Umno Terpalit Dengan Nama Busuk Hingga Hari Ini Akibat Mengizinkan Tun Mahathir Menunggang Parti Umno Lebih 22 Tahun


 


Cukup-cukuplah Tun Mahathir


1. Rakyat Malaysia sudah mula muak dengan perangai Tun Mahathir. Beliau kurang relevan kepada politik negara dan zaman beliau sudah semakin berlalu.
Saya beri 3 sebab utama kenapa beliau kurang relevan.
2. Pertama, ketika Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri, dasar pro-Melayu/Bumiputera yang beliau lakukan kurang berjaya. Malah beliau sentiasa menyindir dan memperkecilkan orang Melayu dengan panggilan malas dan mudah lupa.
3. Beliau tidak mengutamakan dasar-dasar pro-rakyat seperti BR1M, Klinik 1Malaysia, Kedai 1Malaysia, kad siswa, Teksi 1Malaysia subsidi bantuan kepada penoreh getah, nelayan dan  lain-lain kerana ianya dianggap membazir dan memanjakan orang Melayu.



4. Kongres Maruah Melayu yang dianjur tidak lebih sekadar hangat-hangat tahi ayam. Tiada tawaran konkrit kepada orang Melayu yang diberikan.
5. Jika ada pun, Dasar Kemakmuran Bersama yang dipelopori Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), tidak membuahkan hasil yang diharapkan. Orang Melayu/Bumiputera masih lagi ketinggalan. Kesenjangan pendidikan dan pendapatan dalam kalangan orang Melayu sendiri tidak bertambah baik.
6. Baru-baru ini beliau berkata ada banyak perancangan untuk membangunkan orang Melayu namun tidak sempat kerana telah dibuang dan ditolak jatuh dari jawatan Perdana Menteri.
7. Beliau sudah lupa, bahawa beliau lah yang meletakkan jawatan dan mencetuskan konflik pentadbiran. Konflik ini telah menjatuhkan Kerajaan yang diundi rakyat pada PRU-14.

8. Kerajaan 22 bulan beliau itu pun menjadi suatu corak hitam dalam politik tanah air kerana gagal melaksana manifesto yang beliau katakan bukan kitab suci.
9. Kedua, Tun Mahathir sudah tidak lagi mengurus dinamika politik Malaysia. Jika beliau dan partinya diberi kepercayaan mengemudi Malaysia, kestabilan tidak akan dicapai.  Parti Pejuang adalah parti ketiga beliau setelah UMNO; keluar UMNO, masuk UMNO; keluar semula UMNO tubuh PPBM; keluar PPBM, tubuh Pejuang.
10. Ketika PPBM di dalam Pakatan Harapan (PH), Tun Mahathir gagal “mengawal” Tan Sri Muhyiddin Yassin dan suatu perancangan ‘scheme of things’ berlaku yang menjadi rahsia umum itu.

11. Tun Mahathir juga gagal “mengawal” Democratic Action Party (DAP) dengan doktrin politik yang dapat memastikan parti itu menjaga kepentingan Melayu/Bumiputera dalam setiap dasar, tindakan dan tutur kata.
12. Ketiga, jika Tun Mahathir melontarkan kata nista kepada Datuk Seri Najib Razak atas terma ‘Cash is King’, beliau patut ingat yang di zamannya, ‘Crony is King’ dan bukan rakyat, rakyat, rakyat yang didahulukan.
13. Ideologi ekonomi dalam mengkayakan segelintir kroni dengan anggapan yang lain akan mendapat faedahnya, sukar untuk menjadi. Hasilnya, kroni beliau yang sedikit itu menjadi kaya dan rakyat biasa, terutama sekali Melayu/Bumiputera masih kurang berjaya sehingga kini.


14. Tun Mahathir pernah mengatakan bahawa beliau tidak pernah ada kroni, cuma ada orang yang layak dan berkebolehan. Mustahil jika dalam 32 juta rakyat Malaysia yang ada, hanya kroni beliau sahaja yang berkebolehan.
15. Igauan ngeri buat Tun Mahathir bermula bila keluar dari “rumah agam” UMNO.  Kepimpinannya dihargai apabila menjadi PM paling lama 22 tahun.  Walaupun pelbagai dasar dan pendekatannya ada yang berjaya namun banyak yang menemui kegagalan.  Tetapi itu Tun Mahathir semasa dalam UMNO.

16. Tun Mahathir tanpa UMNO kelihatan amat lesu dan banyak kontroversi.  Bukan Tun Mahathir sahaja, pemimpin lain yang meninggalkan parti keramat ini juga menemui nasib yang sama.  Apa yang tidak kena?
17. UMNO melahirkan kepimpinan melalui satu proses tarbiah dan pengalaman yang panjang.  Tidak mudah memimpin parti yang mempunyai 22 ribu cawangan dan struktur yang kompleks di peringkat bahagian, negeri dan nasional.  Proses pembuatan keputusan dalam UMNO juga melalui proses yang panjang dan teliti sebelum diputuskan.
18. Tun Mahathir sedang berhadapan dengan perubahan lanskap politik yang amat dinamik.  Suatu gelombang yang dicipta dengan tujuan untuk menjatuhkan UMNO dan BN tetapi juga melanda dan menghempas sebuah gabungan politik bernama Pakatan Harapan.  
19. Siapa Tun Mahathir tanpa UMNO?  Parti Pejuang yang diciptakannya hilang deposit di kesemua 42 kerusi ditandingi di Johor.  PPBM yang diilhamkannya “berkhianat” sesama sendiri sehingga tersungkurnya pentadbiran Pakatan Harapan.   Parti Pejuang hanya ada 4 kerusi Parlimen itupun termasuk dirinya sendiri dan anak beliau.

20. Kegagalan pelbagai dasar dan polisi yang mengganggu gugat kesejahteraan dan keharmonian rakyat ibarat mencurah cuka ke atas luka.  Pelbagai kenyataan beliau yang mengguris dan menghiris hati dan perasaan orang Melayu sudah pastinya menambah parah lagi duka yang sedia ada.  
21. Siapa Tun Mahathir tanpa UMNO? Beliau sentiasa mengikuti rapat perkembangan yang berlaku dalam UMNO. Sehingga Perhimpunan Agung Khas  mengenai pindaan perlembagaan terkini UMNO pun tidak lepas dari pemerhatian.  Komen beliau tidak diperlukan.
22. Pembunuhan karakter yang dilakukan kepada pemimpin UMNO tidak mampu merobohkan rumah agam UMNO ini.  Dia lupa bahawa UMNO ini bukan milik sesiapa.  UMNO milik semua orang Melayu dan terus menjadi penjaga serta pelindung kepada Perlembagaan Persekutuan dan Institusi Beraja .
23. Kesimpulannya, kemerosotan Malaysia dalam banyak bidang dan arena, adalah banyak juga berpunca daripada tindak tanduk politik Tun Mahathir sendiri.

24. Beliau mungkin Bapa Pemodenan Malaysia, namun  beliau kurang berjaya untuk mengemudi Malaysia ke arah modenisasi yang lebih baik buat semua.
25. Untuk itu, beliau perlu menerima realiti tersebut dan cukup-cukuplah !!
Sumber  :  AHMAD BIN MASLAN
https://www.suaramelayubaru.xyz/feeds/posts/default

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaramelayubaru.blogspot.com/2022/05/umno-terpalit-dengan-nama-busuk-hingga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tubuhkan Rci Untuk Siasat Ke Dungu An Dan Ke Bengap An Selama Era 22 Tahun Tun Mahathir Licik Memerintah Malaysia

Tubuhkan Rci Untuk Siasat Ke Dungu An Dan Ke Bengap An Selama Era 22 Tahun Tun Mahathir Licik Memerintah Malaysia

papar berkaitan - pada 16/3/2023 - jumlah : 154 hits
BAGAIMANA ORANG YANG BERTANGGUNGJAWAB MEMBUAT KESILAPAN MEMBELI KERANDA BESI SAMPAI 88 BUAH SEKALIGUS MASIH BOLEH KEKAL BERKUASA SELAMA 22 TAHUN MALAH DIBERI LAGI PELUANG UNTUK BERKUASA KALI KEDUA Ramai orang yang dah lupa peristiwa yang pe...
Setiap Hari Meratib Nama Azlan Al Amin Apa Motifnya

Setiap Hari Meratib Nama Azlan Al Amin Apa Motifnya

papar berkaitan - pada 10/3/2023 - jumlah : 234 hits
Setiap hari boleh dikatakan akaun muka buku Che Wan Al Lakazam akan meratib nama Dato Azlan Al Amin Dengan tuduhan menipu jual tanah lot lidi dan sebagainya dilemparkan terbaru sekali Che Wan meratib pula tentang pembinaan bangunan dan kedi...
Anggaran Ikn Bisa Membengkak Hingga Rp30 Triliun Tahun Ini

Anggaran Ikn Bisa Membengkak Hingga Rp30 Triliun Tahun Ini

papar berkaitan - pada 22/3/2023 - jumlah : 132 hits
Direktorat Jenderal Kementerian Keuangan memperkirakan anggaran pembangunan Ibu Kota Negara Nusantara akan membengkak tahun ini hingga Rp30 triliun Diketahui pagu anggaran IKN tahun 2023 adalah sebesar Rp 23 triliun
Tiga Tahun Berdiri Snackvideo Mampu Raih Total Pengguna Aktif Bulanan Hingga 43 Juta

Tiga Tahun Berdiri Snackvideo Mampu Raih Total Pengguna Aktif Bulanan Hingga 43 Juta

papar berkaitan - pada 9/3/2023 - jumlah : 106 hits
Menjadi platform video pendek yang sukses SnackVideo berhasil raih total pengguna bulanan sebanyak 43 juta
Anwar Dakwa Lebih Rm200 Juta Habuan Masuk Dalam Akaun Bank Parti Pembangkang

Anwar Dakwa Lebih Rm200 Juta Habuan Masuk Dalam Akaun Bank Parti Pembangkang

papar berkaitan - pada 19/3/2023 - jumlah : 99 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim mendedahkan dana berjumlah lebih RM200 juta dikesan telah dimasukkan dalam akaun parti tertentu sebagai balasan pemberian projek kepada syarikat ketika menjadi kerajaan Katanya beliau juga mengetahui terdapat habu...
Genap 33 Tahun Intip Transformasi Velove Vexia Dari Awal Karier Hingga Kini

Genap 33 Tahun Intip Transformasi Velove Vexia Dari Awal Karier Hingga Kini

papar berkaitan - pada 14/3/2023 - jumlah : 104 hits
Nama Velove Vexia tentu sudah tak asing di telinga kita Tentu saja ia merupakan salah satu aktris ternama Tanah Air Selain karena aktingnya Velove Vexia juga dikenal karena paras cantiknya Kemarin usianya genap 33 tahun intip transformasi V...
Umno Semakin Dipinggir Parti Komponen Ph Roslan Shahir

Umno Semakin Dipinggir Parti Komponen Ph Roslan Shahir

papar berkaitan - pada 2/3/2023 - jumlah : 133 hits
agendaily com02 03 2023Setiausaha Perhubungan PAS Selangor Roslan Shahir Datuk Mohd Shahir berkata laporan yang menyifatkan UMNO sebagai haiwan yang cedera juga menjadi bukti parti itu semakin diketepikan oleh pemimpin parti komponen PH UMN...
Umno Tak Mahu Jadi Parti Kampung Johan Di Gelanggang Sendiri Kata Zahid

Umno Tak Mahu Jadi Parti Kampung Johan Di Gelanggang Sendiri Kata Zahid

papar berkaitan - pada 13/3/2023 - jumlah : 122 hits
freemalaysiatoday com12 Mar 2023 11 45pmPresiden Umno meminta ahli mengetepikan kepentingan peribadi untuk parti itu menjadi johan dan relevan di peringkat nasional Ahmad Zahid Hamidi berkata kemenangan besar Umno pada PRN Melaka dan Johor ...
Dalam 7 Tahun Bersatu Atasi Umno Yang Berusia 77 Tahun

Dalam 7 Tahun Bersatu Atasi Umno Yang Berusia 77 Tahun

papar berkaitan - pada 13/3/2023 - jumlah : 110 hits
malaysiakini comHanya dalam tempoh tujuh tahun kata Muhyiddin Yassin Bersatu sudah mengatasi Umno dengan menjadi lebih besar walaupun parti lawan mereka itu berusia 77 tahun Menurut Muhyiddin Bersatu juga sudah menjadi lebih kuat berbanding...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Agriculture And Food Security Ministry Rice Thrown At Temerloh Dumpsite Spoilt Unsafe For Consumption