Tutorial Qnap Nas 1 Cara Menyambungkan Nas Anda Ke Pc Dengan Kabel Lan


Sebulan lamanya saya belajar cara menggunakan QNAP NAS saya ini. Saya juga seperti kebanyakan orang di luar sana yang tidak pernah menggunakan NAS pun sebelum ini. Kebanyakan data saya hanya disimpan di dalam external hard disk atau pendrive saja.
Kali ini, saya akan cuba sediakan tutorial ringkas yang dipecahkan dalam beberapa siri supaya lebih mudah difahami. Saya cuba sedaya upaya untuk sediakan gambar bagi setiap langkah penting.

Langkah 1: Pastikan PC Anda Boleh Mengesan QNAP NAS Anda Bagi memastikan QNAP NAS anda dapat menyimpan data daripada PC anda, pertama sekali, PC anda haruslah disambungkan ke QNAP NAS anda. Saya tidak menggunakan internet fiber di rumah dan hanya menggunakan mobile hotspot daripada telefon sahaja. Jadi, saya menyambungkan terus QNAP NAS saya ke laptopn dengan menggunakan kabel LAN. Saya menggunakan model QNAP NAS TS-x73A dengan AMD Ryzen.


Untuk menyambungkan QNAP NAS ke PC untuk kali pertama, anda mesti memasang perisian Qfinder Pro daripada QNAP bagi membolehkan PC anda ‘mencari’ QNAP NAS anda. Pautan untuk memuat turun Qfinder Pro di sini: Muat Turun Qfinder Pro
1)Buka aplikasi Qfinder Pro anda dan pastikan QNAP NAS anda tersenarai pada senarai peranti terdekat.

2) Klik dua kali pada QNAP NAS anda yang terpapar pada Qfinder Pro. Anda seterusnya akan dibawa secara automatik ke Browser anda untuk proses pemasangan QNAP NAS kali pertama.
Masukkan nama untuk QNAP NAS anda. Seterusnya, masukkan kata laluan yang kuat untuk ID admin anda. Untuk setup kali pertama ini, ID lalai anda adalah “admin“.

3) Tekan “Next” dan seterusnya pilih zon waktu anda untuk diset pada QNAP NAS anda.

4) Pilih untuk menggunakan QNAP NAS menggunakan alamat IP tetap ataupun automatik. Memandangkan saya menggunakan internet secara mobile hotspot, saya memilih pilihan “Automatic”. Bagi anda yang tidak pasti juga, anda boleh juga memilih pilihan “Automatic” bagi setup yang lebih mudah.

5) Seterunya, pilih pelarasan QNAP NAS anda sama ada ingin digunakan bersama sistem operasi lain ataupun tidak. Ini bagi membolehkan anda menggunakan QNAP NAS yang sama bersama pelbagai jenis peranti. Untuk ini, saya nasihatkan tandakan sahaja kesemua pilihan buat kemudahan anda di kemudian hari.
Mana tahu, esok lusa anda ingin beralih ke sistem operasi atau peranti lain kan?

6) Seterusnya, anda akan ditunjukkan ringkasan tentang tetapan yang telah anda lakukan. Pastikan kesemua maklumat betul dan kembali semula ke langkah sebelumnya sekiranya ada sebarang masalah. Sekiranya semuanya baik, tekan sahaja “Next“.

7) Anda akan diberikan amaran setelah menekan “Next” kerana QNAP NAS anda akan mula “format”kan dirinya. Sekiranya anda pernah menggunakan QNAP NAS ini sebelum ini ataupun anda me’reset‘ semula QNAP NAS anda, dalam proses ini, segala data lama anda akan hillang.
Tunggu proses selesai sebelum anda boleh login ke dalam QNAP NAS anda.

8) Setelah semuanya selesai, anda akan dibawa ke skrin Login. ID “admin” akan diisi secara lalai dan automatik. Masukkan kata laluan yang telah anda isikan tadi.

9) Sekiranya semua berfungsi dan ditetapkan dengan sempurna, anda kemudiannya akan dibawa ke skrin ‘Desktop” sistem operasi QNAP NAS anda. Sistem operasi pada QNAP NAS diberi nama QTS.
Tahniah! Anda telah berjaya dalam langkah pertama anda!
 
The post Tutorial QNAP NAS #1: Cara Menyambungkan NAS Anda Ke PC Dengan Kabel LAN appeared first on OMG! Hackers?.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omghackers.com/tutorial-qnap-nas-1-cara-menyambungkan-nas-anda-ke-pc-dengan-kabel-lan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Payah Keluar Pergi Bank Ini Cara Mudah Simpan Duit Anak Ke Tabung Haji Tanpa Caj

Tak Payah Keluar Pergi Bank Ini Cara Mudah Simpan Duit Anak Ke Tabung Haji Tanpa Caj

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 192 hits
Bukan sahaja simpanan untuk masa depan kita simpanan untuk anak anak juga teramat penting untuk memastikan anak anak hidup selesa malah punya simpanan sendiri untuk kegunaannya belajar di masa hadapan Pun begitu keluar ke bank di musim pand...
Hiburan Bahaya Cahaya Biru Ramai Tak Tahu Ini Cara Elak Risikonya

Hiburan Bahaya Cahaya Biru Ramai Tak Tahu Ini Cara Elak Risikonya

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 227 hits
Mungkin ramai tak tahu kita terdedah dengan cahaya biru seharian termasuklah ketika membaca artikel ini Aik apa tu cahaya biru Cahaya biru adalah salah satu spektrum cahaya boleh dilihat selain warna merah jingga kuning hijau indigo ungu Si...
Cara Mengatasi Ruam Popok Pada Bayi

Cara Mengatasi Ruam Popok Pada Bayi

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 191 hits
Ruam popok pada bayi biasanya akan hilang dalam beberapa hari namun ruam tetap dapat muncul kembali Gara gara ruam ini bayi Artikel ditulis oleh dan dipublikasikan pertama kali di Hak cipta oleh
Cara Mudah Buat Website Sendiri

Cara Mudah Buat Website Sendiri

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 251 hits
Hi Dah banyak artikel cara buat website sendiri Tetapi kadang kadang terlalu panjang untuk dihadam Jadi untuk artikel pertama saya di sini saya akan kongsikan cara buat website sendiri yang lebih mudah dan ringkas Supaya lebih mudah faham 2...
Cara Ubah Had Transaksi Maybank2u

Cara Ubah Had Transaksi Maybank2u

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 285 hits
Artikel di bawah menunjukkan cara ubah had transaksi Maybank2u melalui browser versi desktop yang menggunakan antaramuka lama Sekiranya anda mencari tutorial yang menggunakan interface baru rujuk artikel ini Cara Ubah Had Transaksi Maybank2...
Cara Upgrade Status Diri Kepada Social Media Influencers Di Bawah Sushivid

Cara Upgrade Status Diri Kepada Social Media Influencers Di Bawah Sushivid

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 291 hits
Upgrade status diri kepada social media influencers di bawah Sushivid Perkongsian kali ni Annur nak cerita bagaimana Sushivid mengiktiraf korang sebagai social media influencers dan menjadikan korang terkenal di kalangan product owner Speci...
Comment On Cara Buat Sendiri Tempe By Irene Fong

Comment On Cara Buat Sendiri Tempe By Irene Fong

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 176 hits
Kak boleh tanya kenapa nak letak tepung beras ke tempe thanks
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024