Tukar Tema Belanjawan 2019 Dari Sejahterakan Rakyat Kepada Sengsarakan Rakyat


Kasthuri Jeevendran
Ismail Sabri YaakobKUALA LUMPUR – Walaupun dicanang sebagai belanjawan paling besar oleh kerajaan Pakatan Harapan (PH) namun hakikatnya Belanjawan 2019 disifatkan tidak berjaya membela golongan luar bandar khasnya kumpulan berpendapatan rendah dan miskin tegar.

Malah rata-rata bantuan yang diberikan oleh kerajaan terdahulu serta janji yang dibuat oleh kerajaan kini semuanya sudah dikurangkan, dihapuskan serta tidak dapat ditepati lagi kepada golongan luar bandar.

Menurut Ahli Parlimen Bera (BN), Datuk Seri Ismail Sabri, rakyat ternanti-nanti pembentangan bajet sulung PH dengan penuh harapan apakah insentif yang menguntungkan mereka selepas gagal menunaikan janji manifesto.

“Malah ketika pembentangan RM-11 (Rancangan Malaysia Kesebelas) juga, tidak ada apa-apa. Apabila pembentangan belanjawan kali ini, mereka masih tidak dapat apa-apa malah terus terpinggir dan diabaikan.

“Harapan mereka tersasar apatah lagi golongan masyarakat luar bandar ini sudah di himpit dengan kejatuhan komoditi yang teruk selain daripada kenaikan harga barang selepas pelaksanaan cukai SST dengan pemansuhan GST.

“Belanjawan 2019 ini langsung tidak menitikberatkan penderitaan yang dilalui oleh mereka, saya syorkan tema belanjawan ini d tukar, dari mensejahterakan rakyat tukar sahaja kepada mensengsarakan rakyat,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2019 di Dewan Rakyat sebentar tadi.

Tambah Ismail Sabri, kerajaan seolah-olah lupa bahawa kumpulan luar bandar ini bukan sedikit sebaliknya mencecah sehingga 1.5 juta.

“Jika dicampur pula dengan keluarga mereka, jumlah mencecah sehingga 7.5 juta orang. Mengapa tidak pentingkan kehendak dan nasib mereka? Golongan yang terdiri daripada nelayan, peneroh getah, pesawah, pekebun kecil.

“Ada apa untuk mereka? Memang kita sedia maklum selepas itu kerajaan membuat pengumuman ada bajet tambahan yang belum diumumkan, tapi belanjawan yang asal itu bagaimana? Mengapa kepentingan dan fokus untuk mereka tiada?

“Para nelayan dan peneroh getah mengharapkan bantuan kos sara hidup masing RM300 dan RM200 itu mengapa dihentikan terutamanya ketika menghadapi musim tengkujuh?

“Mengapa pula keluarkan bantuan ini tidak perlu sebaliknya mereka cuma perlu bekerja dengan lebih keras lagi. Bagaimana mereka boleh turun ke laut ketika ianya bergelora?

“Apa yang pasti, ini bukan belanjawan yang diharapkan oleh rakyat yang di canang-canang oleh kerajaan harapan, kebajikan golongan luar bandar terabai begitu sahaja,” tegasnya. –MalaysiaGazette




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2018/11/tukar-tema-belanjawan-2019-dari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tarik Balik Belanjawan 2019 Demi Kepentingan Rakyat

Tarik Balik Belanjawan 2019 Demi Kepentingan Rakyat

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 310 hits
KERAJAAN Persekutuan dinasihat untuk menarik semula Belanjawan 2019 Banyak perkara melibatkan kepentingan rakyat khususnya golongan yang mudah terjejas di luar bandar tidak diperuntukkan dalam Belanjawan 2019 Meskipun Belanjawan 2019 adalah...
Belanjawan Rakyat Sengsarakan Petani Peneroka Nelayan Dan Orang Kampong Tak Di Sebut

Belanjawan Rakyat Sengsarakan Petani Peneroka Nelayan Dan Orang Kampong Tak Di Sebut

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 519 hits
Bajet Kerajaan Pakatan 2019Buat pertama kalinya Menteri Kewangan Lim Guan Eng membentangkan BAJET PAKATAN HARAPAN 2019 Buat kali pertama juga Guan Eng dalam pembentangannya menyebut HUTANG DAN LIABILITY NEGARA adalah sebanyak RM 1 trillion ...
Wakil Rakyat Tanya Kenapa Petani Tak Masuk Belanjawan 2019

Wakil Rakyat Tanya Kenapa Petani Tak Masuk Belanjawan 2019

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 338 hits
November 14 2018 10 04 PMAhli Parlimen Jempol berkata orang luar bandar bergelut mencukupkan perbelanjaan tetapi pahit getir mereka tak dipedulikan kerajaan KUALA LUMPUR Seorang Ahli Parlimen Barisan Nasional hari ini membidas kerajaan kera...
Belanjawan 2019 Risaukan Bumiputera Rakyat Luar Bandar

Belanjawan 2019 Risaukan Bumiputera Rakyat Luar Bandar

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 323 hits
Diterbitkan 6 Nov 2018 9 39 pagi ULASAN Belanjawan 2019 yang dibentangkan pada Jumaat lalu pada dasarnya adalah suatu belanjawan yang baik pada keseluruhannya namun tetap mempunyai beberapa kelemahan kepada golongan golongan tertentu sepert...
Budget 2019 Malaysia Adalah Belanjawan Yang Sayangkan Rakyat

Budget 2019 Malaysia Adalah Belanjawan Yang Sayangkan Rakyat

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 506 hits
Berikut dinyatakan faedah faedah Budget 2019 Malaysia mengikut stakeholder Pertanian Sektor pertanian adalah diantara yang menerima bajet terbanyak seperti yang dibentangkan dalam budget 2019 Malaysia di parlimen baru baru ini Ianya adalah ...
Belanjawan 2019 Inisiatif Berkaitan Kementerian Pendidikan Malaysia

Belanjawan 2019 Inisiatif Berkaitan Kementerian Pendidikan Malaysia

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 1503 hits
Belanjawan 2019 Inisiatif berkaitan Kementerian Pendidikan Malaysia INISIATIF PERTAMA Dana bantuan pendidikan RM2 9 bilion untuk golongan yang miskin melalui bekalan makanan buku teks dan bantuan tunaiINISIATIF KEDUA Menaikkan taraf dan men...
Apa Istimewa Belanjawan 2019

Apa Istimewa Belanjawan 2019

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 342 hits
Apa Istimewa Belanjawan 2019Asalamualaikum salam Sejahtera Semua BERIKUT ialah inti pati Belanjawan 2019 yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng Untuk infor full story Tentang Belanjawan Negara 2019 sila KLIK Selamat mentelaah ...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional