Tubuh Suruhanjaya Diraja Siasat Pandora Papers Amk



Pendedahan Pandora Papers telah menggegarkan banyak negara di dunia susulan siasatan Konsortium Kewartawanan Siasatan Antarabangsa (ICIJ) di Washington, Amerika Syarikat sejak dua minggu lalu.
Malangnya di Malaysia, isu Pandora Papers hampir tidak kedengaran dibicarakan oleh pihak berkuasa. Hanya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang membuat kenyataan akan berkerjasama dengan Bank Negara Malaysia untuk menyiasat.
Bagaimanapun kes Pandora Papers melibatkan juga pelbagai agensi lain seperti polis, Lembaga Hasil Dalam Negeri dan sebagainya yang harus membentuk satu pasukan penyiasat sebagaimana dituntut oleh banyak pihak.
Untuk itu, Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK), Akmal Nasir mendesak agar kerajaan menubuhkan satu Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat skandal berkenaan secara menyeluruh.
“Di pihak AMK kita melihat banyak perkara boleh dilakukan berkait isu ini. Oleh kerana ia melibatkan beberapa individu berpengaruh, antara perkara yang perlu dilaksana adalah menubuhkan Suruhanjaya Siasatan DiRaja (RCI) bagi menyiasat lebih dalam perkara ini dan mengheret individu yang terlibat ke muka pengadilan,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Selain itu, Akmal juga mahu satu undang-undang perisytiharan harta dibuat bagi memudahkan rakyat menilai ketelusan pemimpin politik agar tidak lagi berlaku nama-nama menteri dan bekas menteri tersenarai seperti dalam Pandora Papers.
“Sebelum PRU-14 lalu, Pakatan Harapan melalui INVOKE telah membawa beberapa calon PH untuk melakukan pengisytiharan harta secara umum dan perkara ini dibawa ke Parlimen selepas PH berjaya mentadbir Putrajaya. Ia sangat penting bagi mengekang unsur rasuah dan salahguna kuasa di kalangan wakil rakyat.
“Bagi tujuan itu, beberapa undang-undang juga perlu diperkasa terutama berkait dana negara yang dibawa keluar demi kepentingan individu,” katanya.
Tambah Ahli Parlimen Johor Bahru itu lagi, Malaysia tidak seharusnya membiarkan ahli politik dan perniagaan tidak disiasat dan menjejaskan imej negara di mata dunia setelah dibuktikan sebanyak RM1,800 bilion dilarikan keluar negara sepanjang 2004 hingga 2014 lalu.
“Beberapa pemimpin negara tersenarai dalam laporan Pandora, antaranya Presiden Umno, Datuk Seri Zahid Hamidi, Menteri Kewangan, Datuk Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz, bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin, Timbalan Menteri Kewangan, Yamani Hafez Musa dan keluarga ahli perniagaan dalam buruan, Low Taek Jho.
“Pendedahan ini seperti menunjukkan ketirisan yang berlaku sehingga berbilion wang dilarikan untuk kepentingan beberapa individu,” katanya lagi.
Pandora Papers merupakan pendedahan lanjut daripada Panama Papers yang membariskan nama-nama tokoh politik, perniagaan dan anak-anak mereka yang mempunyai akaun luar pesisir dan dikhuatiri dibuat sama ada untuk mengelak dari membawar cukai atau melakukan aktiviti menyalahi undang-undang.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33303

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Siasat Pandora Papers Ph Perlu Keluar Mou

Tak Siasat Pandora Papers Ph Perlu Keluar Mou

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 247 hits
Pakatan Harapan boleh mempertimbangkan untuk menarik diri daripada memorandum kerjasama Kerajaan Persekutuan dan Pembangkang sekiranya tiada siasatan terhadap skandal Pandora Papers yang didedahkan beberapa hari lalu Ahli Parlimen Pasir Gud...
Bnm Perlu Siasat Pandora Papers

Bnm Perlu Siasat Pandora Papers

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 208 hits
Pada 13 Oktober 2021oleh PENTADBIRKementerian Kewangan digesa mengarahkan Bank Negara Malaysia untuk membuka siasatan penuh terhadap Pandora Papers yang membangkitkan persoalan berkenaan aliran wang haram keluar dari Malaysia yang dianggark...
Rakyat Terus Desak Bahas Pandora Papers Tubuh Suruhajaya Siasatan

Rakyat Terus Desak Bahas Pandora Papers Tubuh Suruhajaya Siasatan

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 177 hits
Rakyat terus desak bahas Pandora Papers tubuh suruhajaya siasatanOleh October 14 2021Rakyat Malaysia keliru dan kecewa terhadap sikap Yang Dipertua Dewan Rakyat apabila menolak usul Ketua Pembangkang untuk membahaskan skandal Pandora Papers...
Pandora Papers Sprm Mahu Anwar Kongsi Maklumat

Pandora Papers Sprm Mahu Anwar Kongsi Maklumat

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 203 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia akan bekerjasama dengan Bank Negara Malaysia serta agensi siasatan lain bagi menyiasat isu pendedahan Pandora Papers seperti yang telah dibangkitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Parlimen Gambar hiasan K...
Mp Calls For Probe On Pandora Papers Tax Avoidance

Mp Calls For Probe On Pandora Papers Tax Avoidance

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 387 hits
Wong Chen asked Tengku Zafrul Aziz if a task force would be formed to examine details of the Pandora Papers information leak KUALA LUMPUR An opposition MP has called for investigations into details of tax avoidance revealed in the Pandora P...
Pandora Papers Biggest Offshore Data Leak Exposes Leaders Hidden Wealth

Pandora Papers Biggest Offshore Data Leak Exposes Leaders Hidden Wealth

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 170 hits
The secrets of the rich and powerful are exposed in the biggest trove of leaked offshore data in history It has been revealed the king of Jordan has amassed a property empire worth more than 100m He is among 30 world leaders and 100 billion...
Cara Dap Menipu Rakyat Mengenai Isu Pandora Papers

Cara Dap Menipu Rakyat Mengenai Isu Pandora Papers

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 175 hits
Cara Dap menipu rakyat mengenai isu Pandora Papers Saya dedahkan cara DAP memperbodohkan dan menipu Rakyat Malaysia dengan isu Pandora papers ini Guan Eng kata Pandora Papers dedahkan kerugian sebanyak RM138 66 BILLION bagi negara Okay Dari...
Pandora Papers Rang Undang Undang Mp Isytihar Sumber Aset Perlu Digubal

Pandora Papers Rang Undang Undang Mp Isytihar Sumber Aset Perlu Digubal

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 225 hits
Pandora Papers yang membabitkan 1 500 warganegara dengan nilai harta RM1 8 trilion disimpan di dalam akaun luar persisir memerlukan kerajaan Perikatan Nasional mewajibkan setiap Ahli Parlimen mengisytiharkan harta dan sumber aset Menurut Pr...
Govt Will Not Interfere In Any Probe Into Pandora Papers Says Pm

Govt Will Not Interfere In Any Probe Into Pandora Papers Says Pm

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 236 hits
Prime Minister Ismail Sabri Yaakob today gave his commitment that Putrajaya will not interfere in any investigation against individuals whose names were implicated in the Pandora Papers document leak He reportedly told a press conference ea...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal