Tun Mahathir Pm Cuma Setengah Penggal Buat Apa Bertelingkah Dengan Raja


Tun Mahathir, Muhyiddin dan Mukhriz trio 3M menyanyi sewaktu majlis makan malam amal PPBM Perak. – Foto KiniTV
oleh Shahbudin Husin
Tun Mahathir Mohamad nampaknya masih menunjukkan kecenderungan untuk terus berbalah, malah tidak mustahil sedia menjerumuskan dirinya ke kancah pertelingkahan dengan Raja-Raja sekali lagi.
Untuk rekod, Tun Mahathir telah berjaya meminda perlembagaan negara bagi menghadkan kuasa Raja-Raja ketika berkuasa semasa era BN dahulu.
Berdasarkan kenyataannya sebelum ini serta tulisan dalam blognya semalam, adalah jelas Tun Mahathir ada niat mahu sekali lagi meminda perlembagaan bagi mengurangkan kuasa Raja-Raja.
Rungutannya tentang campurtangan istana dalam pentadbiran kerajaan serta keluhannya kerana PH ketiadaan majoriti dua pertiga di Parlimen adalah mudah difahami membayangkan hasrat itu.
Tulisan beliau yang memperincikan bahawa perlembagaan Johor dan Terengganu telah terbatal sebaik pembentukan Malaya serta kerajaan yang berkuasa boleh menolak Menteri Besar pilihan istana melalui undi tidak percaya di Dewan Undangan Negeri adalah gambaran kemarahan dan perasaannya ingin terus bergaduh dengan Raja-Raja.
Dalam erti kata lain, berikutan tidak puas hati dan marah dengan perlantikan dua Exco baru di Johor serta sebelum itu kerana tentangan TMJ terhadap Statut Rom, jika ada majoriti dua pertiga ketika ini, Tun Mahathir pasti tidak akan berlengah lagi meminda perlembagaan negara.
Tetapi, Tun Mahathir sebenarnya tidak wajar sama sekali untuk terus berkrisis dengan Raja-Raja ketika beliau berkuasa kali kedua melalui PH ini.
Ia adalah tindakan sia-sia, membuang masa dan merugikan PH serta dirinya sendiri dalam sisa-sisa kehidupannya di penghujung usia ketika ini.
Kenapa ia sia-sia, membuang masa dan merugikan?
Pertama, PH masih tidak ada majoriti dua pertiga di Parlimen, maka sebarang usaha untuk berbalah dan menunjukkan kekuatan kepada istana tidak akan memberi sebarang makna apa-apa.
Paling-paling hanya berbalas kenyataan melalui media saja. Rakyat pun hanya akan ketawa saja.
Lebih-lebih lagi yang sering berlawan pendapat dengan Tun Mahathir adalah TMJ yang ibarat cucu kepadanya, perbalahan ini lebih menjadikan beliau kelihatan “tidak cantik” di mata umum kerana seperti “orang tua bergaduh dengan budak-budak” saja layaknya.
Kedua, tindakan Tun Mahathir ini akan memberi imej buruk kepada PH yang baru setahun berkuasa di negara ini. Sementara beliau agak keras dan suka berbalah, parti lain seperti PKR, DAP dan Amanah tetap menjunjung dan menghormati kedudukan Raja-Raja.
Dalam Bersatu pula, Tun Mahathir sendiri tidak mendapat sokongan padu dalam isu berbalah dengan istana ini. Perlantikan dua Exco Johor baru-baru ini adalah bukti perkara itu.
Jadi, apa akhirnya nanti perbalahan ini?
Ketiga, harus disedari bahawa Tun Mahathir hanyalah Perdana Menteri sementara dalam PH iaitu untuk tempoh dua tahun atau separuh penggal saja.
Tempohnya berkuasa hanya tinggal kira-kira setahun lebih sikit saja lagi, selepas ini ke mana pergaduhan itu mahu dibawanya?
Tidakkah apa yang dilakukan oleh Tun Mahathir ini hanya menyusahkan penggantinya, Anwar Ibrahim serta PH dalam mengurus negara selepas beliau berundur nanti?
Keempat, rakyat kali ini tidak akan bersama lagi dengan kerajaan dalam isu Raja-Raja ini. Di sebalik banyak janji manifesto gagal ditunaikan dan prestasi menteri yang tidak memuaskan, rakyat tentunya akan lebih cenderung memihak kepada Raja-Raja berbanding kerajaan.
Kalau bergaduh dengan Raja-Raja ketika semua janji telah dipenuhi dan poket rakyat tebal berisi, barulah ada gerenti untuk kerajaan mendapat sokongan dalam apa juga tindakannya.
Kelima, tindakan Tun Mahathir ini akan menyebabkan PH terus lemah serta menyediakan ruang terbuka untuk UMNO dan Pas mengambil kesempatan mengukuhkan lagi sokongan dalam kelompok masyarakat Melayu.
Untuk itu, adalah lebih baik Tun Mahathir berhenti saja daripada melakukan kerja sia-sia ini. Hentikan ego dan belajarlah berbaik-baik dengan istana.
Tugasnya untuk kali kedua menjadi Perdana Menteri ini bukan untuk mengajak orangramai bergaduh lagi dengan Raja-Raja, tapi untuk memulihkan ekonomi, menyelamatkan negara dan memberi lebih kesejahteraan kepada rakyat jelata.
*Shahbudin Husin adalah bekas wartawan dan penulis buku kritik politik terkenal. Tulisan adalah pendapat peribadi beliau yang tidak semestinya mewakili pendirian MalaysianReview.  – Majalah Review Malaysia
KLIK BACA: Najib jadi mangsa dikelirukan oleh Jho Low, pegawai bank, kata Shafee
KLIK BACA: Shafee dituduh terima wang dari Najib, elak cukai LHDN, gubah wang haram
KLIK BACA: Mahkamah Khas boleh bicarakan Raja yang didakwa, kata Bekas Ketua Hakim Negara
KLIK BACA: Najib sendiri benarkan Nik Faisal yang lari urus akaun bank – Saksi
KLIK BACA: Anak saudara Hishammuddin dapat cek RM240,000 dari Najib
KLIK BACA: Dalam ISLAM tak perlu isytihar harta, kata PAS
KLIK BACA: Siapa Roslan Sohari dikait bank Rosmah?
The post Tun Mahathir PM cuma setengah penggal buat apa bertelingkah dengan Raja? appeared first on Malaysian Review.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianreview.com/191758/tun-mahathir-pm-cuma-setengah-penggal-buat-apa-bertelingkah-dengan-raja/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tun Mahathir Tidak Hadir Ceramah Kemuncak Ph Streram Pula Yakin Menang Besar Viralhancing

Tun Mahathir Tidak Hadir Ceramah Kemuncak Ph Streram Pula Yakin Menang Besar Viralhancing

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 298 hits
REMBAU 12 April Seperti yang dijangka Pengerusi Pakatan Harapan Tun Dr Mahathir Mohamad tidak hadir dalam ceramah kemuncak PH bagi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Rantau di sini malam ini Gambar UtusanSebelum ini gambar Perdana Men...
Tmj Balas Kenyataan Tun Mahathir Perlembagaan Johor Terbatal

Tmj Balas Kenyataan Tun Mahathir Perlembagaan Johor Terbatal

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 375 hits
Tunku Mahkota Johor berbalah dengan Tun Dr Mahathir isu perlembagaan Malaysia dan Johor Foto The Star Tunku Ismail Sultan Ibrahim membalas kenyataan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad yang mengatakan perlembagaan negeri Johor dan Terenggan...
Malaysia Siapa Tmj Hendak Dibandingkan Dengan Tun Mahathir Soal Khairuddin Abu Hassan

Malaysia Siapa Tmj Hendak Dibandingkan Dengan Tun Mahathir Soal Khairuddin Abu Hassan

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 272 hits
Khairuddin Abu Hassan penyokong kuat PM Tun Mahathir menjawab kritikan Tunku Mahkota Johor Foto KLViralTunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim dinasihat tidak mencampuri urusan pentadbiran Kerajaan Persekutuan selain perlu menghorma...
Tahun 2016 Mahathir Minta Majlis Raja Raja Pecat Pm Hari Ini Cakap Lain Pula

Tahun 2016 Mahathir Minta Majlis Raja Raja Pecat Pm Hari Ini Cakap Lain Pula

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 349 hits
Mahathir minta Majlis Raja Raja pecat Najib Bekas pemimpin Malaysia Mahathir Mohamad pada Rabu berkata beliau telah meminta sembilan sultan dan empat gabenor negara itu untuk memecat Perdana Menteri Najib Razak berikutan skandal yang meliba...
Tun Mahathir Commemoration Coin

Tun Mahathir Commemoration Coin

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 543 hits
Sebut sahaja Tun Mahathir seantero dunia kenal akan living legend ini Begitu banyak jasa dan sumbangan beliau terhadap negara Dengan umur emas beliau masih kuat dan gigih mentadbir negara sebagai Perdana Menteri Malayia ke 7 Ketika zaman pe...
Abang Nafi Muhyidin Mahu Jatuhkan Tun Mahathir

Abang Nafi Muhyidin Mahu Jatuhkan Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 286 hits
Abdul Aziz Yassin menafikan adiknya Muhyiddin Yassin mahu menjadi Perdana Menteri dan menjatuhkan Tun Dr Mahathir Foto Malaysiakini oleh Shahbudin Husin Berikutan rasa tidak puas Tun Mahathir Mohamad terhadap perlantikan Exco Johor baru bar...
Tun Mahathir Mahu Letak Jawatan Pm Kerana Johor

Tun Mahathir Mahu Letak Jawatan Pm Kerana Johor

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 267 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir mahu meletak jawatan kerana tidak berpuas hati rombakan exco Johor oleh Menteri Besar Sahruddin Jamal Foto The Malaysian Insight Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad dilaporkan marah dan terfikir mahu meletak ...
Raja Tiada Kuasa Mutlak Ini Jawapan Dr Mahathir

Raja Tiada Kuasa Mutlak Ini Jawapan Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 422 hits
Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad memberi amaran bahaya sekiranya raja diberikan kuasa mutlak Foto Kosmo Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengingatkan bahawa raja mungkin menggunakan kuasa untuk kepentingan diri dan bukannya negara...
Updated Tun Mahathir Pakatan Harapan Has Lost It Johor Sultan Singapore Water Ecrl Flying Cars Are Not Bread And Butter

Updated Tun Mahathir Pakatan Harapan Has Lost It Johor Sultan Singapore Water Ecrl Flying Cars Are Not Bread And Butter

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 393 hits
UPDATED WITH THE COMMENT OF THE MONTH HERE IS THE COMMENT Anonymous said The PH gomen is lying about the toll compensation If the gomen can renegotiate with mighty China on ECRL why can t they renegotiate the agreement with PLUS and others ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis