Umno Ppbm Rebut Mersing






Oleh: Omar Mokhtar A Manap

Tatkala sepinya Parlimen Mersing yang kebiasaan hanya diusik sepoi-sepoi bayu laut, tempohari digolak oleh beringasnya politik Ahli Parlimennya Datuk Dr Latiff Ahmad dan bekas partinya Umno, mungkin sudah tiba ruang untuk warganya melihat opsyen yang terpampang di depan mata, bebas dari permainan dan percaturan politik yang tidak menentu.

Jarang sekali Mersing mendapat ruang biarpun anjakan politik pada skala nasional kian menghangatkan ruangan berita dan media sosial, tetapi dengan satu ungkapan "Umno dah tak laku" Dr Latiff agak berjaya meletakkan nama Mersing di segenap bibir pembicara politik dan ruangan berita.

‘Saya orang yang melompat,’ juga pengakuan yang dibuat Dr Latiff ketika berdialog dalam Majlis Ramah Mesra Warga MARA tempohari yang lantas mengundang kritikan panas dari pucuk pimpinan Umno baik di peringkat pusat, yang mana ada yang mencabar Menteri Pembangunan Luar Bandar itu untuk meletakkan jawatannya.

Tolak mohon maaf

Kenyataan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang menggambarkan bahawa Umno bersedia mengambil semula kerusi Mersing, disusuli Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahidi Hamidi yang secara tidak langsung menolak permohonan maaf Dr Latiff secara tegas menyebut bahawa kerusi itu tetap milik Umno, memberikan gambaran situasi sebenar ‘pertalian silaturahim dan kemesraan’ antara Umno dan Bersatu.

Dr Latiff merupakan Ahli Parlimen Mersing di bawah tiket Umno semenjak tahun 1999 lagi, sebelum melompat ke Bersatu pada Februari 2019 dan menjadi sebahagian blok 15 ahli parlimen Umno yang mengukuhkan blok Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin di dalam Bersatu ketika ini.

Bagaimanapun, Umno Mersing pimpinan ketua bahagian dilihat mengeluarkan “teguran” yang begitu lunak sekali, mungkin masih terhutang budi kepada “Bos Lamanya” walaupun ini kali kedua Umno Mersing dimalukan sebegitu. Bahkan PPBM Mersing juga terus sunyi daripada mempertahankan Ahli Parlimen parti mereka, mungkin terlupa agaknya Dr Latiff sudah melompat ke PPBM.

Pengundi Mersing terkesan
Ketika berlumba-lumba orang Umno ingin menjadi “pendekar” mahu rebut kembali Parlimen Mersing dan PPBM pula seboleh-bolehnya ingin mengekalkan kerusi yang mereka dapat hasil lompatan itu, jangan terlepas pandang bahawa suara Datuk Sri Hj Abdul Rahman Mohamad, Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar I merangkap Ahli Parlimen Lipis dari Umno yang berada "di depan" Dr Latiff ketika ungkapan kontroversi itu dilafazkan, langsung tidak kedengaran.

Omar Mokhtar A Manap
Mungkin perangai lama pimpinan Umno masih belum berubah. Tidak berani menegur. Kalau berani pun, sekadar dari jauh. Tidak mengapa, Ahli Parlimen Lipis sudah bersedia dengan seribu satu alasan kenapa beliau sekadar berdiam diri walaupun partinya dihina sebegitu rupa di hadapan penjawat awam dan boleh disaksikan secara langsung di seluruh negara. Mungkin juga beliau ada percaturannya sendiri.

Namun apakah rakyat Mersing tidak terkesan dengan pergolakan ini? Sudahlah Ahli Parlimennya melompat parti, ditambah pula dengan ketidaktentuan menjanjikan pergolakan berpanjangan. Yang pasti, Ahli Parlimennya sudah tidak senang duduk, apatah lagi memastikan agenda rakyat diteruskan.

Sedang Umno dan PPBM berebut kerusi, KEADILAN Mersing sedang bergiat aktif dengan pelbagai program disusun untuk membantu masyarakat.

Semasa Pakatan Harapan (PH) menjadi kerajaan di peringkat Negeri dan Persekutuan, KEADILAN melalui pimpinan parti dan Penyelaras di Dun Tenggaroh (salah satu DUN di Parlimen Mersing) telah mendapat kerjasama yang amat baik dari banyak pihak terutamanya masyarakat di Parlimen Mersing dan DUN Tenggaroh, walaupun DUN itu diwakili ADUN dari Parti MIC.

KEADILAN, melalui Pejabat Penyelaras DUN tampak sudah lebih digemari oleh masyarakat untuk menyampaikan sebarang aduan. Tentunya selaku penyelaras DUN, terdapat pelbagai kekangan kewangan. Namun pimpinan parti, pejabat penyelaras DUN serta sukarelawan yang terdiri daripada anggota KEADILAN Cabang Mersing dan masyarakat setempat tetap menunjukkan komitmen yang jitu untuk memberikan perkhidmatan terbaik.

Angin perubahan bermula
Sambutan dan penerimaan yang menggalakkan dari masyarakat Parlimen Mersing semakin dapat dilihat melalui program anjuran KEADILAN dan Pejabat Penyelaras DUN Tenggaroh yang diadakan di kawasan kubu Umno paling kuat di Mersing iaitu di Tenggaroh 3 yang juga merupakan kawasan Felda apabila telah mendapat kehadiran yang luar biasa dari masyarakat. Dewan terbuka Sentuhan Kasih Felda Tenggaroh 3 penuh sehingga perlu ditambah kerusi di bahagian luar dewan. Ini suatu perkembangan yang amat baik kepada KEADILAN untuk sebuah Parlimen yang dikatakan kubu kuat Umno dan kini sedang direbutkan dengan PPBM.


Penduduk Mersing semakin teruja menghadiri aktiviti anjuran KEADILAN
Tatkala ada yang mengatakan bahawa Umno terlalu kuat jika bergabung dengan Pas dalam Muafakat Nasional, undi yang diperoleh Pas dalam PRU lepas dengan mudah akan berpindah kepada Umno tetapi hakikatnya di peringkat akar umbi tidak begitu. Lebih dari separuh pengundi Pas akan beralih arah untuk tidak mengundi Pas atau rakan kerjasama, sama ada Umno mahupun PPBM sepertimana yang boleh dilihat melalui PRK DUN Chini.

MCA atau MIC usah berangan untuk meraih laba politik dari kerjasama tersebut, anda langsung tidak termasuk dalam perkiraan politik ini. Situasi ini turut sama berlaku terhadap ahli akar umbi Pas Mersing yang masih kekok dan rasa terhina untuk mengibarkan bendera Barisan Nasional. Mustahil untuk mereka terus mengundi Pas yang bersama Umno, tetapi peluang lebih cerah untuk mereka mengundi parti yang melawan Umno asalkan calon tepat dipilih.

Rakyat Mersing semakin jelas, apabila ada pimpinan Umno Mersing mula mendakwa Dr Latiff kini berubah, tidak buat kerja, sombong, tetapi hakikatnya itulah yang Umno Mersing pilih sekian lama sehinggalah PRU 14 yang lalu. Walaupun Umno bersama Pas, usah berangan Umno sudah disucikan.

Umno Mersing jangan lari dari tanggungjawab, jika mahu dakwa Dr Latiff gagal, maka Umno perlu turut sama memikul kegagalan itu. Ini belum dibangkitkan lagi isu-isu setempat. Sebagai contoh, bagaimana rakyat Mersing diberi harapan palsu berpuluh tahun tentang isu jambatan baru di bandar Mersing yang hingga kini langsung tidak kelihatan dan sentiasa menjadi punca utama kesesakan lalu lintas apabila tiba musim perayaan.

Modal politik jambatan inilah yang diguna setiap kali tiba pilihan raya oleh calon sama sejak tahun 1999 maka Umno usah berlepas tangan. Ketika Umno sedang berkira-kira langkah politik yang diambil di Mersing, berebut pula Parlimen Mersing dengan PPBM, kini Rakyat Mersing mempunyai pilihan yang lebih baik melalui Parti Keadilan Rakyat Cabang Mersing yang komited menawarkan khidmat bakti.

Rakyat Mersing wajar memilih KEADILAN yang akan menampilkan calon tempatan yang mempunyai tokoh kepimpinan, muda, latar belakang pendidikan dan aktivisme yang baik, sikap merakyat dan berpotensi besar untuk menggalas harapan baru mereka apabila tiba PRU 15 nanti.

