Tun M Sepatutnya Kena Minta Maaf Isu Memali


KUALA LUMPUR – Pas tidak perlu meminta maaf kepada UMNO kerana pernah melabel parti itu sebagai kafir sebelum ini.
Sebaliknya, sudah tiba masa Pas dan UMNO menjadi parti yang maju dalam usaha membangunkan ummah, kata Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki.
Katanya, kolaborasi antara UMNO dan Pas bukan sahaja kerana Islam tetapi ia lebih kepada manifestasi dalam membangunkan sebuah negara.
“Apa yang berlaku antara UMNO dan PAs biarlah ia berlalu,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Ahli Jawatankuasa Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia di sini hari ini.
Asyraf berkata demikian ketika ditanya mengenai pendirian Pemuda UMNO berhubung kenyataan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang menyarankan agar Pas  menarik balik amanat oleh Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang pernah mengkafirkan UMNO sebelum memuktamadkan kerjasama melalui pemeteraian piagam dan memorandum persefahaman (MoU) pada Sabtu ini.
Mahathir yang juga Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dalam satu sidang media di Alor Setar hari ini berkata, Pas sejak dahulu menuduh UMNO sebagai parti kafir dengan kenyataan di dalam Amanat Haji Hadi, menyebabkan kerjasama baharu antara mereka sukar dilaksana.
Katanya, Abdul Hadi juga perlu meminta maaf secara terbuka kepada UMNO kerana mengkafirkan parti itu sebelum membuat perjanjian baharu berkenaan.
Beliau turut mempersoalkan kerjasama antara Pas dan UMNO dengan mengingatkan mereka bahawa isu ‘kafir’ yang pernah dibawakan oleh Hadi pernah menjadi satu agenda besar.
Mengulas lanjut Asyraf menambah, Pas dan UMNO mempunyai pandangan yang jauh apabila mahu mewujudkan sebuah masyarakat yang tulen berdasarkan pemahaman dan kerjasama penuh dalam Perlembagaan Persekutuan.
Katanya, kedua-kedua parti saling menghormati dalam perkara tersebut dan mahu hubungan kerjasama yang terjalin menempa kejayaan.
Asyraf turut menyatakan bahawa Mahathir yang perlu meminta maaf kepada Pas terlebih dahulu berhubung isu Memali, Kedah yang mengorbankan banyak nyawa.
Ujarnya,  Mahathir boleh membuat permohonan maaf tersebut secara terbuka kerana kejadian di Memali berlaku pada waktu beliau menjadi Perdana Menteri keempat.
“Beliau (Mahathir) perlu bertanggungjawab berhubung perkara ini. Ini bukan isu kafir atau Islam tetapi melibatkan kematian banyak nyawa.
“Pas juga boleh mengembalikan semula peristiwa sewaktu Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri keempat. Beliau tidak memohon maaf sehingga ke hari ini berhubung peristiwa di Memali,” tegasnya.
Sebelum ini, Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Annuar Musa dan Setiausaha Agung Pas, Datuk Seri Takiyuddin Hassan dalam kenyataan bersama, mengumumkan kerjasama antara kedua-dua parti akan diputuskan melalui pemeteraian piagam dan MoU pada 14 September ini.
Piagam dan MoU itu akan ditandatangani sendiri presiden kedua-dua parti dan majlis itu akan dihadiri semua pemimpin UMNO serta Pas dari seluruh negara. – MalaysiaGazette
The post Tun M sepatutnya kena minta maaf isu Memali appeared first on Media Serius.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mediaserius.my/tun-m-sepatutnya-kena-minta-maaf-isu-memali/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Memali Bukan Lagi Isu Besar Bagi Pas Takiyuddin

Memali Bukan Lagi Isu Besar Bagi Pas Takiyuddin

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 145 hits
KUALA LUMPUR Dendam Pas terhadap Pas akibat peristiwa hitam berlaku di Kampung Memali Kedah pada 1985 kini dianggap bukan lagi menjadi isu besar apabila wujudnya kerjasama menerusi penyatuan ummah yang bakal membawa agenda lebih besar untuk...
Tun M Buat Dono Bila Modi Bangkitkan Isu Dr Zakir Naik

Tun M Buat Dono Bila Modi Bangkitkan Isu Dr Zakir Naik

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 278 hits
Perdana Menteri India Narendra Modi membangkitkan isu Zakir Naik dalam pertemuan dengan rakan sejawatnya dari negara ini Dr Mahathir Mohamad dalam pertemuan mereka semalam kata Saifuddin Abdullah Bagaimanapun kata menteri luar ia hanya dise...
Umno Kalau Mahu Ungkit Dr M Perlu Mohon Maaf Tragedi Memali

Umno Kalau Mahu Ungkit Dr M Perlu Mohon Maaf Tragedi Memali

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 105 hits
Pemuda Umno mengingatkan Dr Mahathir Mohamad belum memohon maaf atas tragedi Memali 1985 jika perdana menteri mahu mengungkit Amanat Hadi 38 tahun lalu ketika Umno dan PAS bersiap sedia untuk Himpunan Penyatuan Ummah hujung minggu ini Ketua...
Isu Bunting Annuar Persoal Matematik Menteri Khalid Minta Maaf

Isu Bunting Annuar Persoal Matematik Menteri Khalid Minta Maaf

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 173 hits
September 13 2019 12 20 AMSetiausaha Agung Umno Annuar Musa KUALA LUMPUR Tuduhan Khalid Samad kononnya Umno menipu tentang jumlah bunting Himpunan Penyatuan Ummah yang dipohon parti itu menunjukkan perangai sebenar kepimpinan menteri Wilaya...
6 Tahun Pasca Kecelakaan Maut Dul Jaelani Kembali Minta Maaf Dan Tepis Isu Soal Santunan

6 Tahun Pasca Kecelakaan Maut Dul Jaelani Kembali Minta Maaf Dan Tepis Isu Soal Santunan

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 207 hits
Dikabarkan nggak lagi memberi santunan bagi keluarga korban sejak Ahmad Dhani dipenjara sang ibunda pun memberikan klarifikasi
S 039 Pura Brunei Bertukar Tukar Pandangan Berhubung Isu Alam Sekitar

S 039 Pura Brunei Bertukar Tukar Pandangan Berhubung Isu Alam Sekitar

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 226 hits
SINGAPURA Singapura dan Brunei Darussalam mengadakan pertemuan dua hari yang membuahkan hasil berhubung isu isu alam sekitar dedah Menteri Sekitaran dan Sumber Air Masagos Zulkifli pada Sabtu Encik Masagos menulis demikian di Facebook meny
Saifuddin No Komen Isu Gantikan Muhyiddin Yassin

Saifuddin No Komen Isu Gantikan Muhyiddin Yassin

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 295 hits
Saifuddin no komen isu gantikan Muhyiddin YassinOleh September 07 2019Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail mengambil sikap kunci mulut mengenai spekulasi yang mengatakan beliau akan menggantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Menteri Dala...
Bantah Isu Lepas Hijab Asha Shara Jelaskan Unggahan Foto Rambut Kelihatan

Bantah Isu Lepas Hijab Asha Shara Jelaskan Unggahan Foto Rambut Kelihatan

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 213 hits
Asha Shara bantah isu perihal melepas hijab Ia pun menjelaskan tentang isu tersebut yang belakangan ramai diperbincangkan
Pakaian Atlet Mfg Tak Campur Isu Patuh Syariah

Pakaian Atlet Mfg Tak Campur Isu Patuh Syariah

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 230 hits
STEVEN SIM CHEE KEONG menyaksikan Majlis Menandatangani Perjanjian di antara Presiden Persekutuan Gimnastik Malaysia Rachel Lau bersama Ketua Pegawai Eksekutif Cosway Sdn Bhd Dr Alice Lee di Kuala Lumpur hari ini BERNAMASUKANKL 8 Sept Perse...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malaysia Bersedih Kehilangan 10 Wira Negara



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat