Umno Dengan Pelannya


 

Hari ini 16 Julai 2022 Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (JPPM) dikatakan mungkin memberitahu Umno keputusannya berhubung permohonan parti itu meminda perlembagaan supaya pemilihan Umno hanya diadakan enam bulan selepas pilihan raya.
Mungkin juga semasa anda membaca artikel ini keputusan JPPM sudah diketahui. Tetapi sehingga artikel ini ditulis tiada pemberitahuan dibuat JPPM. Namun perlu diingat JPPM punya masa 60 hari untuk membuat keputusan.
Pun begitu pada 13 Julai lalu Hamzah Zainudin menteri dalam negeri yang bertanggungjawab ke atas JPPM, berkata Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob ada meminta keputusan berkenaan dibuat sebelum hari ini yakni 16 Julai.
-ADVERTISEMENT-Ads by 
Apa pun keputusan JPPM, Umno selaku parti politik akan atau pasti melihatnya pada sudut politik, terutama jika keputusan tidak memihak kepadanya meskipun menurut Hamzah “keputusan JPPM dibuat mereka secara bebas” dan walaupun “saya menteri yang mengawal JPPM keputusan JPPM dibuat sendiri”.
Hamzah kita tahu bekas orang Umno yang kini memegang jawatan setiausaha agung Bersatu, seteru Umno. Bukan rahsia Umno melihat beliau dengan “syak wasangka” dan penuh “kesangsian”.
Umno sudah beberapa kali menyuarakan rasa tidak puas hati akan “kelewatan” JPPM mengumumkan keputusan. Notis pindaan perlembagaan dikemukakan Umno kepada JPPM pada 17 Mei lalu.
Umno berulang kali menegaskan JPPM tidak punya sebab melengah apa lagi menolak permohonannya kerana Umno “sudah menepati semua syarat yang ditetapkan”, termasuk mengadakan Perhimpunan Agung Khas pada 15 Mei lalu yang meluluskan secara rasmi usul pindaan perlembagaan parti.
Pada 11 Julai lalu, Setiausaha Agung Ahmad Maslan memberitahu dengan jelas Umno ada Pelan B jika JPPM tolak pindaan perlembagaannya. Apa Pelan B itu? Sebelum itu kalau ada Pelan B mesti ada Pelan A terlebih dahulu. Jadi apa Pelan A?
Pelan A (walaupun Umno tidak menamakannya demikian) ialah Umno mengadakan pemilihan parti sebelum akhir tahun ini. Kemungkinan Umno adakan pemilihannya sebelum 29 Disember, dikatakan Ahmad sendiri.
Andainya itu dilaksanakan faktor amat penting ialah keputusan kes mahkamah membabitkan Presiden Ahmad Zahid Hamidi. Begitu juga rayuan yang dikemukakan bekas presiden Umno Najib Razak. Keputusan berkenaan mempunyai kesan dan akan menentukan sama ada mereka boleh bertanding atau tidak.
Ditakdirkan mereka, terutama Zahid, tidak bertanding jawatan presiden mungkin yang akan cuba mengambil alih ialah Mohamad Hasan, timbalannya sekarang. Logiknya Tok Mat patut diangkat tetapi pemerhati politik tidak yakin itu akan terjadi. Malah ada yang percaya beliau akan hanya mempertahankan jawatan timbalan.
Hampir pasti Ismail mahu jadi presiden. Jika menang akan membereskan “masalah naib presiden yang jadi perdana menteri” yang menyulitkannya sekian lama.
Ada pemerhati menganggap Khairy Jamaluddin calon berpotensi. Pada pemilihan 2018 beliau cuba merebut jawatan presiden bersama Tengku Razaleigh Hamzah dan Zahid. Kita tahu KJ dan Ku Li tewas. Itu sebabnya Zahid presiden hingga ke hari ini.
Kali ini mungkinkah Khairy akan cuba lagi? Pada saya tidak – jika Ismail mahu duduk jawatan presiden. Khairy akan beri laluan. Apatah lagi Khairy (bersama bekas ahli MKT Umno dan setiausaha agung BN, Annuar Musa) anggota tim Ismail.
Mungkin beliau akan beri tumpuan kepada jawatan timbalan presiden atau mungkin jika Tok Mat boleh “dipujuk” untuk menyertai tim Ismail, Khairy dan juga Annuar akan bertanding naib presiden, bagi memastikan Ismail dan orangnya menguasai pucuk pimpinan Umno. Wallahualam. Ini sekadar ramalan dan spekulasi.
Berbalik cerita Pelan B yang dinyatakan Ahmad. Menurut beliau Umno sebenarnya “tidak mahu buat Pelan B”. Ertinya akan hanya lakukan jika terpaksa. Ini bermakna Pelan B sesuatu yang besar, serius, dan memeranjatkan. Mungkin juga boleh membawa padah. Kepada siapa? Itu persoalannya.
Hakikatnya Pelan B akan hanya dilaksanakan jika JPPM “tak lulus permohonan kami”, kata setiausaha agung Umno itu. Beliau enggan mendedahkan butiran Pelan B yang dirancangkan. Tentulah – takkan nak dedah rahsia strategi – bukan begitu?
Kata Lokman Adam, orang kuat Najib yang dilucut keahlian Umno pada Januari 2020 tetapi diterima kembali pada September 2021, sesiapa yang nak tahu apa Pelan B “kenalah tanya Ahmad. Beliau lebih mengetahui kerana beliau setiausaha agung”.
Namun katanya menerusi siaran saluran YouTube, “kalau tanya kepada saya, kalau saya lah apa pelan saya buat – ‘simple’ saja. Kalau perdana menteri tidak meluluskan pindaan perlembagaan partinya sendiri, dia bukan orangnya yang patut dikekalkan sebagai perdana menteri, sebagai calon, dan juga sebagai ahli parti.”
Jelas bagi Lokman, perdana menteri boleh mempengaruhi atau “mengarah” keputusan JPPM memihak kepada Umno “demi kebaikan parti”. Kuasa mutlak meluluskan permohonan Umno terletak ditangan perdana menteri, kata beliau. Bukan Hamzah apa lagi pegawai JPPM.
Lokman mengaku beliau yakin Ismail akan melakukan terbaik untuk parti dan Pelan B mungkin tidak perlu dilaksanakan.
Pandangan ikhlas atau cakap berlapik? - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/07/umno-dengan-pelannya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dpm Deal On Paper No Such Thing Says Umno Info Chief

Dpm Deal On Paper No Such Thing Says Umno Info Chief

papar berkaitan - pada 7/7/2022 - jumlah : 153 hits
Umno information chief Shahril Hamdan has denied allegations that Prime Minister Ismail Sabri Yaakob signed a deal with Perikatan Nasional on cabinet positions Ismail Sabri and Shahril both sit in the Umno supreme council Shahril said that ...
Pas Ideology And Dismal Performance A Liability For Umno

Pas Ideology And Dismal Performance A Liability For Umno

papar berkaitan - pada 7/7/2022 - jumlah : 129 hits
From Ibrahim M AhmadWith the 15th general election approaching political parties will be scrambling behind the scenes to cement pacts capable of securing a majority in the Dewan Rakyat to form the next administration Holding only 37 of the ...
Umno Youth Objects To Bank Negara S Interest Rate Hike

Umno Youth Objects To Bank Negara S Interest Rate Hike

papar berkaitan - pada 7/7/2022 - jumlah : 142 hits
Umno Youth does not support Bank Negara s decision to raise interest rates and expressed doubt if doing so would affect inflation Wing leader Asyraf Wajdi Dusuki said although the increase appeared minimal the effects on society were huge A...
Umno Dan Bn Perlu Pemimpin Yang Baharu Bersih Jujur Ikhlas Dan Berintegriti

Umno Dan Bn Perlu Pemimpin Yang Baharu Bersih Jujur Ikhlas Dan Berintegriti

papar berkaitan - pada 8/7/2022 - jumlah : 144 hits
suaramerdeka com my07 07 2022KETIKA negara menunggu keputusan daripada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan mengenai pindaan perlembagaan parti UMNO yang mahu melanjutkan hayat Presiden Timbalan Presiden Naib Naib Presiden dan Ahli Ahli Majlis Ke...
Dap Is Smarter Than Umno

Dap Is Smarter Than Umno

papar berkaitan - pada 8/7/2022 - jumlah : 206 hits
In that sense DAP is smarter than Umno DAP knows when to talk and when to shut up Umno talks too much and does not know when it should stop talking And the confession by Tok Mat to Asia Times that Umno needs to delay its party election to p...
Umno Man Rubbishes Claim On Dpm S Post

Umno Man Rubbishes Claim On Dpm S Post

papar berkaitan - pada 7/7/2022 - jumlah : 155 hits
Umno information chief Shahril Hamdan has denied claims that Prime Minister Ismail Sabri Yaakob signed an agreement with Perikatan Nasional to appoint a deputy prime minister from the coalition As far as I know there is no agreement If ther...
Law Don Says Umno S Alternative Plans Moot If Ros Rejects Party S Bid To Delay Internal Polls

Law Don Says Umno S Alternative Plans Moot If Ros Rejects Party S Bid To Delay Internal Polls

papar berkaitan - pada 7/7/2022 - jumlah : 246 hits
Umno will not be able to carry out any alternative strategy it has if it fails to get the Registrar of Societies approval for amendments to its constitution a Universiti Kebangsaan Malaysia law lecturer said Associate professor Salawati Mat...
Nur Jazlan Bersatu Wielding Ros Against Umno

Nur Jazlan Bersatu Wielding Ros Against Umno

papar berkaitan - pada 6/7/2022 - jumlah : 185 hits
Datuk Nur Jazlan Mohamed accused RoS of intentionally withholding its approval for Umno s amendment to its constitution which would let it further delay internal elections up to six months after the general election 8211 Bernama photo KUALA...
Tok Mat Kata Umno Kalah Pru14 Disebabkan 1mdb

Tok Mat Kata Umno Kalah Pru14 Disebabkan 1mdb

papar berkaitan - pada 7/7/2022 - jumlah : 191 hits
Mohamad Hasan berkata Umno kalah PRU14 disebabkan satu isu sahaja iaitu isu 1MDB dimana kerajaan gagal untuk mengatasi Negara telah gone down the drain disebabkan 1MDB dan kerajaan Ismail Sabri Yaakob adalah kerajaan haram yang dunia tidak ...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Heidi Moru Aku Ada Chord

Oliva Helmin Feat Kelvin Tunggu Tunggu Chord

Ada 3 Dituduh Bid Ah Padahal Tidak Bid Ah By Dr Hm Rakib S H M Ag

Gejala Cerebral Palsy Pada Kanak Kanak Berumur 5 Tahun Dan Cara Diagnosis Awal