Tuan Brahim Jangan Gabra Mengapa Tuan Ibrahim Tak Habis Habis Menceceh Berkenaan Projek Tebatan Banjir


 
Entah atas sebab apa, kemarahan bekas Menteri Alam Sekitar dan Air, Tuan Ibrahim Tuan Man berhubung pembatalan projek tebatan banjir bernilai RM15 bilion nampaknya masih belum berakhir sampai sekarang.
Keputusan Perdana Menteri, Anwar Ibrahim membatalkan projek yang diberi secara runding terus itu dan menukarnya kepada tender terbuka, sehingga kini terus dicecehnya seperti tidak ada kesudahannya.
Sebelum ini, sudah banyak kali beliau mempertikaikan keputusan Anwar itu – sama ada di dalam atau di luar Parlimen – termasuk menghujahkan bagaimana RM2 bilion dapat dijimatkan, sedangkan ia belum lagi dilaksanakan.
Seterusnya, beliau juga mempertikaikan bagaimana projek tebatan banjir itu boleh dibatalkan, walhal ia belum lagi diserahkan kepada mana-mana syarikat untuk melaksanakannya.
Begitu pun, hujah Tuan Ibrahim itu disanggah oleh Anwar di Parlimen dengan mengatakan, dakwaan itu tidak betul sama sekali.
“Ada surat kelulusan telah dikeluarkan dan apabila kerajaan bertukar, ia sempat ditahan,” tegas Anwar.

Berikutan banjir melanda di Johor baru-baru ini, Anwar yang juga Menteri Kewangan mengumumkan, kerajaan akan mempercepatkan projek tebatan banjir termasuk di negeri tersebut dengan menggunakan kaedah ‘fast-track’ atau pantas dalam kelulusan tender, meskipun diperkenalkan melalui sistem tender terhad.
Katanya, kaedah itu diputuskan agar ia dapat dilaksanakan dengan segera.
“Kalau kita guna proses tender biasa, ia tidak boleh (diselesaikan) dalam bulan Jun dan Julai.
“Jadi, saya minta fast track (supaya) diselesaikan bulan Jun dan take off pada Julai,” katanya bagi menjawab soalan tambahan Tuan Ibrahim, juga di Parlimen.
Terbaru, Tuan Ibrahim hari ini sekali lagi tampil bersuara mengenai projek tebatan banjir itu.
Kali ini, beliau mempertikaikan pula mengenai kaedah sistem tender terbuka yang diperkenalkan terhadap perlaksanaan projek tersebut.
Tuan Ibrahim berkata demikian bagi mempertahan projek tebatan banjir berjumlah RM15 bilion yang dianugerahkan secara rundingan terus sewaktu beliau menjadi menteri yang bertanggungjawab bagi projek itu.
Menurut beliau, penyelewengan tetap akan berlaku dalam sistem tender terbuka sekiranya tidak dilaksana secara telus dan jujur.
Video Player00:0003:49Apa ni Tuan Ibrahim, tak habis-habis lagi bercakap soal projek tebatan banjir?
Ada apa-apa ke, tidak bolehkah berlapang dada menyerahkan kepada kerajaan semasa melaksanakan projek itu dengan kaedah yang difikirkan lebih baik lagi?
Kenapa marah dengan tender terbuka dan mengaitkan dengan sikap tidak jujur serta tidak telus?
Kalau nak bercakap soal tidak jujur atau tidak telus, jangankan dalam sistem tender terbuka, orang pakai kopiah dan berjubah pun didapati ramai terlibat skandal serta penyelewengan.
Begitu juga, jika nak bercakap soal tender terbuka tidak dapat menghalang penyelewengan, apakah kaedah runding terus yang dilaksanakan sebelum ini bebas daripada penyelewengan?
Bukankah, kalau pun berlaku juga penyelewengan, sistem tender terbuka lebih memungkinkan penyelewengan itu dapat diminimakan berbanding kaedah runding terus?
Yang pasti, kemungkinan berlaku penyelewengan yang besar adalah lebih mungkin berlaku dalam kaedah runding terus berbanding tender terbuka.
Kenapa benda mudah macam ini pun Tuan Ibrahim susah nak faham?
Selain itu, sejak bila Pas lebih gemar mempertahankan mudarat yang besar berbanding mudarat yang kecil? – ShahbudinHusin 16/03/2023.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/03/tuan-brahim-jangan-gabra-mengapa-tuan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pm Arah Projek Tebatan Banjir Rm600 Juta Ke Atas Disegerakan

Pm Arah Projek Tebatan Banjir Rm600 Juta Ke Atas Disegerakan

papar berkaitan - pada 5/3/2023 - jumlah : 126 hits
Semua projek Rancangan Tebatan Banjir bernilai RM600 juta ke atas diarahkan supaya diluluskan dan disegerakan mulai Jun ini kata Datuk Seri Anwar Ibrahim Perdana Menteri berkata keputusan kerajaan menyegerakan projek RTB segera itu bagi men...
Tebatan Banjir Dibatalkan Persoalannya Kalau Tak Batal Sempat Buat

Tebatan Banjir Dibatalkan Persoalannya Kalau Tak Batal Sempat Buat

papar berkaitan - pada 14/3/2023 - jumlah : 170 hits
Sistem tebatan banjir dibatalkan Tapi PMX kata ia belum pun dibuat diluluskan dan baru diperingkat awal PHBN memerintah juga belum sampai tempoh setahun Dan sekiranya projek tebatan banjir tersebut tidak dibatalkan apakah proses tender dan ...
Isu Sebenar Projek Kxp Dah Jangan Spin Gaduh Lagi

Isu Sebenar Projek Kxp Dah Jangan Spin Gaduh Lagi

papar berkaitan - pada 13/3/2023 - jumlah : 111 hits
Cadangan pembinaan airport kulim bermula 2014 semasa mukhriz jadi mb kedah Menteri miti 2014 mustapa mohamed tidak menolak 2019 azmin ali menteri MITI dan lim guan eng MOF kata airport kulim akan dibiayai 100 oleh swasta 2015 EPU menilai ca...
Jaga Jaga Tuan Brahim Tuan Man Sebab Kau Lah Yang Dah Luluskan Surat Dan Kelulusan Ada Pada Kementerian Kewangan

Jaga Jaga Tuan Brahim Tuan Man Sebab Kau Lah Yang Dah Luluskan Surat Dan Kelulusan Ada Pada Kementerian Kewangan

papar berkaitan - pada 11/3/2023 - jumlah : 98 hits
PROJEK DAH DILULUSKAN TAK SEMPAT DILAKSANAKAN KELULUSAN TENDER TERUS KITA TAHAN DAN RUNDING SEMULA DAN DAPAT JIMATKAN BATAL RUNDINGAN TERUS KITA LULUSKAN RUNDINGAN TERHAD TAK TERIMA KASIH TAK PA JANGAN MAKI SAYA SUDAH TAK RASA PEDIH KA KENA...
Tuan Ibrahim Nafi Desas Desus Pas Nak Putus Dengan Pn

Tuan Ibrahim Nafi Desas Desus Pas Nak Putus Dengan Pn

papar berkaitan - pada 14/3/2023 - jumlah : 108 hits
malaysiakini comTimbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man menolak khabar angin yang tersebar di kalangan orang orang politik bahawa parti itu merancang untuk keluar daripada Perikatan Nasional Ketika ditemui di parlimen hari ini pemimpin ...
Tuan Ibrahim Quashes Pas Leaving Pn Rumours

Tuan Ibrahim Quashes Pas Leaving Pn Rumours

papar berkaitan - pada 13/3/2023 - jumlah : 89 hits
PAS deputy president Tuan Ibrahim Tuan Man quashed rumours going around political circles that his party was planning to quit the Perikatan Nasional coalition When met in Parliament today the PAS leader denied ever hearing of such a rumour ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Asan Lembu The Movie

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Subconscious Mind

Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord