Tun M Jangan Hipokrit Takiyuddin Hassan


Kerajaan menasihatkan bekas perdana menteri, Dr Mahathir Mohamaf supaya tidak bersikap hipokrit dengan mengatakan beliau keliru susulan keputusan Mahkamah Sesyen melepaskan tanpa membebaskan Riza Aziz.

Menteri Undang-Undang, Takiyuddin Hassan berkata, keputusan itu dibuat oleh peguam negara dan dilaksanakan oleh timbalan pendakwa raya yang mengendalikan kes tersebut pada akhir 2019.

“Saya merujuk kepada kenyataan Tun Dr Mahathir tentang tindakan Mahkamah Sesyen memberikan Pelepasan Tanpa Pembebasan (Discharge Not Amounting To Acquittal) kepada Riza Aziz baru-baru ini.

“Kerajaan berharap Tun tidak bersikap hipokrit dengan mengatakan beliau ‘tertanya-tanya’, keliru dan tidak faham terhadap suatu keputusan yang dibuat oleh Peguam Negara dan dilaksanakan oleh Timbalan Pendakwa Raya yang mengendalikan kes ini pada akhir tahun 2019,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Katanya, perbuatan Mahathir amat tidak munasabah sebagai bekas perdana menteri pada masa tersebut dan berharap pemimpin itu tidak terus mengelirukan rakyat dengan mengatakan beliau ‘keliru’.

“Kerajaan PN akan terus bertindak mengikut undang-undang dan berpegang kepada prinsip kebebasan badan kehakiman dan proses perundangan yang sah,” katanya.

Mahathir semalam berkata bahawa beliau tidak bersetuju dengan keputusan kes pengubahan wang membabitkan penerbit filem Hollywood, Riza Aziz, kerana bimbang ia akan dijadikan rujukan oleh pihak lain yang mencuri wang rakyat.

Dalam satu rakaman video Mahathir berkata, beliau “keliru” kerana pendakwaan terhadap individu yang didakwa “mencuri wang” boleh ditarik balik selepas tertuduh bersetuju mengembalikan wang itu.

“Dia curi berbilion, dia bawa dengan lori bagi balik kepada kerajaan. Dia kata ini duit aku curi, sekarang jangan ambil tindakan ke atas aku,” katanya dalam klip video yang dimuat naik ke Facebook.

Riza yang juga merupakan anak tiri bekas perdana menteri Najib Razak, dilepas tanpa dibebaskan daripada 5 pertuduhan pengubahan wang berjumlah AS$248 juta (RM1.08 bilion).

Pada Khamis, hakim Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, Azman Ahmad membenarkan permohonan pelepasan itu selepas pendakwa raya ad hoc, Gopal Sri Ram memberitahu mahkamah bahawa ia tertakluk kepada tertuduh memenuhi perjanjian penyelesaian dengan pihak pendakwaan.

Pada Julai 2019 Riza memohon untuk dibicarakan terhadap tuduhan pengubahan wang melibatkan dana yang diterima daripada Good Star Ltd dan Aabar Investments PJS Ltd.

Dua syarikat itu dikatakan mempunyai kaitan dengan ahli perniagaan yang diburu Low Taek Jho atau Jho Low.

FMT

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/05/tun-m-jangan-hipokrit-takiyuddin-hassan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Hipokrit Takiyuddin Beritahu Dr M Selepas Mahkamah Lepas Riza Aziz

Jangan Hipokrit Takiyuddin Beritahu Dr M Selepas Mahkamah Lepas Riza Aziz

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 256 hits
May 16 2020 10 50 AMMenteri di Jabatan Perdana Menteri Takyuddin Hassan berkata kerajaan berharap Dr Mahathir Mohamad tidak terus mengelirukan rakyat dengan mengatakan beliau keliru PETALING JAYA Kerajaan menasihatkan bekas perdana menteri ...
Kes Riza Aziz Takiyuddin Minta Tun M Tak Bersikap Hipokrit

Kes Riza Aziz Takiyuddin Minta Tun M Tak Bersikap Hipokrit

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 290 hits
PUTRAJAYA Kegusaran Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap keputusan Mahkamah Sesyen memberi pelepasan tanpa pembebasan kepada penerbit Hollywood Riza Aziz dianggap sebagai tidak munasabah Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Takiyuddin Hassa...
Yang Di Pertuan Agong Cuba Pujuk Tun M Jangan Letak Jawatan Tapi

Yang Di Pertuan Agong Cuba Pujuk Tun M Jangan Letak Jawatan Tapi

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 324 hits
Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad telah cuba dipujuk oleh Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Almarhum Sultan Ahmad Shah Al Musta in Billah untuk tidak meletakkan jawatan ketika pergolaka...
Usul Undi Tidak Percaya Tun M Jangan Obses Kuasa Pemerhati Politik

Usul Undi Tidak Percaya Tun M Jangan Obses Kuasa Pemerhati Politik

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 282 hits
Pemerhati politik menasihatkan Tun Dr Mahathir Mohamad agar tidak terlalu obses terhadap kuasa semata mata sehingga sanggup membelakangkan keutamaan yang perlu diberi tumpuan pada waktu ini iaitu menangai wabak Covid 19 Pensyarah Kanan Univ...
Pelepasan Tanpa Pembebasan Penerbit Hollywood Tun M Hipokrit

Pelepasan Tanpa Pembebasan Penerbit Hollywood Tun M Hipokrit

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 437 hits
Takiyuddin minta Tun M tidak bersikap hipokritPUTRAJAYA Kegusaran Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap keputusan Mahkamah Sesyen memberi pelepasan tanpa pembebasan kepada penerbit Hollywood Riza Aziz dianggap sebagai tidak munasabah Menteri di ...
Jangan Buat Perangai Boikot Atau Drama Murah 18 Mei Ini

Jangan Buat Perangai Boikot Atau Drama Murah 18 Mei Ini

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 364 hits
Muktamad 18 Mei ini hanya titah diraja sahaja tiada sidang selepas itu Friday May 15 2020 Kita minta ahli ahli parlimen 1 Jangan tunjuk keras kepala sabotaj atau boikot Itu kurang ajar dan menghina DYMM Agong namanya 2 Tolong jaga sedikit m...
Tragedi Rasis 98 Jangan Terulang Lagi

Tragedi Rasis 98 Jangan Terulang Lagi

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 275 hits
Tragedi 98 terjadi di Jakarta dan sejumlah kota besar di Indonesia Banyak jenazah yg tdk teridentifikasi dimakamkan di TPU Pondok Ranggon jenazahnya ada yg dikubur masal dan diberi tanda nisan bertulis Korban Tragedi 13 15 Mei 1998 Jakarta ...
Jangan Ambil Mudah Pkpb Boleh Jadi Pkp Semula Metrotv

Jangan Ambil Mudah Pkpb Boleh Jadi Pkp Semula Metrotv

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 251 hits
KERAJAAN mendapati masyarakat seolah olah mengambil mudah kelonggaran diberikan menerusi Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat seolah olah tiada undang undang Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata ada orang ramai men
Jangan Jadi Macam Lelaki Ini

Jangan Jadi Macam Lelaki Ini

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 357 hits
Melakukan bungee jumpin memang dianggap mengasyikkan bagi para penggemar sukan ekstrem Namun ada baiknya kalau kamu persiapkan segala galanya sebelum memutuskan untuk melompat Jangan sampai seperti lelaki ini Lelaki bernama Mairtin Farraghe...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik