Tok Mat Tok Pa Antara Calon Disebut Sebut


Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan dan bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed dilihat antara calon yang layak dipertimbang menganggotai Kabinet bagi menerajui kementerian yang penting.

Dalam keadaan ekonomi global yang tidak menentu, nama bekas Menteri Besar Negeri Sembilan yang berpengalaman luas dalam dunia korporat, termasuk pernah menerajui syarikat antarabangsa, disebut-sebut paling sesuai menerajui Kementerian Kewangan.

Mustapa pula berpengalaman luas dalam Kabinet dan dilihat sesuai memimpin sama ada Kementerian Kewangan atau Kementerian Hal Ehwal Ekonomi. Mohamad yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rantau perlu dilantik menjadi Ahli Dewan Negara terlebih dahulu sebelum boleh menganggotai Jemaah Menteri.

Sementara itu, Pensyarah Pusat Pengajian Siswazah Perniagaan, Universiti Tun Abdul Razak (UNITAR), Prof Emeritus Dr Barjoyai Bardai mengesyorkan bahawa Menteri Kewangan yang baharu dilantik daripada kalangan bukan pemimpin politik, iaitu Tan Sri Mohd Hassan Marican serta Tan Sri Abdul Wahid Omar.

Bagaimanapun, Mohd Hassan yang juga bekas Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif PETRONAS selama 15 tahun sejak 1995 dan Abdul Wahid juga perlu dilantik menjadi Ahli Dewan Negara untuk menganggotai Kabinet.

Profesor ekonomi di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Tan Sri Dr Noor Azlan Ghazali berpendapat, Ahli Parlimen Jeli yang juga Pengerusi Unit Peneraju Agenda Bumiputera (TERAJU), Mustapa layak kembali menerajui Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

“Pengalaman dan kelayakan Mustapa juga membolehkannya memimpin sama ada Kementerian Kewangan atau Kementerian Hal Ehwal Ekonomi.

“Beliau memang layak menerajui MITI atau Kementerian Pendidikan, tetapi yang terbaik pada pandangan saya adalah Menteri Kewangan atau Menteri Hal Ehwal Ekonomi,” katanya.

Bagi jawatan Menteri Dalam Negeri dan Menteri Pertahanan, nama Ahli Parlimen Sembrong yang juga bekas Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Hussein antara yang disebut-sebut berdasarkan pengalamannya menjawat dua jawatan itu pada pentadbiran kerajaan terdahulu.

Pakar geostrategis dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof Madya Dr Azmi Hassan, berkata Menteri Pertahanan perlu mempunyai pengalaman menghadapi cabaran isu keselamatan, terutama sekali isu pengganas dan juga isu membabitkan kuasa besar seperti dalam kes Laut China Selatan.

“Menteri Pertahanan baharu perlu bekerjasama erat dengan Perdana Menteri dan paling penting ada pengetahuan luas dalam isu antarabangsa dan mampu bekerja rapat dengan Menteri Luar. Dasar yang terbit daripada Kementerian Pertahanan dan Wisma Putra mesti selari kerana kedua-dua sektor itu berkait,” katanya.

Mengenai Menteri Dalam Negeri, katanya, calon bukan sahaja harus berpengalaman dalam isu hal ehwal dalam negeri, tetapi juga arif dalam hal berkait rapat dengan isu dasar luar dan pertahanan.

“Saya berpendapat Perdana Menteri perlu melantik Menteri Pertahanan, Menteri Luar dan Menteri Dalam Negeri yang bukan sahaja berpengalaman menerajui portfolio masing masing, tetapi lebih penting adalah dasar yang digubal tidak bercanggah di antara ketiga-tiga kementerian ini,” katanya.

Sementara itu, pakar keselamatan dan pertahanan, Prof Madya Ahmad Ghazali Abu Hasan, berkata kriteria yang paling utama bagi calon jawatan Menteri Pertahanan dan Menteri Dalam Negeri adalah bersih dan berintegriti seperti dimahukan Muhyiddin.

Bagi kementerian yang dilihat penting untuk pembangunan ekonomi orang Melayu, iaitu Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MEDAC), Ahli Parlimen Parit Sulong, Datuk Dr Noraini Ahmad dilihat wajar dipertimbang.

Presiden Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (ANGKASA), Datuk Abdul Fattah Abdullah, yakin Ketua Wanita UMNO itu mampu menggalas tanggungjawab berkenaan berdasarkan pembabitannya dalam sektor koperasi dan keusahawanan.

Pemimpin lain yang turut layak dipertimbang, katanya, termasuk Ahli Parlimen Bera, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob; Ahli Parlimen Larut, Datuk Seri Hamzah Zainudin dan Ahli Parlimen Alor Gajah, Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kakipalu.blogspot.com/2020/03/tok-mat-tok-pa-antara-calon-disebut.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muncul Calon Independen Purnomo Sebut Pdip Selalu Menang Di Pilkada Solo

Muncul Calon Independen Purnomo Sebut Pdip Selalu Menang Di Pilkada Solo

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 130 hits
Munculnya dua pasangan bakal calon wali kota dan wakil wali kota Solo dari jalur independen tidak dianggap remeh oleh Achmad Purnomo Bakal calon Wali Kota Solo dari PDIP itu menganggap mereka sebagai pesaing berat jika dia memperoleh rekome...
Jika Terbukti Ada Penyelewengan Kita Bawa Guan Eng Ke Mahkamah Tok Mat

Jika Terbukti Ada Penyelewengan Kita Bawa Guan Eng Ke Mahkamah Tok Mat

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 313 hits
Jika ada penyelewengan kita akan bawa Lim Guan Eng ke mahkamah dia tidak boleh terlepas begitu sahaja bukan kita mahu balas dendam tapi ini adalah masalah negara dan kita harus pertahankan ujar Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan Je...
Ku Li Disebut Sebut Bakal Menteri Kanan Kabinet Muhyiddin

Ku Li Disebut Sebut Bakal Menteri Kanan Kabinet Muhyiddin

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 678 hits
KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah atau lebih dikenali Ku Li disebut sebut bakal menjadi menteri kanan dalam Kabinet Perikatan Nasional Sebuah page Facebook Friends Of Najib Razak mendakwa pelantikan itu diterima ...
Bubar Parlimen Kembali Kepada Rakyat Untuk Dapatkan Mandat Tok Mat

Bubar Parlimen Kembali Kepada Rakyat Untuk Dapatkan Mandat Tok Mat

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 445 hits
Timbalan Presiden UMNO Dato Seri Utama Haji Mohamad Haji Hasan menyifatkan cadangan pembubaran parlimen sebagai wajar berdasarkan situasi semasa Menurutnya pembubaran parlimen sesuai dilakukan bagi memberi ruang kepada pilihanraya umum ke 1...
Wan Azizah Disebut Sebut Bakal Gantikan Mahathir Jadi Perdana Menteri Malaysia

Wan Azizah Disebut Sebut Bakal Gantikan Mahathir Jadi Perdana Menteri Malaysia

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 383 hits
Wakil Perdana Menteri Malaysia Wan Azizah Wan Ismail disebut sebut bakal menjadi perdana menteri perempuan pertama negara itu menggantikan Mahathir Mohamad yang hari ini mengajukan surat pengunduran diri kepada Raja Malaysia
Yang Lebih Penting Dari Politik Amp Segalanya Adalah Kemanusiaan Tok Mat

Yang Lebih Penting Dari Politik Amp Segalanya Adalah Kemanusiaan Tok Mat

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 236 hits
Pelbagai kejutan rakyat peroleh sejak dari semalam lagi berhubung kegawatan politik negara Paling menggemparkan sudah tentu peletakkan jawatan Tun Dr mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri Malaysia siang tadi Satu demi lanskap politik nega...
Tok Mat Hasan Janji Guan Eng Kementerian Kewangan Akan Disiasat

Tok Mat Hasan Janji Guan Eng Kementerian Kewangan Akan Disiasat

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 590 hits
KERAJAAN Perikatan Nasional akan menyiasat pengurusan Kementerian Kewangan ketika di bawah teraju Lim Guan Eng kata Timbalan Presiden Umno Mohamad Hassan Bekas menteri besar Negeri Sembilan itu juga menuduh Lim menjual aset negara dan menam...
Keutamaan Kita Adalah Tanah Air Dan Masa Depannya Tok Mat

Keutamaan Kita Adalah Tanah Air Dan Masa Depannya Tok Mat

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 265 hits
Krisis kepimpinan Malaysia akhirnya selesai dan suasana gawat politik telah reda Telah terbit fajar baru untuk Malaysia Sesuatu yang mesti kita hargai dari semua episod ini ialah betapa matangnya rakyat Malaysia Negara terus aman dan damai ...
Undi Percaya Pas Terhadap Dr M Dirancang Untuk Kelam Kabutkan Ph Tok Mat

Undi Percaya Pas Terhadap Dr M Dirancang Untuk Kelam Kabutkan Ph Tok Mat

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 240 hits
Rancangan PAS untuk melakukan undi percaya terhadap Dr Mahathir Mohamad bulan lalu dirancang untuk mengganggu kerajaan Pakatan Harapan dan menggagalkan Anwar Ibrahim dilantik sebagai perdana menteri Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan yang...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Pulut Sambal

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free

Beyond The Arrest Colorado Springs Criminal Lawyers Advocate For Your Freedom