__________________________________________________________________________________

Penulis merupakan Ketua Penerangan Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Johor merangkap Ketua Angkatan Muda KEADILAN Mersing




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/08/umno-ppbm-rebut-mersing.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Sepatutnya Lebih Risaukan Ppbm Daripada Nak Mencurigai Bayang Bayang Umno

Pas Sepatutnya Lebih Risaukan Ppbm Daripada Nak Mencurigai Bayang Bayang Umno

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 413 hits
Salah tu Pak Kadiaq PAS akan TERBUNUH jika menerima PPBM untuk bersama dalam Muafakat Nasional Memang UMNO bukanlah sebuah parti yang sempurna sbg parti yg ada jumlah keahlian melebihi 3 juta orang bermakna bermacam jenis kepala yg ada dala...
Pergolakan Ppbm Baik Buat Umno

Pergolakan Ppbm Baik Buat Umno

papar berkaitan - pada 13/8/2020 - jumlah : 302 hits
Apa yang berlaku muktahir ini dalam parti PPBM sebenarnya bagus untuk Umno Kenapa Kerana PPBM sudah semakin mengecut pengaruh mereka ahli sudah semakin berkurangan dan besar kemungkinan akan pupus tidak lama lagi Melihat kepada situasi itu ...
Penganalisis Ramal Tentangan Kuat Dalam Umno Jika Ppbm Sertai Mn

Penganalisis Ramal Tentangan Kuat Dalam Umno Jika Ppbm Sertai Mn

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 260 hits
Nicholas Chung PETALING JAYA Penganalisis memberi amaran kepada Umno bahawa akar umbinya akan menentang kuat penyertaan PPBM ke dalam Muafakat Nasional Azmi Hassan dari Universiti Teknologi Malaysia dan James Chin dari Institut Asia di Univ...
Analysts Predict Trouble From Umno Grassroots If Ppbm Joins Mn

Analysts Predict Trouble From Umno Grassroots If Ppbm Joins Mn

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 340 hits
Analysts say negotiations for seats could heighten tensions between PPBM and Umno PETALING JAYA Analysts have warned Umno of strong grassroots opposition to PPBM s inclusion in Muafakat Nasional Azmi Hassan of Universiti Teknologi Malaysia ...
Both Ppbm Umno Need Musa To Win Polls Says Analyst

Both Ppbm Umno Need Musa To Win Polls Says Analyst

papar berkaitan - pada 4/8/2020 - jumlah : 266 hits
Sabah PPBM leaders most of whom are former Umno members and current Umno grassroots leaders are largely supportive of former chief minister Musa Aman PETALING JAYA A political analyst has described Musa Aman as a force by himself in Sabah p...
Ppbm Will Be Eaten Up By Umno Says Tariq Ismail

Ppbm Will Be Eaten Up By Umno Says Tariq Ismail

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 232 hits
A former PPBM leader believes even more members will desert the party following Umno s growing dominance including the recent public reprimand of the party Tariq Ismail a former PPBM supreme council member claimed many were dismayed with th...
Umno Akan Makan Ppbm Bekas Mpt Ppbm

Umno Akan Makan Ppbm Bekas Mpt Ppbm

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 272 hits
Tindakan Umno yang enggan menyertai Perikatan Nasional dan memaksa PPBM menyertai Muafakat Nasional adalah petanda awal parti ultra Melayu itu akan menelam PPBM Bagi bekas ahli majlis pimpinan tertinggi PPBM Tariq Ismail ramaiakar umbi PPBM...
Lihat Lah Bagaimana Ppbm Memperalatkan Ahli Umno Untuk Memecah Belahkan Parti Umno Sendiri Macam Ni Nak Suruh Kerjasama

Lihat Lah Bagaimana Ppbm Memperalatkan Ahli Umno Untuk Memecah Belahkan Parti Umno Sendiri Macam Ni Nak Suruh Kerjasama

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 349 hits
BUNG MOKHTAR ADALAH KETUA KAMI DI SABAH DENGAR DAN IKUT SEGALA KEPUTUSAN YG DAH DIBUAT OLEH JAWATANKUASA PIMPINAN BUNG SIAPA CALON KETUA MENTERI SABAH ITU BINCANG KEMUDIAN Jangan jadikan kes2 yg Bung hadapi di mahkamah sebagai alasan nak ca...
Gelombang Keluar Ppbm Muhyiddin Minta Nyawa Dengan Umno Tapi Macai Muhyiddin Berlagak Macam Dewa

Gelombang Keluar Ppbm Muhyiddin Minta Nyawa Dengan Umno Tapi Macai Muhyiddin Berlagak Macam Dewa

papar berkaitan - pada 13/8/2020 - jumlah : 389 hits
Sejak Dr Mahathir umumkan akan menubuhkan bersama sama serpihan PPBM pada 7 Ogos 2020 lalu tidak dapat dinafikan ianya mencetuskan suasana panik kepada kem Presiden PPBM Muhyiddin Yassin Sama ada Dr Mahathir benar benar mahu menubuhkan part...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord