Tujuh Makanan Ni Kita Suka Sumbat Dalam Peti Ais Siapa Sangka Rupanya Tak Boleh


Peti ais merupakan peralatan ataupun kemudahan asas yang perlu ada di setiap rumah. Ianya membantu kita untuk menyimpan bahan makanan supaya tahan lama dan mengelakkan daripada tercemar dan basi.
Kebiasaannya, semua jenis makanan akan disumbat ke dalam peti ais selagi masih mempunyai ruang.  Tetapi tahu tak sebenarnya bukan semua makanan sesuai disimpan dalam peti ais?
Kenapa? Jom ikuti perkongsian seperti di bawah. Kami pasti ramai di antara kita yang menyimpan tujuh makanan ini dalam peti ais masing-masing.
Jenis makanan tidak boleh disimpan dalam peti ais Tidak dinafikan, apabila ada makanan yang tidak habis atau berlebihan, sudah tentu anda akan berasa sayang untuk membuangnya. Apatah lagi jika ia dalam keadaan yang elok dan masih boleh dimakan. Maka penyelesaian yang mudah adalah dengan menyimpan di dalam peti ais atau peti sejuk (refrigerator / fridge). Sumbatlah segalanya dalam freezer tu.
Tetapi hakikatnya, tidak semua makanan sesuai atau boleh disimpan di dalam peti ais. Malahan ada makanan yang akan rosak jika dimasukkan di dalam peti sejuk. Jom kita ketahui jenis-jenis makanan tersebut:
Madu Madu adalah antara makanan yang tidak sepatutnya diletakkan di dalam peti sejuk. Ini kerana dalam keadaan sejuk, madu akan bertukar menjadi butiran kristal dan keras seperti batu. Menyimpan madu di dalam peti sejuk juga akan menjejaskan kebaikan makanan yang kaya dengan khasiat ini.
Roti Jika anda mungkin akan menghabiskan roti anda dalam tempoh masa beberapa hari, sebaiknya jangan disimpan di dalam freezer. Suhu yang sejuk akan menukar struktur roti dan menjejaskan rasanya.
Tetapi mungkin anda boleh menyimpannya jika anda akan menggunakannya lebih daripada seminggu dan jangan lupa untuk panaskannya di dalam toaster atau oven sebelum makan.
Tembikai Ahhh…best-nya dapat makan buah tembikai yang sejuk. Tetapi buah tembikai seeloknya diletakkan dalam suhu bilik. Kenapa ya? Kerana terdapat penyelidikan yang mendapati antioksidan di dalam tembikai dapat dikekalkan apabila berada dalam suhu bilik berbanding suhu yang sejuk.
Pisang Pisang yang disimpan di dalam peti sejuk akan menyebabkan perubahan pada kulitnya. Ia akan menjadi hitam dan ada masanya ia akan menjejaskan rasa buah ini.
Kacang Suhu yang sejuk dapat mencegah minyak semula jadi yang terkandung dalam kacang menjadi tengik. Tetapi walau bagaimanapun, persekitaran yang sejuk boleh menjejaskan rasa kacang. Malahan kulit kacang juga boleh menyerap bau makanan lain yang disimpan di dalam fridge.
Sebaiknya, simpanlah kacang anda di dalam bekas kedap udara dan letakkan di pantri. Jika anda ada menyimpan kacang di dalam fridge anda, anda boleh toast kacang anda di atas pan sebelum menggunakannya.
Pastri Pasti ada yang menyangka, cara terbaik untuk menyimpan lebihan pastri adalah di dalam peti ais. Walau bagaimanapun, cara terbaik adalah dengan menyimpan ia di dalam beg kertas dan disimpan di tempat bersuhu bilik biasa. Jika disimpan di dalam freezer ia akan menjejaskan tekstur dan menjadikan ia lembap. Sudah tentu ia jadi tidak sedap dimakan.
Sapuan roti Sapuan pada roti sama ada coklat atau peanut butter, sebaiknya disimpan di luar peti ais. Ini kerana meletakkannya di dalam frigde akan membuatkan kedua sapuan roti ini menjadi keras dan sukar untuk disapu di atas roti. Cara terbaik adalah memastikan ia diletakkan pada ruang bersuhu bilik.
Konklusi Bukan semua makanan sesuai untuk disumbat ke dalam peti ais. Namun, jika anda ingin menyimpan sesuatu makanan, pastikan ia dimasukkan ke dalam bekas bertutup atau sekurang-kurangnya, ia dibungkus dengan baik agar tidak menjejaskan makanan lain. Tetapi jangan pula dibiarkan sehingga berbulan-bulan dalam freezer tu ya!
Sumber : Asyikin Md Isa via Hello Doktor
The post Tujuh Makanan Ni Kita Suka Sumbat Dalam Peti Ais, Siapa Sangka Rupanya Tak Boleh appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/12/13/tujuh-makanan-ni-kita-suka-sumbat-dalam-peti-ais-siapa-sangka-rupanya-tak-boleh/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ku Sangka Xv Sti Bermasalah Rupa Rupanya

