Umno Calon Tapi Bersatu Tolak Dan Kempen Kah Kah


 



Panas! Tajuddin akhirnya dedah rahsia di sebalik pencalonan Ahmad Maslan sebagai timbalan speaker
September 20 , 2021 Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman mendedahkan beberapa ahli Parlimen parti itu disenaraikan sebagai calon mengisi jawatan Timbalan Speaker Dewan Rakyat sebelum nama Datuk Seri Ahmad Maslan dikemukakan kepada Parlimen.
Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan (BBC) itu berkata, sebelum nama Ahmad dikemukakan, UMNO dan Barisan Nasional (BN) mencadangkan beberapa nama lain, namun semua menolak dicalonkan ke jawatan itu yang memang sudah diperuntukkan kepada UMNO dan BN berdasarkan faktor penyandang terdahulu.
Ketika ditemui BH, beliau yang juga Ahli Parlimen Pasir Salak, mendakwa Ahli Parlimen Cameron Highlands, Ramli Mohd Noor; Ahli Parlimen Kuala Kangsar, Datuk Mastura Mohd Yazid dan Ahli Parlimen Rompin, Datuk Hasan Arifin, semuanya menolak daripada dicalonkan.
“Cameron Highlands tak mahu, Datuk Mastura pun tidak mahu, Datuk Hasan Arifin pun tidak mahu. Tidak ada siapa yang mahu,” katanya dan sambil berseloroh memaklumkan beliau tidak layak memegang jawatan itu kerana kerap ke tandas membuang air kecil.
Blok kerajaan sebelum ini menamakan Ahmad yang juga Ahli Parlimen Pontian dan Setiausaha Agung UMNO sebagai calon Timbalan Speaker Dewan Rakyat bagi menggantikan Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said yang meletak jawatan.
Calon lain adalah Ahli Parlimen DAP Teluk Intan, Nga Kor Ming yang mewakili blok pembangkang.
Sementara itu, Tajuddin berkata, pindaan Perlembagaan Persekutuan bagi menambah jumlah Timbalan Speaker Dewan Rakyat daripada dua kepada tiga orang, sudah dipersetujui blok kerajaan serta pembangkang bagi membolehkan kedua-dua pihak parti mempunyai wakil di Dewan Rakyat.
Katanya, langkah juga bagi memudahkan calon yang dinamakan kelak boleh menerima kompromi dan sokongan kedua-dua blok, baik kerajaan atau pembangkang.
“Langkah pertama tangguh dulu (pemilihan Timbalan Speaker Dewan Rakyat). Kita dalam keadaan sama, dalam mana-mana pemilihan di mana calon kita (blok kerajaan), kalau mahu jadi timbalan (Speaker Dewan Rakyat) kena menang undi (dalam dewan).
“Jadi, macam mana untuk pastikan (calon blok kerajaan) menang kalau mahu dipilih sekali lagi? Kita bersetuju wujudkan timbalan ketiga, dengan syarat mereka (blok pembangkang) sokong calon kita nanti. Sama ada sokong Ahmad Maslan atau orang lain nanti, terpulanglah,” katanya.
Pada persidangan Selasa lalu, usul bagi memilih seorang lagi Timbalan Speaker Dewan Rakyat ditangguhkan ke persidangan akan datang. Ia bagi membolehkan pindaan Perkara 57 (1) (b) Perlembagaan Persekutuan iaitu bagi menambah jumlah timbalan speaker daripada dua kepada tiga.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/09/umno-calon-tapi-bersatu-tolak-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Timbalan Speaker Tolak Ahmad Maslan Umno Perlu Cari Calon Baharu

Timbalan Speaker Tolak Ahmad Maslan Umno Perlu Cari Calon Baharu

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 155 hits
Oleh KHAIRUL MOHD ALI AHMAD MASLAN dan MOHD SOLIHAN BADRIJOHOR BAHRU Parti Pribumi Bersatu Malaysia Johor menolak pencalonan Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan sebagai Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat baharu Ketua Penerangan B...
Panas Pemimpin Umno Dedah Muhyiddin Bagi Arahan Mp Bersatu Tolak Pencalonan Mat Maslan

Panas Pemimpin Umno Dedah Muhyiddin Bagi Arahan Mp Bersatu Tolak Pencalonan Mat Maslan

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 195 hits
September 19 2021 KEPUTUSAN Bersatu menolak pencalonan Datuk Seri Ahmad Maslan sebagai calon Timbalan Speaker Dewan Rakyat bertujuan untuk membalas dendam terhadap kluster mahkamah Pemimpin Umno yang enggan namanya didedahkan itu berkata ke...
Mp Bersatu Sailang Undi Calon Timbalan Speaker Umno

Mp Bersatu Sailang Undi Calon Timbalan Speaker Umno

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 190 hits
Malaysiakini Ahli Parlimen Bersatu dilaporkan menolak menyokong Ahli Parlimen Pontian Umno Ahmad Maslan sebagai timbalan speaker Dewan Rakyat yang seterusnya Ini dikatakan menyebabkan undian untuk jawatan itu ditangguhkan dakwaan berkenaan ...
Orang Muda Tak Tolak Tunai Beras Tapi Mahu Peluang Kerja Berniaga

Orang Muda Tak Tolak Tunai Beras Tapi Mahu Peluang Kerja Berniaga

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 140 hits
Orang muda tak tolak tunai beras tapi mahu peluang kerja berniaga Ketua Penerangan Umno Shahril Hamdan mahu kerajaan menyelesaikan segera isu pengangguran yang membabitkan lebih 750 000 orang yang kebanyakan mereka adalah golongan muda Kata...
Bersatu And Umno In Tit For Tat Over Ge15 In Johor

Bersatu And Umno In Tit For Tat Over Ge15 In Johor

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 211 hits
Johor Perikatan Nasional said it was prepared to ditch Umno for the state polls in the next general election This was after Johor Umno stressed that it will not yield any seats that it had won in the last general election PN is a coalition ...
Pencalonan Timbalan Speaker Dewan Rakyat Bersatu Johor Tolak Ahmad Maslan

Pencalonan Timbalan Speaker Dewan Rakyat Bersatu Johor Tolak Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 182 hits
FAZLI RADZIParti Pribumi Bersatu Malaysia Johor sebulat suara menolak pencalonan Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan sebagai Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat yang baharu Ketua Penerangan Bersatu Johor Mohd Solihan Badri berkata...
Umno Info Chief Putrajaya Pakatan Mou Doesn T Mean Party Accepts Anwar Dap Bersatu

Umno Info Chief Putrajaya Pakatan Mou Doesn T Mean Party Accepts Anwar Dap Bersatu

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 213 hits
Umno information chief Shahril Hamdan today reaffirmed his party s rejection of DAP and Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim saying this was unchanged by the bipartisan deal between the government and the Pakatan Harapan coalition On ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik