Ujian Pap Smear Maksud Cara Ujian Dibuat


Untuk individu yang disyaki mempunyai masalah prakanser dan kanser pada serviks, individu tersebut adalah dinasihatkan untuk melakukan Ujian Pap Smear.
Ujian ini penting bagi memastikan rawatakan awal dapat dijalankan sebelum berlakunya kanser pada serviks individu terbabit.
Tambahan pula, Kanser Serviks merupakan kanser di antara yang tertinggi di kalangan wanita di Malaysia dan ianya berlaku apabila sel di serviks bertindak secara tidak normal dan berkembang menjadi kanser.
Mengenai Ujian Pap Smear Pap Smear (atau ujian pap) ialah ujian saringan untuk mengesan perubahan sel yang tidak normal dalam serviks (lubang antara faraj dan rahim).
Dalam erti kata lain, Pap Smear adalah ujian yang mengambil sedikit sampel sel daripada serviks untuk mengesan masalah prakanser dan kanser pada serviks.
Ia juga dianggap sebagai alat saringan utama untuk kanser serviks.
Kepentingan Ujian Pap Smear Ujian ini merupakan salah satu cara terbaik untuk melindungi diri daripada kanser serviks.
Untuk wanita berumur 30 tahun ke atas, sampel yang diambil daripada serviks akan diuji untuk kehadiran papilomavirus manusia (HPV) yang tertentu.
Jangkitan HPV adalah jangkitan hubungan jenis yang menambahkan risiko mendapat kanser serviks dalam kalangan ramai wanita.
Kekerapan Ujian Wanita dinasihatkan untuk mula membuat saringan pada umur 21 tahun, tidak kira bila melakukan hubungan seks pertama.
Namun wanita adalah dinasihatkan untuk mengikuti kekerapan ujian berikut:
Wanita berumur 21 hingga 29 tahun perlu menjalani ujian pap smear setiap tiga tahun. Wanita berumur 30 dan 65 tahun mempunyai tiga pilihan ujian:
– Menjalani ujian pap dan ujian HPV (ujian bersama) setiap lima tahun.
– Menjalani ujian pap setiap tiga tahun.
– Menjalani ujian HPV sahaja setiap lima tahun sekali. Namun, doktor anda mungkin akan meyarankan ujian Pap smear yang lebih kerap jika mempunyai faktor risiko seperti berikut:
Sistem imun yang lemah disebabkan oleh pemindahan organ, kemoterapi, penggunaan steroid yang kronik Diagnosis kanser serviks Keputusan ujian yang menunjukkan kehadiran sel prakanser Positif HIV  Pendedahan kepada dietilstilbestrol (DES) sebelum lahir – sejenis estrogen sintetik  Persediaan Sebelum Ujian Dalam 2 hari sebelum melakukan ujian ini, individu perlu melakukan persediaan-persediaan berikut:
Elakkan krim pencegah kehamilan, jeli atau buih Elakkan douche (mencuci vagina dengan air atau cecair lain) Elakkan ubatan vagina atau krim  Elakkan hubungan seks  Elakkan penggunaan tampon Cara Ujian Dilaksanakan Ujian lazimnya dilakukan dalam pejabat doktor semasa pemeriksaan pelvis dan akan mengambil masa beberapa minit sahaja.
Doktor akan menjelaskan langkah-langkah ujian sebelum prosedur dimulakan dan akan memasukkan satu instrumen yang dipanggil spekulum ke dalam vagina untuk melebarkannya supaya boleh melihat serviks dan bahagian atas vagina.
Bahagian bawah serviks akan dicalit perlahan-lahan menggunakan spatula (spatula Ayre) untuk mengambil sampel sel, sementara berus (cytobrush) pula akan digunakan untuk mengambil sel daripada bahagian dalam serviks.
Sampel yang diambil akan diletakkan dalam cecair pengawet dan dihantar ke makmal untuk diperiksa.
Keputusan Ujian Pap Smear Keputusan ujian ini adalah sama ada normal, tidak normal atau tidak jelas.
i) Normal
Keputusan normal atau negatif menunjukkan tiada perubahan sel di dalam serviks anda.
Tiada ujian lanjutan diperlukan sehingga ujian pada jadual seterusnya.
ii) Tidak Normal
Keputusan yang tidak normal menunjukkan perubahan sel telah dikesan dalam serviks, walaupun ini tidak semestinya bermakna individu terbabit menghidap kanser serviks.
Perubahan tidak normal mungkin disebabkan oleh HPV dan perubahan itu mungkin sederhana (gred-rendah) atau teruk (gred-tinggi).
Perubahan sederhana mungkin akan kembali normal dengan sendirinya.
Perubahan yang teruk di panggil “prakanser” kerana ia belum menjadi kanser, tetapi berpotensi untuk menjadi kanser lama-kelamaan.
Dalam situasi yang jarang ditemui, keputusan Pap smear yang tidak normal mungkin menunjukkan kehadiran malignansi (kanser).
Ujian tambahan perlu dilakukan untuk mengesahkan diagnosis tersebut.
Lebih awal kanser serviks dikesan, lebih baik peluang untuk merawatnya.
iii) Tidak Jelas
Jarang sekali, keputusan mungkin tidak jelas dan doktor akan menasihati individu untuk mengulangi ujian dalam 12 minggu.
Info Lanjut Info lanjut mengenai ujian ini, sila baca pautan berikut:
https://gleneagles.com.my/ms/articles/pap-smear https://www.pantai.com.my/ms/health-pulse/women-health-screening-tests Baca juga: Tanda Kanser Rahim: Punca, Simptom dan Rawatan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/ujian-pap-smear/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ujian-pap-smear

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tanda Burnout Maksud Punca Cara Atasi Burnout

Tanda Burnout Maksud Punca Cara Atasi Burnout

papar berkaitan - pada 17/10/2024 - jumlah : 71 hits
Sebahagian daripada kita mungkin merasakan mereka mengalami Burnout namun apakah tanda Burnout yang sebenarnya Istilah ini sering digunapakai akhir akhir ini untuk menggambarkan keadaan stres atau mengalami tekanan di tempat kerja Namun ia ...
Petua Cara Potong Daging Melintang Urat Yang Betul Tak Liat

Petua Cara Potong Daging Melintang Urat Yang Betul Tak Liat

papar berkaitan - pada 9/10/2024 - jumlah : 81 hits
Dalam masakan cara potong daging melintang urat adalah faktor penting untuk memastikan daging yang dimasak empuk dan senang dikunyah Salah satu cara yang paling berkesan adalah dengan memotong daging melintang urat Kaedah ini bukan sahaja m...
Petua 4 Cara Sendawakan Bayi Selepas Menyusu

Petua 4 Cara Sendawakan Bayi Selepas Menyusu

papar berkaitan - pada 9/10/2024 - jumlah : 81 hits
Ketahui Cara Sendawakan Bayi yang betul selepas menyusu Menjaga bayi adalah satu pengalaman yang indah tetapi pada masa yang sama memerlukan perhatian dan usaha dalam memastikan bayi sentiasa selesa Salah satu perkara yang penting dalam pen...
Cara Bingbing Melaka Gamit Pelawat

Cara Bingbing Melaka Gamit Pelawat

papar berkaitan - pada 9/10/2024 - jumlah : 69 hits
Satu komentar dalam sebuah laman web pada Jun lalu mengingatkan kerajaan Melaka risiko yang diambilnya dengan melantik seorang artis antarabangsa kelahiran China Fan Bingbing selaku duta bagi Tahun Melawat Melaka 2024 disebabkan kontroversi...
Cara Buat Kuih Tepung Serunai Sedap Ikut Resipi Orang Tua Dulu Dulu

Cara Buat Kuih Tepung Serunai Sedap Ikut Resipi Orang Tua Dulu Dulu

papar berkaitan - pada 9/10/2024 - jumlah : 79 hits
Kuih Tepung Pasung atau juga dikenali dengan nama Kuih Tepung Serunai merupakan salah satu kuih tradisional yang digemari ramai Rasanya sangat enak Lemak manis memang sedap dimakan Bahan serta cara membuatnya pun cukup mudah Saudari Pn Habs...
Panduan Cara Pengiraan Faraid Wang Tunai Yang Betul

Panduan Cara Pengiraan Faraid Wang Tunai Yang Betul

papar berkaitan - pada 9/10/2024 - jumlah : 172 hits
Ketahui cara pengiraan faraid wang tunai yang betul Faraid merupakan sistem pengagihan harta pusaka dalam Islam yang berlandaskan kepada Al Quran dan Hadis Pengiraan faraid adalah satu proses penting untuk memastikan pembahagian harta si ma...
Cara Mudah Cepat Buat Nasi Minyak Guna Beras Biasa Saja Tapi Letak Sikit Jus Ini Baru Sedap

Cara Mudah Cepat Buat Nasi Minyak Guna Beras Biasa Saja Tapi Letak Sikit Jus Ini Baru Sedap

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 185 hits
Di negeri pantai timur hidangan nasi minyak ini tak perlu tunggu majlis kahwin Ia jadi hidangan harian yang kebiasaannya dinikmati waktu pagi Ini kerana hidangan nasi minyak dibuat dengan cara yang mudah Tak perlu guna beras basmathi pun Ji...
Posisi Terbaik Cara Tidur Pesakit Slip Disc Dan Jenis Bantal Untuk Pesakit Slip Disc

Posisi Terbaik Cara Tidur Pesakit Slip Disc Dan Jenis Bantal Untuk Pesakit Slip Disc

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 66 hits
Ketahui posisi terbaik cara tidur pesakit slip disc Slip disc atau cakera tergelincir adalah keadaan yang menyebabkan rasa sakit yang ketara pada tulang belakang khususnya di bahagian pinggang Pesakit yang mengalami slip disc memerlukan per...
Cara Tukar Nama Facebook Mudah Dan Cepat

Cara Tukar Nama Facebook Mudah Dan Cepat

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 109 hits
Cara Tukar Nama Facebook Mudah dan Cepat Tak tahu tukar nama Facebook Jom ikuti cara tukar nama Facebook Facebook merupakan salah satu platform media sosial yang paling popular di dunia Sebagai pengguna anda mungkin ingin menukar nama Faceb...
Dah Dibebaskan Netizen Minta Abah Hayat Diam Dakwa Bangga Kes Kerat 8

Peminat Ultraman Wajib Ke Tamashii Spot Pop Up X Ultra Heroes 2024

3 Cara Bayar Zakat Online Mudah Dan Cepat Rakyat Malaysia

Hadits Tentang Diam Saat Khutbah Jumat

Syed Saddiq Tunjuk Ajar Pn

Sambal Tumis Sotong Dan Kisah Anak Anak

Tip Menangani Pasangan Yang Suka Melepak

Kota Bharu Sentral Bakal Dibina


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Andai Tiada Dia Slot Megadrama Astro Ria

Famili Duo 2024 Senarai Peserta Keputusan Markah Lagu Tugasan Cara Undi Format Penjurian Hadiah Dan Segala Info Musim 4

20 Cara Buang Angin Dalam Badan Dan Perut

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar


Cost Of Multi Engine Rating Is It A Necessary Investment For Pilots

Terkejut Pasar Tani Di Hawaii Jual Nasi Lemak Malaysia

Cubaan Seludup 20 Lelaki Myanmar Dalam Exora Gagal

Menu Picnic Petang Isnin

Bantu Orang Rupanya Orang Yang Dibantu Adalah Pembunuh Bersiri

Kadar Rintangan Karbapenem Masih Tinggi Di Brazil Selepas Covid Kata Kajian