Tun Janganlah Dimatikan Umno Ini




Sejak awal lagi Tun Mahathir Mohamad dilihat bukan sekadar mahu mengalahkan UMNO dalam pilihanraya, malah ingin menjadikan Bersatu sebagai pengganti kepada parti Melayu itu.


Selain dalam kempen-kempen sebelum PRU14 beliau selalu mengatakan UMNO yang dipimpin oleh Najib Razak tidak lagi seperti UMNO yang asal, susulannya Bersatu terus diwar-warkannya akan menjadi pengganti kepada UMNO sekiranya rakyat memberi sokongan dan memenangkannya dalam PRU14.


Dengan Pakatan Harapan akhirnya berjaya mengambil alih pentadbiran kerajaan daripada BN, keinginan beliau untuk menjadikan Bersatu sebagai pengganti UMNO tentu saja tambah meluap-luap.


Sebab itu, sebagaimana yang pernah diakui oleh Presiden UMNO, Zahid Hamidi sendiri, dalam pertemuan awalnya dengan Tun Mahathir sebaik menerajui UMNO, permintaan Perdana Menteri kepadanya ialah agar UMNO segera dibubarkan dan semua ahlinya berpindah menyertai Bersatu.


Permintaan itu bagaimanapun ditolak oleh Zahid Hamidi.


Dalam pertemuan antara beberapa pemimpin UMNO dengan Tun Mahthir pada 22 Oktober lalu yang diketuai oleh Mohamad Hassan, Timbalan Presiden UMNO di mana gambar-gambarnya terdedah baru-baru ini, perbincangan mengenai penggabungan UMNO dan Bersatu turut menjadi topik perbincangan.


Menurut Mohamad Hassan, penggabungan kedua-dua parti menjadi antara perbincangan dengan Tun Mahathir dalam pertemuan itu, selain beberapa topik yang lain lagi.


Kemudian UMNO Sabah lumpuh secara tiba-tiba apabila sebahagian besar Ahli Parlimen, Adun dan Ketua Bahagian parti itu mengambil keputusan keluar UMNO. Meskipun mereka belum membuat keputusan menyertai mana-mana parti, pastilah pilihan mereka adalah Bersatu dan bukannya Warisan.


Selain Tun Mahathir mengakui mereka itu ada menemuinya sebelum membuat keputusan meninggalkan UMNO, dikhabarkan juga sudah ada pertemuan antara mereka yang terbabit itu dengan Bersatu untuk tujuan membawa parti itu melebarkan sayapnya ke Sabah.


Mungkinkah Bersatu akan mengingkari janji yang pernah dibuat terhadap Warisan bahawa parti itu tidak akan mengembangkan sayapnya ke Sabah?


Dua hari lalu pula enam Ahli Parlimen UMNO bertindak keluar parti dan dikhabarkan ada 10 lagi akan menyusul selepas ini. Tidak mustahil ada lagi menyusul selepas itu.


Jika trend keluar UMNO ini berterusan, tidak mustahil UMNO akan mempunyai kurang daripada 10 Ahli Parlimen saja akhirnya nanti.


Ternampak bahawa semua usaha dan gerakan ini menjurus bukan saja untuk mengecilkan UMNO, malah menjadikannya "tunggul kayu".


Dalam waktu yang sama UMNO juga sedang berdepan beberapa masalah lain dengan Jabatan Pendaftar Pertubuhan, antaranya banyak cawangan tidak mengadakan mesyuarat tahunan, tidak menghantar laporan serta tarikh pemilihan yang lalu yang sudah pun melewati tempoh 18 bulan lanjutan masa sebagaimana yang dibenarkan oleh perlembagaannya.


Semua masalah itu bukan lagi rahsia boleh menyebabkan UMNO dibatalkan pendaftarannya, selain dalam waktu yang sama usaha terus dijalankan untuk menjadikan UMNO semakin mengecil dengan seorang demi seorang Ahli Parlimen ditarik untuk meninggalkan parti itu.


Mengapa Tun Mahathir ternampak begitu bersungguh-sungguh mahu UMNO dibubarkan dan digantikan dengan Bersatu?


Tidak dapat dengan cara memujuk Zahid Hamidi melakukannya secara baik, beliau nampaknya berterusan berusaha menarik seorang demi seorang pemimpinnya meninggalkan UMNO supaya ia jadi semakin mengecil dan hilang kekuatannya sama sekali.


Sejujurnya, dalam konteks ke arah demokrasi yang lebih baik, UMNO sebaiknya hendaklah terus dibiarkan hidup. Malah, jika ada apa-apa masalah dengan Pendaftar Pertubuhan, parti itu harus dipandu dan dibimbing untuk menyelesaikannya dengan baik, tetapi bukan dengan terus menghukum pendaftarannya dibatalkan.


Bersatu ketika ini sudah menjadi kerajaan bersama Pakatan Harapan. UMNO pula adalah pembangkang. Berusaha mematikan UMNO dan memaksa pemimpin serta ahlinya beralih kepada Bersatu semacam membunuh ruang demokrasi untuk bernafas dengan subur di negara ini.


Politik adalah pilihan, bukannya paksaan. Biarkan kedua-duanya - UMNO dan Bersatu - terus bersaing dalam politik negara ini bagi memberi ruang kepada rakyat memilih mana yang terbaik dan sesuai dengan pilihan hati mereka.


Tun, janganlah dimatikan UMNO ini....(ShahbudinHusin 17/12/2018)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/12/tun-janganlah-dimatikan-umno-ini.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Stay Di Umno Bererti Masih Mempertahan Najib Dan Zahid Lebih Mulia Dari Berketuakan Tun Open Say To Shahrir

Stay Di Umno Bererti Masih Mempertahan Najib Dan Zahid Lebih Mulia Dari Berketuakan Tun Open Say To Shahrir

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 289 hits
Ahli Parlimen dan ADUN UMNO keluar beramai dari UMNO dan riuh pula akan ada lagi AP UMNO di Semenanjung yang akan ikut sama sebelum akhir tahun ini Yang dijadikan sebab pucuk pimpinan UMNO tidak ada hala tuju Jadi sebaliknya adakah halatuju...
Orang Umno Ada Yang Baik Tun M

Orang Umno Ada Yang Baik Tun M

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 356 hits
KUALA LUMPUR 14 Dis Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mempertahankan keputusannya menerima bekas pemimpin UMNO untuk menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia meskipun ia dilihat kurang disenangi oleh rakan parti komponen Pakatan Harap...
37 Ahli Parlimen Umno Didakwa Tandatangan Sd Sokong Tun M

37 Ahli Parlimen Umno Didakwa Tandatangan Sd Sokong Tun M

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 361 hits
ISMA WEB Lokman Adam dakwa akuan sumpah dibuat selepas ada desas desus undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri akan dibuat di Dewan Rakyat BANGI Tiga puluh tujuh Ahli Parlimen UMNO didakwa bersetuju menandatangani akuan bersumpah menyok...
Tun Semua Ahli Parlimen Umno Adalah Penyokong Kuat Najib

Tun Semua Ahli Parlimen Umno Adalah Penyokong Kuat Najib

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 541 hits
Menurut kata Tun Mahathir Mohamad permohonan bekas pemimpin UMNO khususnya Ahli Parlimen untuk menyertai Bersatu akan diteliti dan disaring dengan ketat sebelum penyertaan mereka dapat diterima Katanya Bersatu hanya mengalu alukan kemasukan...
Keluar Parti Tun M Bantu Bersihkan Umno

Keluar Parti Tun M Bantu Bersihkan Umno

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 238 hits
Wartawan Watan Online Penghijrahan keluar gerombolan wakil rakyat dan pimpinan UMNO sebelum ini hanya membantu mempercepat proses pemulihan parti ujar Setiausaha Agung UMNO Tan Sri Annuar Musa Beliau berkata selain kepimpinan UMNO juga perl...
Pesan Tun Razak Jika Apa2 Berlaku Pd Umno Pilihan Melayu Islam Ialah Pas

Pesan Tun Razak Jika Apa2 Berlaku Pd Umno Pilihan Melayu Islam Ialah Pas

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 396 hits
JOM PENYOKONG UMNO MASUK PAS Daftar atas talian di ALMARHUM TUN RAZAK BERPESAN PADA 1973 JIKA BERLAKU APA APA PADA UMNO PILIHAN ORANG MELAYU ISLAM IALAH PASJANGAN biarkan isu ketuanan Melayu jadi perdebatan Syed Saddiq dan Dr Asyraf Wajdi a...
Ya Saya Jumpa Pemimpin Umno Sabah Tun M

Ya Saya Jumpa Pemimpin Umno Sabah Tun M

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 258 hits
KUALA LUMPUR Tun Dr Mahathir Mohamad mengesahkan beberapa bekas pemimpin UMNO Sabah yang keluar daripada parti itu ada bertemunya di Putrajaya minggu lalu Perdana Menteri berkata pertemuan itu diadakan kerana mereka mahu menyatakan hasrat u...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Easter Egg Mayat Ant Man Di Paparkan Dalam Trailer Terbaru Deadpool Wolverine

Dolar Kini Mengukuh

Lunch With Ex Officemate Ecah Di Padi House Klcc

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Favourite En Suami

460 Years Ago Shakespeare Was Born Here Or Somewhere

Cempedak Goreng