Tutorial Lengkap Facebook Ads Guna Ads Manager


Salam semua, ini adalah artikel terlengkap bagaimana membuat iklan Facebook Ads beserta video dan saya yakin setelah anda membaca dan menonton anda mampu membuat iklan menggunakan funnel ini 
















1. Main Navigation Menu: Dot icon ialah menu untuk anda search lebih maklumat seperti audience, businees manager, billing dan lain 
2. Create New Ad Campaigns: Anda nak buat kempen FB Ads anda .
3. Campaign View: Memberi maklumat tentang semua kempen anda sebaik sahaja anda mula.
4.Ad Set View: Memberi maklumat sem ads set yang telah anda buat
5.Ads View: Memberi maklumat mana ads yang sedang berjalan 
6.Columns: Anda boleh melihat prestasi kempen anda seperti video view, cpc dll.
7.Campaign Breakdown: Pecahan yang membenrarkan anda filter keputusan ikut masa, atau action.
8. The Data Field: Ini adalah kawasan data-data anda akan dipaparkan.



MEMBUAT KEMPEN FB ADS - KLIK CREATE


AKAN KELUAR OBJEKTIF YANG HARUS ANDA PILIH. TERDAPAT 11 OBJEKTIF YANG HARUS ANDA PILIH.


Brand awareness: Memastikan bran anda dilihat oleh semua pihak dan mereka tahu apa yang anda jual atau lakukan
Reach: Dapatkan seberapa ramai pihak mendapat capaian iklan anda. Biasanya reach ini kita gunakan jika anda mempunai kedai offline di satu kawasan yang tida besar populasinya. Capaian di kawasan antara 10km-20km.
Traffic: Untuk mendapatkan link klik ke kedai Shopee atau website.
Engagement: Untuk mendapatkan LIKE, SHARE dan KOMEN dari post Facebook anda.Kebiasaannya kita gunakan untuk mendapatkan sosial proof. Jika post anda banyak like/share/komen , trust masyarakat lebih tinggi.
App installs: Untuk dapatkan aplikasi anda didownload oleh pengguna.
Video views: Boost trafik untuk dapatkan lebih banyak video view, Kebiasaannya dalam TOFU kita gunakan untuk dapatkan lebih audience untuk step MOFU nanti melalui Custom Audience
Lead generation: Gunakan borang di Facebook untuk dapatkan email, no telepon alamat dan sebagainya.
Messages: Iklan dan engaged melalui Messenger, WhatsApp atau  Instagram Direct. Biasanya kita guna ini untuk high ticket produk atau produk yang mahal.
Conversions:  Paksa orang untuk membeli produk anda atau gunakan free trial produk. Ini adalah objektif terbaik tetapi anda kena pastikan mempunyai FB Pixel telah dimasukkan ke website anda.
Catalog sales: Integrated dengan FB dimana anda akan eksport catalog kedai anda ke FB dan anda akan buat ads melaluinya. Power jika anda adalah peniaga E-Commerce
Store traffic: Anda mempunyai beberapa kedai offline di beberapa kawasan yang berbeza. Iklan anda akan tunjukkan pengguna yang berdekatan dengan kedai anda sahaja







SPECIAL ADS:
Ini anda tidak perlu fokus kerana jika iklan anda melibatkan politil. isu sosial atau pilihanraya anda harus pilih ini . Ini kerana Facebook hendak ketahui jika anda ada menyalahgunakan data seperti mana kes Facebook mempengaruhi pengundi melalui data di Facebook.
A/B TEST 
Atau kita namakan sebagai split test ialah sebuah teknik membuat kempen menggunakan 2 elemen yang berbeza untuk melihat yang manakah iklan memberi pulangan yang terbaik. Split test yang baik bisa memberi pulangan ROI hingga 10 kali.





Contoh atas menunjukkan A/B test yang dilakukan untuk 2 jenis  image dan anda akan melihat image manakah yang akan memberi klik dan ROI yang terbanyak. 


Walau bagaimanapun A/B Test ini bukan sahaja boleh dilakukan terhadap image/gambar tetapi merangkumi pelabagai aspek yang lain seperti diatas:
1. Creative : Pelbagai media yang berbeza seperti contoh di atas.
2. Audience : Pelbagai target kelompok masyarakat yang berbeza.
3. Delivery Option: Nak guna CBO atau tidak.�4. Placement: Nak letak di Facebook sahaja atau Instagram sahaja atau kedua-duanya.
5. Product Set: Copywriting yang berbeza
6. Custom Varieble: CTA yang berbeza 
Contoh di atas adalah beberapa contoh yang boleh anda lakukan tetapi anda boleh perluaskan lagi jika anda mahu lebih detail data yang di kumpulkan.
Elemen penting untuk kejayaan Split Test ini adalah strategi anda haru bersistem dan juga berani menggunakan modal untuk melihat yang manakah strategi yang terbaik.
Anda harus mencuba satu persatu elemen dan kemudia setelah selesai elemen tersebut anda akan pindah ke elemen lain pula. 
Contoh: Mula-mula anda test image, dan anda telah menjumpai winning image. Dan kemudian anda akan test copywriting pula dan anda telah menjumpai winning copy writing dan seterusnya.. 
Rasanya berapa modal yang akan anda perlukan?





Contoh diatas adalah split test yang rumit dan saya bukan tak nak berbicara tentang kerumitannya tetapi saya nak anda bayangkan kosnya 
CAMPAIN BUDGET OPTIMIZATION
Pengoptimuman bajet kempen (CBO) menguruskan bajet kempen anda secara automatik di seluruh set iklan untuk mendapatkan anda hasil terbaik secara keseluruhan. Dengan CBO, anda menetapkan satu bajet kempen pusat. 
Bajet ini mengagihkan ke set iklan secara berterusan dalam masa sebenar dengan peluang terbaik, sepanjang kempen berlangsung.
Cara ia berfungsi:Anda hanya perlu menetapkan satu bajet kempen yang menyeluruh, berbanding menetapkan bajet kumpulan iklan berasingan. Bajet ini mempunyai fleksibiliti untuk membelanjakan lebih banyak pada set iklan yang mempunyai peluang terbaik dan kurang untuk set iklan yang berprestasi rendah. Jumlah yang anda tetapkan boleh digunakan pada setiap hari kempen berjalan (bajet harian), atau sepanjang hayat kempen tersebut (bajet sepanjang hayat). Jika anda guna bajet sepanjang hayat, anda boleh memilih untuk memilih untuk menjalankan iklan mengikut jadual. 
Dalam kes ini, CBO berfungsi walaupun set iklan aktif mempunyai masa bermula dan berakhir yang berbeza.CBO mungkin tidak membelanjakan bajet anda sama rata untuk setiap set iklan. Sebagai contoh, jika anda mempunyai 2 set iklan aktif dalam kempen anda, kami mungkin membelanjakan kebanyakan daripada bajet pada satu set iklan jika dengan cara itu kami dapat memperolehi hasil terbaik secara keseluruhan. 
Dengan ini, bila anda menggunakan CBO, ianya penting untuk analisis hasil pada tahap kempen, berbanding pada tahap set iklan.
Pengoptimuman bajet kempen boleh membantu jika anda mahu:Menetapkan bajet kempen dengan fleksibiliti bagaimana bajet itu dibelanjakan di seluruh set iklan.Mendapatkan hasil sebanyak mungkin daripada kempen anda, pada kos terendah.Permudahkan penyediaan kempen dan kurangkan bilangan bajet yang harus anda uruskan secara manual.





BUDGET  AND SCHEDULE
Untuk budget Facebook Ads terbahagi dua elemen iaitu:�Daily Budget : Dimana anda akan dikena caj setiap hari mengikut budget anda
Life time Budget :  Dimana anda akan dikenakan caj mengikut time frame keseluruhan masa iklan anda di tayangkan.
Anda digalakkan untuk menggunakan "Daily Budget " kerana ia tidak mempunyai time frame dan anda boleh tutup bila-bila masa.
Jika anda menggunakan "Life TIme Budget " jika iklan anda berjaya tetapi ianya tetapi anda setkan untuk 15 hari sahaja dan selepas 15 hari iklan anda akan tamat.  Anda akan kerugian dari segi learning curve FB dan jika anda duplicate pun ia tidak akan sama yang original,





AUDIENCE




Ini adalah elemen yang terpenting sekali dan kesilapan dalam memilih target audience anda akan menyebabkan anda kerugian besar malah tersasar dari kumpulan sasar anda.
AUDIENCE bermaksud anda memilih kumpulan sasaran untuk ditujukan iklan anda. Sebagai contoh jika anda menjual produk kecantikan maka sasaran anda minat penjagaan muka, wanita yang berumur 24 hingga 45 tahun. 
Di dalam template AUDIENCE terdapat beberapa butiran:
1. Custom Audience/ Saved Audience :
Saved Audience ialah cold audience pilihan anda melalui carian berdasarkan data anda. Inilah kesilapan yang saya maksudkan. Pastikan data anda benar-benar bersasar pada kumpulan produk anda.
Custom Audience ialah seperti jumlah orang telah melihat video anda sebanyak 25%, Facebook /Instagram post engagement post anda DAN anda buat kumpulan khas ini

Location pula ialah kawasan sasaran anda samada negara, negeri atau daerah. Malah anda boleh pilih keluasan sesuatu daerah dari 25 miles hingga 40 miles.
Age pula umur sasaran oleh anda. Standard facebook ialah 18 - 65 tahun tetapi anda boleh menentukan umur mengikut kesesuaian produk anda.
Gender pula ialah samada wanita atau lelaki. Kalau anda jual skincare ialah anda piih wanita.
Detailed Targetting ialah kumpulan sasaran secara detailed meliputi minat, pekerjaan, tingkah laku, status kahwin atau tidak, status pelajar atau pekerja dan pelbagai lagi. 
Languange ialah anda boleh pilih bahasa yang digunakan di Facebook kumpulan sasaran. Jika anda pilih Malay maka mana-mana Facebook yang mempunyai bahasa Melayu akan dihantar iklan tersebut


Semasa anda membuat pilihan audience, di bahagian kanan atas terdapat anggaran berapa ramai kumpulan sasaran anda.
Pastikan kumpulan sasaran jangan terlalu besar jika budget iklan anda rendah. Anggaran kasar yang boleh saya berikan ialah jika RM10 ( jumlah sasaran bawah 1 juta orang)

PLACEMENT ialah lokasi kemana iklan anda akan dihantar. Terdapat 2 pilihan iaitu samada automatik atau manual

Placement pula terbahagi kepada empat platform iaitu Facebook, Instagram, Audience Network dan Messenger

Jika anda memilih manual anda boleh klik mana-mana platform yang anda kehendaki. JIka auto kesemua ini akan dipilih

Anda juga boleh memilih device yang anda mahu samada iklan tersebut ditayangkan di mobile atau desktop.
Kalau budget anda rendah anda pilih sahaja mobile.


Jika anda  pilih automatik, dibawah ini adalah beberapa lokasi dimana iklan anda akan dihantar. Pada masa yang sama anda boleh juga klik disable jika anda tidak mahu iklan tersebut ditayang .
Here is a full list of all of your placement options:FeedsFacebook News FeedInstagram FeedFacebook MarketplaceFacebook Video FeedsFacebook Right ColumnInstagram ExploreMessenger InboxStoriesFacebook StoriesInstagram StoriesMessenger StoriesIn-Stream VideosFacebook In-Stream VideosIGTV Videos
AppsAudience Network Native, Banner, and InterstitialAudience Network Rewarded VideosOtherFacebook Search ResultsMessenger Sponsored MessagesFacebook Instant Articles
Sedikit penerangan tentang Audience Network.FACEBOOK AUDIENCE NETWORKFacebook Audience Network adalah iklan yang ditampilkan di website-website lain yang bekerja sama dengan Facebook.
Saya rasa yang lain platform telah anda ketahui, mungkin agak keliru dengan Audience Network sahaja. Gunakan platform ini kalau anda hendak iklan anda mengejar penggerakan pengguna di mana-mana sahaja terutama jika anda mengguna MOFU atau BOFU.






Anda kini berada di elemen terakhir dari 3 elemen terpenting iaitu ADS elemen.Disini anda akan memilih jenis iklan dan masukkan media yang telahanda pilih.Untuk permulaan di elemen ini ialah anda akan memilih jenis iklan yang terbahagi 3:
Create a new ad.Use an existing post from your page.Use a Creative Hub mockup.
Instant Experience adalah versi baru dan lebih baik dari iklan Canvas Facebook, yang menawarkan pengalaman selular layar penuh yang mendalam bagi bisnis untuk mempamerkan produknya.Pendek kata macam mini website








BACAAN TAMBAHAN 






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://hanifidrus.blogspot.com/2021/07/tutorial-lengkap-facebook-ads-guna-ads.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tutorial Penuh Fb Ads Untuk Beginner

Tutorial Penuh Fb Ads Untuk Beginner

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 268 hits
FB ADS atau Facebook Ads merupakan salah satu iklan berbayar yang cukup popular selain daripada Google Ads Di Malaysia sahaja dianggarkan pengguna aktif FB dan Instagram adalah 90 dan tertinggi di Asia Anda patut mengambil kesempatan daripa...
Cara Buat Website Dan Laman Web Guna Notepad Tutorial 1

Cara Buat Website Dan Laman Web Guna Notepad Tutorial 1

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 387 hits
Salam Anda teringin buat website sendiri dan belajar coding sendiri Jom kita belajar cara nak buat website atau laman web menggunakan notepad dan google chrome sahaja YA Notepad dan Google Chrome sahajaDalam tutorial ni adalah basic Tetapi ...
Exco Pensyarah Didakwa Salah Guna Kedudukan Untuk Kepentingan Keluarga

Exco Pensyarah Didakwa Salah Guna Kedudukan Untuk Kepentingan Keluarga

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 216 hits
MALAYSIA DATELINESebuah laman web berpusat di Terengganu Terengganu Report mendakwa seorang Exco Kerajaan Negeri Terengganu menyalahgunakan kedudukannya untuk kepentingan keluarganya Laman itu mendakwa exco berkenaan telah membuat usahasama...
Speaker Salah Guna Kuasa Pn Sangat Terdesak Elak Sebarang Undian

Speaker Salah Guna Kuasa Pn Sangat Terdesak Elak Sebarang Undian

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 323 hits
ARIF ATANJawatankuasa Perundangan Pakatan Harapan menyifatkan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Azhar Azizan Harun hanyalah satu alat pihak Eksekutif demi melaksanakan agenda mereka Jawatankuasa itu berpendapat tindakan Azhar menolak usul di...
Kalau Darurat Batal Tiada Guna Kita Bincang Di Dewan Rakyat

Kalau Darurat Batal Tiada Guna Kita Bincang Di Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 442 hits
Kalau darurat batal tiada guna kita bincang di Dewan Rakyat tegas Noh Ahli Parlimen Tanjong Karang tidak puas hati kerajaan tidak menghormati Jawatankuasa Khas Bebas Darurat yang bertanggungjawab menasihati Yang di Pertuan Agong dalam isu b...
Guna 4 Bahan Je Resipi Mudah Teething Biscuit Untuk Anak 7 8 Bulan Cair Dalam Mulut

Guna 4 Bahan Je Resipi Mudah Teething Biscuit Untuk Anak 7 8 Bulan Cair Dalam Mulut

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 341 hits
Bila anak dah masuk umur 7 bulan anak dah bersedia untuk makan makanan jejari ataupun finger food Tambah pula si manja nak tumbuh gigi jadi apa kata mama buatkan teething biscuit untuk anak Ikuti resipi mudah ini hanya guna 4 bahan sahaja D...
Guna Pakai Gabungan Vaksinasi Ivermectin Tangani Covid 19

Guna Pakai Gabungan Vaksinasi Ivermectin Tangani Covid 19

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 182 hits
IVERMECTIN digunakan bagi merawat Covid 19 di Afrika Selatan walaupun belum dibuktikan secara klinikal AFP GEORGETOWN Persatuan Pengguna Pulau Pinang menyokong gesaan Gabungan Malaysia bagi Kawalan Covid Berkesan supaya ubat Ivermectin digu...
Kalau Guna Duit Sendiri Sumbangan Kami Ke Mana Penyumbang

Kalau Guna Duit Sendiri Sumbangan Kami Ke Mana Penyumbang

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 226 hits
Foto Facebook KUALA LUMPUR Orang ramai yang menyumbang kepada misi kemanusiaan bagi membantu rakyat Palestin kendalian pendakwah bebas Ustaz Ebit Lew bertanya ke mana sumbangan mereka pergi selepas ia tidak digunakan di negara itu Beberapa ...
Perghh Kedai Larang Pelanggan Bayar Guna Wang Diselit Di Celah Bra

Perghh Kedai Larang Pelanggan Bayar Guna Wang Diselit Di Celah Bra

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 218 hits
Michael Flynn meltakkan papan tanda yang memaklumkan premisnya tidak menerima wang daripada bra kerana cuaca panas Facebookhare on telegraDUBLIN Ireland Pemilik sebuah premis perniagaan yang menyampah dengan pelanggan kerana membuat bayaran...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms