Umno Mungkin Berpecah Jika Belanjawan 2021 Tidak Lulus



SHAH ALAM - Parti UMNO dijangka mengulangi sejarah perpecahan parti itu dengan sebahagian pemimpinnya akan melakukan penghijrahan besar-besaran menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) sekiranya usul Belanjawan 2021 gagal diluluskan kelak.

Penganalisis politik daripada Universiti Malaya (UM), Dr Mohammad Tawfik Yaakub berkata, senario perpecahan besar dalam UMNO mungkin berlaku memandangkan parti itu secara terang-terangan seolah-olah memiliki lebih dua nakhoda selain Presidennya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Menurutnya, tindakan Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO, Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah mengajak semua ahli Parlimen menyokong usul penentuan kepercayaan kepimpinan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebelum undi belah bahagi usul Belanjawan 2021, sebenarnya sudah boleh dibaca dari peringkat awal.

"Tindakan Ku Li itu membuktikan dalam UMNO sudah ada lebih dua nakhoda iaitu Ku Li sendiri, Zahid dan kelompok ahli Parlimen yang tidak suka kepimpinan Zahid.

"Sekiranya usul Belanjawan 2021 tidak lulus, saya percaya akan berlaku perpecahan besar dengan segelintir pemimpin UMNO yang anti Zahid mungkin memilih Bersatu sebagai wadah perjuangan politik baharu.

"Sama ada para pemimpin berpecah dalam UMNO akan mewujudkan parti baharu, saya lihat sukar kerana kesemua mereka menyedari UMNO masih merupakan parti dominan dan kini sudah kembali mendapat sokongan pengundi Melayu," katanya kepada Sinar Harian hari ini.

Semalam, Ku Li yang juga Ahli Parlimen Gua Musang memaklumkan beliau tidak akan turut serta dalam perbahasan Belanjawan 2021 selagi Speaker Dewan Rakyat, Datuk Azhar Azizan Harun tidak meluluskan usul penentuan kepercayaan terhadap Muhyiddin.

Hasrat itu disampaikan bekas Menteri Kewangan itu kepada Azhar Azizan menerusi sepucuk surat bertarikh 19 November dengan isi kandungannya turut mengkritik keengganan Speaker Dewan Rakyat itu membenarkan usul penting selain usul Belanjawan 2021 dilaksanakan.

Surat itu adalah respons kepada kenyataan Azhar Azizan bulan lalu bahawa dia tidak boleh membenarkan usul undi tidak percaya terhadap kerajaan, dianggap usul persendirian, mendahului usul dibawa kerajaan.

Tawfik berkata, kegagalan Ahmad Zahid menentukan pendirian tetap UMNO dalam meluluskan usul Belanjawan 2021 juga merupakan satu ancaman kepada kerajaan Perikatan Nasional (PN).

"Apabila belum ada kata putus daripada ahli Parlimen UMNO dalam penentuan sokongan usul Belanjawan 2021, ada yang bercanggah antara satu sama lain, saya fikir kerajaan PN perlu memanggil semua ahli Parlimen menyokong kerajaan dan pembangkang untuk berbincang semula mengenai usaha pindaan dan penambahbaikan usul berkenaan.

"Kalau tidak menyokong setakat alasan kerajaan Muhyiddin tiada sokongan majoriti (ahli Parlimen), itu pandangan ke belakang kerana undi pertukaran Speaker Dewan Rakyat membuktikan kerajaan sudah memiliki sokongan majoriti," katanya.



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/11/umno-mungkin-berpecah-jika-belanjawan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kami Berprinsip Belanjawan 2021 Lulus Bukti Sokongan Umno Bn Zahid Hamdi

Kami Berprinsip Belanjawan 2021 Lulus Bukti Sokongan Umno Bn Zahid Hamdi

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 197 hits
mykmu netKUALA LUMPUR Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menyifatkan sokongan parti itu terhadap Belanjawan 2021 terserlah apabila ia diluluskan pada peringkat dasar di Dewan Rakyat hari ini Beliau yang juga Preside...
Belanjawan 2021 Umno Masih Dolak Dalik Pn Kurang Tiga Undi

Belanjawan 2021 Umno Masih Dolak Dalik Pn Kurang Tiga Undi

papar berkaitan - pada 25/11/2020 - jumlah : 236 hits
Umno masih berdolak dalik sama ada parti itu akan menyokong Belanjawan 2021 atau sebaliknya manakala kerajaan Perikatan Nasional kini terumbang ambing dengan majoriti yang agak tipis Mereka kini kekurangan tiga anggota parlimen dengan Dewan...
Implikasi Besar Jika Belanjawan 2021 Tidak Lulus

Implikasi Besar Jika Belanjawan 2021 Tidak Lulus

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 199 hits
BH ONLINE Pakar Perlembagaan Prof Dr Shamrahayu A Aziz KUALA LUMPUR Belanjawan 2021 yang sedang dibahaskan di Dewan Rakyat jika tidak diluluskan boleh menyebabkan ketidaktentuan dalam konteks keselamatan dan sosial negara kata Pakar Perlemb...
Belanjawan 2021 Peluang Umno Untuk Wajahkan Diri Sebenar

Belanjawan 2021 Peluang Umno Untuk Wajahkan Diri Sebenar

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 158 hits
Pertama sekali saya ingin katakan bahawa saya bukan penyokong UMNO Saya adalah penyokong tegar Keadilan Tetapi dalam ilmu perang kita juga ada tahap kehormatan kepada musuh kita UMNO telah ditakdirkan menjadi seteru kita dalam politik Sejar...
Ahli Parlimen Di Gesa Ketepikan Perbezaan Capai Kata Sepakat Lulus Belanjawan 2021

Ahli Parlimen Di Gesa Ketepikan Perbezaan Capai Kata Sepakat Lulus Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 226 hits
nbsp KUALA LUMPUR Para pemerhati menggesa ahli Parlimen untuk mengetepikan perbezaan mereka dan mencapai kata sepakat untuk meluluskan cadangan Belanjawan 2021 pada sesi pengundian di Parlimen yang dijangka pada 25 November ini nbsp Penguru...
Belanjawan 2021 Ph Tidak Beri Cek Kosong Perlu Pindaan Untuk Lulus

Belanjawan 2021 Ph Tidak Beri Cek Kosong Perlu Pindaan Untuk Lulus

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 185 hits
Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Abdul Karim menolak untuk menyokong secara melulu Belanjawan 2021 Katanya Ahli Parlimen Pembangkang tidak akan memberi cek kosong atau sokong membuta tuli meluluskan Belanjawan 2021 Menurut Hassan Kerajaan ...
Gaji Penjawat Awam Barisan Hadapan Tidak Boleh Dibayar Jika Belanjawan 2021 Tidak Lulus

Gaji Penjawat Awam Barisan Hadapan Tidak Boleh Dibayar Jika Belanjawan 2021 Tidak Lulus

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 311 hits
BernamaNovember 14 2020 22 20 MYTPada 6 Nov lalu Tengku Zafrul membentangkan Belanjawan 2021 dengan peruntukan terbesar dalam sejarah negara iaitu sebanyak RM322 5 bilion Gambar failKUALA LUMPUR Kerajaan tidak akan dapat membayar segala kom...
Belanjawan 2021 Lulus Dengan Sokongan Majoriti Melalui Undian Suara Tanpa Undian Belah Bahagi

Belanjawan 2021 Lulus Dengan Sokongan Majoriti Melalui Undian Suara Tanpa Undian Belah Bahagi

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 261 hits
Menjadi tanya tanya kenapa majoriti Ahli Parlimen pembangkang yang sebelum beriya iya kondem bajet 2021 tidak menyokong cadangan mengadakan undian secara belah bahagi bagi menentukan sokongan pada Belanjawan 2021 yang petang tadi lulus deng...
Tidak Mahu Di Lihat Menolak Anwar Meminta Rakan Biarkan Belanjawan 2021 Di Lulus Dulu

Tidak Mahu Di Lihat Menolak Anwar Meminta Rakan Biarkan Belanjawan 2021 Di Lulus Dulu

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 192 hits
KUALA LUMPUR Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata dia telah meminta Presiden Amanah Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng untuk tidak melakukan undi belah bahagi pada Belanjawan 2021 hari ini Ini kerana kata Anwar dia ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan