Tiada Usul Tamat Kerjasama Dengan Umno Dibawa Ke Muktamar Pas Kata Takiyuddin


freemalaysiatoday.com
Bernama
-August 20, 2022 10:25 AM
Takiyuddin Hassan berkata pendirian PAS berkaitan penyatuan ummah amat jelas yang bukan sahaja terhad dengan Umno, tetapi juga parti lain. (Gambar Bernama)
ALOR SETAR: PAS tidak menerima sebarang usul berkaitan menamatkan hubungan kerjasama dengan Umno menerusi Muafakat Nasional (MN) untuk dibawa dan diputuskan pada Muktamar Tahunan PAS kali ke-68 pada 3 dan 4 Sept ini.

Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan, sebaliknya berkata terdapat PAS peringkat kawasan yang menghantar usul berkaitan mengukuhkan penyatuan ummah dan MN sejajar dengan pendirian parti itu.

“Kita ada 197 kawasan PAS di seluruh negara yang menghantar usul kepada PAS Pusat dan setakat ini kita belum memuktamadkan usul-usul diterima tanpa bahas dan usul-usul yang akan dibahaskan pada muktamar kali ini.

“Antara usul yang memang dibangkitkan ialah berkenaan MN tapi tidak lebih daripada kita menekankan isu penyatuan ummah dan setakat ini tiada usul diterima bercanggah dengan pendirian PAS,” katanya pada sidang media, semalam.

Beliau berkata pendirian PAS berkaitan penyatuan ummah amat jelas yang bukan sahaja terhad dengan Umno, tetapi juga parti lain dalam menjamin kestabilan politik demi kesejahteraan negara.

Takiyuddin berkata PAS juga sedang berusaha mencari jalan bagi mengelak pertembungan dengan Umno pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15) yang dilihat akan merugikan dalam konteks penyatuan ummah.

“Kita masuk pilihan raya kita mahu menang, ada situasi apabila pertandingan lebih dua penjuru, kedua-dua pihak yang terlibat dalam penyatuan ummah ini kalah dan yang menang pihak ketiga, jadi saya boleh mengesahkan bahawa usaha untuk mengelakkan perkara itu menjadi keutamaan kita,” katanya.

Sementara itu, Takiyuddin berkata seramai 1,300 perwakilan akan menyertai muktamar tahunan kali ini yang akan berlangsung di Kompleks PAS Kedah, yang berkemungkinan menjadi muktamar terakhir parti itu sebelum PRU15 akan datang.

Selain itu, beliau berkata PAS turut menjemput wakil daripada semua parti komponen dalam Perikatan Nasional, pimpinan tertinggi Umno serta pengerusi Gerakan Tanah Air Dr Mahathir Mohamad.

“Kita turut menjemput perwakilan daripada parti-parti politik luar negara terutama yang melibatkan gerakan Islam, wakil kedutaan di negara ini…bagaimanapun setakat ini semua jemputan belum ada lagi pengesahan kehadiran,” katanya.

Beliau berkata sejajar dengan muktamar kali ini, PAS turut mengadakan Muktamar Dewan Pemuda PAS Pusat, Muktamar Dewan Ulama PAS, Muktamar Dewan Muslimat PAS Pusat, Konvensyen Dewan Himpunan Pendukung PAS dan Konvensyen Assabiqun (veteran) PAS pada 1 dan 2 Sept.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/08/tiada-usul-tamat-kerjasama-dengan-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemimpin Pas Umno Masih Teruskan Kerjasama Kata Takiyuddin

Pemimpin Pas Umno Masih Teruskan Kerjasama Kata Takiyuddin

papar berkaitan - pada 7/8/2022 - jumlah : 187 hits
Takiyuddin Hassan berkata PAS akan terus berusaha untuk mempertahankan MN demi perpaduan ummah dan penyatuan nasional PETALING JAYA Kerjasama antara pemimpin PAS dan Umno masih diteruskan walaupun pemimpin Umno menganggap hubungan kedua dua...
Muktamar No Motion Yet On Pas Cooperation With Umno

Muktamar No Motion Yet On Pas Cooperation With Umno

papar berkaitan - pada 20/8/2022 - jumlah : 239 hits
PAS has yet to receive a motion to be discussed and debated at its upcoming general assembly on whether it should continue its political cooperation with Umno through Muafakat Nasional Instead its secretary general Takiyuddin Hassan said so...
Kerjasama Dengan Dap Selepas Pru15 Loke Akui Kekuatan Umno Kata Ahmad Maslan

Kerjasama Dengan Dap Selepas Pru15 Loke Akui Kekuatan Umno Kata Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 170 hits
freemalaysiatoday com August 10 2022 11 35 PMSetiausaha Agung Umno Ahmad Maslan berkata kenyataan Setiausaha Agung DAP Loke Siew Fook memberi bayangan kesediaan bekerjasama dengan Umno selepas pilihan raya umum menunjukkan parti seteru itu ...
Umno Kedah Tolak Kerjasama Pas Pada Pru 15

Umno Kedah Tolak Kerjasama Pas Pada Pru 15

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 155 hits
hmetro com myDatuk Shaiful Hazizy Zainol AbidinAlor Setar UMNO Kedah menolak sebarang kerjasama bersama PAS pada Pilihan Raya Umum Ke 15 berikutan berhajat kembali berkuasa dan memerintah negeri itu Ketua Komunikasi Barisan Nasional Kedah D...
Kerjasama Dengan Umno Tiada Yang Mustahil Kata Pemimpin Dap

Kerjasama Dengan Umno Tiada Yang Mustahil Kata Pemimpin Dap

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 243 hits
Setiausaha Agung DAP Loke Siew Fook tidak menolak kemungkinan partinya menjalin kerjasama dengan Umno kerana segalanya mungkin dalam politik katanya Bagaimanapun sebarang kerjasama hanya akan berlaku selepas pilihan raya umum seterusnya Lok...
Pas Wil Not Join Gta Takiyuddin

Pas Wil Not Join Gta Takiyuddin

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 246 hits
PAS secretary general Takiyuddin Hassan said his party will not join Gerakan Tanah Air a Malay based political coalition announced by former prime minister Dr Mahathir Mohamad last Thursday Takiyuddin said the establishment of GTA will not ...
Tak Mustahil Pas Kembali Kepada Pkr Dap Pemuda Umno

Tak Mustahil Pas Kembali Kepada Pkr Dap Pemuda Umno

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 210 hits
Malaysiakini Sejurus selepas Pemuda PAS mengajak penyokong pembangkang menjatuhkan kerajaan Pahang yang dipimpin Umno bersama BN Asyraf Wajdi Dusuki tampil memberikan reaksi segera Kata Ketua Pemuda Umno itu melihat kepada tindakan Pemuda P...
Lcs Saga Umno Youth Returns Fire At Pas Ahmad Fadhli

Lcs Saga Umno Youth Returns Fire At Pas Ahmad Fadhli

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 145 hits
PAS Youth chief Ahmad Fadhli Shaari has been accused of unfairly linking Umno to the littoral combat ship procurement controversy In a statement Umno Youth communications director Syed Mohd Johan Rizal Syed Unan Mashri said Fadhli was tryin...
Keras Betoi Fatwa Dia No Amboiiii Eksyen Hang Dengan Umno No Lebai Len Dok Ajak Ja Pas Join Umno

Keras Betoi Fatwa Dia No Amboiiii Eksyen Hang Dengan Umno No Lebai Len Dok Ajak Ja Pas Join Umno

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 157 hits
PAS Kedah sentiasa terbuka untuk menjalinkan kerjasama dengan UMNO meskipun parti itu membuat keputusan untuk bertanding atau bergerak solo dalam Pilihan Raya Umum ke 15 Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat Datuk Seri Muhammad Sanusi Md No...
1 Ringgit Berapa Rupiah Faktor Yang Mempengaruhi Implikasinya

Bagaimana Ketidakpastian Mega Cap Mempengaruhi Penurunan S P Dan Nasdaq

Wanda Hara Hadiri Kajian Hanan Attaki Pakai Cadar Berbuntut Panjang Kasusnya Dibawa Ke Jalur Hukum

Visit Peaks Of Malaysia This Merdeka Day

Mengopi Tepi Pantai Di Kopi Penunjuk Kijal Terengganu

Melaka Ke Muzium Kapal Selam Sekali Lagi

Transform Your Home With Art Placement That Speaks Volumes

Peniaga Pisang Goreng Mengaku Culik Dua Kanak Kanak Sebab Teringin Nak Ada Anak Perempuan



Kenapa Kita Gelarkan Masa Guna Istilah Second Minute Hour Day Week and Year

Biodata Ikhmal Nour Personaliti TikTok Terkenal

Apakah Fatwa Berkenaan Menanam Jambang dan Rambut Bagi Lelaki

Info Dan Sinopsis Drama Tonton Berepisod SeOfis Slot Samarinda TV3

Biodata Mek Yun Mek Kelate Personaliti TikTok Terkenal


Graduan Kejuruteraan Usahawan Sambal Acar Ikan Masin

Aktiviti Dengan Anak 003

Rasa Risau Dan Takut Terhadap Perkara Yang Masih Belum Berlaku Selalunya Adalah Berlebihan

Memahami Inflasi Dan Indikator Tren Dalam Pasar Keuangan

Lagu Tiktok Yang Viral Pada Bulan Julai 2024

Resepi Sotong Sumbat Telur