Umno Usah Terus Dalam Penafian


 

Hari-hari yang Umno-Barisan Nasional boleh dakwa tahu semua perkara sudah lama berlalu. Sama juga dengan anggapan bahawa kerajaan tahu semua sudah lama berakhir. Keputusan PRK Kemaman Sabtu lalu bukanlah satu petunjuk kepada benarnya anggapan sedemikian, sebaliknya sekadar satu peringatan yang ia tidak boleh disangkal.
Bertanding dalam PRK yang mereka tahu tidak akan menang – Umno-BN tentunya tidak akan beri kemenangan percuma kepada lawan – hairannya mereka tetap ‘melenting’ bila kalah, tetap nipis telinga dengan reaksi kemenangan PAS-Perikatan Nasional mempertahankan kerusi berkenaan. Tidak cukup dengan itu, Umno seakan-akan terus dalam penafian seolah-olah kemenangan telah diragut daripada mereka.
Menteri Besar Ahmad Samsuri Mokhtar yang berdepan pertandingan satu lawan satu dengan calon BN Raja Affandi Raja Noor bukan sekadar menang seperti diramalkan, malah majoriti 37,220 undi yang diperolehnya adalah 10,041 undi mengatasi majoriti 27,179 Che Alias Hamid pada PRU15, yang kemenangannya dibatalkan Mahkamah Pilihan Raya kerana didapati wujud unsur rasuah. Sasaran PAS untuk meraih majoriti 30,000 undi tercapai sambil harapan BN untuk mengurangkan majoriti lawan ternyata meleset jauh.
Apa yang nak dihairankan dengan reaksi kemenangan PAS. Sebagai parti yang menang, mereka boleh mencanangkan apa sahaja – daripada Samsuri sebagai calon perdana menteri masa depan, keputusan Kemaman sebagai pungutan suara penolakan terhadap kerajaan perpaduan, Gelombang Hijau terus berpengaruh, hinggalah kepada Umno sekali lagi gagal untuk memenangi hati orang Melayu.
Ia tiada pun beza dengan ketika Pakatan Harapan-BN menang PRK Pulai, Simpang Jeram, dan Pelangai sebelum ini apabila mereka turut ‘melalak’ berhari-hari lamanya. Dalam PRK, sudah lumrah ada yang menang dan bila menang akan bersorak sesuka hati. Cuma apabila lawan menang, pihak yang kalah hendaklah menerima giliran mereka ‘disekolahkan’.
Harus PRK Kemaman pedih untuk diterima Umno, dengan Presiden Zahid Hamidi menolak keras ia suatu bentuk pungutan suara yang terus berpihak kepada gabungan PN melainkan ia cuma satu kepompong kecil mewakili 141,000 pengundi. Lebih daripada itu, ia dianggapnya tidak menunjukkan ada peningkatan sokongan kepada calon PAS, sebaliknya berlaku kekurangan pengundi putih Umno keluar mengundi.
Cukupkah sekadar nak sedapkan hati yang 68.3% sahaja pengundi putih BN keluar mengundi sebagai alasan? Atau tidakkah penting juga diselidiki kenapa 31.7% lagi enggan keluar rumah? Atau daripada peratusan itu ramai yang mengundi calon lawan sebagai tanda protes terhadap parti atau calon? Apa saja berkemungkinan sebenarnya kecuali ada analisis menyeluruh untuk mengenal pasti sebab-sebabnya.
Umno-BN kini sebagai parti kerdil berbanding zaman kegemilangan silamnya tidak boleh terus teraba-raba atau mengada-adakan alasan sekadar untuk sedapkan hati. Kekalahan hari ini boleh bertukar menjadi kemenangan pada hari esok andai ada keikhlasan bagi mencari punca-puncanya dan mengambil langkah-langkah dan strategi untuk mengatasinya. Penafian hanya bermakna tidak mahu belajar daripada kesilapan dan kesudahannya akan melakukan kesilapan yang sama berulang-ulang.
Apa pula kelaziman Umno? Parti itu dilihat cenderung menolak pandangan penganalisis luar. Tapi itu bukan pun menghairankan kerana penganalisis kerap terdorong untuk menganjurkan dapatan dan saranan yang akan ditolak mentah-mentah oleh kepimpinan Umno dan sentiasa disokong majlis kerja tertingginya.
Ambil contoh penganalisis merumuskan Zahid perlu berundur apabila Umno kalah teruk pada PRN enam negeri 12 Ogos lalu. Ketika itu, Umno tewas di 89 kerusi DUN dan hanya menang 19 daripada 108 kerusi yang ditandinginya di samping 18%daripada kemenangan itu sumbangan Umno Negeri Sembilan sebanyak 14 kerusi. Ramai dalam Umno yang mempertahankan Zahid bahawa prestasi buruk itu tidak boleh dipersalahkan kepada presiden semata-mata.
Susulan daripada itu, Umno membuat kaji selidik mengenai kekalahan teruknya itu hasil input di peringkat negeri dan sayap parti seperti disahkan Naib Presiden Khaled Nordin. Cuma hasilnya tidak didedahkan atas kepentingan parti daripada dimanfaatkan lawan. Selepas kekalahan di Kemaman, Naib Presiden Johari Abdul Ghani pula mengumumkan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno akan mengadakan perbincangan lebih lanjut untuk menilai apakah faktor yang menyebabkan kekalahan teruk berkenaan.
Ini selari dengan pandangan penganalisis bahawa Umno Terengganu perlu memulakan strategi dan tawaran lebih baik untuk kekal relevan. Hussain Yusri Zawawi dari Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) berkata antara faktor kekalahan BN di Parlimen itu ialah kepimpinan Umno Terengganu yang lemah dan bersifat konservatif. Lantaran itu, sarannya, ia patut diubah ke arah yang lebih matang dan profesional untuk mendapat perhatian rakyat Terengganu semula, bukan menumpukan kepada politik peribadi dan hanya melihat kelemahan kerajaan.
Kepada Ahli MKT Umno Ahmad Maslan, sebarang analisis juga hendaklah menyelidiki janji-janji kerajaan Terengganu kepada pengundi dalam tempoh berkempen, yang mungkin lebih menarik daripada apa yang ditawarkan BN berbanding membuat kesimpulan BN telah ditolak bulat-bulat. Apakah umpan Samsuri bakal diangkat selaku pemimpin nombor satu negara sebelum PRU16 lagi sesuatu yang tidak mampu ditangkis Umno?
Pada penghujungnya, analisis awal terbaik harus datangnya daripada orang nombor dua Umno sendiri Mohamad Hasan yang menyimpulkan kekalahan pada PRK Kemaman itu menyerlahkan Umno masih jauh untuk mengembalikan semula kepercayaan orang Melayu terhadapnya. Jujur dan pahit ditelan tapi ia harus tidak terlalu jauh tersasar daripada hakikat. Mengetuai jentera kempen Umno di Kemaman, Tok Mat berpeluang mendengar sendiri maklum balas pengundi di samping dapat mengukur sejauh mana sokongan mereka.
Menurut timbalan presiden Umno itu, ikhtiar mengembalikan kepercayaan Melayu ke pangkuan Umno adalah perjalanan jauh dan memakan masa panjang tapi langkah-langkah ke arah itu hendaklah bermula segera. Bukan bertangguh-tangguh dan bukan menyapu semua habuk dan kotoran ke bawah hamparan daripada dilihat ramai. Benar seperti dikatakannya Umno hanya tewas seperti pelbagai kekalahan yang pernah dilalui tapi pasti akan ada kemenangan di lain hari.
Pandangan penganalisis Mazlan Ali daripada Universiti Teknologi Malaysia bahawa BN-PH sukar untuk menang di Kelantan dan Terengganu dalam tempoh dua penggal mendatang kerana naratif Melayu-Islam masih menebal di samping Gelombang Hijau masih berlanjutan, harus menakutkan buat Umno. Atau lebih buruk lagi jika ramalan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad bahawa Umno bakal berkubur pada PRU16 jika terus bekerjasama dengan DAP, tidak langsung diendahkan.
Andai Umno dapat terima yang hari-hari ia tahu semua perkara sudah lama berlalu, ada baiknya ia bermuhasabah dan mendengar pelbagai pandangan daripada terus berasa selesa dalam penafian. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/12/umno-usah-terus-dalam-penafian.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terus Jilat Dap Pas Beritahu Umno

Terus Jilat Dap Pas Beritahu Umno

papar berkaitan - pada 7/12/2023 - jumlah : 111 hits
Anne MuhammadPETALING JAYA PAS sudah membuka jalan untuk penyatuan ummah bersama Umno namun terpulang jika parti itu enggan menyertainya dan terus menjilat DAP kata Tuan Ibrahim Tuan Man Timbalan presiden PAS yang sebelum ini tidak menolak ...
Ahli Parlimen Adun Umno Terus Sokong Pm

Ahli Parlimen Adun Umno Terus Sokong Pm

papar berkaitan - pada 7/12/2023 - jumlah : 147 hits
hmetro com myGAMBAR hiasan Kuala Lumpur Semua Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri Umno akan terus mendokong pendirian parti untuk menyokong kepemimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku Perdana Menteri dan Kerajaan Perpaduan Setiaus...
Semua Mp Adun Umno Akan Terus Pertahan Anwar

Semua Mp Adun Umno Akan Terus Pertahan Anwar

papar berkaitan - pada 7/12/2023 - jumlah : 107 hits
MalaysiakiniUmno akan terus memperkukuh dan mempertahankan kerajaan perpaduan tegas Setiausaha Agungnya Asyraf Wajdi Dusuki Mesyuarat juga memperakukan bahawa semua ahli ahli parlimen dan Adun Adun Umno akan terus mendokong pendirian parti ...
Ertinya Selagi Zahid Hamidi Ada Usah Mimpilah Pas Nak Bekerjasama Semula Dengan Umno

Ertinya Selagi Zahid Hamidi Ada Usah Mimpilah Pas Nak Bekerjasama Semula Dengan Umno

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 121 hits
Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi menyifatkan pemimpin PAS sebagai gila talak apabila masih menyuarakan hasrat untuk kembali bekerjasama dengan UMNO menerusi platform Perikatan Nasional Justeru beliau menggesa PAS berhenti bermimpi di siang ...
Sebab Apa Hishammuddin Tak Boleh Jadi Presiden Umno

Sebab Apa Hishammuddin Tak Boleh Jadi Presiden Umno

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 223 hits
Sebab apa Hishammuddin tak boleh jadi Presiden Umno ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be cXW0CNVVv1U src in org https www youtube com embed cXW0CNVVv1U wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtu...
Kemaman By Election Not Possible For Malaysia To Become A Secular Nation Says Umno Sec Gen Asyraf Wajdi

Kemaman By Election Not Possible For Malaysia To Become A Secular Nation Says Umno Sec Gen Asyraf Wajdi

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 156 hits
It is not possible that this country will become a secular country which separates national and state administration from Islam said Umno secretary general Datuk Asyraf Wajdi Dusuki Asyraf said claims by PAS leaders that the administration ...
Lokman Nor Adam Rpk Trade Barbs Over Hisham S Return To Umno S Top Post In View Of Zahid S Health Condition

Lokman Nor Adam Rpk Trade Barbs Over Hisham S Return To Umno S Top Post In View Of Zahid S Health Condition

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 149 hits
The question of him resigning as UMNO has never cropped up Try to use common sense you already know that RPK is a fraudster why is it so easy to be influenced by his posts UMNO communications director Datuk Lokman Noor Adam has rubbished a ...
Puad Zarkashi Usah Fikir Lagi Kerjasama Pas Tiada Manfaat

Puad Zarkashi Usah Fikir Lagi Kerjasama Pas Tiada Manfaat

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 67 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Seorang pemimpin Umno berkata parti itu tidak perlu lagi memikirkan kerjasama dengan PAS kerana ia tidak akan kekal dan memberi manfaat Ahli Majlis Kerja Tertinggi Puad Zarkashi berkata peluang untuk bermuafakat t...
Gibran Ajak Warga Bersihkan Rusun Cilincing Tidak Usah Tunggu Siapa Menang Pemilu

Gibran Ajak Warga Bersihkan Rusun Cilincing Tidak Usah Tunggu Siapa Menang Pemilu

papar berkaitan - pada 10/12/2023 - jumlah : 83 hits
Gibran menyebut akan ada relawannya yang ikut membantu warga membersihkan Rusun Cilincing
1 Ringgit Berapa Rupiah Faktor Yang Mempengaruhi Implikasinya

Bagaimana Ketidakpastian Mega Cap Mempengaruhi Penurunan S P Dan Nasdaq

Wanda Hara Hadiri Kajian Hanan Attaki Pakai Cadar Berbuntut Panjang Kasusnya Dibawa Ke Jalur Hukum

Visit Peaks Of Malaysia This Merdeka Day

Mengopi Tepi Pantai Di Kopi Penunjuk Kijal Terengganu

Melaka Ke Muzium Kapal Selam Sekali Lagi

Transform Your Home With Art Placement That Speaks Volumes

Peniaga Pisang Goreng Mengaku Culik Dua Kanak Kanak Sebab Teringin Nak Ada Anak Perempuan



Kenapa Kita Gelarkan Masa Guna Istilah Second Minute Hour Day Week and Year

Biodata Ikhmal Nour Personaliti TikTok Terkenal

Apakah Fatwa Berkenaan Menanam Jambang dan Rambut Bagi Lelaki

Info Dan Sinopsis Drama Tonton Berepisod SeOfis Slot Samarinda TV3

Biodata Mek Yun Mek Kelate Personaliti TikTok Terkenal


Rasa Risau Dan Takut Terhadap Perkara Yang Masih Belum Berlaku Selalunya Adalah Berlebihan

Memahami Inflasi Dan Indikator Tren Dalam Pasar Keuangan

Lagu Tiktok Yang Viral Pada Bulan Julai 2024

Resepi Sotong Sumbat Telur

Rekomendasi 5 Aplikasi Akuntansi Terbaik Di Indonesia Tahun 2024

Maszsz Legal Bb 12 Sz Zal Kkal Kell Emelni A Legkisebb B Reket