Umno Nak Berguru Dengan Pas Claim Pas Selepas Umno Kalah


Ada pemimpin Umno didakwa mengakui bahawa parti itu perlu belajar daripada PAS - selepas mereka kalah dalam pilihan raya umum (PRU) pada tahun lalu.

Mendedahkan hal itu Mursyidul Am PAS Hashim Jasin berkata beliau diberitahu mengenai hal itu daripada pemimpin Umno baru-baru ini.

"Sudah dua tiga kali dah dengan Najib Razak, dua tiga pentas dah kita naik bersama beberapa bekas menteri besar bagi negeri-negeri tertentu. Berucap sekali."Tetapi yang lebih penting, pengakuan pimpinan Umno [...], iaitu mereka menyebut bahawasanya setelah kita kalah dalam PRU, tak berkuasa lagi, maka sampai ada yang berkata: kita kena belajar daripada PAS," katanya kepada perwakilan dan pemerhati yang memenuhi Wisma Belia di Kuantan hari ini.
Menurut Hashim, antara aspek yang perlu diteladani Umno daripada PAS ialah langkah mengumpul derma dalam kalangan anggota dan penyokong parti.

"Nak buat apa (program), kutip duit," katanya merujuk kepada amalan PAS yang terkenal dengan edaran tabung-tabung sumbangan bagi menambahkan dana parti.

Semasa menceritakan kisah itu Hashim juga sempat mencuit hati orang ramai yang berada dalam dewan apabila tersasul menyebut nama Tun Razak sebagai orang yang duduk sepentas dengan beliau.


Betul-betul jadi

"Eh, anaknya..." kata beliau kemudian membetulkan kenyataan itu, merujuk kepada bekas perdana menteri Najib Razak.

Sementara itu Hashim juga berkata perubahan yang ditunjukkan Umno itu adalah hasil doa Presiden PAS, Abdul Hadi Awang beberapa tahun dahulu.

Katanya, dalam program liqa fikri di Perak tiga tahun lalu, Abdul Hadi pernah berkata bahawa Umno perlu dilemahkan supaya Umno ia boleh menjadi insaf.

"Dia (Abdul Hadi) tak kata ia untuk PAS ambil alih, tapi digunakan perkataan insaf. Saya tak lupa sebab saya catit. Ini berlainan sedikit, kalahkan Umno untuk ia insaf.

"Rupanya hasrat itu berlaku dalam PRU yang lalu, apabila Umno kalah, perkembangan yang berlaku seolah-olah macam kita tak percaya.

"Dulu (Umno) musuh ketat politik. Lepas tu, boleh duduk satu pentas," katanya lagi.

Hashim juga menyatakan semua perkembangan itu - serta dipercayai merujuk juga kepada apa yang terjadi dalam kalangan parti PH - adalah "pertolongan Allah" kepada PAS dan Umno.

"Allah nak tolong [...] Betul-betul jadi. Kita bukan dok pelaga geng-geng yang ada - bergaduh, nak pergi mahkamahlah, polis siasat - kita tak buat apa pun. Dia jadi sendiri. Itu pertolongan Allah. Dan berkat doa yang kita doakan," tambahnya.

Sekepas kekalahan BN pada PRU lalu, PAS dan Umno menjalin kerjasama rapat dan terbuka atas slogan Melayu dan Islam bagi menarik undi masyarakat terbabit.

Strategi itu berhasil sehingga berjaya membuahkan kejayaan buat Umno dalam tiga pilihan raya kecil (PRK) yang ditandingi parti itu selepas kerjasama itu terjalin.

Ketiga-tiga PRK tersebut ialah di kawasan parlimen Cameron Highlands, selain DUN Semenyih dan Rantau. Bagaimanapun lima lagi PRK dimenangi PH.

Mengulas lanjut berkenaan kerjasama itu, Hashim mengakui ia sukar diterima oleh anggota PAS pada mulanya.

"[...] Ada juga orang PAS yang tak boleh sebut Umno, dia marah. Kepimpinan pun ada. Pujuk punya pujuk, alhamdulillah, benda tu dah sejuk melalui muktamar kita di Terengganu pada tahun lepas.

"Jadi sekarang dia makin sejuk dan ruang untuk kita bersatu dan bercantum sudah ada di hadapan kita," katanya lagi.

MK



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bankami.blogspot.com/2019/06/umno-nak-berguru-dengan-pas-claim-pas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Should Retract Claim Umno Members Are Infidels Before Forging Ties Says Dr M

Pas Should Retract Claim Umno Members Are Infidels Before Forging Ties Says Dr M

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 295 hits
AFPPETALING JAYA PAS should retract its claim that Umno members are kafir before forging ties with the party says Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad Last time PAS claimed that Umno is kafir If it collaborates with Umno it will also be k...
Bila Pas Nak Akui Umno Itu Islam Tun Dr Mahathir

Bila Pas Nak Akui Umno Itu Islam Tun Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 256 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir beri respond kepada keputusan PAS bekerjasama secara rasmi dengan UMNO Beliau berkata demikian sewaktu mengadakan sidang media bersama media Malaysia sempena Persidangan ASEAN ke 35 di Bangkok Thailand JOHORT...
Dahulu Pas Gelar Umno Kafir Sekarang Nak Bekerjasama Mahathir

Dahulu Pas Gelar Umno Kafir Sekarang Nak Bekerjasama Mahathir

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 270 hits
BANGKOK PAS perlu mengesahkan UMNO sebagai parti Islam terlebih dahulu sebelum mewujudkan sebarang kerjasama politik dengan parti itu kata Tun Dr Mahathir Mohamad Perdana Menteri yang juga Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia berkata ia...
Kepimpinan Umno Hadir Perasmian Muktamar Tahunan Pas Ke 65

Kepimpinan Umno Hadir Perasmian Muktamar Tahunan Pas Ke 65

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 327 hits
Menteri Besar Pahang Dato Sri Wan Rosdy Wan Ismail mengiringi Timbalan Presiden UMNO Malaysia Datuk Seri Mohamad Hassan ke Majlis Perasmian Muktamar Tahunan Pas kali ke 65 yang dirasmikan oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Sta...
Muktamar Pas Umno Sambut Baik Ucapan Dasar Presiden Pas

Muktamar Pas Umno Sambut Baik Ucapan Dasar Presiden Pas

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 233 hits
KUALA LUMPUR UMNO menyambut baik pandangan serta saranan daripada ucapan dasar Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang sempena Muktamar Pas 2019 Timbalan Presidennya Datuk Seri Mohamad Hasan berkata secara khususnya UMNO bersetuju bahawa p...
Hadi When Umno Is Pinched Pas Feels Pain And Vice Versa

Hadi When Umno Is Pinched Pas Feels Pain And Vice Versa

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 298 hits
PAS president Abdul Hadi Awang has highlighted Umno and his party s intertwined history stating that when either is pinched the other would feel the pain Umno and PAS are like the left thigh and right thigh When the right is pinched the lef...
Pas Minta Umno Bertaubat

Pas Minta Umno Bertaubat

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 325 hits
Taawun atau tolong menolong dalam perkara yang baik antara PAS dan Umno menjadi fokus pada Muktamar Dewan Ulama PAS ke 58 apabila para perwakilan negeri menggesa kepimpinan parti itu berhati hati dan berwaspada dengan kerjasama itu Pada muk...
Umno Willing To Offer Seats To Pas For Ge15 Says Ulama Chief

Umno Willing To Offer Seats To Pas For Ge15 Says Ulama Chief

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 328 hits
PAS MUKTAMAR Newly elected PAS Ulama chief Nik Muhammad Zawawi Salleh has claimed that Umno is willing to offer its seats to PAS in the 15th general election as part of an alliance against Pakatan Harapan Although there have been no formal ...
Dewan Ulama Pas Pusat Lulus Usul Kerjasama Dengan Umno

Dewan Ulama Pas Pusat Lulus Usul Kerjasama Dengan Umno

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 232 hits
Dewan Ulama Pas Pusat menyokong kerjasama dengan Umno dengan meluluskan dua usul berkaitan taawun siyasi dengan Umno pada Muktamar Tahunan Dewan Ulama Pas ke 58 di Wisma Belia di sini semalam Usul berkenaan diterima sebulat suara perwakilan...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim