Umno Sabotaj Pengundi Melayu



Umno Sabotaj Pengundi Melayu? | Tidak ramai yang sedar bahawa parti politik yang mempunyai jumlah anggota Parlimen terbesar di Dewan Rakyat hari ini, dengan 42 kerusi, adalah DAP

Dan walaupun ramai mungkin mengecam politik Malaysia atas sebab ia berdasarkan garis perkauman, kebenarannya adalah suara majoriti orang Melayu berpecah belah - dengan tiga parti politik utama yang kini berkuasa.
PKR dan Umno mendahului dengan 38 kerusi Parlimen, sementara Bersatu - dipimpin Perdana Menteri Muhyiddin Yassin - memiliki 31 kerusi. Tiada jaminan untuk jumlah ini kerana ia sukar dikira, dengan ahli Parlimen melompat parti sejak PRU14.

Selepas PRU pada 2018 itu, parti politik yang mengalami kerugian terbesar dari segi kerusi Parlimen adalah Umno. Boleh dikatakan satu pertiga calonnya ditolak pengundi dan sejumlah yang menang lompat parti beberapa bulan kemudian.
Beberapa pemimpin tertingginya juga telah disabit bersalah di mahkamah, seperti bekas presiden Najib Razak dan bekas setiausaha agung Tengku Adnan Tengku Mansor, ataupun sedang menjalani perbicaraan, seperti presiden semasa, Ahmad Zahid Hamidi.
Umno Sabotaj Pengundi Melayu?Sayangnya, Umno tidak banyak belajar daripada semua kegagalan ini. Ia menjadi semakin berani dengan tindakan dan langkah politik yang licik dek kehausan terhadap kuasa yang tidak dapat dipadam.
Setakat ini, muslihat politik paling melampau daripada Umno adalah undi tidak percaya terhadap Ahmad Faizal Azumu di DUN Perak, yang memberikan kedudukan menteri besar kepada Pengerusi Umno Perak, Saarani Mohamad.
Didorong oleh kejayaan itu, Umno kelihatan bersedia untuk menikam rakan sekutu Perikatan Nasional (PN) iaitu Bersatu dan PAS dengan mengundi menentang Belanjawan 2021 - walaupun terdapat amaran keras dari Yang di-Pertuan Agong, Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah.
Tetapi untuk mengelakkan risiko berlakunya pembubaran Parlimen, di tengah-tengah situasi Covid-19 yang kian meresahkan, yang membawa kemungkinan pengisytiharan darurat di seluruh negara bagi menangguhkan pilihan raya umum, Umno terpaksa membuat pusingan U.
Antara apa yang berlaku ketika rampasan di Perak adalah betapa Umno sedia untuk tidur sebantal dengan musuhnya DAP yang telah lama bertapak di negeri itu. 
Umno Sabotaj Pengundi Melayu?Ia tidak mustahil membawa kepada kerjasama di peringkat Persekutuan.
Ia menandakan perubahan utama dalam politik Malaysia - bahawa mengejar undi orang Melayu bukan lagi menjadi pendorong utama. DAP sudah membuktikan parti itu sebagai pentadbir yang layak dan kuat di Pulau Pinang selama lebih kurang satu dekad dan Umno mengakui kelebihan itu.
Satu lagi analisis lain adalah bahawa pergerakan skizofrenia UMNO baru-baru ini mungkin disebabkan oleh pihak di dalamnya yang berebut dominasi parti, dengan kelihatan jelas sekurang-kurangnya tiga kumpulan yang bertentangan antara satu sama lain.
Umno Sabotaj Pengundi Melayu?Apa pun keadaannya, Umno semakin pudar sebagai juara majoriti Melayu - dan kejatuhan parti itu pastinya dapat menjadikan landskap politik negara lebih matang di mana kaum tidak lagi menjadi satu kepentingan utama. - mk




BERMINAT? BERIKLAN DI WEB ADDIN. SILA KLIK LINK DIBAWAH..
http://beriklandiwebaddin.wasap.my/http://beriklandiwebaddin.wasap.my/http://beriklandiwebaddin.wasap.my/http://beriklandiwebaddin.wasap.my/

                                                                                Iklan  






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.addindeen.com/2020/12/umno-sabotaj-pengundi-melayu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Melayu Hanya Selamat Jika Umno Kembali Berkuasa Ku Li

Melayu Hanya Selamat Jika Umno Kembali Berkuasa Ku Li

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 221 hits
Itu aku setuju sangat Cuma tengok UMNO yang macam mana Yang celik pertama kena setuju bahawa bukan UMNO sekarang Secara realiti sukar untuk mendapat semula kepimpinan seperti PM1 4 Tetapi boleh terus berharap berdoa
Muhyiddin Sudah Mula Bantu Pulihkan Imej Dap Di Kalangan Pengundi Cina Apa Pendirian Pemimpin Umno Dan Pas

Muhyiddin Sudah Mula Bantu Pulihkan Imej Dap Di Kalangan Pengundi Cina Apa Pendirian Pemimpin Umno Dan Pas

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 346 hits
Ramai yang menyokong tindakan Kerajaan Perikatan Nasional tidak memberikan apa apa peruntukan kepada sekolah vernakular persendirian dalam Bajet 2021 Kalau mengikut perlembagaan kerajaan sememangnya tidak perlu memberikan apa apa bantuan ke...
Tekanan Terhadap Zahid Memuncak Dalam Umno Oleh Borhan

Tekanan Terhadap Zahid Memuncak Dalam Umno Oleh Borhan

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 288 hits
BORHAN AHMAD Kadudukan Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menjadi tumpuan sejak kebelakangan ini berikutan keputusannya mahu bekerjasama dengan bekas mentornya Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi membentuk kerajaan baru namun kemudiannya...
Perghh Gempaknya Majlis Kahwin Pemimpin Umno Masa Covid19 Ni

Perghh Gempaknya Majlis Kahwin Pemimpin Umno Masa Covid19 Ni

papar berkaitan - pada 21/12/2020 - jumlah : 212 hits
December 21 2020 NORMA baharu membentuk kita menjadi lebih kreatif dalam penyelesaian masalah termasuklah menganjurkan majlis perkahwinan ketika penularan pandemik Koronavirus Hari ini bekas Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adn...
Kerjasama Umno Pas Demi Ummah Bukan Hanya Gabungan Politik Takiyuddin

Kerjasama Umno Pas Demi Ummah Bukan Hanya Gabungan Politik Takiyuddin

papar berkaitan - pada 20/12/2020 - jumlah : 328 hits
Oleh Disember 20 2020 5 38pmKerjasama UMNO dan PAS dalam Muafakat Nasional tidak akan terkubur kerana ia bukan semata mata gabungan politik sebaliknya dibentuk sebagai wawasan untuk menyatukan ummah Foto NSTPBALING Kerjasama UMNO dan PAS da...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir

Di Mana Letaknya Negeri Syam Sekarang

Influencer Marketing For Businesses