Umno Mahu Bergerak Solo Ku Li Sekolahkan Umno


 



September 19, 2022 Sentimen mahukan UMNO dan Barisan Nasional (BN) bergerak solo menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) makin kuat ketika penggal Parlimen ke-14 menghampiri penghujungnya.
Terbaharu pada Rabu lalu, beberapa ketua bahagian mendesak Majlis Kerja Tertinggi (MKT) parti Melayu terbesar itu menutup pintu rundingan dengan PAS, berkaitan hala tuju 27 kerusi Parlimen yang didakwa kritikal untuk menghadapi PRU15.
Bagi bekas Pengerusi Lembaga Penasihat UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah, beliau sebenarnya tidak faham apa yang dimaksudkan dengan perkataan solo atau bersendirian seperti dibangkitkan UMNO.
“BN tidak pernah bergerak secara solo kerana terdapat parti-parti lain menjadi komponen dalam gabungan berkenaan, ada pakatan dengan setiap komponen.
“Mereka membawa kekuatan masing-masing untuk membantu calon-calon yang menawar diri bertanding bagi pihak parti-parti yang berkenaan atas satu simbol, semuanya menggunakan simbol BN,” katanya.
Beliau berkata demikan pada sidang media selepas Majlis Perasmian Mesyuarat Agung Perwakilan Tahunan Koperasi Kesatuan Guru-guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB) Berhad (Bhd) Kali Ke-24, di sini malam tadi.
Bekas Menteri Kewangan itu turut mengingatkan, sekiranya pemimpin dalam sesebuah parti ada kepentingan berbeza-beza, ia akan membawa kepada pecah-belah dan disebabkan itulah, BN kalah di Johor pada PRU lalu.
“Hal ini berlaku barangkali ada kepentingan sampingan, menyebabkan tidak ada tumpuan kepada apa yang dihadapi sehingga kalah PRU-14. Sebagaimana berlaku di Selangor dan Kelantan, perpecahan dalam parti Perikatan dan UMNO menyebabkan kita kalah PRU 1959.
“Kita tidak dapat mempertahankan kerusi-kerusi yang ditandingi oleh calon-calon Perikatan mahupun UMNO disebabkan tidak ikut kehendak sebahagian rakyat. Kita juga bercelaru dalam cara membawa kempen pada ketika itu.
“Jadi, kalau ada perpecahan, maka orang tidak boleh tumpu kepada objektif sebenar kita masuk dalam pilihan raya,” katanya yang juga Ahli Parlimen Gua Musang.
Katanya, ketika zaman Datuk Seri Najib Razak berkuasa, terdapat 13 parti mendokong pimpinan BN ketika itu, sebelum Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengambil alih teraju kepemimpinan selepas UMNO tewas PRU-14.
“Pada PRU-14, kita bukan sahaja kalah di peringkat Pusat, tetapi juga di setiap negeri kecuali Perlis. Ada pula perpecahan dalam UMNO di negeri-negeri apabila ada perebutan, di peringkat Pusat, peringkat negeri dan sebagainya sehingga tidak aman sampai sekarang.
“Ada sahaja orang hendak mencelah dan disebabkan itulah, kita selalu merayu supaya ada solidariti dan perpaduan dalam kalangan kita. Sesiapa pun tidak boleh mencelah, kalau kita sepakat.
“Jangka hayat UMNO bergantung kepada rakyat. Kalau rakyat masih menyokongnya ia akan terus tegak, kuat, dan berkuasa,” katanya, lapor Berita Harian.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/09/umno-mahu-bergerak-solo-ku-li.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Going Solo Look Back At Your Ge14 Defeat Says Pas To Umno

Going Solo Look Back At Your Ge14 Defeat Says Pas To Umno

papar berkaitan - pada 20/9/2022 - jumlah : 150 hits
UMNO BN only won 79 parliamentary seats in GE14 out of the total 222 seats that it contested losing out to PH which won 113 seats back in 2018 UMNO s 2018 general election performance should be a lesson for the party not to dismiss the idea...
Saya Tak Menyesal Ren Kongsi Perasaan Bergerak Solo Selepas Tinggalkan Nu Est

Saya Tak Menyesal Ren Kongsi Perasaan Bergerak Solo Selepas Tinggalkan Nu Est

papar berkaitan - pada 12/9/2022 - jumlah : 138 hits
Setelah 10 tahun bersama dengan ahli NU EST Ren nampaknya telah membuka langkah sebagai penyanyi solo menerusi agensi Big Planet Made ARTIKEL BERKAITAN Dalam satu temu bual yang dilakukannya bersama agensi Big Planet Made Ren mendedahkan pe...
Gta Bergerak Solo Hadapi Pru15 Kerana Semua Pihak Tolak Mahathir

Gta Bergerak Solo Hadapi Pru15 Kerana Semua Pihak Tolak Mahathir

papar berkaitan - pada 19/9/2022 - jumlah : 127 hits
Oleh Adam MalikSebenarnya Mahathir alami Trust deficit tiada parti mahu bersama GTA kerana ada Mahathir Beberapa hari lalu Mahathir sebagai Poster boy tertua dalam negara mewakili Gerakan Tanah Air telah mengumumkan bahawa GTA akan bergerak...
Nak Ulang Keputusan Pru14 Sila Tanding Solo Pas Sindir Umno

Nak Ulang Keputusan Pru14 Sila Tanding Solo Pas Sindir Umno

papar berkaitan - pada 18/9/2022 - jumlah : 177 hits
Baru baru ini Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata parti itu membuat keputusan bergerak solo kerana tindak tanduk dan sikap PAS PETALING JAYA Umno akan mengulangi keputusan pilihan raya umum ke 14 jika kekal mahu bergerak solo kata Naib...
Pru15 Pas Tak Boleh Tumpang Umno Di Perak Umno Reject Pas Di Perak

Pru15 Pas Tak Boleh Tumpang Umno Di Perak Umno Reject Pas Di Perak

papar berkaitan - pada 11/9/2022 - jumlah : 190 hits
PRU15 Umno reject Pas di PerakSeptember 10 2022 UMNO Perak memuktamadkan tiada kerjasama akan dijalinkan dengan Pas dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke 15 akan datang Pengerusinya Datuk Seri Saarani Mohamad berkata UMNO akan bergerak send...
Are Uk S Tories Sleepwalking Into Umno Mode

Are Uk S Tories Sleepwalking Into Umno Mode

papar berkaitan - pada 11/9/2022 - jumlah : 147 hits
Ibrahim M AhmadWith question marks over who would succeed Boris Johnson as prime minister finally resolved Conservative Party watchers are now waiting to see if the party can get its act together in time for the next general election in the...
Orang Melayu Tak Lupa Dr Mahathir Jadi Punca Umno Jatuh Kata Mat Maslan

Orang Melayu Tak Lupa Dr Mahathir Jadi Punca Umno Jatuh Kata Mat Maslan

papar berkaitan - pada 11/9/2022 - jumlah : 151 hits
agendailt com11 09 2022Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan Tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad berpakat dengan DAP dan parti pembangkang lain untuk menjatuhkan UMNO tidak akan dilupakan orang Melayu kata Datuk Seri Ahmad Maslan Setia...
I Only Said Umno Paid Pas Says Rewcastle Brown

I Only Said Umno Paid Pas Says Rewcastle Brown

papar berkaitan - pada 11/9/2022 - jumlah : 173 hits
Clare Rewcastle Brown says there is evidence to prove PAS was paid by Umno PETALING JAYA Sarawak Report editor Clare Rewcastle Brown has disputed a claim that she had confirmed a RM90 million payment by Umno to PAS in the years before the p...
Pm Belum Bincang Tarikh Pru 15 Dengan Top Five Umno

Pm Belum Bincang Tarikh Pru 15 Dengan Top Five Umno

papar berkaitan - pada 12/9/2022 - jumlah : 146 hits
agendaily com11 09 2022Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ketika mengumumkan penarikan sokongan 15 Ahli Parlimen UMNO terhadap Kerajaan Perikatan Nasional dan Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 3 Ogos 2021 Perdana Menteri Datuk Seri Ism...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau