Tun Mahathir Bukan Islam Wan Azizah Bukan Melayu Tolonglah Guan Eng


Kasthuri Jeevendran
Setiausaha Agung DAP Pusat, Lim Guan Eng dan Menteri Komunikasi dan Multimedia yang juga Timbalan Pengerusi DAP Gobind Singh Deo bergambar bersama wakil-wakil parti di bawah Pakatan Harapan yang hadir pada Konvensyen Biasa Negeri DAP Selangor 2018 di Dewan Sivik MBPJ, Petaling Jaya, Selangor. foto HAZROL ZAINAL 
PETALING JAYA – Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng melahirkan rasa kesal dan keliru mengapa ada lagi segelintir pihak masih mahu mengumpan rakyat dengan mempergunakan isu perkauman dan agama untuk survival politik.

Guan Eng yang juga Menteri Kewangan berkata, isu perkauman ini seringkali dimainkan segelintir ahli politik terdesak khasnya ketika beliau masih lagi memimpin Pulau Pinang sebagai Ketua Menteri selama 10 tahun.

“Ini bukan baharu tetapi saya sangat pelik sekali apabila isu seperti agama dan bangsa dimainkan. Api kebencian perkauman di laungkan. Pada hemat saya mengapa selalu sangat cuba membawa isu-isu seperti perkauman untuk lawan kita?

“Hakikatnya, untuk lawan kita sebenarnya perlukan fakta dan angka bukan isu-isu seperti ini. Rakyat juga mahukan fakta dan angka, bukan berterusan mainkan isu-isu seperti ini. Kita dituduh anti Islam, anti Melayu.

“Saya tanya anda sekelian, bukankah Perdana Menteri kita, Tun Dr Mahathir Mohamad itu dalam kalangan orang Melayu? Bukankah Timbalan Perdana Menteri kita, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail itu dalam kalangan Islam? Jadi mengapa rival kita usik isu perkauman?

“Saya telah mendapat maklumbalas dari beberapa orang pihak termasuk dalam kalangan pimpinan Melayu, hakikatknya mereka juga bersetuju kepentingan dan hak orang Melayu dan Islam tidak terusik. Isu-isu ini hanya dimainkan oleh segelintir pihak untuk kepentingan politik.

“Dulu ketika saya masih menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang, hampir setiap minggu pembangkang akan membuat demonstrasi di luar pejabat saya di Komtar dan mainkan isu-isu perkauman. Tetapi ironinya, rakyat di situ termasuk yang Melayu masih lagi mengundi dan memberi kemenangan yang luar biasa kepada kita sehingga sekarang,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada berucap di hadapan perwakilan DAP Selangor pada Konvensyen Biasa Negeri 2018 di sini hari ini.

Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan berkata, perhimpunan membantah ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) dengan agenda mempertahankan hak Melayu dan Islam semalam bukan satu keperluan.

“Mana wujudnya perkauman di sini? Apa logiknya untuk membuat satu perhimpunan besar-besaran seperti semalam untuk membantah ICERD apabila kerajaan sudah membuat keputusan untuk menolak ratifikasi itu? Apa sebenarnya motif mereka ini?,” soalnya.

Dalam pada itu, ketika ditemui pemberita di luar, Guan Eng membidas tindakan Ahli Parlimen Pasir Salak, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman yang mengeluarkan kenyataan ‘go to hell United Nation’ ketika perhimpunan semalam.

“Saya sebenarnya terkejut dengan kenyataan seperti itu. Sebenarnya sudah melampau. Jika benar, kita mahu keluar Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu (PBB), sejarah kerana kita adalah negara pertama yang berbuat demikian sedangkan Korea Utara pun masih ahli PBB.

“Apakah sentimen melampau yang perlu dimainkan sebegini sekali? Saya pun tidak faham,” ujarnya.
Tajuddin mengutuk PBB yang didakwanya cuba mencabuli kemerdekaan negara ini.

“Go to hell with United Nation (pergi jahanam PBB)!” katanya.

Kata Tajuddin pihak luar mahu memaksa Malaysia menerima ICERD agar mereka boleh mengenakan syarat-syarat tertentu bagi mengawal rakyat di negara ini.

“Mereka nak kuasai sosisal kita, budaya kita, minda kita dan politik kita,” dakwanya. –MalaysiaGazette




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2018/12/tun-mahathir-bukan-islam-wan-azizah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakatan Anwar Dap Kepanasan Tun M Bawa Mp Melayu Islam Masuk Ph

Pakatan Anwar Dap Kepanasan Tun M Bawa Mp Melayu Islam Masuk Ph

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 451 hits
13 DISEMBER 2018 Presiden PKR Anwar Ibrahim berkata parti itu setakat ini menolak permintaan daripada beberapa pemimpin pembangkang yang berminat menyertai PKR Anwar berkata keputusan itu dibuat untuk mempertahankan integriti dan prinsip pe...
Mahathir Tu Bukan Melayu Ke Bukan Islam

Mahathir Tu Bukan Melayu Ke Bukan Islam

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 338 hits
Diterbitkan 9 Dis 2018 1 01 petangSetiausaha Agung DAP Lim Guan Eng melihat kenyataan diucapkan pemimpin pembangkang sewaktu perhimpunan membantah Konvensyen Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum semalam sebagai politik bahay...
Wanita Islam Perlu Tampil Ke Hadapan Wan Azizah

Wanita Islam Perlu Tampil Ke Hadapan Wan Azizah

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 235 hits
LONDON Wanita Islam perlu tampil ke hadapan dengan berusaha meningkatkan kemahiran dan potensi memanfaatkan bakat dan keupayaan keusahawanan supaya dapat melihat kemajuan jangka panjang yang tulen dalam masyarakat Islam Timbalan Perdana Men...
Pesan Tun Razak Jika Apa2 Berlaku Pd Umno Pilihan Melayu Islam Ialah Pas

Pesan Tun Razak Jika Apa2 Berlaku Pd Umno Pilihan Melayu Islam Ialah Pas

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 396 hits
JOM PENYOKONG UMNO MASUK PAS Daftar atas talian di ALMARHUM TUN RAZAK BERPESAN PADA 1973 JIKA BERLAKU APA APA PADA UMNO PILIHAN ORANG MELAYU ISLAM IALAH PASJANGAN biarkan isu ketuanan Melayu jadi perdebatan Syed Saddiq dan Dr Asyraf Wajdi a...
Rasuah Sudah Jadi Nilai Hidup Budaya Orang Melayu Tun Mahathir

Rasuah Sudah Jadi Nilai Hidup Budaya Orang Melayu Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 290 hits
Astro Awani MAHATHIR Apa sahaja sanggup dibuat jika disogok dengan wang atau pemberian yang diminati Gambar fail BERNAMA KUALA LUMPUR Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad meluahkan rasa bimbangnya terhadap segelintir masyarakat masa kini...
Dengarkan Tun M Pun Tahu Fakta Ini Moga Melayu Islam Tidak Lupa

Dengarkan Tun M Pun Tahu Fakta Ini Moga Melayu Islam Tidak Lupa

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 279 hits
Melayu terpaksa melepaskan banyak hak Melayu demi kemerdekaan Melayu Islam tolak syarat kemerdekaan awal kerana ia terlalu berat sebelah antarnaya dipaksa terima sejuta kaum pendatang sebagai rakyat Tanah Melayu Raja Raja Melayu juga tidak ...
Terserlah Tun M Diselar Pemimpin Dap Kerana Bawa Masuk Mp Melayu Islam Dalam Ph

Terserlah Tun M Diselar Pemimpin Dap Kerana Bawa Masuk Mp Melayu Islam Dalam Ph

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 349 hits
Petikan daripada Roketkini comPengerusi Biro Undang undang DAP Ramkarpal Singh menyatakan tindakan Tun Mahathir menerima bekas pemimpin UMNO menyertai komponen Pakatan Harapan akan menjejaskan keyakinan rakyat terhadap komitmen gabungan par...
Pembangkang Tak Sedar Malaysia Dipimpin Melayu Kata Guan Eng

Pembangkang Tak Sedar Malaysia Dipimpin Melayu Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 268 hits
Menggunakan isu perkauman dan agama Lim Guan Eng dan partinya DAP sering dituduh menguasai kerajaan Malaysia melalui Pakatan Harapan selepas legasi Umno BN ditamatkan pada PRU14 Foto Malaysiakini BM Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata sen...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik