Umno Tak Bersih Walaupun Najib Sudah Dipenjara Kata Dr Mahathir


agendaily.com06/09/2022
Bekas Presiden UMNO selama 22 tahun Tun Dr Mahathir Mohamad.
Bekas Presiden UMNO paling lama dalam sejarah politik negara yang kini menjadi pembangkang, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata parti itu tidak lagi bersih walaupun Datuk Seri Najib Razak kini dipenjarakan.

Beliau yang memimpin UMNO selama 22 tahun berkata budaya parti itu sekarang bukan sewaktu ianya ditubuhkan setelah dihancurkan dengan kepercayaan bahawa ‘Cash is King’.

Malah, menurutnya pucuk pimpinan UMNO sekarang terkenal di seluruh dunia sebagai perasuah, pencuri berbilion-bilion duit negara, penyalahgunaan kuasa, perosak pentadbiran negara dan penghancur parti itu sendiri.

“Ini bukan parti UMNO lagi. Sebab itu UMNO perlu dikalahkan dan diganti dengan parti Melayu yang memegang kuat kepada prinsip perjuangan orang Melayu untuk bangsa, negara dan agama.

“Saya, bekas Presiden UMNO dan ahli UMNO di waktu ia ditubuh pada 1946, menyeru supaya parti yang bernama UMNO sekarang ini ditolak sepenuhnya. Saya sedih. Tetapi yang benar saya perlu terima. Parti saya dahulu sudah hancur kerana kepercayaan bahawa “Cash is King”.

“Selama 22 tahun saya memimpin UMNO sebagai Presidennya. Sekarang saya menentang UMNO dan berusaha supaya kerajaan pimpinan UMNO dikalahkan dan UMNO tidak lagi menjadi Kerajaan Malaysia,” kata bekas Perdana Menteri selama 22 tahun itu dalam kenyataan hari ini.

Dr Mahathir yang juga Ahli Parlimen Langkawi itu berkata UMNO sekarang sudah beralih menjadi parti perasuah secara total – dari puncak pimpinan sehingga ke akar umbi.

“Rasuah, sogokan duit dibuat sehingga ahli Majlis Tertinggi, ketua bahagian, ketua cawangan, ahli biasa semua terlibat dengan rasuah tanpa malu. Walaupun ahli boleh singkir pemimpin yang menyeleweng, tetapi mereka tidak guna Perlembagaan UMNO untuk bersihkan parti.

“Sebaliknya mereka teruskan sokongan kuat kepada Presiden yang akhirnya di dapati bersalah dan di penjara.

“Mereka (ahli UMNO) nafi, tetapi rakyat tahu mereka berkongsi duit yang dicuri, duit haram. Ramailah pemimpin UMNO yang memiliki sampai dua billion ringgit. Wakil rakyat, menteri pun biasanya tidak boleh ada duit sebanyak ini,” katanya.

Dr Mahathir berkata sebab itu kita membaca laporan berkenaan dengan berbillion duit 1MDB hilang, enam billion untuk buat enam buah kapal LCS hilang tanpa satu pun kapal dibina.

Menurutnya Najib telah didedahkan memiliki RM2 bilion di dalam akaun banknya, tetapi mendakwa ia adalah derma daripada Raja Arab Saudi.

Katanya, Peguam Negara yang dipilih Najib tidak menyiasat sepenuhnya punca wang itu tetapi mengisytiharkan bekas Perdana Menteri itu tidak melakukan apa-apa kesalahan.

“Sebaliknya apabila Najib dibicara, dia didapati bersalah, didenda dua ratus sepuluh million Ringgit, dipenjara 12 tahun.

“Pimpinan dan ahli UMNO menuduh kononnya Najib dianiaya. Konon mahkamah tidak adil. Ini berkenaan seorang yang dibicara selama empat tahun; oleh tiga mahkamah dan sembilan hakim. Tidak ada kes seperti ini dalam sejarah negara. Semua hakim bersetuju Najib salah.

“Dan semua perlakuan ini diterima, disokong dan dipertahan oleh UMNO. Pendirian dan sikap UMNO menunjuk seluruh parti itu tidak lagi berpegang kepada prinsip perjuangan untuk bangsa, negara dan agama,” katanya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/09/umno-tak-bersih-walaupun-najib-sudah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pru15 Umno Ada Pelbagai Skandal Tak Mampu Dapat Majoriti Mudah Kata Ku Li

Pru15 Umno Ada Pelbagai Skandal Tak Mampu Dapat Majoriti Mudah Kata Ku Li

papar berkaitan - pada 31/8/2022 - jumlah : 247 hits
Veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah berkata partinya tidak mampu meraih majoriti mudah untuk membentuk kerajaan selepas berdepan berbagai skandal menjelang pilihan raya umum ke 15 Katanya semua parti termasuk Barisan Nasional akan berdepan...
Tak Perlulah Kata Seolah Olah Kami Hodoh Bodoh Atau Kotor Pemimpin Umno Cabar Mahathir Masuk Ke Gelanggang Pru15

Tak Perlulah Kata Seolah Olah Kami Hodoh Bodoh Atau Kotor Pemimpin Umno Cabar Mahathir Masuk Ke Gelanggang Pru15

papar berkaitan - pada 7/9/2022 - jumlah : 219 hits
Tak perlulah kata seolah olah kami hodoh bodoh atau kotor Pemimpin UMNO cabar Mahathir masuk ke gelanggang PRU15Ketua Penerangan UMNO Shahril Hamdan mencabar bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sekali lagi masuk ke gelanggang Pili...
Najib Dipenjara Ada Hikmah Ismail Jadi Pm Ganti Muhyiddin Kata Tuan Ibrahim

Najib Dipenjara Ada Hikmah Ismail Jadi Pm Ganti Muhyiddin Kata Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 141 hits
Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata walaupun Ismail Sabri Yaakob dari Umno namun kerajaan tidak campur tangan dalam kes mahkamah PETALING JAYA Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man membayangkan kemarahan dan kecaman Um...
Orang Melayu Tak Lupa Dr Mahathir Jadi Punca Umno Jatuh Kata Mat Maslan

Orang Melayu Tak Lupa Dr Mahathir Jadi Punca Umno Jatuh Kata Mat Maslan

papar berkaitan - pada 11/9/2022 - jumlah : 151 hits
agendailt com11 09 2022Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan Tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad berpakat dengan DAP dan parti pembangkang lain untuk menjatuhkan UMNO tidak akan dilupakan orang Melayu kata Datuk Seri Ahmad Maslan Setia...
Najib Ke Penjara Umno Tak Mahu Rakyat Marah Kepada Pm Kata Ahmad Maslan

Najib Ke Penjara Umno Tak Mahu Rakyat Marah Kepada Pm Kata Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 4/9/2022 - jumlah : 111 hits
freemalaysiatoday com September 3 2022 5 15 PMSetiausaha Agung Umno Ahmad Maslan berkata pihaknya tidak menolak kemungkinan emosi marah dan simpati kepada Najib Razak akan digunakan bagi menghadapi pilihan raya umum ke 15 PETALING JAYA Umno...
Umno Tidak Dijemput Ke Muktamar Pas 2022 Jangan Putar Belit Berlagak Suci Kata Suraya Kepada Pas

Umno Tidak Dijemput Ke Muktamar Pas 2022 Jangan Putar Belit Berlagak Suci Kata Suraya Kepada Pas

papar berkaitan - pada 5/9/2022 - jumlah : 148 hits
Pas sepatutnya lebih ikhlas dan bercakap benar kepada rakyat soal jemputan kepimpinan Umno ke Muktamar Pas 2022 bukannya putar belit dan berlagak suci berlagak suci atau 8220 play victim 8221 dalam soal ini demikian menurut Datuk Suraya Yaa...
Pekan Umno Aims For 100 000 To Back Najib Pardon

Pekan Umno Aims For 100 000 To Back Najib Pardon

papar berkaitan - pada 5/9/2022 - jumlah : 192 hits
Pekan Umno division deputy chief Zamri Ramly says the petition has been distributed among Pekan residents PETALING JAYA Pekan Umno hopes that 100 000 people in the district will back a petition to seek a royal pardon for former prime minist...
Isu Najib Bakal Memakan Diri Umno Sepatutnya Menentang Rasuah Bukan Membela Pesalah Rasuah

Isu Najib Bakal Memakan Diri Umno Sepatutnya Menentang Rasuah Bukan Membela Pesalah Rasuah

papar berkaitan - pada 29/8/2022 - jumlah : 146 hits
UMNO kalah pada PRU14 adalah disebabkan isu rasuah melibatkan Najib Razak dalam skandal 1MDB yang terkait secara langsung denganya Ketika itu Najib menggunakan segala kuasa yang ada padanya untuk melindungi dirinya dan menjadikan dirinya ti...
Dipenjara 12 Tahun Denda Rm210 Juta Najib Masih Kekal Sebagai Mp

Dipenjara 12 Tahun Denda Rm210 Juta Najib Masih Kekal Sebagai Mp

papar berkaitan - pada 8/9/2022 - jumlah : 121 hits
Berikut adalah sebahagian dari Perkara 48 yang dipetik dari Perlembagaan Persekutuan yang jelas menyatakan tentang kriteria yang boleh menyebabkan seseorang itu kehilangan kelayakan sebagai Ahli Parlimen Tertakluk kepada peruntukan Perkara ...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk