepik Maka sebab itulah tidak mustahil untuk wanita yang berumur 50 tahun ke atas akan hamil. Selagi masih datang haid, selagi itulah peluang untuk hamil itu masih ada. Istilah ‘tutup kilang’ sering digunakan pasangan suami isteri yang merancang keluarga untuk tidak menambah cahaya mata lagi. Masih ramai yang lebih gemar merancang sendiri sehingga berlaku kehamilan secara mengejut.
@drnasrah Dah nak menopause ke atau??? #scan #medicaltiktok #scanawalkehamilan #scanconfirmpregnant #scan2d #menopause #tiktokguru #medical #learnontiktok ♬ Oh No (Instrumental) – Kreepa
Kehamilan pada usia tua lebih berisiko menimbulkan pelbagai komplikasi, baik bagi ibu (seperti pendarahan selepas bersalin, masalah jantung, anemia, kesukaran bersalin, dan sebagainya) mahupun janinnya (seperti menyebabkan kecacatan kelahiran, kelewatan perkembangan janin dalam rahim, peningkatan risiko kelahiran pramatang atau berat lahir rendah, dan sebagainya).

Rupanya Ada ‘Si Comel’ Dalam Rahim Seiring bertambahnya usia, kesuburan wanita akan semakin menurun. Namun, meskipun peluang untuk hamil menjadi semakin kecil, bukan bermakna kehamilan tidak boleh terjadi. Sebenarnya, terdapat beberapa wanita yang hamil pada usia 50 tahun atau lebih.
Contohnya, penyanyi Janet Jackson yang hamil pada usia 50 tahun pada 2016, artis senior Brigitte Nielsen yang hamil pada usia 54 tahun pada 2018, dan ibu kepada artis cantik, Celine Evangelista, yang hamil kembar pada usia 50-an.

RISIKO HAMIL USIA 50AN
Semakin tua usia semasa hamil, semakin besar risiko kesihatan yang mengancam. Menurut American Society for Reproductive Medicine, wanita mengalami sedikit penurunan kesuburan pada awal usia 30-an, dan akan terus menurun secara signifikan antara usia 35 dan 45 tahun.
Wanita berusia 30 tahun dengan kitaran haid yang normal, mempunyai peluang hamil sebanyak 20 peratus. Pada awal usia 40-an, peluang untuk hamil akan menurun menjadi kurang dari 5 peratus. Pada pertengahan usia 40-an, kebanyakan wanita sudah tidak dapat hamil dan pada usia 51 tahun, rata-rata wanita telah memasuki masa menopaus.
Bagaimanapun, kemungkinan wanita untuk hamil pada usia 50 tahun atau lebih masih ada. Sama ada secara semula jadi atau melalui teknologi perubatan, seperti pemindahan telur. Telur tersebut boleh berasal dari penderma atau dari telur sendiri yang dibekukan sebelumnya.
Apakah risiko kesihatan yang mungkin mengancam jika hamil pada usia 50 tahun? Tentunya banyak. Dalam dunia perubatan, kehamilan pada usia tua disebut sebagai kehamilan geriatrik.
Secara umumnya, berikut adalah beberapa risiko yang mengancam jika hamil pada usia tua:
Diabetes Gestasional
Hamil pada usia 50 tahun membuat seorang wanita lebih berisiko mengalami diabetes gestasional kerana pengaruh hormon kehamilan. Jika tidak ditangani, keadaan ini boleh meningkatkan risiko bayi tumbuh besar dan menyukarkan proses kelahiran.
Oleh itu, penting bagi wanita yang hamil pada usia 50 tahun untuk mengawal kadar gula darah dengan mengamalkan pemakanan yang sihat dan bersenam ringan secara rutin.
Hipertensi
Risiko kesihatan lain yang mengancam jika hamil pada usia 50 tahun adalah hipertensi, yang juga boleh berakhir dengan preeklampsia. Namun, risiko keadaan ini boleh dikurangkan dengan mengamalkan gaya hidup sihat untuk mengawal tekanan darah dan melakukan pemeriksaan kehamilan secara rutin.
Kelahiran Pramatang dan Berat Badan Bayi Rendah
Hamil pada usia 50 tahun lebih berisiko mengalami kelahiran pramatang. Risiko ini meningkat jika ibu hamil mengalami keadaan perubatan lain atau hamil kembar. Jika kelahiran pramatang berlaku, risiko bayi lahir dengan berat badan rendah juga meningkat. Bayi yang lahir sebelum waktunya mempunyai organ dalaman yang belum berkembang sepenuhnya.
Bersalin Caesar
Banyak risiko komplikasi kehamilan ketika hamil pada usia 50 tahun membuat seorang wanita lebih berisiko melahirkan dengan kaedah caesar. Terutama jika ibu mengalami plasenta previa, iaitu keadaan ketika plasenta menghalang leher rahim.
Kredit foto: Freepik Kelainan Kromosom pada Bayi
Bayi yang lahir dari ibu yang hamil pada usia 50 tahun lebih berisiko mengalami kelainan kromosom seperti sindrom Down. Semakin tua usia ibu, semakin besar risiko kelainan kromosom pada bayi.
Keguguran atau Bayi Lahir Mati (Stillbirth)
Risiko kedua-dua keadaan ini umumnya disebabkan oleh keadaan perubatan yang dialami ibu atau kelainan kromosom pada bayi. Sama seperti sindrom Down, risiko keguguran dan bayi lahir mati akan meningkat seiring dengan usia ibu semasa hamil.
Selain pelbagai masalah kesihatan tadi, hamil pada usia 50 tahun boleh menjadi lebih mencabar berbanding hamil pada usia yang lebih muda. Ibu yang hamil pada usia 50 tahun mungkin lebih mudah mengalami ketidakselesaan semasa kehamilan, seperti:
Kelelahan.
Sakit otot.
Sakit sendi.
Kaki bengkak.
Mudah marah dan kemurungan.
Itulah beberapa risiko kesihatan yang mengancam jika hamil pada usia 50 tahun. Walaupun terdapat banyak risiko, beberapa ibu yang hamil pada usia 50 tahun dapat menjalani kehamilan dengan baik dan melahirkan bayi yang sihat. Hal ini kerana kesuburan dan keadaan tubuh setiap wanita adalah berbeza-beza.
Untuk mencegah pelbagai risiko kesihatan yang mungkin terjadi semasa hamil pada usia 50 tahun, ibu boleh mengamalkan gaya hidup sihat dan melakukan pemeriksaan kehamilan secara rutin. Bagi memudahkan, gunakan sahaja aplikasi Halodoc untuk membuat janji temu dengan doktor pakar sakit puan di hospital.
Sumber: TikTok Dr Nasrah Facebook Public Health Malaysia dan halodoc.com
Kredit foto (top image): Freepik
Baca artikel lain juga: Vitamin Atau Suplemen Ibu Hamil, Perlu Ke Ambil?
Ibu Hamil Ada GDM Perlu Jaga Pemakanan, Ikut Panduan Sihat Ni!
Panduan Buat Ujian Kehamilan Di Rumah, Do’s & Don’ts Ni Bakal Ibu Perlu Tahu!
 
 
 

Jom bawa anak-anak pergi Zoo Melaka, boleh tengok animals dan main games! Boleh menang banyak hadiah tau.
Klik sini untuk daftar: https://kliik.je/product-details/79?title=simpan-challenge-sspn

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) sekarang!
Dapatkan lebih ilmu keibubapaan di Tik Tok Pa&Ma @pama.my
 
 
The post Umur Sudah 50 Tahun, Tiba-tiba Hamil, Ingatkan Menopaus, Rupanya Ada ‘Si Comel’ Dalam Rahim appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/umur-sudah-50-tahun-tiba-tiba-hamil-ingatkan-menopaus-rupanya-ada-si-comel-dalam-rahim/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Raja Ilya Umum Hamil Anak Kedua Nampak Baby Bump Comel Pusingan Kedua

Raja Ilya Umum Hamil Anak Kedua Nampak Baby Bump Comel Pusingan Kedua

papar berkaitan - pada 31/5/2024 - jumlah : 70 hits
Tahniah diucapkan buat pelakon Raja Ilya yang kini mengumumkan dirinya kini hamil anak kedua Menerusi perkongsian di Instagram Raja Ilya memuat naik foto menunjukkan baby bump dan imbasan ultrabunyi bayi keduanya Dua kali ganda cinta dua ka...
Intan Salleh Hamil Pun Nampak Cantik Kongsi Gambar Dengan Anak Anak Comel Baby Bump Dia

Intan Salleh Hamil Pun Nampak Cantik Kongsi Gambar Dengan Anak Anak Comel Baby Bump Dia

papar berkaitan - pada 14/6/2024 - jumlah : 100 hits
Intan Salleh hamil pun nampak cantik kongsi gambar dengan anak anak comel baby bump dia Personaliti media sosial berkongsi momen bersama ketiga tiga orang anak lelakinya Intan Salleh Hamil Pun Nampak Cantik Kongsi Gambar Dengan Anak anak Co...
Tip Ajar Anak Mengaji Al Quran Tanpa Memaksa Umur 3 Tahun Dah Boleh Mula

Tip Ajar Anak Mengaji Al Quran Tanpa Memaksa Umur 3 Tahun Dah Boleh Mula

papar berkaitan - pada 14/6/2024 - jumlah : 78 hits
Tip ajar anak al quran tanpa memaksa umur 3 tahun dah boleh mula Bila lihat anak mengaji Al Quran dengan lancar dalam usia bawah 7 tahun sejuk hati mak ayah Lagi seronok jika anak dilatih mengaji tanpa menggunakan rotan apatah lagi paksaan ...
Syl Minta Perkara Tppunya Dipercepat Saya Makin Kurus Umur Sudah 70 Tahun

Syl Minta Perkara Tppunya Dipercepat Saya Makin Kurus Umur Sudah 70 Tahun

papar berkaitan - pada 3/6/2024 - jumlah : 64 hits
SYL meminta ke majelis hakim untuk mempercepat perkara TPPU yang menjeratnya
Air Terjun Fake Ingatkan Mata Air Punca Air Terjun Rupanya Air Paip

Air Terjun Fake Ingatkan Mata Air Punca Air Terjun Rupanya Air Paip

papar berkaitan - pada 7/6/2024 - jumlah : 63 hits
Kontroversi mengenai sebuah air terjun telah mencetuskan kekecohan di media sosial di China malah memaksa pihak pengurusan air terjun itu memberikan penjelasan Seorang pendaki telah memuat naik video yang menunjukkan aliran air dari Air Ter...
Mak Abah Buang Aku Masa Umur 10 Tahun Bila Aku Dah Berjaya Mereka Terhegeh Nak Duit Aku

Mak Abah Buang Aku Masa Umur 10 Tahun Bila Aku Dah Berjaya Mereka Terhegeh Nak Duit Aku

papar berkaitan - pada 6/6/2024 - jumlah : 69 hits
Ini kisah saya Saya Maisara berumur 20 an Berasal dari sebuah negeri di pantai timur Bekerja dalam bidang perbankan di ibu kota Ibu dan bapa saya bercerai ketika saya berumur 10 tahun Saya merupakan anak tunggal Selepas bercerai ibu keluar ...
Tip Nak Tahu Anak Umur 1 2 Tahun On Track Ke Tak Semak Panduan Ini

Tip Nak Tahu Anak Umur 1 2 Tahun On Track Ke Tak Semak Panduan Ini

papar berkaitan - pada 12/6/2024 - jumlah : 69 hits
Tip nak tahu on track ke tak semak panduan ini Percaya tak ramai ibu bapa kadang kadang rasa cepat sangat anak mereka membesar Kejap saja mereka sudah boleh meniarap merangkak dan berjalan Tip Nak Tahu Anak Umur 1 2 Tahun On Track Ke Tak Ma...
Makan Bihun Telur Goreng Tercemar Kanak Kanak Umur 2 Tahun Meninggal Dunia

Makan Bihun Telur Goreng Tercemar Kanak Kanak Umur 2 Tahun Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 12/6/2024 - jumlah : 44 hits
Benarlah kata orang malang itu tidak berbau Siapa sangka hidangan yang dimakan sudah tercemar dan menyebabkan kematian Itulah yang berlaku kepada seorang pelajar tingkatan lima dan kanak kanak perempuan berusia dua tahun beberapa hari lepas...
Harga Sawit Terkini Semakan Harga Semasa

Sg Bakap Sanusi Pkr S Akmal Laud Mature Politics In Football Friendly

Bela Talapia Depan Rumah Selesai Masalah Rakyat

Tetap Bertegas Pertahan Kuota Bumiputera Pm

Bersatu 6 Now Independent Mps Bukit Gantang Rep Claims

Pernah Dengar Keluhan Hutang

Selangkah Wallet Semakan Bayaran Ewallet Bingkas Selangor

Puad Beritahu Pas Lebih Baik Bantu Bersatu Yang Dah Nyawa Nyawa Ikan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga


Happy Birthday Ke 6 Huwainaa Khayra Kali Nie Tema Frozen

Ihya Ulumuddin Retelling 4

Nasi Ayam Sambal Hijau

Guardianship And Family Law How Vasiliou Law Supports Clients

Tukang Cuci Jumpa Wang Rm254 000 Di Lapangan Terbang

Politik Islam Tidak Wujud