Umno Patut Boleh Move On Banyak Pemimpin Lain Dalam Umno Yang Boleh Diketengahkan




 Sebagai parti yang saya pernah aktif dan memegang jawatan di dalamnya, sejujurnya saya berasa UMNO dalam keadaan yang sangat malang ketika ini.
Setelah dua kali kalah dalam PRU iaitu PRU14 dan PRU15 dan ketika sedang terbuka peluang untuk “move on” dan memperbaiki diri, sayang sekali parti itu tidak mengambil peluang untuk melakukannya.
UMNO kalah pada dan hilang kuasa buat pertama kalinya dalam sejarah pada PRU14 adalah berpunca kerana Najib dan skandal 1MDB yang melingkari pentadbirannya.
UMNO ketika itu hanya menang 54 kerusi Parlimen dan jika dicampur atas nama BN, jumlahnya ialah 79 kerusi.
Kalau rakyat atau pengundi ada simpati kepada Najib yang dipenjarakan, UMNO tidak mungkin menang hanya 26 kerusi pada PRU15.
Mengambil kira perkara itu, UMNO sepatutnya sedar, segera bermuhasabah dan berhenti daripada terus memperjuangkan nasib Najib.
Najib patut dilupakan dan sudah tiba masanya UMNO perlu melihat kepada perlunya menonjolkan pemimpin baru untuk menerajui parti itu.
Fokus yang lebih utama sepatutnya ialah mengukuhkan kembali parti, bukan membela kepentingan seorang individu.
Jika Zahid Hamidi dianggap lemah dan berciri diktator di mana cenderung memecat dan menggantung keahlian mereka yang menentangnya, kalau benar pula beliau bakal berundur kerana faktor kesihatan selepas menjalani pembedahan prostat baru-baru ini, pengganti yang ingin ditonjolkan tidak sepatutnya Najib.
UMNO ada Mohamad Hasan selaku Timbalan Presiden, ada Khaled Nordin, Johari Ghani dan Wan Rosdy Wan Ismail sebagai barisan Naib Presiden, malah ada Zambry Abdul Kadir dan lain-lain pemimpin berwibawa yang boleh ditonjolkan sebagai wajah pelapis untuk menerajui UMNO selepas Zahid Hamidi?
Begitu pun, dalam banyak perbualan dengan orang-orang UMNO, mereka merasakan Johari Ghani, kini salah seorang Naib Presiden UMNO serta Menteri Perladangan dan Komoditi paling bersesuaian untuk menerajui UMNO jika parti itu ingin keputusan lebih baik pada PRU16 akan datang.
Kata mereka, dengan Johari mengetuai UMNO melalui proses pemilihan yang perlu diadakan sebelum PRU16, disertai dengan tindakan membawa semula semua pemimpin parti itu yang digantung dan dipecat sebelum ini, harapan untuk melihat ada sinar di hujung terowong lebih mungkin menjadi kenyataan.
Tetapi, agak mengecewakan bila kedengaran masih banyak suara yang mahu Najib digerakkan kembali memimpin UMNO kiranya pada 29 Januari lalu beliau mendapat pengampunan penuh untuk menggantilan Zahid Hamidi yang disebut-sebutkan bakal mengundurkan diri.
Kekecewaan penyokong-penyokong Najib dan mereka yang taksub dengannya, selain kerana bekas Perdana Menteri itu tidak diberi pengampunan penuh, ia lebih didorong kerana beliau dilihat tidak dapat kembali memimpin semula parti dan bertanding pada PRU16 akan datang.
Kenapa masih mahu disandarkan harapan kepada Najib?
Masih tidak sedarkah kepada hakikat bahawa UMNO hilang kuasa pada PRU14 adalah disebabkan Najib dan kalah lebih teruk pada PRU15 juga berpunca kerana rakyat tidak bersimpati dengannya?
Sekarang bila Najib hanya diberi pengurangan hukuman, gambaran paling ketara yang boleh dilihat ialah lebih ramai rakyat yang turut kecewa dan berasakan ia tidak sepatutnya berlaku.
Dalam hal ini, tidakkah UMNO sedar tindakan mereka berterusan membela dan memperjuangkan nasib Najib, bahkan mahu berusaha lagi agar beliau diberi pengampunan penuh dalam waktu terdekat selepas ini, ia adalah suatu tindakan yang bertentangan dengan keinginan majoriti rakyat?
Apakah UMNO mahu hilang lebih banyak kerusi Parlimen lagi pada PRU16 akan datang? – ShahbudinHusin 05/02/2024.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/02/umno-patut-boleh-move-on-banyak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Unrwa Tidak Boleh Digantikan Dengan Organisasi Lain Ketua Pbb

Unrwa Tidak Boleh Digantikan Dengan Organisasi Lain Ketua Pbb

papar berkaitan - pada 9/2/2024 - jumlah : 71 hits
Gambar fail NEW YORK Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu Antonio Guterres memberi amaran bahawa Agensi Kerja dan Bantuan PBB untuk Pelarian Palestin tidak boleh diganti Beberapa negara termasuk Amerika Syarikat B
Pemimpin Umno Bidas Mp Pkr

Pemimpin Umno Bidas Mp Pkr

papar berkaitan - pada 1/2/2024 - jumlah : 76 hits
Puad Zarkashi membidas seorang wakil rakyat PKR kerana menyatakan Umno perlu rombakan pemimpin Ahli majlis kerja tertinggi Umno itu menyifatkan Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Karim sebagai ahli PKR yang tidak tahu cermin diri susulan ken...
Ini Saki Baki Pemimpin Umno Yang Cerdik

Ini Saki Baki Pemimpin Umno Yang Cerdik

papar berkaitan - pada 5/2/2024 - jumlah : 68 hits
Akur keputusan berhubung Najib dan move on Johari beritahu ahli UmnoNaib presiden Umno itu berkata pemimpin dan ahli kini patut menumpukan usaha membaik pulih dan memperkukuh partiFMT ReportersJohari Ghani mengajak ahli Umno untuk menunjukk...
Accept The Najib Decision And Move On Johari Tells Umno Members

Accept The Najib Decision And Move On Johari Tells Umno Members

papar berkaitan - pada 5/2/2024 - jumlah : 124 hits
Umno vice president Johari Ghani said it is time for the party to prove that the once dominant Barisan Nasional could rise again and come back stronger PETALING JAYA Umno vice president Johari Ghani has urged party members to move on from t...
Umno Vp Quashes Rumours Of Move To Oust Zahid As Party Chief

Umno Vp Quashes Rumours Of Move To Oust Zahid As Party Chief

papar berkaitan - pada 4/2/2024 - jumlah : 104 hits
Umno vice president Khaled Nordin said the party is focussing its efforts to ensure that Najib Razak receives true justice PETALING JAYA Umno vice president Khaled Nordin has dismissed rumours of division leaders discontent with party presi...
Aku Tunggu Kau 54 Tahun Berpisah Akibat Konflik Perang Isteri Setia Menanti Tapi Suami Move On Dengan Wanita Lain

Aku Tunggu Kau 54 Tahun Berpisah Akibat Konflik Perang Isteri Setia Menanti Tapi Suami Move On Dengan Wanita Lain

papar berkaitan - pada 7/2/2024 - jumlah : 122 hits
Kisah yang berlaku kepada pasangan berasal daripada negara China ini telah membuatkan ramai yang berasa sebak dan tersentuh hati 54 tahun berpisah akibat konflik peperangan Difahamkan pasangan yang belum sempat menjalani kehidupan sebagai s...
Umno Dap Pemimpin Perlu Tunjuk Teladan Hindari Kenyataan Sensitif

Umno Dap Pemimpin Perlu Tunjuk Teladan Hindari Kenyataan Sensitif

papar berkaitan - pada 12/2/2024 - jumlah : 75 hits
SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Berita lanjut di http grid astroawani com Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini Social Media FACEBOOK https www facebook com astroawani TWITTE
Pesan Prabowo Saat Pendukungnya Banyak Yang Pingsan Di Gbk

Pesan Prabowo Saat Pendukungnya Banyak Yang Pingsan Di Gbk

papar berkaitan - pada 10/2/2024 - jumlah : 89 hits
Paslon 02 Prabowo Gibran menggelar kampanye akbar terakhir di Stadion GBK Jakarta Pusat Sabtu
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Kenapa Bini Aku Tak Cantik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Jarak Antara Dua Pintu Syurga

Al Ikhsan Sports Mengumumkan Pemenang Peraduan The Ultimate Sports Experience Spend And Win

Jinda888 Website 888 Casino Online Slot888 Top 41 By Tamie Slot888 Jinda888 Bet 2 2567

Stour House By Facit Homes In London United Kingdom

10 Cara Menyambut Hari Guru Selain Memberi Hadiah

Lucy M Enggai Tundi Dek Chord