Pm Belum Bincang Tarikh Pru 15 Dengan Top Five Umno


agendaily.com11/09/2022Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ketika mengumumkan penarikan sokongan 15 Ahli Parlimen UMNO terhadap Kerajaan Perikatan Nasional dan Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 3 Ogos 2021.
Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini berkata beliau belum berbincang dengan ‘Top Five’ UMNO berhubung tarikh Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

‘Top Five’ UMNO merujuk kepada Presiden Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Timbalan Presiden Datuk Seri Mohamad Hasan serta tiga Naib Presiden iaitu Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, Datuk Seri Mahdzir Khalid dan perdana menteri sendiri, lapor Bernama.

Katanya, selepas berbincang dengan ‘Top Five’, baharulah beliau akan berbincang dengan parti MCA dan MIC serta parti komponen Barisan Nasional (BN) yang lain.

“… kemudian ia perlu dibawa ke Kabinet sebab di bawah Perlembagaan, kena ada kelulusan Kabinet sebelum saya menghadap Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah untuk (mendapat perkenan) membubarkan Parlimen.

“Itu prosedur yang perlu dipatuhi,” katanya semasa merucap pada Majlis Penyampaikan Peruntukan Masyarakat Cina dan India Parlimen Bera 2022 di Dewan Kompleks UMNO Bera di Padang Luas di sini hari ini.

Bagaimanapun, Zahid sebelum ini semasa Konvensyen Wanita BN pada Ogos lalu berkata ‘Top Five’ UMNO sudah berbincang berhubung tarikh PRU-15, malah berkata Ismail Sabri akan mematuhi permintaannya untuk membubarkan Parlimen bagi memberi PRU-15 diadakan segera.

Zahid berkata hasil perbincangan antara ‘top 5’ dalam UMNO, dijangkakan Perdana Menteri akan mendengar permintaan untuk tidak menunggu lama bagi mengadakan PRU-15 memandangkan beliau orang parti dan pasti akan mendengar cakap parti.

“Kita sudah bincang dengan ‘Top 5’ termasuk Perdana Menteri (PM) yang juga Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan ini bacaan saya, pilihan raya pada tahun ini juga… bacaan PM, saya percaya beliau akan mendengar nasihat dan pandangan kita,

“Beliau (PM) orang parti dan sebagai pemimpin sudah pasti tahu masa sesuai kerana isu akan terus timbul dan direka yang mana pembangkang menjadikan budaya kebencian ditanamkan kepada parti kita,” katanya semasa konvensyen tersebut.

Spekulasi mengatakan berkemungkinan PRU-15 akan diadakan pada tahun ini juga selepas pembentangan Bajet 2023 yang diawalkan pada awal Oktober ini.

Selain itu, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) juga difahamkan sudah menghantar memo dan memanggil sukarelawan untuk bertugas semasa PRU-15 depan, beberapa sukarelawan SPR yang bertugas semasa PRU-14 sebelum ini memberitahu sudah menerima makluman meminta mereka untuk bersedia dipanggil bertugas.

Senario satu lagi adalah sekiranya PRU-15 diadakan tahun depan, berkemungkinan masa yang sesuai adalah selepas sambutan Tahun Baharu Cina pada Januari.

Mengikut kalendar kebangsaan, sambutan Tahun Baharu Cina adalah pada 22 Januari 2023 dan berkemungkinan diadakan selepas tarikh tersebut, sama ada pada Februari atau Mac depan.

Namun, berdasarkan situasi semasa, kecenderungan PRU-15 diadakan lebih awal pada tahun ini semakin kuat


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/09/pm-belum-bincang-tarikh-pru-15-dengan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perjumpaan Top Five Umno Sabtu Ini Ditangguh Kata Ismail Sabri

Perjumpaan Top Five Umno Sabtu Ini Ditangguh Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 15/9/2022 - jumlah : 104 hits
Perjumpaan Top Five Umno Sabtu ini ditangguh kata Ismail Sabri nbsp Dikemas kini 5 jam yang lalu Diterbitkan pada 14 Sep
Pm Yet To Discuss Ge15 Date With Umno S Top Five

Pm Yet To Discuss Ge15 Date With Umno S Top Five

papar berkaitan - pada 12/9/2022 - jumlah : 151 hits
Prime Minister Ismail Sabri Yaakob today said that he has yet to discuss with Umno s top five for the date of the 15th general election The top five refers to party president Ahmad Zahid Hamidi deputy president Mohamad Hasan and the three v...
Pm Says Likely To Meet Umno S Top Five Before Budget Tabling On Oct 7

Pm Says Likely To Meet Umno S Top Five Before Budget Tabling On Oct 7

papar berkaitan - pada 14/9/2022 - jumlah : 174 hits
Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob today said that he is likely to meet with Umno s top leadership to discuss the date for the 15th general election before the tabling of Budget 2023 Umno s so called Top Five are party president ...
Umno S Top 5 To Meet Over Ge15 On Sept 30

Umno S Top 5 To Meet Over Ge15 On Sept 30

papar berkaitan - pada 16/9/2022 - jumlah : 153 hits
Umno s top five leaders had originally been scheduled to meet on Saturday PETALING JAYA The top five leaders of Umno will meet to discuss the 15th general election on Sept 30 after their initial meeting slated for tomorrow was postponed Umn...
Zahid Harap Pm Dapat Ilham Tarikh Pru Sebaik Pulang Mesyuarat Pbb

Zahid Harap Pm Dapat Ilham Tarikh Pru Sebaik Pulang Mesyuarat Pbb

papar berkaitan - pada 18/9/2022 - jumlah : 132 hits
freemalaysiatoday com September 17 2022 7 13 PMPengerusi Barisan Nasional Ahmad Zahid Hamidi berucap sempena pelancaran jentera Pemuda BN 2022 KUALA LUMPUR Pengerusi Barisan Nasional Ahmad Zahid Hamidi berharap Perdana Menteri Ismail Sabri ...
Rundingan Gelap Pas Umno Bincang 1 Lawan 1 Dengan Ph Dedah Hashim

Rundingan Gelap Pas Umno Bincang 1 Lawan 1 Dengan Ph Dedah Hashim

papar berkaitan - pada 7/9/2022 - jumlah : 135 hits
freemalaysiatoday com September 7 2022 9 00 AMPAS mahu menyedarkan Umno bahawa musuh sebenar yang perlu dilihat pada PRU15 adalah PH dan bukannya Bersatu kata Mursyidul Am PAS Hashim Jasin PETALING JAYA Mursyidul Am PAS Hashim Jasin mendeda...
Umno Cari Jalan Bebaskan Najib Jika Menang Besar Pru 15

Umno Cari Jalan Bebaskan Najib Jika Menang Besar Pru 15

papar berkaitan - pada 3/9/2022 - jumlah : 126 hits
Pemenjaraan ke atas bekas Perdana Menteri Najib Razak dan keputusan bersalah terhadap isteri beliau Rosmah Mansur di Mahkamah Tinggi baru baru ini membuktikan komitmen kerajaan Pakatan Harapan membanteras rasuah dalam tempoh 22 bulan telah ...
Perhimpunan Umno Langsung Tidak Bincang Nasib Rakyat Isu Ekonomi Masalah Negara

Perhimpunan Umno Langsung Tidak Bincang Nasib Rakyat Isu Ekonomi Masalah Negara

papar berkaitan - pada 29/8/2022 - jumlah : 177 hits
Daripada Whatsapp yang viral pagi tadi No 1 Bila Najib masuk Penjara Perhimpunan Agong Tahunan UMNO pun jadi huru hara Ahli Parti yang hadir pun dah jadi setengah Gila Sebab dalam sejarah Negara sejak MERDEKA inilah Kali pertama bekas Presi...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Buat Apa Jika Terseliuh



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Secret To Effortless Living Collaboration With Ashdown Studio

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Alhamdulillah Hujan Turun Lebat

Wajibkan Fasih Bm Untuk Dapat Warganegara Pemuda Umno