Tutup Ipg Sandiwara Atau Ada Kerja Belakangkan Menteri


ainulillia  Pendedahan cadangan tutup 21 IPG serius, canggah Akta Pendidikan
BANGI– Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik patut mengambil tindakan terhadap pihak yang mendakwa Institut Pendidikan Guru (IPG) akan ditutup secara berperingkat, sekiranya cadangan berkenaan langsung tiada dalam rancangan kementerian.
Ahli Parlimen Kuala Nerus, Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali berkata, pendedahan mengenai cadangan penutupan 21 IPG mulai tahun depan adalah serius kerana bercanggah dengan Akta Pendidikan 1996 (Akta 550).
Akta berkenaan, hanya memberikan kuasa kepada menteri atau kelulusan daripadanya untuk menubuhkan dan menyenggara suatu maktab pendidikan guru, katanya.
“Adakah menteri tidak mengetahui langsung mengenai ‘Perbincangan Khas Bagi Memperhalusi Cadangan Akhir Rasionalisasi Agensi Bil. 4/2019 dengan Ketua Setiausaha Negara’ yang di dalamnya dikemukakan cadangan berkenaan?
“Apakah kapasiti Rektor IPGM, Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia (KPPM) dan Ketua Setiausaha Negara (KSN) dalam perbincangan itu? Kenapa KPPM mengesahkan – seperti yang dilaporkan Berita Harian (BH) – bahawa adanya perbincangan dan cadangan tersebut, sedangkan menteri sejak sebelum itu lagi ada memaklumkan bahawa IPG tidak akan ditutup?
“Jadi, adakah sebenarnya menteri yang bersandiwara atau memang ada kerja-kerja membelakangkan menteri dalam hal ini?,” soal Khairuddin dalam satu kenyataan, hari ini.
Laporan muka depan akhbar Berita Harian semalam menyiarkan dakwaan terdapat cadangan 21 daripada 27 IPG akan ditutup secara berperingkat bermula tahun depan dan tahun ini adalah pengambilan terakhir pelajar IPG.
Bagaimanapun, Maszlee menafikan dan menegaskan ianya sama sekali tidak berkait dan langsung tidak merujuk kepada dasar kerajaan pada masa ini.
Beliau mendakwa, cadangan berkenaan adalah keputusan kerajaan lama dan meminta mana-mana pihak yang ingin mengeluarkan kenyataan berkaitan status IPG untuk merujuk kepada kementerian terlebih dulu.
Sementara itu, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mahdzir Khalid pula membidas Maszlee apabila menuduh syor penutupan 21 IPG adalah disebabkan mengikut polisi kerajaan terdahulu, Barisan Nasional (BN).
Mahdzir dalam satu hantaran di Facebook menegaskan, kerajaan BN tidak menutup sebaliknya menukar fungsi beberapa IPG.
“Macam mana Dr Maszlee Malik boleh sebut polisi kerajaan terdahulu nak tutup 21 IPG daripada 27 IPG. Keputusan dibuat oleh kerajaan BN yang lalu hanya 11 IPG akan bertukar fungsi kepada Kolej Vokasional, Politeknik dan Permata Pintar.
“IPG tidak pernah ditutup tetapi bertukar fungsi itu pun melibatkan hanya 11 IPG,” katanya yang juga bekas Menteri Pendidikan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/09/tutup-ipg-sandiwara-atau-ada-kerja.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Giant Tutup Bukan Saja Isu Epf Rugi Sewa Anak Anak Kita Hilang Kerja Siapa Nak Ganti

Giant Tutup Bukan Saja Isu Epf Rugi Sewa Anak Anak Kita Hilang Kerja Siapa Nak Ganti

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 251 hits
I have a suggestion at the very end Its for the ooltra cabai and the Goat but it is still a suggestion Do read on First here is the news from The Edge closure of Giant brings into question stores owned by EPF rented to GiantGCH Retail which...
Maszlee Salah Polisi Bn Tak Tutup Ipg Tapi Tukar Fungsi Mahdzir

Maszlee Salah Polisi Bn Tak Tutup Ipg Tapi Tukar Fungsi Mahdzir

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 272 hits
Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mahdzir Khalid membidas Menteri Pendidikan Pakatan Harapan Dr Maszlee Malik yang menuduh penutupan 21 Institut Pendidikan Guru adalah disebabkan mengikut polisi kerajaan terdahulu Barisan Nasional Ujarnya dalam...
Zuraida Menteri Perumahan China Atau Malaysia

Zuraida Menteri Perumahan China Atau Malaysia

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 353 hits
Zuraida Menteri Perumahan Malaysia bukan Hong Kong atau China Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin digesa mempertimbangkan semula cadangan menganjurkan Kempen Pemilikan Rumah khas bagi pembeli di China dan Hong Kong Ke...
Jual Sajalah Kan Menteri Kewayangan Perlukan Wang Najib

Jual Sajalah Kan Menteri Kewayangan Perlukan Wang Najib

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 217 hits
Jual sajalah Kan Menteri Kewayangan perlukan wang Khazanah memiliki 51 kepentingan dalam satu lebuhraya tol di Jakarta Lebuhraya itu mula dibina pada tahun 2013 dan siap pada tahun 2015 Sekarang syarikat Indonesia bersama pelabur negara Kan...
Apabila Menteri Tidak Tahu Kos Harga Bahan Binaan Di Sarawak

Apabila Menteri Tidak Tahu Kos Harga Bahan Binaan Di Sarawak

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 373 hits
Zuraida pelik harga rumah PPR di Sarawak lebih tinggi Kerajaan Persekutuan masih belum menerima maklum balas daripada kerajaan negeri Sarawak berkenaan harga rumah Projek Perumahan Rakyat yang dijual dengan harga lebih tinggi berbanding di ...
Kram Di Kaki Bisa Jadi Tanda Adanya Risiko Penyakit Jantung Dan Stroke

Kram Di Kaki Bisa Jadi Tanda Adanya Risiko Penyakit Jantung Dan Stroke

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 260 hits
Sakit di kaki ini pada beberapa kasus bisa jadi pertanda awal adanya stroke atau serangan jantung yang membahayakan Pasalnya kram kaki bisa jadi tanda adanya penyakit arteri perifer yang bisa berisiko pada kesehatan jantung dan otak
Rapat Panja Revisi Uu Kpk Tertutup Dua Menteri Tak Hadir

Rapat Panja Revisi Uu Kpk Tertutup Dua Menteri Tak Hadir

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 99 hits
Dia mengatakan rapat hari ini tidak memungkinkan menghasilkan keputusan mengingat banyaknya daftar inventarisir masalah baik yang diajukan DPR ataupun pemerintah Dengan jumlah DIM yang banyak Supratman memastikan pihaknya akan teliti menyik...
Iskandar Ingatkan Zuraida Bukan Menteri Perumahan Hong Kong

Iskandar Ingatkan Zuraida Bukan Menteri Perumahan Hong Kong

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 191 hits
MALAYSIAKINI Ketua Penyelaras Pusat Sumber Untuk Kemajuan Masyarakat dan Perumahan Iskandar Abdul Samad mengingatkan Zuraida Kamaruddin supaya memainkan peranannya sebagai Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan untuk rakyat Malaysia dan bu...
Menteri Lhk Sebut 4 Perusahaan Milik Singapura Dan Malaysia Terlibat Karhutla

Menteri Lhk Sebut 4 Perusahaan Milik Singapura Dan Malaysia Terlibat Karhutla

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 182 hits
Menteri Lingkungan Hidup dan Kehutanan Siti Nurbaya menyebut setidaknya terdapat empat perusahaan asing terlibat dalam pembakaran hutan dan lahan di wilayah Kalimantan Barat dan Riau
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie