Muhyiddin Sudah Mula Bantu Pulihkan Imej Dap Di Kalangan Pengundi Cina Apa Pendirian Pemimpin Umno Dan Pas



Ramai yang menyokong tindakan Kerajaan Perikatan Nasional tidak memberikan apa-apa peruntukan kepada sekolah vernakular persendirian dalam Bajet 2021.
Kalau mengikut perlembagaan, kerajaan sememangnya tidak perlu memberikan apa-apa bantuan kepada sekolah vernakular persendirian.
Tetapi di atas ihsan pihak kerajaan sejak dari Barisan Nasonal memerintah, sekolah vernakular persendirian tidak pernah dipinggirkan dan ianya diteruskan ketika Pakatan Harapan menjadi kerajaan.

Dalam Belanjawan 2019, Lim Guan Eng, Menteri Kewangan ketika itu telah memperuntukkan dana sebanyak RM19 juta kepada sekolah vernakular persendirian.
Tetapi apakah alasan sebenar Muhyiddin tidak memberikan apa-apa peruntukan kepada sekolah vernakular persendirian di dalam Bajet 2021?
Mengapa Muhyiddin Bantu Pulihkan Imej DAP Di Kalangan Pengundi Cina?

PPBM tahu mereka akan menghadapi masaalah untuk mendapatkan sokongan pengundi Melayu dalam PRU 15 nanti.
Yang dapat membantu PPBM dalam PRU 15 nanti, hanyalah UMNO, kerana selain mempunyai kekuatan di peringkat akar umbi, jentera pilihanraya UMNO juga mantap dari strategi dan susun atur kerja-kerja pilihanraya.
Akar umbi dan jentera pilihanraya UMNO juga terdapat di seluruh pelusuk negara.
Kekuatan akar umbi dan jentera pilihanraya UMNO telah terbukti selepas kekalahan Barisan Nasional dalam PRU 14 yang lepas.
Bukan sahaja tidak ada cawangan UMNO ditutup, malah keahlian UMNO juga bertambah seiring dengan penubuhan cawangan-cawangan baru UMNO.
PAS pula, juga memang diakui mempunyai kekuatan di peringkat akar umbi tetapi kekuatan PAS lebih bertumpu kepada 2 negeri di pantai timur, Kelantan dan Terengganu.
Manakala strategi dan jentera pilihanraya PAS tidak semantap dan tersusun seperti UMNO, terbukti dalam PRU 14, walau pun dalam keadaan UMNO difitnah dan dikecam dari segenap penjuru, PAS hanya mampu memenangi 18 kerusi Parlimen sahaja.
Manakala PPBM pula, walau pun pemimpin utama mereka berterusan menjadi Perdana Menteri dalam era pemerintahan 2 kerajaan, Pakatan Harapan dan Perikatan Nasional, beberapa cawangan PPBM telah dibubarkan dan sehingga ke hari ini PPBM masih lagi sangat lemah di peringkat akar umbi, apa lagi jentera pilihanraya mereka.
Untuk PPBM dapatkan undi dari akar umbi UMNO adalah mustahil, ini terbukti dari kajian yang dilakukan, 137 dari 191 Bahagian UMNO menolak kerjasama dengan PPBM dalam Pilihanraya Umum 15.
Yang mungkin dapat dipengaruhi adalah pengundi Melayu atas pagar tetapi PPBM perlukan sesuatu untuk meyakinkan pengundi Melayu atas pagar supaya menyokong mereka.
Maka dengan menyekat dana kepada sekolah vernakular persendirian yang secara tradisinya tidak pernah dipinggirkan dalam bajet sama ada Kerajaan Barisan Nasional atau Pakatan Harapan, PPBM cuba meyakinkan pengundi Melayu atas pagar bahawa PPBM adalah parti yang sanggup lakukan apa sahaja untuk bangsa Melayu.
Bagaimana pula dengan pengundi Cina?
Bukankah undi mereka juga penting, lebih-lebih lagi PPBM sudah hampir pasti tidak akan mendapat sokongan majoriti pengundi Melayu.
Benar, tindakan Muhyiddin ini nampak seakan-akan menimbulkan kemarahan pengundi Cina dan India.
Tapi kepada siapa?
Pastinya MCA dan MIC akan menjadi sasaran kemarahan pengundi Cina dan India.
Apakah Muhyiddin mahu membunuh MCA dan MIC, sedangkan MCA dan MIC berada dalam Kerajaan Perikatan Nasional, malah Menteri Pengangkutan sekarang adalah dari MCA dan Menteri Sumber Manusia pula dari MIC.
Ya, Muhyiddin tidak kesah kalau MCA dan MIC tidak dapat apa-apa kerusi dalam PRU 15 nanti kerana sekarang ini MCA cuma mempunyai 2 Ahli Parlimen dan kedua-duanya adalah dari kubu kuat UMNO yang majoritinya adalah pengundi Melayu dan MIC mempunyai hanya 1 Ahli Parlimen.
Siapakah yang akan mendapat menafaat dari tindakan Muhyiddin ini?
Pastilah DAP, kerana DAP akan memainkan watak hero dalam memperjuangkan dana untuk sekolah vernakular persendirian.
Sebab itulah dalam isu ini, pertubuhan Dong Jiao Zong senyap seribu bahasa kerana tidak mahu mengganggu usaha DAP untuk dapatkan sokongan yang lebih padu dari masyarakat Cina dan India.
Apa Strategi Sebenar Muhyiddin?

Diharapkan DAP dapat mengekalkan kesemua 42 kerusi Parlimen dan merampas semua kerusi Parlimen MCA dan MIC dan ini akan menjadikan Ahli Parlimen DAP menjadi sekurang-kurangnya 45 orang.
Maka DAP, Warisan, Pejuang, sebahagian dari UMNO dan sebahagian dari PKR akan bergabung dalam Perikatan Nasional yang baharu.
Persoalannya, apakah pemimpin UMNO dan PAS yang sekarang ini pro kepada PPBM akan membiarkan perkara ini berlaku?
Dan apakah kepimpinan tertinggi UMNO tetap akan memilih pemimpin yang pro PPBM untuk bertanding semula dalam PRU 15 nanti?
Kalau itulah yang dipersetujui oleh pemimpin PAS, pemimpin UMNO pro PPBM dan kepimpinan tertinggi UMNO, maka ke manakah perginya slogan NO DAP dan NO MAHATHIR yang dilaung-laungkan selama ini?
Jadi fahamlah kita bila Hamid Bador diarahkan untuk menangguhkan siasatan ke atas Lm Guan Eng, malah meminta maaf kepada Lim Guan Eng serta mengucapkan Merry Cristmas kepada Lim Guan Eng!!!

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://theunspinners.blogspot.com/2020/12/muhyiddin-sudah-mula-bantu-pulihkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kah Cina Dap Pecah Lubang Undi 22 Kali Yb Pas Diam Bisu Walaun Pa Cerita Hidup Melayu Isle Taakkkkkdirrrrr

Kah Cina Dap Pecah Lubang Undi 22 Kali Yb Pas Diam Bisu Walaun Pa Cerita Hidup Melayu Isle Taakkkkkdirrrrr

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 216 hits
Kerajaan PN tambah cabutan khas nombor ekor kepada 22 kali mana suara walaun Pas December 29 2020 Saya dimaklumkan bahawa kerajaan Perikatan Nasional telah meningkat kekerapan cabutan khas ramalan nombor 4 digit daripada 8 kali pada tahun 2...
Umno Tidak Harus Jadikan No Dap No Anwar Pendirian Muktamad Kata Ku Li

Umno Tidak Harus Jadikan No Dap No Anwar Pendirian Muktamad Kata Ku Li

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 268 hits
KAJANG Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO Tengku Razaleigh Hamzah atau Ku Li berpandangan sikap No DAP No Anwar yang dikatakan dipegang UMNO tidak harus menjadi pendirian muktamad parti itu Sebaliknya beliau berkata dalam politik semua perkara...
Cina Dap Bawa Isu Mp Pas Diam Membisu

Cina Dap Bawa Isu Mp Pas Diam Membisu

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 192 hits
IBRAHIM MAT ISA INGATKAN Tuan Guru Idris Ahmad yang nak bawa isu judi di parlimen rupa rupanya senator cina DAP Semalam bila baca laporan Ketua Pemuda PAS angkat sumpah kat Dewan Negara sebagai Senator dok ingat depa la akan bangkitkan pasa...
Umno Pecah Jika Pemimpin Terus Jadi Jurubicara Kerjasama Dengan Dap Dan Anwar Kata Annuar Musa

Umno Pecah Jika Pemimpin Terus Jadi Jurubicara Kerjasama Dengan Dap Dan Anwar Kata Annuar Musa

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 381 hits
December 27 2020 4 30 PMSetiausaha Agung BN Annuar Musa berkata penolakan kerjasama dengan DAP dan Anwar adalah pendirian rasmi UMNO yang harus dipertahankan PETALING JAYA Annuar Musa memberi amaran UMNO menuju perpecahan kerana keghairahan...
Pemimpin Umno Saran Kaji Semula Kerjasama Dengan Pas Dalam Mn

Pemimpin Umno Saran Kaji Semula Kerjasama Dengan Pas Dalam Mn

papar berkaitan - pada 2/1/2021 - jumlah : 292 hits
January 2 2021 Ketika bahang pilihan raya umum semakin terasa seorang pemimpin kanan Umno menyarankan agar parti itu membuat keputusan berani dengan menamatkan kerjasama dengan Perikatan Nasional Tidak cukup dengan itu Timbalan Pengerusi Um...
Pemimpin Umno Kena Ada Sikit Jantan

Pemimpin Umno Kena Ada Sikit Jantan

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 218 hits
Bukan meroyan minta UMNO tarik balik sokongan pada Muhyiddin Yang perlu dibuat ialah desak Zahid letak jawatan jika UMNO tidak tarik sokongan pada Muhyiddin Itu pun aku nak ajar
Seorang Lagi Pemimpin Umno Sanggah Annuar Musa

Seorang Lagi Pemimpin Umno Sanggah Annuar Musa

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 200 hits
Maaf ya Biasanya kalau beza sesama sendiri kita hanya bercakap dalam bilik Oleh kerana 2020 dah nak tutup tirai rasanya nak ikut sama sembang di serambi Biarlah jiran dengar Sejak PRU ke 14 berlaku 12 pilihanraya kecil 7 daripadanya BN mena...
Pemimpin Pas Jangka Pru15 Selewatnya Jun Tahun Depan

Pemimpin Pas Jangka Pru15 Selewatnya Jun Tahun Depan

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 228 hits
Pemimpin PAS menjangkakan pilihan raya umum ke 15 bakal berlangsung selewat lewatnya pada Jun tahun depan Perkara itu diutarakan Naib Presiden PAS Mohd Amar Abdullah ketika diminta mengulas mengenai situasi politik semasa Menurutnya parti p...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan