Umno Terperangkap Gagal Capai Kemajuan Kata Chin Tong




FMT Reporters -October 24, 2022 
Timbalan Setiausaha Agung DAP Liew Chin Tong berkata rakyat bimbang dengan prospek Ahmad Zahid Hamidi menjadi perdana menteri. (Gambar Bernama)
PETALING JAYA: Pakar strategi DAP Liew Chin Tong percaya Umno terperangkap dan tidak mencapai kemajuan politik sejak Parlimen dibubarkan awal bulan ini, dengan pergolakan dalaman dan ketakutan pengundi terhadap Ahmad Zahid Hamidi antara yang menjadi punca.
Beliau berkata, pengundi mungkin kecewa dengan keputusan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob membubarkan Parlimen walaupun terdapat kemungkinan berlaku banjir.
Katanya, sebab lain kegagalan Umno untuk mencapai kemajuan ialah persepsi bahawa Umno sebagai punca ketidakstabilan dan kekurangan dana parti bagi kempen pilihan raya.
Liew berkata, pengundi tidak menghargai desakan Umno untuk mengadakan pilihan raya, atas kepentingan mereka sendiri, meskipun terdapat amaran kemungkinan berlaku banjir.
Beliau berkata, pengundi juga tidak terpengaruh dengan dakwaan bahawa Umno mampu membentuk kerajaan yang stabil kerana ia dilihat menjadi punca ketidakstabilan dengan membantu menggulingkan kerajaan Pakatan Harapan dan Perikatan Nasional.
Liew juga mendakwa Umno menghadapi masalah kewangan. Pada pilihan raya umum sebelum ini, jentera parti telah dibiayai oleh dana 1MDB.
“Walaupun kumpulan Ismail Sabri Yaakob mungkin mempunyai sedikit dana, mereka tidak mungkin berbelanja banyak tanpa jaminan beliau akan menjadi perdana menteri sekali lagi,” tulis Liew di Facebook.
Katanya, Umno telah berpecah antara “kluster mahkamah” dan “kluster menteri” sejak bermulanya Langkah Sheraton pada 2020.
Kluster mahkamah merujuk kepada pemimpin Umno termasuk presiden parti Zahid yang sama ada dalam perbicaraan atau telah disabitkan dengan rasuah antara lain.
Kluster menteri merujuk kepada Ahli Parlimen Umno yang merupakan sebahagian daripada Kabinet Ismail.
Liew berkata, pengisytiharan Zahid bahawa Umno akan mencalonkan 70% muka baharu pada pilihan raya kali ini boleh mengakibatkan mereka ditentang “warlord” Umno yang akan mensabotaj atau memboikot kempen jika mereka tidak dicalonkan.
Terdapat juga kebimbangan Zahid akan dilantik menjadi perdana menteri akan datang, kerana popularitinya tidak dapat menandingi bekas presiden Umno Najib Razak, walaupun berdasarkan tinjauan, sokongan Najib berpecah dalam kalangan orang Melayu.
Liew berkata: “Saya masih belum bertemu dengan rakyat Malaysia yang berpendapat Zahid akan menjadi perdana menteri yang baik.”
Ramai rakyat Malaysia yang bimbang apabila Zahid diketengahkan sebagai muka Umno, katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/10/umno-terperangkap-gagal-capai-kemajuan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Chin Tong No Solid Evidence Umno Is Able To Win Ge15

Chin Tong No Solid Evidence Umno Is Able To Win Ge15

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 107 hits
WHILE some analysts think UMNO could regain support there seems to be no serious evidence to back it up In fact Johor DAP chairman Liew Chin Tong claimed that since the dissolution of Parliament on Oct 10 the UMNO Barisan Nasional coalition...
Umno Stuck And Not Making Headway Says Chin Tong

Umno Stuck And Not Making Headway Says Chin Tong

papar berkaitan - pada 24/10/2022 - jumlah : 116 hits
DAP deputy secretary general Liew Chin Tong says Malaysians are worried at the prospect of Ahmad Zahid Hamidi becoming prime minister PETALING JAYA DAP strategist Liew Chin Tong believes Umno is stuck and has not made political headway sinc...
Umno Mahu Pru Awal Kerana Penjenayah Nak Elak Hukuman Kata Dr Mahathir

Umno Mahu Pru Awal Kerana Penjenayah Nak Elak Hukuman Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 13/10/2022 - jumlah : 238 hits
Pengerusi Pejuang itu berkata tidak ada gunanya menyalahkan 12 menteri Perikatan Nasional yang menulis surat kepada raja Pengerusi Pejuang Dr Mahathir Mohamad hari ini menjawab kritikan Ismail Sabri Yaakob terhadap anggota Kabinet Perikatan...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu