Umno Kedah Tolak Kerjasama Pas Pada Pru 15


hmetro.com.my
M Hifzuddin Ikhsan
[email protected]


Datuk Shaiful Hazizy Zainol AbidinAlor Setar: UMNO Kedah menolak sebarang kerjasama bersama PAS pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) berikutan berhajat kembali berkuasa dan memerintah negeri itu.

Ketua Komunikasi Barisan Nasional (BN) Kedah, Datuk Shaiful Hazizy Zainol Abidin, berkata penolakan itu bukan bermakna UMNO sombong atau tidak suka akan penyatuan, sebaliknya ia mempunyai asas yang jelas dan konsisten.

Beliau yang juga Timbalan Ketua UMNO Bahagian Merbok berkata, penyatuan harus mempunyai niat dan sebab yang baik dan bukan semata-mata kerana hendak kekal berkuasa atau mahu menang lebih banyak kerusi.

"UMNO ini parti politik. Ada pengalaman memerintah. Jadi, saya tidak akan berdolak dalih atau segan silu mengakui, kami memang berhajat untuk kembali berkuasa dan memerintah. Parti politik mana yang tidak mahukan itu?

"Tetapi, kami masih ada prinsip. Janganlah kita ini berpakat hanya kerana kuasa. Janganlah kita ini berpeluk dan berdakap hanya apabila tiba musim pilihan raya. Di mana nilai perjuangan dan pendirian? Di mana contoh teladan yang baik kepada rakyat?

"UMNO Kedah tidak rasa itu cara yang betul. Jika kita hendak berbaik-baik dan menyatukan kekuatan, lakukanlah kerana rakyat. Lakukan dengan konsisten dan bukan bermusim," katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Sabtu lalu, Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor, ketika melancarkan jentera PAS Kedah, menganggap UMNO sebagai parti yang tidak sekuat dahulu, namun boleh menumpang kekuatan PAS di negeri itu.

Shaiful Hazizy berkata, sikap dolak dalik PAS dapat dilihat apabila parti itu enggan bekerjasama bersama UMNO ketika kempen Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka dan Johor sehingga menyebabkan mereka kalah.

"Ini tidak, dalam PRN Melaka, mahu bersendiri. Lepas tersungkur, kembali menyatakan kesediaan bekerjasama. Kemudian dalam PRN Johor, kembali solo. Lepas 'tetomoih', sekali lagi membuka mulut mengajak kepada kebersamaan.

"Sepanjang tahun di Kedah, UMNO dikecam, dipersalahkan dengan pelbagai perkara. UMNO begitu, UMNO begini. Menjelang PRU-15, tiba-tiba kita diajak kembali bekerjasama? Bukan sahaja rakyat dan UMNO keliru, saya yakin penyokong PAS sendiri kelu dan keliru," katanya.

Beliau turut menegaskan, UMNO Kedah kini mahu dinilai dan dipilih pengundi hasil keupayaan serta kesungguhannya membawa pelbagai isu berkaitan rakyat.

"UMNO sedar kita bukan parti yang sempurna. Banyak kekurangan dan kelemahan kita. UMNO berdepan cabaran besar untuk memulihkan diri dan membuat tawaran baharu yang segar dan meyakinkan. Tetapi, UMNO juga percaya, kami ada kekuatan dan kelebihan tersendiri.

"Kalau rakyat yakin, mereka akan pilih. Kalau rakyat rasa kita belum kuat dan belum bersedia, lalu mereka menolak kita, UMNO akan terima dengan terbuka. Ini gelanggang demokrasi, rakyat bukan sahaja pengadil, malah penyokong, penaja, penganjur dan tugas parti politik adalah menawarkan yang terbaik," katanya.

Berikutan itu, Shaiful Hazizy menganggap PAS sudah berasa parti itu sudah kuat di Kedah dan UMNO tidak mahu 'merosakkan' parti itu pada PRU-15 akan datang.

"Menteri Besar dan Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat sudah membuat penegasan. PAS kuat di Kedah. Kita tahu, PAS adalah parti yang baik, dipenuhi ulama dan golongan terpelajar. Semua pintar, semuanya hebat.

"Jadi, sebagai 'itik patah kaki', 'harimau kena tembak' dan segala jenis gelaran dan panggilan PAS kepada UMNO, kita percaya bukan lagi rakan kongsi baik dan secocok. Tanpa UMNO, bukankah PAS sudah mengisytiharkan kemenangan 22 kerusi? Jadi, kami kalungkan ucapan tahniah dan selamat bekerja," katanya.
Disiarkan pada: Ogos 15, 2022 @ 3:01pm

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/08/umno-kedah-tolak-kerjasama-pas-pada-pru.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemimpin Pas Umno Masih Teruskan Kerjasama Kata Takiyuddin

Pemimpin Pas Umno Masih Teruskan Kerjasama Kata Takiyuddin

papar berkaitan - pada 7/8/2022 - jumlah : 173 hits
Takiyuddin Hassan berkata PAS akan terus berusaha untuk mempertahankan MN demi perpaduan ummah dan penyatuan nasional PETALING JAYA Kerjasama antara pemimpin PAS dan Umno masih diteruskan walaupun pemimpin Umno menganggap hubungan kedua dua...
Pru 15 Pas Tak Terdesak Hingga Mahu Tumpang Tuah Umno Bn

Pru 15 Pas Tak Terdesak Hingga Mahu Tumpang Tuah Umno Bn

papar berkaitan - pada 22/8/2022 - jumlah : 161 hits
agendaily com21 08 2022Naib Presiden PAS Datuk Idris Ahmad PAS tidak terdesak atau mahu menumpang tuah UMNO apabila ia tetap mahu bekerjasama dengan UMNO menerusi Muafakat Nasional bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke 15 Naib Presiden PAS D...
Umno Sabah Tetap Bekerjasama Dengan Bersatu Pas Hadapi Pru 15

Umno Sabah Tetap Bekerjasama Dengan Bersatu Pas Hadapi Pru 15

papar berkaitan - pada 21/8/2022 - jumlah : 232 hits
agendaily com20 08 2022Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin Sabah tidak terikat dengan keputusan Perhimpunan Agung UMNO 2021 yang mengarahkan parti itu di peringkat bahagian atau negeri untuk tidak mengadakan ...
Tiada Usul Tamat Kerjasama Dengan Umno Dibawa Ke Muktamar Pas Kata Takiyuddin

Tiada Usul Tamat Kerjasama Dengan Umno Dibawa Ke Muktamar Pas Kata Takiyuddin

papar berkaitan - pada 20/8/2022 - jumlah : 106 hits
freemalaysiatoday com August 20 2022 10 25 AMTakiyuddin Hassan berkata pendirian PAS berkaitan penyatuan ummah amat jelas yang bukan sahaja terhad dengan Umno tetapi juga parti lain ALOR SETAR PAS tidak menerima sebarang usul berkaitan mena...
Kerjasama Tumbangkan Bn Di Pahang Pas Boleh Jamin Tak Langgar Sembilan Kerusi Ph

Kerjasama Tumbangkan Bn Di Pahang Pas Boleh Jamin Tak Langgar Sembilan Kerusi Ph

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 159 hits
KUALA LUMPUR Pelawaan Ketua Pemuda PAS Ahmad Fadhli Shaari untuk bekerjasama menumbangkan kerajaan Pahang tidak kena dengan masa kata Pemuda Pakatan Harapan Pahang Ketuanya Young Syefura Othman menyifatkan pelawaan itu sebagai drama dan men...
Pas Hanya Mahu Menumpang Kekuatan Umno Mustapha

Pas Hanya Mahu Menumpang Kekuatan Umno Mustapha

papar berkaitan - pada 18/8/2022 - jumlah : 94 hits
agendaily com18 08 2022Setiausaha Agung Veteran UMNO Datuk Mustapha Yaakub Pemimpin veteran UMNO berpendapat kenyataan PAS bahawa kedua dua parti bersetuju mengelakkan pertembungan sesama sendiri di 27 kerusi Parlimen menunjukkan parti Isla...
Makna Kata Pas Dan Bersatu Lah Yang Kencing Umno Gitu Lah Ya Pas Kan Bersama Bersatu Dalam Pn Oooo Kencing Lagi Yak

Makna Kata Pas Dan Bersatu Lah Yang Kencing Umno Gitu Lah Ya Pas Kan Bersama Bersatu Dalam Pn Oooo Kencing Lagi Yak

papar berkaitan - pada 5/8/2022 - jumlah : 99 hits
Muafakat Nasional Jangan salahkan UMNO Bersatu tidak ikhlas Shahril HamdanMadiha AbdullahOgos 4 2022 Shahril berkata UMNO tidak melengahkan penubuhan gabungan tersebut namun proses berkenaan tergendala disebabkan penubuhan Perikatan Nasiona...
Lcs Saga Umno Youth Returns Fire At Pas Ahmad Fadhli

Lcs Saga Umno Youth Returns Fire At Pas Ahmad Fadhli

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 126 hits
PAS Youth chief Ahmad Fadhli Shaari has been accused of unfairly linking Umno to the littoral combat ship procurement controversy In a statement Umno Youth communications director Syed Mohd Johan Rizal Syed Unan Mashri said Fadhli was tryin...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang