Ujian Ishihara Kaedah Mengesan Masalah Penglihatan Warna


Pernahkah anda membayangkan hidup hanya dikelilingi oleh warna hitam dan putih? Sebenarnya, kehidupan sebeginilah yang dilalui oleh individu yang mempunyai masalah penglihatan seperti buta warna dan rabun warna.

Shinobu Ishihara

Namun, ramai orang mempunyai tanggapan salah tentang rabun warna dengan menyangka ia adalah buta warna.

Untuk pengetahuan anda, individu yang mempunyai masalah buta warna hanya mampu melihat warna kelabu sahaja dan ia sangat jarang berlaku.

Bagaimana ujian rabun warna dilakukan?

Bagi mereka yang telah mengambil lesen memandu, sudah tentu pernah menjalani ujian rabun warna kan? Ujian ini berdasarkan pada gambar bulatan berbintik kecil yang berwarna dan terdapat bayangan bentuk atau nombor di dalamnya.

Jika tidak mempunyai masalah penglihatan, anda dengan mudah dapat membezakan nombor dan bentuk tersembunyi di dalam bintik warna itu.

Sebaliknya, jika anda seorang yang rabun warna, pastinya akan sukar untuk melihat nombor atau bentuk tersebut.

Sejarah 'Ujian Ishihara'

Ujian ini dikenali sebagai 'Ujian Ishihara' kerana nama tersebut diambil dari penciptanya iaitu Dr. Shinobu Ishihara, seorang profesor di Universiti Tokyo dan orang pertama menerbitkan ujian ini pada tahun 1918.

Ujian Ishihara terdiri daripada beberapa plat berwarna yang dipanggil sebagai plat Ishihara yang mengandungi bulatan titik-titik yang terdapat secara rawak dengan warna dan saiz.

Titik-titik di dalam corak itu ada yang berwarna terang dan pudar, yang dapat dilihat oleh individu normal atau sebaliknya.

Keseluruhan ujian Ishihara ini terdiri daripada 38 plat untuk mengenal pasti masalah penglihatan seseorang, tetapi biasanya selepas beberapa plat masalah itu sudah dapat dikenal pasti.

Ada juga ujian yang lebih kecil dan hanya menggunakan 14 plat atau 24 plat.

Plat ini akan memberi keputusan ujian yang berbeza:

Plat transformasi: Individu dengan kecacatan penglihatan warna harus melihat angka yang berbeza daripada individu dengan penglihatan warna normal.

Plat pudar: Hanya individu yang mempunyai penglihatan warna normal dapat mengenali angka tersebut.

Plat angka tersembunyi: Hanya individu yang mempunyai cacat penglihatan warna dapat mengenali angka tersebut.

Plat diagnostik: Bertujuan untuk menentukan jenis cacat penglihatan warna (protanopia atau deuteranopia) dan keparahannya.

Protanopes ialah individu yang tidak dapat melihat merah manakala Deuteranopes ialah individu yang tidak dapat melihat hijau.

Ujian Ketenteraan

Pada masa lalu, Jepun ingin berkembang maju dalam bidang ketenteraan dan oleh itu, mereka memerlukan anggota tentera bijak atau jurutera yang mempunyai penglihatan yang sangat baik untuk berada di dalam bidang yang berunsur teknologi kimia.

Kemudian, Jepun mengadakan pertandingan "The World Class Asian Champion" di mana pertandingan ini akan memilih beberapa pemuda terbaik Jepun dan pakar dalam semua bidang seperti sains, kimia, nuklear, fizik serta pakar senjata.

Hal ini kerana, pakar-pakar sangat dikehendaki oleh kerajaan Jepun untuk meneroka dan mengeluarkan senjata Jepun.

Di samping itu, Jepun juga mengalami beberapa halangan dalam proses pengeluaran dan penyelidikan senjata Jepun ketika ia dimulakan.

Mereka tidak dapat memperbaiki perkembangan teknologi atom dan nuklear kerana sesetengah pakar mereka didapati sukar untuk membezakan warna dalam unsur kimia pembuat nuklear atom untuk senjata.

Masalah ini kemudiannya disampaikan kepada Universiti Tokyo di mana terdapat seorang doktor pakar mata bernama Shinobu Ishihara.

Dr. Shinobu Ishihara dilahirkan pada 25 September 1879, merupakan seorang Opthalmologist Jepun dan mula berkhidmat dalam bidang ketenteraan pada tahun 1910 sebagai pengajar dalam perubatan ketenteraan Jepun.

Di sana, selain memeriksa dan merawat pesakit, beliau juga diminta untuk menguji calon anggota tentera Jepun, sama ada mereka mempunyai masalah penglihatan atau tidak.

Pada mulanya, buku Ishihara adalah hanya lukisan cat air yang menggunakan simbol Hiragana.

Kaedah yang digunakan oleh beliau sangat berkesan dalam memilih ahli tentera Jepun yang mempunyai penglihatan normal dan yang sukar untuk membezakan warna.

Bagi mereka yang menghadapi masalah dalam membezakan warna, mereka diletakkan dalam bidang yang tidak berkaitan dengan elemen kimia manakala bagi yang normal pula dijadikan sebagai jurutera mesin senjata kimia Jepun.

Akhirnya, selepas Dr. Shinobu Ishihara berjaya menyelesaikan masalah tentera Jepun, namanya menjadi lebih terkenal.

Lebih-lebih lagi, apabila beliau menerbitkan sebuah buku khas kepada semua agensi untuk menguji masalah buta atau rabun warna dikalangan anggota.

Beliau telah menerbitkan buku "The Ishihara Color Vision Charts" pada tahun 1918.

Sejak itu, "Ujian Ishihara" menjadi terkenal dan masih menjadi pilihan utama di seluruh dunia sehingga kini untuk mengenal pasti jika seseorang itu mempunyai masalah penglihatan warna.

Selain itu, Dr. Shinobu Ishihara juga telah memberi sumbangan besar dalam kajian trachoma dan miopia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Apa Itu Penyakit Mata Glaukoma, Punca, Simptom Dan RawatannyaApa Itu Buta Warna Dan Jenis-jenisnya
sumber: iluminasi



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/07/ujian-ishihara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Mengatasi Masalah Rabun Warna Di Usj Optometrist

Cara Mengatasi Masalah Rabun Warna Di Usj Optometrist

papar berkaitan - pada 27/7/2019 - jumlah : 514 hits
Cara Mengatasi Masalah Rabun Warna Di USJ Optometrist HARI ini saya bertemu seorang sahabat lama yang akhirnya mendapat pekerjaan impiannya di sebuah syarikat multinasional yang membayarnya gaji yang tinggi setiap bulan Dia menyebut bahawa ...
Usj Optometrist Pembekal Contact Lens Yang Mampu Mengatasi Masalah Rabun Warna

Usj Optometrist Pembekal Contact Lens Yang Mampu Mengatasi Masalah Rabun Warna

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 533 hits
Sekiranya gagal ujian saringan penglihatan warna anda seharusnya mendapatkan pemeriksaan dari seorang Optometris bertauliah bagi menjalankan ujian penglihatan warna yang lebih terperinci bagi menentukan jenis dan tahap keterukan kecacatan p...
Ppp Tak Masalah Kehilangan Kursi Menteri Agama

Ppp Tak Masalah Kehilangan Kursi Menteri Agama

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 133 hits
PPP mengklaim telah diminta secara langsung oleh Jokowi untuk memberikan beberapa nama kader PPP yang akan masuk dalam kabinet pemerintahan pada periode kedua
Minyak Lintah Penyelesai Masalah Lelaki

Minyak Lintah Penyelesai Masalah Lelaki

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 342 hits
Lintah atau nama saintifiknya Hirudo medicinalis merupakan sejenis haiwan analid dari subklas Hirudenea yang terdapat di negara kita Lintah atau Leech dalam Bahasa Inggeris merupakan haiwan yang boleh hidup didalam air tawar air masin dan j...
Kenapa Tidak Pkr Keluar Dari Ph Dan Selesaikan Masalah Sesama Mereka Diluar

Kenapa Tidak Pkr Keluar Dari Ph Dan Selesaikan Masalah Sesama Mereka Diluar

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 306 hits
Sebagai pengganti PKR law makers lain dijemput masuk ke PH dengan status AP Bebas Yang Menyokong PH tanpa membawa fahaman politik parti lama mereka Status AP Bebas boleh dibentuk sebagai kumpulan yang meninggalkan parti lama mereka tetapi e...
Masalah Gadis Pijak Quran Ini Kata Mb K Tan

Masalah Gadis Pijak Quran Ini Kata Mb K Tan

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 443 hits
Saya amat terkilan macam mana boleh berlaku TUMPAT Kerajaan Kelantan melahirkan rasa dukacita terhadap kes seorang remaja perempuan memijak al Quran kelmarin Menteri Besar Ustaz Dato Bentara Kanan Ahmad Yakob berkata seharusnya perkara itu ...
Cagu Masalah Kecil Yang Menyebabkan Kesakitan Besar Dr Ahmad Mahyuddin

Cagu Masalah Kecil Yang Menyebabkan Kesakitan Besar Dr Ahmad Mahyuddin

papar berkaitan - pada 20/7/2019 - jumlah : 836 hits
Baru baru ini seorang gadis berusia datang ke klinik saya dan mengadu kesakitan pada ibu jari kaki kanan beliau Ibu jari kaki kanan beliau kemerahan pada kedua sisi membengkak dan berbau busuk Kuku jari tersebut pula hampir tidak kelihatan ...
Masalah Hati

Masalah Hati

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 2228 hits
Ada orang hatinya bermasalah Lihat orang lebih sedikit lihat orang berjaya sikit lihat orang kaya sikit lihat orang beli kereta besar beli rumah dan melancong sana sini mula berkata Dari dia buang duit beli kereta mewah baik sedekah pada an...
Pengalaman Keputihan Punca Masalah Sukar Merancang Kehamilan

Pengalaman Keputihan Punca Masalah Sukar Merancang Kehamilan

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 254 hits
Siapa yang tak pernah alami keputihan semua pernah alami keputihan tetapi ada yang teruk dan melampau Ramai yang mengeluh segala pelbagai cara telah dilakukan termasuk pelbagai petua telah dilakukan antaranya bertangas makan jamu dan sebaga...
Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Apakah Surat Asy Syu Ara Disebut Juga Surat Pemusik

Terapkan Budaya Kemas Dan Susun Di Mana Saja Anda Berada

Selepas Bersara Setiap Ringgit Berguna

Laundry Day Woes Say Goodbye To Lost Socks With Inchbug

Astrazeneca Akhirnya Tarik Balik Vaksin Covid 19 Selepas Pengakuannya Yang Mengejutkan

Buat Ujian Darah Menjelang Usia Menua