Umno Merindui Najib


 
Oleh Ahmad Faris Abdul Halim
UMNO adalah parti politik yang telah memainkan peranan penting dalam politik Malaysia sejak merdeka. Sebagai parti politik yang berjuang untuk kepentingan Melayu dan Islam, UMNO menghadapi pelbagai cabaran dan perubahan politik sepanjang sejarahnya.
Salah satu individu yang memainkan peranan penting dalam UMNO adalah Datuk Seri Najib Tun Razak. Beliau merupakan bekas Presiden UMNO dan Perdana Menteri keenam (PM6). Selama memimpin negara, Najib mencipta pelbagai inisiatif untuk membangunkan Malaysia, termasuk Program Transformasi Nasional (TN50) dan Konsep 1Malaysia.
Walaupun berdepan kontroversi apabila ‘tercemar’ ekoran skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Najib tetap dikenali sebagai pemimpin yang berbakat dan berpengalaman.
Walaupun Najib mendapat tentangan dan kritikan daripada beberapa pihak, UMNO masih merindui bekas presiden mereka ini. Mengapa UMNO merindui Najib untuk kelangsungan parti?
Najib Razak adalah ahli penting dalam penyatuan UMNO. Beliau berjaya menyatukan pelbagai faksi dalam parti bagi memastikan kestabilan dan keutuhan UMNO. Bekas presiden ini mendapat sokongan luas daripada ahli parti. Ramai percaya bahawa penyatuan partinya bergantung kepada kehadirannya. Beliau juga dianggap sebagai penghubung antara generasi lama dan generasi baharu dalam UMNO, membawa maklumat dan pengalaman yang berharga bagi kedua-dua pihak.
Najib dilihat sebagai pemimpin yang berkebolehan dalam mengatasi cabaran ekonomi dan krisis. Beliau bertindak balas dengan baik kepada krisis kewangan global pada 2008 dan memastikan pertumbuhan Malaysia berjalan lancar. Di samping itu, beliau juga berjaya mengurangkan kadar inflasi dan menguatkan Ringgit.
Dari segi jaringan sosial, Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) diperkenalkan dengan kaedah subsidi bersasar berbanding subsidi pukal yang dilihat berpotensi berlakunya ketirisan. BR1M terbukti membantu isi rumah dengan membolehkan kumpulan berpendapatan rendah meringankan tekanan, susulan pelaksanaan rasionalisasi subsidi.
Dalam meningkatkan penguasaan bumiputera dalam ekonomi negara, PM6 itu menubuhkan Unit Peneraju Agenda Bumiputera (TERAJU) pada 2011 di bawah Jabatan Perdana Menteri. Ia berfungsi sebagai organisasi strategik yang berperanan untuk menerajui, menyelaras dan memacu agenda bumiputera bertujuan meningkatkan penguasaan bumiputera dalam ekonomi negara.
Pada 27 Oktober 2017 contohnya, Najib menjelaskan, langkah menggantikan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) dengan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) seperti yang dicadangkan pembangkang adalah langkah ke belakang yang boleh membawa kepada peningkatan cukai pendapatan dan korporat. Jika kembali semula kepada SST pada kadar sedia ada, kata Najib, negara hanya boleh mengutip RM20 bilion.
Najib juga memberikan sumbangan yang besar terhadap kejayaan UMNO dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka dan Johor. Kemampuan beliau dalam mempengaruhi pengundi terutama di kawasan luar bandar adalah faktor utama yang membantu UMNO terus kekal sebagai parti politik yang disegani.
Penyokong dan ahli UMNO percaya bahawa kehadiran Najib dalam parti akan membantu mengembalikan keyakinan dan semangat. Beliau dianggap simbol kekuatan dan keberanian dalam menghadapi tentangan dan cabaran politik.
Najib mempunyai jaringan dan hubungan yang luas dengan pemimpin dan individu penting di dalam dan luar negara. Kepentingan dan pengalaman beliau dapat dimanfaatkan dalam memperjuangkan kepentingan UMNO dan Melayu-Islam di peringkat nasional dan antarabangsa.
Dalam tempoh kepimpinannya, pelaburan asing dan pelaburan dalam negara meningkat dengan pesat, memberikan keuntungan kepada rakyat dan negara.
Keupayaan beliau dalam memperoleh undi dan menyatukan penyokong adalah penting untuk menjaga kuasa dan kestabilan UMNO. Beliau dikenali sebagai ahli perhubungan awam yang mahir dan mampu menyampaikan mesej dengan berkesan kepada pengundi.
Kebangkitan semula UMNO memerlukan pemimpin yang tegas dan berpengaruh. Najib telah membuktikan dirinya sebagai pemimpin yang mampu menggalakkan perubahan dan memimpin parti dengan kekuatan dan ketabahan.
Kesetiaan dan kesungguhan Najib terhadap UMNO sejak dari menjadi ahli hingga Perdana Menteri menunjukkan komitmen dan dedikasi beliau terhadap parti. Kepercayaan dan sokongan ini penting untuk membangun semula UMNO dan memastikan parti kekal relevan dalam politik negara.
Sekiranya Najib diterima semula dalam UMNO dan aktif dalam parti, beliau juga boleh membantu memperbaiki imej dan reputasi parti setelah skandal 1MDB. Beliau boleh memberi penjelasan dan memulihkan keyakinan orang ramai terhadap UMNO.
Kejayaan dan prestasi beliau dalam memimpin negara juga dapat digunakan sebagai contoh dan inspirasi kepada pemuda UMNO untuk terus berjuang dan berkhidmat kepada rakyat dan negara. Beliau boleh menjadi mentor dan penasihat kepada generasi baharu dalam UMNO untuk membantu mereka meneruskan perjuangan parti dengan berwibawa dan mampan.
Dengan pergolakan politik yang berlaku sejak 9 Mei 2018, Malaysia menghadapi ketidakstabilan dan ketidakpastian yang berpanjangan.
PERKAUMAN
Polarisasi politik dan perpecahan kaum juga semakin ketara dengan munculnya sentimen perkauman dan agama yang mengancam perpaduan dan keharmonian negara. Diskriminasi dan ketidakadilan sosial juga semakin ketara, dengan pertambahan kesenjangan ekonomi dan kesamarataan peluang dalam kalangan kumpulan etnik. Semua ini menjadikan Malaysia jauh daripada keadaan makmur dan stabil yang pernah dinikmati sebelum ini di bawah PM6.
Secara keseluruhan, buah fikiran dan usaha PM6 telah memberikan kesan positif kepada Malaysia dalam pelbagai aspek seperti ekonomi, politik dan hubungan kaum. Pencapaian-pencapaian yang dicatat semasa beliau memerintah adalah bukti kebolehan dan dedikasi beliau untuk membangunkan negara ini.
Kejayaan-kejayaan yang ditempa oleh negara ini semasa pentadbiran Najib bukanlah cakap-cakap kosong. Sebaliknya, fakta-fakta pencapaiannya diiktiraf badan-badan penarafan, bukan sahaja di peringkat kebangsaan tetapi di persada antarabangsa.
Laporan Daya Saing Global 2017/2018 oleh Forum Ekonomi Dunia meletakkan Malaysia berada pada kedudukan ke-23 di dunia, sekali gus merupakan Top Emerging Economy in this region.
Kesimpulannya, UMNO merindui Najib untuk kelangsungan parti kerana beliau dianggap sebagai sosok pemimpin yang mampu membawa kestabilan dan pengaruh kepada parti.
Bagi UMNO, adanya Najib dapat membantu menyatukan parti dan merapatkan jurang di antara generasi lama dan baharu dalam memberi kesinambungan kepada partinya. Welcome back bossku!-
DATUK Dr. Ahmad Faris Abdul Halim ialah penganalisis isu-isu semasa.
Asal artikel dari SINI

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2024/01/umno-merindui-najib.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Langkah Dubai Perlu Najib Restu Kalau Nak Jadi

Langkah Dubai Perlu Najib Restu Kalau Nak Jadi

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 166 hits
Langkah Dubai Perlu Najib restu kalau nak jadi ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be ax55pMig1Fg src in org https www youtube com embed ax55pMig1Fg wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtube co...
Najib S Yacht Meeting With Tarek Obaid Jho Low Not Done Through Proper Diplomatic Channel Says Macc Io

Najib S Yacht Meeting With Tarek Obaid Jho Low Not Done Through Proper Diplomatic Channel Says Macc Io

papar berkaitan - pada 6/1/2024 - jumlah : 210 hits
Nur Aida Arifin the 49th prosecution witness said that Najib as the then prime minister should have known that the JV to form 1MDB PetroSaudi Ltd through high level government to government discussions was done not through a formal official...
Najib S Legal Team Raises Concerns Over Unfair News Reporting In Ongoing 1mdb Trial

Najib S Legal Team Raises Concerns Over Unfair News Reporting In Ongoing 1mdb Trial

papar berkaitan - pada 5/1/2024 - jumlah : 103 hits
FORMER premier Datuk Seri Najib Razak s legal team has filed a complaint with the High Court alleging unfair news reporting regarding the ongoing 1Malaysia Development Bhd case Lead counsel Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah voiced his concer...
Najib Didn T Inform Cabinet Of Us 3 5b 1mdb Bond Macc Officer

Najib Didn T Inform Cabinet Of Us 3 5b 1mdb Bond Macc Officer

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 128 hits
1MDB TRIAL A MACC investigating officer testified that former prime minister Najib Abdul Razak did not inform the cabinet about 1MDB s US 3 5 billion bond issuance Nur Aida Arifin told the Kuala Lumpur High Court this afternoon what the for...
Najib Tak Puas Hati Dengan Man On The Run

Najib Tak Puas Hati Dengan Man On The Run

papar berkaitan - pada 9/1/2024 - jumlah : 106 hits
KUALA LUMPUR Taya ngan dokumentari di perkhidmatan penstriman Netflix Man On The Run yang menyentuh skandal penyelewengan dana 1Malaysia Development Berhad mencuri tumpuan di Mahkamah Tinggi di sini semalam Membangkitkan isu subjudis peguam...
Pas Jadikan Islam Alas Kaki Kata Pemimpin Umno

Pas Jadikan Islam Alas Kaki Kata Pemimpin Umno

papar berkaitan - pada 21/12/2023 - jumlah : 138 hits
malaysiakini comDiterbitkan Dec 21 2023 1 48 PMAnggota Majlis Kerja Tertinggi Umno Puad Zarkashi membidas PAS yang didakwanya cuba melemahkan kerajaan perpaduan dengan memecah belahkan parti parti yang menganggotainya Sebagai contoh katanya...
Malaysia Set To Decide On Jailed Former Pm Najib S High Stakes Bid For Royal Pardon

Malaysia Set To Decide On Jailed Former Pm Najib S High Stakes Bid For Royal Pardon

papar berkaitan - pada 10/1/2024 - jumlah : 179 hits
A royal pardon for the former premier who s serving a 12 year prison sentence for graft convictions tied to the 1Malaysia Development Bhd debacle could turn into a hot political potato for PM Anwar Ibrahim say observers Malaysia s Pardons B...
Nur Misuari Dakwa Najib Jemput Penceroboh Ke Lahad Datu

Nur Misuari Dakwa Najib Jemput Penceroboh Ke Lahad Datu

papar berkaitan - pada 4/1/2024 - jumlah : 130 hits
Moro National Liberation Front founding Chairman Nur Misuari yesterday appealed to Malaysia to settle the Sabah standoff peacefully and warned that his group will come to the aid of Sultan Jamalul Kiram III s followers if blood spills I hop...
Hukum Memakai Pendakap Gigi

Jangan Bersangka Sudah Beriman

Aku Menyesal Kahwin Dengan Warga Asing Enggan Tunaikan Nafkah Sebab Tak Tahu

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Alliance Bank Rakan Mytaman Untuk Meluaskan Kebolehcapaian Kad Kredit Maya Kepada 150 000 Pengguna

Kak Jane Pergi Selamanya

Bila Allah Tarik Nikmat Ibadah

Blackrock Isu Sebenar Jual Pegangan Aset Strategik Negara



10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu


Canon Meningkatkan Kesedaran Laut Melalui Bengkel Fotografi Dan Pameran Yang Menarik

Unveiling Malaysia S Hidden Gems With A Travel Pass

15 Patriotic Centerpiece Ideas For Every Style

Pemulihan Ekonomi Berjaya Malaysia Jadi Negara Maju 2028

Kad Pat G Cara Daftar Akaun Semak Permohonan Baru Renew

Strategi Perniagaan Yang Tidak Old School