Tolong Jawab Malaysia Tipu Beli 33 Jet Tentera Udara Kuwait




ABDULLAH MAT ISA


KANTOI… Kementerian Pertahanan Kuwait menyangkal sekeras-kerasnya konon kerajaan Malaysia bakal membeli sejumlah 33 unit jet tempur milik tentera udara negara tersebut.


Penafian tegas tersebut disiarkan oleh agensi berita rasmi Kuwait (Kuna) dan menyifatkan laporan kononnya ada tawaran penjualan pesawat itu sebagai langsung tidak berasas.


“Pengerusi Staf Tentera Kuwait menerusi kenyataan media menyatakan bahawa sebarang rundingan melibatkan isu aset ketenteraan akan dibuat secara terus dan terbuka,” katanya.


Minggu lalu, Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ikmal Hisham Abdul Aziz memberitahu Dewan Negara di Parlimen konon Malaysia dalam proses memperoleh pesawat berkenaan.


Beliau mendakwa inisiatif pemerolehan jet tempur baharu model F/A-18C/D buatan Amerika Syarikat (AS) itu sedang dirunding peringkat tertinggi antara kerajaan Malaysia dan Kuwait.


Berita penafian disiarkan oleh pemerintah Kuwait itu turut mendapat liputan luas dari pelbagai media antarabangsa sekali gus memberi imej amat buruk kepada kerajaan Malaysia sendiri.


Malah ia turut tular diperkatakan warganet tempatan yang teruja apabila dilaporkan beberapa portal pertahanan serantau sambil menyifatkan ia bentuk penipuan tidak boleh dimaafkan.


 
Media pada 13 September lalu pernah melaporkan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) bakal menaik taraf jangka hayat armada pesawat tempur agar dapat beroperasi lebih lama.


Ia melibatkan program penambahbaikan melalui proses rutin penyelenggaraan secara berkala termasuk sejumlah lapan jet Hornet F/A-18D yang diterima pasukan itu sejak 1990-an lalu.


Bagaimanapun, Panglima TUDM, Jeneral Tan Sri Ackbal Abdul Samad langsung tidak ada menyebut penggantian pesawat itu kerana ia masih lagi elok bertahan sehingga tahun 2035.


Ketika ini, jet pejuang berkenaan ditempatkan di Skuadron 18 Pangkalan Udara Butterworth, Pulau Pinang dan hanya akan digantikan dengan model baharu selepas 15 tahun kelak.


Mengulas lebih lanjut, Kementerian Pertahanan Kuwait berkata, negara tersebut tidak pernah menerima sebarang pertanyaan daripada kerajaan Malaysia untuk membeli jet tenteranya.


“Sebarang rundingan berkaitan jualan aset akan diselaraskan pihak kementerian ini dan juga Kementerian Kewangan selepas dapat kelulusan mengikut prosedur yang standard,” katanya.


Tentera Udara Kuwait hanya ada 27 pesawat F/A-18, manakala 28 buah model F/A-18 Super Hornet varian E dan F masih dalam proses pembuatan di kilang firma Boeing Defense di AS.


Justeru, Kementerian Pertahanan Kuwait dalam kenyataan itu menyifatkan dakwaan Malaysia adalah pelik kerana jumlah dibeli meliputi semua jet sedia ada dan sebilangan belum siap lagi.


Setakat ini, Kementerian Pertahanan Malaysia belum mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung isu itu meskipun sudah tular menjadi bahan jenaka para pengguna media sosial.


Namun jika benar ada penipuan fakta, Ikmal Hisham boleh dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen kerana memberi kenyataan mengelirukan anggota Dewan Negara.- BebasNews


* - Kenyataan yg di buat oleh timb menteri pertahanan Malaysia Sebelun dibalas oleh Kuwait Ada di ruangan Komen.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/01/tolong-jawab-malaysia-tipu-beli-33-jet.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jemaah Umrah Tipu Sijil Vaksin Perlu Bertaubat Kerana Mereka Sijil Vaksin Malaysia Mungkin Tidak Akan Dipercayai Mufti

Jemaah Umrah Tipu Sijil Vaksin Perlu Bertaubat Kerana Mereka Sijil Vaksin Malaysia Mungkin Tidak Akan Dipercayai Mufti

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 172 hits
Oleh ADALAH malang jika selepas ini Arab Saudi melarang jemaah Malaysia mengerjakan umrah kerana tidak mempercayai sijil vaksin yang dikeluarkan negara ini Gambar hiasan RUPA RUPANYA agak ramai juga rakyat negara ini yang mempunyai sijil va...
Angkatan Tentera Malaysia Bantu Bina Jambatan Bailey Di Kampung Lechar Raub

Angkatan Tentera Malaysia Bantu Bina Jambatan Bailey Di Kampung Lechar Raub

papar berkaitan - pada 9/1/2022 - jumlah : 247 hits
RAUB Angkatan Tentera Malaysia melalui 91 Rejimen Bantuan Rejimen Askar Jurutera Diraja telah diaturgerak melaksanakan tugas sekundernya menerusi gerak kerja pemasangan tambahan tiga bay bagi jambatan Bailey di Kampung Lechar yang terjejas ...
Minta Tolong Buat Semua Rakyat Malaysia Yang Bukan Pecacai

Minta Tolong Buat Semua Rakyat Malaysia Yang Bukan Pecacai

papar berkaitan - pada 3/1/2022 - jumlah : 146 hits
Aku nak minta tolong rakyat Malaysia Kalau ada berita macam bagus tentang pemimpin yang disiarkan oleh media arus perdana jangan hanya kecam pemimpin itu Kecam sekali wartawan yang tak punya integriti Kita perlu tunjuk yang kita menolak ber...
1 Malaysia Kena Tipu Varian Deltacron Sebenarnya Tak Wujud Pun

1 Malaysia Kena Tipu Varian Deltacron Sebenarnya Tak Wujud Pun

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 179 hits
1 Malaysia kena tipu varian Deltacron sebenarnya tak wujud pun Selepas satu demi satu varian COVID 19 dikenalpasti kini tular pula tentang para saintis di Cyprus yang dikatakan telah menemui varian terbaharu gabungan Delta dan Omicron yang ...
Thailand Beli Empat Jet Pejuang Bernilai Rm1 7 Bilion

Thailand Beli Empat Jet Pejuang Bernilai Rm1 7 Bilion

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 151 hits
SEBUAH jet pejuang jenis F 35 dirakam sedang terbang di udara Lockheed Martin BANGKOK Tentera Udara Diraja Thailand mengesahkan bahawa Kabinet negara itu pada Selasa telah bersetuju menyokong cadangan bagi membeli empat buah jet pertama dal...
Senarai Harga Kereta Perodua Malaysia Baru Terkini

Senarai Harga Kereta Perodua Malaysia Baru Terkini

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 365 hits
Senarai Harga Kereta Perodua Malaysia Baru Terkini Aku salah seorang pengguna kereta Perodua Dah lama Aku guna kereta Perodua Myvi sejak tahun 2009 Alhamdulillah hingga kini dah 12 tahun masih lagi berbakti dengan jayanya Ada juga rosak gea...
Malang Betul Malaysia Jika Ahli Politik Ibarat Boneka

Malang Betul Malaysia Jika Ahli Politik Ibarat Boneka

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 179 hits
BANGI Ahli politik ibarat boneka sekiranya benar dakwaan pentadbiran negara dicatur oleh golongan kapitalis Ini kerana walaupun Malaysia dikenali sebagai negara yang mengamalkan sistem demokrasi dan rakyat diberikan hak untuk menentukan mas...
Mtc Peruntuk Rm800 000 Beli Mesin Teknologi Tinggi

Mtc Peruntuk Rm800 000 Beli Mesin Teknologi Tinggi

papar berkaitan - pada 16/1/2022 - jumlah : 172 hits
KUALA BERANG 15 Januari Majlis Kayu Kayan Malaysia memperuntukkan RM800 000 tahun ini bagi pembelian mesin mesin berteknologi untuk disumbangkan kepada pemain industri seluruh negara Pengerusinya Norrida Yusoff berkata insentif tersebut bag...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte