Ulama Terajui Negeri Ke Negara Dap Dominasi Bandar



1.  34 tahun ulama terajui Kelantan 



UMNO masih bernasib baik perpecahan dalaman akibat perebutan jawatan presiden pada 1987, parti itu masih lagi berupaya menguasai kerajaan pusat.
Pada Pilihan Raya Umum (PRU) 21 Oktober 1990, Barisan Nasional (BN) menang di 127 daripada 180 kerusi di Dewan Rakyat.
Undi diraih BN sebanyak 70.6 peratus daripada jumlah kerusi. Namun, pencapaian […] (Sila rujuk HarakahDaily)


2. K21 Okt genap 23 tahun ulama terajui Kelantan 


K21 Okt genap 23 tahun ulama terajui Kelantan  Harakah Daily, Aslani M, 17 Okt 2013
KOTA BHARU: Pada 21 Oktober ini genap 23 tahun kerajaan PAS Kelantan di bawah kepemimpinan ulama setelah mengambil alih pentadbiran negeri daripada BN pada 21 Oktober 1990.  
Sempena ulangtahun tersebut sambutan kelahiran kerajaan Membangun Bersama Islam akan diadakan di Dataran Stadium Sultan Muhammad Ke IV.
Menteri Besar, Ustaz Datuk Ahmad Yakob berkata, pada sambutan terbabit rakyat Kelantan berpeluang memberi pelbagai persembahan atau cenderahati kepada mantan Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
“Persembahan rakyat itu tidak kira sama ada dalam bentuk buah tangan atau bacaan puisi yang dituju kepada Tok Guru sendiri,” katanya di sini.
Tok Guru dijangka berada di Dataran Stadium pada sebelah petang bagi meraikan ulangtahun kerajaan negeri bersama rakyat.
Program tersebut yang bertema "Jasa Dikenang, Amanah Disandang" bermula jam 3.30 pagi dimulai munajat dan qiamullail, kemudian diikuti solat Subuh dan kuliah.
Manakala acara perasmian bermula jam 9 pagi disempurnakan Menteri Besar dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Dr Zainuddin Ibrahim.
Pada sebelah petang bermula jam 2.30 petang Tuan Guru Nik Abdul Aziz akan menerima persembahan rakyat. Selepas itu Menteri Besar pula akan menerima nota ucapan rakyat yang akan disampaikan di majlis bersejarah itu.
Program berkenaan akan diiringi dengan persembahan silat, dikir barat, choral speaking dan pelajar dari Pusat Asuhan Tunas Islam (Pasti).
Sebelum program sesi petang berakhir, orang ramai yang hadir akan mendengar ucapan wakil-wakil kaum, NGO menuntut royalti, orang kelainan upaya dan NGO-NGO lain.
Pada sebelah malam pula bermula jam 9 ceramah perdana akan membariskan Menteri Besar, Tuan Guru Nik Abdul Aziz, Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar dan wakil DAP Datuk Ngeh Koo Ham.


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al- hamdulillah,  'Ulama terajui negeri ke negara?'. Sebenarnya itulah harapan umat Islam yang berfikiran mendunia.
'Mendunia', bukan seperti fikir katak bawah tempurung. Atau katak 'bawah gelas' dalam kontek sekarang, tapi fungsinya sama, tak boleh buat apa-apa. Oleh itu berfikir 'mendunia'lah, dari dapat perintah negeri menuju pembebasan memerintah negara pula. Insya Allah!
(i) PAS kini parti dominan Melayu Islam Malaysia        -Datuk Dr Ibrahim Ali. 

Di Temerloh, PAS ketika ini disifatkan sebagai parti dominan kepada umat Islam-Melayu di negara ini, demikian diperakui Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (PUTRA), Datuk Dr Ibrahim Ali. 
Bekas Ahli Parlimen Pasir Mas itu ditemui  Harakahdaily di Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-70 yang dilangsungkan di Kompleks Al-Makmur, Kerdau di sini hari ini. (14/9/2024)
a. Muktamar PAS pada kali ini sangat penting dan signifikan kepada politik negara kerana kemenangan Pilihan Raya Umum ke-16 akan dimiliki oleh PAS. Masa depan politik negara yang akan diterajui PAS. Seluruh umat Islam wajib memberi peluang kepada PAS untuk mentadbir negara.
b. PAS juga sudah mengambil alih majoriti orang Melayu yang dulunya kedua selepas Umno. Sekarang kita lihat pula cara PAS tadbir negara dan bagaimana konsep pemerintahannya nanti. Kita sudah melalui zaman UMNO selama 60 tahun lebih. Inilah masanya memberi peluang kepada PAS dan biar dia buktikan yang PAS boleh tadbir negara.
(ii) Langkah bahaya DAP untuk dominasi bandar? 
Azmer Syazwan dan Tan Kok Wai
Di KL, Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) mengutuk dan mengecam sebarang usaha yang dicadangkan oleh DAP untuk mewujudkan semula Pilihan Raya Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). 
Ketuanya, Azmer Syazwan Ahmad Suparmin berkata, rakyat Malaysia perlu bangkit melawan hasrat DAP yang begitu berbahaya untuk keamanan negara Malaysia.
a. Parti DAP sekali lagi mengumumkan hasrat dan cita-cita mereka untuk mewujudkan Pilihan Raya Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di Wilayah Persekutuan melalui cadangan meminda Akta Ibu Kota Persekutuan 1960 di dalam Konvensyen Biasa Negeri DAP Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur 2024 pada 13 Oktober lalu. Hasrat DAP itu bukanlah suatu perkara baharu dan sememangnya perkara itu telah acap kali diulang oleh para pemimpin mereka di banyak peringkat. 
b. DAP juga sedar mengenai cadangan tersebut yang sangat sensitif untuk disebutkan kerana cadangan mewujudkan pilihan raya PBT turut membawa ‘history baggage’ yang mesti ditanggung oleh mereka. Sebagai sorotan, pemansuhan Pilihan Raya Kerajaan Tempatan antaranya kerana berlaku ketidak seimbangan penguasaan kaum di dalam PBT.
c. Perkara itu mendorong untuk berlakunya diskriminasi antara kaum, pengagihan kekayaan ekonomi yang tidak stabil dan membuka ruang kepada aktiviti jenayah seperti rasuah untuk berlaku. Akibat ketidakseimbangan penguasaan kaum di dalam PBT, insiden hitam negara iaitu peristiwa 13 Mei 1969 telah berlaku. Lebih mengejutkan lagi, peristiwa berdarah seperti itu berlaku di dalam bandar-bandar yang dikuasai oleh orang Cina. Lebih hairan lagi terang beliau, perkara itu tidak merebak di bandar-bandar yang dikuasai oleh orang Melayu seperti di Pantai Timur.
d. Kesimpulannya, kewujudan DAP sebenarnya membawa suatu gagasan yang merbahaya kepada keamanan negara Malaysia. DAP dilihat begitu rakus dalam memastikan penguasaan mereka di kawasan bandar-bandar yang kaya dengan hasil ekonomi untuk terus dipegang oleh mereka. Perkara ini dilihat begitu selari dan berkait dengan kedudukan Nga Kor Ming sebagai Menteri KPKT (Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan) yang kini sedang berusaha untuk membawa suatu Rang Undang-undang (RUU) Pembaharuan Semula Bandar di Kuala Lumpur. 
e. Melalui RUU tersebut, DBKL (Dewan Bandaraya Kuala Lumpur) telah mengenal pasti 1,300 ekar kawasan di dalam Kuala Lumpur yang akan diambil alih dengan tujuan pembaharuan bandar yang kebanyakannya adalah kediaman orang Melayu.  Terdahulu, media tempatan melaporkan bahawa Pengerusi DAP Negeri Wilayah Persekutuan, Tan Kok Wai, dalam ucapan aluannya sempena Konvensyen Biasa Negeri DAP Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur 2024, menyatakan bahawa parti itu bersama rakan dalam Pakatan Harapan (PH) sedang mencadangkan reformasi. Reformasi tersebut melibatkan pelaksanaan sistem pelantikan Ahli Majlis untuk Kuala Lumpur seperti yang diamalkan oleh PBT.
Langkah itu mampu memperkasakan demokrasi tempatan dan membawa sistem pentadbiran Kuala Lumpur ke arah pilihan raya Kerajaan Tempatan.
Sekian. 
...


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2024/10/ulama-terajui-negeri-ke-negara-dap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Teo Nie Ching Wanita Pertama Terajui Dap Johor

Teo Nie Ching Wanita Pertama Terajui Dap Johor

papar berkaitan - pada 7/10/2024 - jumlah : 108 hits
Dua pemimpin Wanita DAP Johor Teo Nie Ching dan Wong Shu Qi menempa sejarah apabila masing masing dipilih sebagai Pengerusi dan Timbalan Pengerusi DAP Johor dalam pemilihan parti itu hari ini Teo yang juga Ahli Parlimen Kulai dan Timbalan M...
Ramai Sangat Pengkhianat Lahanat Dikalangan Penjawat Awam Yang Jaga Pintu Masuk Negara

Ramai Sangat Pengkhianat Lahanat Dikalangan Penjawat Awam Yang Jaga Pintu Masuk Negara

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 85 hits
Pegawai Imigresen makan upah RM55 150 urus orang Indonesia masuk MalaysiaKHAIRUL MOHD ALIMOHD EDISAHRIL mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Johor Bahru hari ini atas 10 pertuduhan menerima rasuah sebanyak RM55 150 antara November tahu...
46 000 Perniagaan Muflis Penduduk Israel Lari Ke Luar Negara

46 000 Perniagaan Muflis Penduduk Israel Lari Ke Luar Negara

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 84 hits
AgensiBaitulmaqdis Pakar memberi amaran bahawa berbilion bilion yang dibelanjakan Israel untuk memusnahkan Gaza memberikan kesan kepada ekonominya lapor Agensi Anadolu Terdapat sedikit atau tiada tanda tanda pemulihan menurut seorang penyel...
This Isn T The Dap I Joined 12 Years Ago Says Ex Bangi Mp

This Isn T The Dap I Joined 12 Years Ago Says Ex Bangi Mp

papar berkaitan - pada 18/10/2024 - jumlah : 62 hits
DAP s Ong Kian Ming has lamented the state the party is in after its chairman Lim Guan Eng had taken issue with a portion of government funds being used for a constituency under the opposition The former Bangi MP said the DAP he joined in 2...
Mou 2 Negara 1 Misi M Sia Thai T Ganu International Paramotor

Mou 2 Negara 1 Misi M Sia Thai T Ganu International Paramotor

papar berkaitan - pada 7/10/2024 - jumlah : 163 hits
Terengganu International Paramotor Challenge 2024 1 Dua negara satu misi Medicom Malaysia Hospital Thailand tandatangani MoUMajlis menandatangani memorandum persefahaman antara Medicom Malaysia dan Jariyatham Ruampat Krabi Hospital dari kir...
Skuad Remaja Negara Mampu Tambah Koleksi Pingat Di Nanchang

Skuad Remaja Negara Mampu Tambah Koleksi Pingat Di Nanchang

papar berkaitan - pada 6/10/2024 - jumlah : 67 hits
Skuad remaja negara meraih pingat gangsa tewas kepada China 110 76 dalam aksi separuh akhir acara berpasukan Kejohanan Badminton Remaja Dunia 2024 Foto BAM SKUAD badminton remaja negara mampu menambah jumlah kutipan pingat pada Kejohanan Ba...
Is There A Political Sandiwara Between Umno And Dap

Is There A Political Sandiwara Between Umno And Dap

papar berkaitan - pada 18/10/2024 - jumlah : 50 hits
Over the years I have observed Umno and DAP engaging extensively in what I would call sandiwara politics or the politics of pretence In this regard I would make two observations Firstly these two parties tend to resort to sandiwara politics...
Gisbh No Proof Of Links To Political Leaders Home Ministry Says

Stroke Survivors Terus Dapat Preskripsi Benzodiazepin Yang Membimbangkan

Bsc Agent Skill Enhancements Siri 2 2024

Bercuti Di Betong Thailand

Ahli Parlimen Pn Bimbang Akta Pembaharuan Semula Bandar Jejaskan Orang Melayu

First Look The 2025 Ktm Freeride E Electric Dirt Bike

Lirik Lagu Lemah Dayang Nurfaizah

Apa Itu Tepung Sagu Kegunaan Dan Manfaatnya Pada Kesihatan


echo '';
20 Cara Buang Angin Dalam Badan Dan Perut

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar

10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012

10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang


Tips For Working With Different Skin Tones In Beauty Photography

Tadabbur Al Quran Makna Dan Huraian Surah Al Falaq

Ulama Terajui Negeri Ke Negara Dap Dominasi Bandar

Ziell Ferdian Balasanmu Pengkhianatan Chord

Bubur Sagu Chacha

Subsidies Will Continue To Benefit Majority Of People Says Anwar