Ku Sangka Xv Sti Bermasalah Rupa Rupanya

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 574 hits
Semalam Mommy mengadu kepada Master mengenai kehadiran cecair kekuningan pada bumper depan XV STI yang baru dibeli Nampak macam minyak tadi dah lap tapi ada balik kata Mommy Lebih Teruk Berbanding Proton Master bertenang dan cuba fikir deng...
Ingatkan Makanan Rupanya Umpan Mata Kail Kanak Kanak Cedera Di Bahagian Mulut

Ingatkan Makanan Rupanya Umpan Mata Kail Kanak Kanak Cedera Di Bahagian Mulut

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 385 hits
Baru baru ini tular sekeping gambar dimana seorang budak cedera apabila termakan umpan milik bapanya Menurut sumber kanak kanak tersebut mungkin tidak dapat membezakan umpan dan makanan kerana mangsa masih kecil Rata rata netizen termasuk k...
Pdrm Elak Tampal Kertas Hiasan Pada Peti Ais Undang Kebakaran

Pdrm Elak Tampal Kertas Hiasan Pada Peti Ais Undang Kebakaran

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 951 hits
Kebiasaannya rata rata suri rumah akan menghias peti ais masing masing dengan pelbagai aksesori seperti pelekat magnet dari pelbagai negara atau hanya meletakkan kain lapik Tetapi zaman sekarang ramai yang membalut peti ais dengan menggunak...
Kerap Makan Makanan Pedas Boleh Menyebabkan Hilang Ingatan

Kerap Makan Makanan Pedas Boleh Menyebabkan Hilang Ingatan

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 384 hits
Makan makanan pedas didapati boleh menyebabkan hilang ingatan menurut beberapa kajian yang dibuat oleh Universiti of South Australia dan Qatar University Mereka mendapati individu yang suka makan makanan pedas setiap hari berisiko tinggi un...
Dasar Suami Tak Guna 4 Tahun Hilang Isteri Sangka Suaminya Dah Mati Rupanya Kahwin Dengan Jiran Sebelah Rumah

Dasar Suami Tak Guna 4 Tahun Hilang Isteri Sangka Suaminya Dah Mati Rupanya Kahwin Dengan Jiran Sebelah Rumah

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 777 hits
The ReporterApalah nasib seorang isteri di Madura Indonesia selama empat tahun menyangka suaminya telah hilang rupa rupanya lelaki itu ada berdekatan dengannya selama ini Malah suaminya telah berkahwin dengan perempuan lain Si isteri yang h...
Suka Makan Tat Keju Ini Resepi Mudah Anda Boleh Cuba

Suka Makan Tat Keju Ini Resepi Mudah Anda Boleh Cuba

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 353 hits
Pastri yang rangup serta inti yang gebu berkrim pastinya menjadikan tat keju ni sangat enak serta tak puas dimakan Memang layan Rasanya pun tidak terlalu manis dan tak muak Jom cuba BAHAN PASTRY 170gm butter 50gm gula aising 1 biji telur gr...
Masyaallah Tak Sangka Dulu Spm Hancuss Sekarang Boleh Jadi Doktor

Masyaallah Tak Sangka Dulu Spm Hancuss Sekarang Boleh Jadi Doktor

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 386 hits
Gagal peperiksaan bukan bermakna seseorang itu gagal dalam kehidupan Malah kegagalan itu patut dijadikan sebagai pengalaman agar kesilapan itu tidak diulangi pada masa akan datang Setiap orang mempunyai perjalanan akademik yang berbeza Ada ...
Ramai Tak Perasan Bahaya Suka Minum Ais Lemon Tea Ustaz Syamsul Debat

Ramai Tak Perasan Bahaya Suka Minum Ais Lemon Tea Ustaz Syamsul Debat

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 851 hits
Ramai Tak Perasan Bahaya Suka Minum Ais Lemon Tea Ustaz Syamsul Debat Daripada Abdullah bin Amr r a bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda Maksudnya SAMPAIKANLAH DARIKU WALAU HANYA SATU AYAT
Rupanya Makan Petai Boleh Buat Anda Awet Muda Disebabkan 9 Khasiat Ini

Rupanya Makan Petai Boleh Buat Anda Awet Muda Disebabkan 9 Khasiat Ini

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 271 hits
Orang luar memang akan anggap petai ini sebagai makanan yang paling buruk dan busuk sedangkan mereka langsung tidak tahu apa apa tentang khasiat petai Sama seperti sesetengah warga kota yang sudah terdedah kepada makanan moden yang kuranng ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms