Tun M Calon Pm Pakatan Harapan



Ahli Parlimen Langkawi itu berkata, keputusan sebulat suara berkenaan dicapai menerusi mesyuarat dengan kepemimpinan Pakatan Harapan (PH), awal pagi tadi, sekali gus mengetepikan pendirian gabungan terbabit sebelum ini yang mencadangkan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon Perdana Menteri. (Berita Harian) – Tun Dr Mahathir Mohamad menaruh keyakinan mempunyai sokongan majoriti untuk menubuhkan kerajaan dan dilantik sebagai Perdana Menteri kelapan selepas mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Mustafa Billah Shah.
Ahli Parlimen Langkawi itu berkata, keputusan sebulat suara berkenaan dicapai menerusi mesyuarat dengan kepemimpinan Pakatan Harapan (PH), awal pagi tadi, sekali gus mengetepikan pendirian gabungan terbabit sebelum ini yang mencadangkan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon Perdana Menteri.

Tanpa memperuntukkan masa yang khusus, Dr Mahathir menjelaskan, perkembangan dan pendirian terbaharu itu akan disampaikan kepada Yang di-Pertuan Agong.
“Saya merujuk kepada kenyataan bahawa saya menyokong Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai calon Perdana Menteri (kelapan). Seperti yang ditegaskan sebelum ini, saya menolak sebagai kerjasama dengan individu yang terpalit dengan rasuah dan terbabit dalam pentadbiran kleptokrasi yang Kerajaan PH bertungkus lumus tumbangkan.
“Pendirian ini saya kemukakan dalam mesyuarat Ahli Parlimen BERSATU semalam. Saya tidak pernah menandatangani sebarang akuan bersumpah (SD) bagi menyatakan sokongan terhadap mana-mana individu.
“Malah, saya keluar awal daripada mesyuarat berkenaan untuk memberi laluan perbahasan secara terbuka dalam kalangan Ahli Parlimen BERSATU supaya mereka berupaya memilih calon terbaik bagi menyandang jawatan Perdana Menteri.
“Sekali lagi, saya tidak bersedia untuk bekerjasama dengan golongan perasuah daripada UMNO. Saya hanya boleh terima secara individu selagi mana mereka terbukti ‘bersih. Mungkin Muhyiddin lebih ‘santai’ terhadap pendekatan ini,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Setiausaha Agung Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU), Datuk Marzuki Yahya, semalam dilaporkan berkata Muhyiddin diputuskan sebagai calon Perdana Menteri kelapan dalam mesyuarat Ahli Dewan Rakyat, yang dihadiri 36 Ahli Parlimen parti itu di Yayasan Al-Bukhary.
Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Annuar Musa, dan Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan, masing-masing kemudian menerusi kenyataan beberapa jam kemudian mengumumkan 57 Ahli Parlimen Muafakat Nasional akan menyokong sepenuhnya pencalonan Muhyiddin.
Dalam kenyataan berasingan, Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, berkata 42 Ahli Parlimen UMNO, MCA dan MIC memberi sokongan penuh kepada Muhyiddin.
Sementara itu, Setiausaha Agung BERSATU, Datuk Marzuki Yahya, berkata menurut perlembagaan parti Fasal 16.2 dan prinsip Rule of Law, satu-satunya individu yang mempunyai kuasa mutlak memimpin parti adalah Pengerusi parti, iaitu Dr Mahathir.
“Maka segala tindak tanduk dan arah parti adalah tertakluk kepada keputusan Dr Mahathir sebagai Pengerusi BERSATU,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/02/29/tun-m-calon-pm-pakatan-harapan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tun Mahathir Calon Perdana Menteri Pakatan Harapan Ketepikan Anwar Ibrahim

Tun Mahathir Calon Perdana Menteri Pakatan Harapan Ketepikan Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 340 hits
Kejutan demi kejutan Tiada siapa dapat menjangkakan apa sebenarnya yang bermain difikiran dan dirancang oleh seorang yang bernama Tun Dr Mahathir apabila meletakkan keyakinan mampu mendapatkan sokongan majoriti untuk menubuhkan kerajaan sek...
Pakatan Harapan Capai Konsensus Calon Pm Belum Diumumkan

Pakatan Harapan Capai Konsensus Calon Pm Belum Diumumkan

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 176 hits
Pakatan Harapan mencapai persetujuan dalam pertemuan malam tadi di ibu pejabat PKR namun tidak mengumumkan keputusan lanjut Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub berkata bahawa PH sudah mencapai kata sepakat tetapi enggan mendedahkan but...
Pakatan Harapan S Collapse Is A Coup De Gr Ce Not A Coup D Tat

Pakatan Harapan S Collapse Is A Coup De Gr Ce Not A Coup D Tat

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 225 hits
The bottom line is the coalition with the most number of seats in parliament gets to form the government and the leader of that coalition gets to become the Prime Minister if His Majesty the Agong is of the opinion that the leader of that c...
Senarai Terkini Menteri Kabinet Baru 2020 Pakatan Harapan

Senarai Terkini Menteri Kabinet Baru 2020 Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 826 hits
Jawatan Penyandang Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail Menteri Kewangan Lim Guan Eng Menteri Kewangan
Keluar Dari Pakatan Harapan

Keluar Dari Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 308 hits
Keluar Dari Pakatan Harapan Parti Pribumi Bersatu Malaysia sah keluar dari Pakatan Harapan Jom kita sama sama baca kenyataan menerusi Keluar Dari Pakatan Harapan KENYATAAN MEDIA PRESIDENPARTI PRIBUMI BERSATU MALAYSIA 24 FEBUARI 2020 Majlis ...
Pakatan Harapan Semakin Caca Merba Azmin Tuduh Amanah Tidak Amanah

Pakatan Harapan Semakin Caca Merba Azmin Tuduh Amanah Tidak Amanah

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 141 hits
Dalam keadaan tarikh Pilihan Raya Umum 14 masih menjadi teka teki Pakatan Harapan pula semakin hari semakin berantakan walaupun baru sahaja selesai berkonvensyen di Shah Alam pada awal Januari tahun ini Rupanya disebalik kerusi Parlimen yan...
Tun M Tawar Diri Jadi Calon Perdana Menteri

Tun M Tawar Diri Jadi Calon Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 297 hits
SHAH ALAM Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menawarkan dirinya untuk menjadi calon Perdana Menteri
Asyraf Wajdi Tujuh Sebab Kerajaan Pakatan Harapan Runtuh

Asyraf Wajdi Tujuh Sebab Kerajaan Pakatan Harapan Runtuh

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 308 hits
DENGAN peletakan jawatan Tun Dr Mahathir selaku PM maka secara automatik terbubarnya Kabinet di kalangan Menteri dan Timbalan Menteri sebagaimana yang diperkenankan oleh KDYMM SPB Yang Di Pertuan Agong Secara mudahnya kenapa Kerajaan PH run...
Bersatu Keluar Pakatan Harapan

Bersatu Keluar Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 195 hits
Suraya Roslansurayaroslan hmetro com myMUHYIDDIN Yassin FOTO arkib NSTPPARTI Pribumi Bersatu Malaysia membuat keputusan keluar daripada Pakatan Harapan hari ini Presidennya Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin berkata keputusan itu dibuat dalam Ma...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Kkb Polls Boycotting The Ballot Box Unproductive Says Yeoh



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Kes Denggi Meningkat

Jkt48 Heavy Rotation Chord

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Macc Nabs Three Senior Govt Agency Officers In Kelantan

Th Jamin 31 600 Jemaah Haji Berpeluang Ziarah Raudah