Tnb Rugi Rm4 5 Juta Angkara Sindiket Bitcoin


Oleh Mohd Rafi Mamat Kakitangan TNB Pahang melakukan operasi KUANTAN: Tenaga Nasional Berhad (TNB) Pahang kerugian lebih RM4.5 dalam tempoh tiga bulan, iaitu Julai hingga September lalu angkara sindiket perlombongan mata wang bitcoin yang membuat sambungan elektrik secara haram tanpa meter di tiga daerah di negeri ini.
Ketua Perkhidmatan Pelanggan TNB Pahang, Rozianis Mohd Noor, berkata dalam operasi bitcoin bersama pihak berkuasa tempatan (PBT) bulan lalu pihaknya berjaya mengesan sebanyak 29 premis bitcoin di daerah ini, Temerloh dan Bera.
Katanya, operasi kali lima tahun ini dilakukan selepas mendapati sindiket terbabit kembali aktif semula selepas beberapa kali premis mereka diserbu oleh kakitangan TNB yang sentiasa berusaha melumpuhkan dan menghapuskan kegiatan berkenaan daripada terus berleluasa.
Menurutnya, pada operasi bulan lalu TNB mencatat kerugian kira-kira RM1.5 juta sebulan berikutan kegiatan sindiket perlombongan mata wang bitcoin yang membuat sambungan elektrik secara haram tanpa meter membabitkan lapan premis di Temerloh dan Bera termasuk 21 di daerah ini.
"Sepanjang tahun lalu TNB Pahang menanggung kerugian lebih RM3.2 juta angkara perbuatan sindiket perlombongan mata wang bitcoin yang ketika itu baharu mula menapak di negeri terutama di daerah ini.
"Bukti kesungguhan TNB Pahang membendung sindiket perlombongan mata wang bitcoin yang membuat sambungan elektrik secara haram tanpa meter ialah dengan cara melakukan operasi secara berterusan dalam tempoh sembilan bulan tahun ini sebanyak lima operasi berjaya dilakukan," katanya, dihubungi di sini hari ini.
Beliau berkata, kerjasama dengan Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) dan pihak berkuasa tempatan (PBT) lain akan terus dilakukan dalam memastikan kegiatan terbabit dapat dilumpuhkan sepenuhnya secara berperingkat suatu hari nanti.
Rozianis berkata, kuasa merampas barangan dan peralatan yang ada pada PBT dapat menyekat sindiket terbabit daripada terus beroperasi secara haram hingga menyebabkan TNB menanggung kerugian besar setiap tahun.
Katanya, pada operasi bitcoin di daerah ini akhir bulan lalu, pihaknya menemui premis bitcoin di bangunan perniagaan terletak di Fajar Jaya, Gambang, Jaya Gading, Kemunting dan Balok. Ketika serbuan dilakukan semua premis tiada penjaga.
"Kini terdapat pelbagai cara digunakan sindiket perlombongan mata wang bitcoin yang membuat sambungan elektrik secara haram tanpa meter, selain menebuk lantai dan dinding mereka juga menggunakan kotak alat penggera untuk mengadakan sambungan wayar.
"TNB Pahang kini mempunyai unit khas bertanggungjawab membanteras kegiatan terbabit daripada terus beroperasi, selain melakukan serbuan dan pemotongan bekalan elektrik. Dari masa ke semasa memantau lokasi panas di semua daerah.
"Kerjasama erat dengan PBT diharap dapat melumpuhkan kegiatan bitcoin membuat sambungan elektrik secara haram tanpa meter di negeri ini. Kita juga mengharapkan maklumat orang awam berkaitan kegiatan terbabit.
"Kegiatan perlombongan bitcoin membabitkan penggunaan rangkaian komputer berkuasa tinggi dan beroperasi 24 jam, bagi mengelak membayar bil yang tinggi mendorong pihak terbabit mencuri bekalan elektrik dengan cara membuat sambungan haram tanpa meter," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/10/tnb-rugi-rm45-juta-angkara-sindiket.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guru Rugi Rm1 13 Juta Ditipu Pegawai Polis Sindiket Macau Scam

Guru Rugi Rm1 13 Juta Ditipu Pegawai Polis Sindiket Macau Scam

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 400 hits
Malang tidak berbau Seorang wanita yang berkhidmat sebagai guru menjadi mangsa penipuan pegawai polis sindiket Macau Scam dan mengalami kerugian lebih RM1 13 juta Ketua Polis Daerah Kajang Asisten Komisioner Mohd Zaid Hassan berkata mangsa ...
Guru Rugi Rm1 1 Juta Peniaga Rugi Rm93 806 Akibat Diperdaya Macau Scam

Guru Rugi Rm1 1 Juta Peniaga Rugi Rm93 806 Akibat Diperdaya Macau Scam

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 332 hits
Seorang guru wanita rugi mengalami kerugian lebih RM1 1 juta akibat terperdaya dengan individu yang tidak dikenali menyamar sebagai pegawai polis Ketua Polis Daerah Kajang Asisten Komisioner Mohd Zaid Hassan berkata mangsa berusia 49 tahun ...
730 Akaun Bank Berjumlah Rm80 Juta Dibekukan 19 Individu Disyaki Terlibat Sindiket Cuci Duit Ditahan

730 Akaun Bank Berjumlah Rm80 Juta Dibekukan 19 Individu Disyaki Terlibat Sindiket Cuci Duit Ditahan

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 319 hits
Sebentar tadi pihak SPRM sekali lagi mendedahkan bahawa mereka setakat ini telah menyita wang tunai berjumlah RM5 juta dan merampas 23 kenderaan mewah yang dipercayai terlibat dalam sindiket Cuci Duit Baca Kes ini turut melibatkan beberapa ...
Plus Rugi Rm400 Juta Dalam Tempoh Tiga Bulan Pkp

Plus Rugi Rm400 Juta Dalam Tempoh Tiga Bulan Pkp

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 248 hits
Tiga bulan bermula Mac berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan akibat penularan pandemik Covid 19 Pengarah Urusan PLUS Datuk Azman Ismail berkata jumlah kenderaan yang melalui lebuh raya di bawah kendalian syarikat itu berkurangan...
Sindiket Pelacuran Dan Penipuan Tumpas Rm2 5 Juta Dirampas

Sindiket Pelacuran Dan Penipuan Tumpas Rm2 5 Juta Dirampas

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 298 hits
KUALA LUMPUR 18 Okt Polis menumpaskan sindiket yang disyaki terbabit dengan aktiviti mempromosi pelacuran penipuan dan urus niaga mata wang krypto untuk pasaran di China dalam serbuan di Cheras di sini malam tadi Pengarah Jabatan Siasatan J...
Sprm Beku 750 Akaun Bernilai Rm75 Juta Sita 24 Kereta Mewah Milik Ahli Sindiket Macau Scam

Sprm Beku 750 Akaun Bernilai Rm75 Juta Sita 24 Kereta Mewah Milik Ahli Sindiket Macau Scam

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 916 hits
SPRM beku 750 akaun bernilai RM75 juta sita 24 kereta mewah milik ahli sindiket Macau ScamPerkembangan terkini mengenai kes sindiket Macau Scam dan perjudian yang menggunakan populariti artis untuk menjalankan kegiatan mencuci duit haram Su...
Markas Sindiket Didalangi Warga China Diserbu Rm2 5 Juta Dirampas

Markas Sindiket Didalangi Warga China Diserbu Rm2 5 Juta Dirampas

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 223 hits
Kuala Lumpur Polis membongkar kegiatan sindiket dipercayai terbabit dengan aktiviti mempromosikan pelacuran penipuan serta urus niaga mata wang krypto bagi pasaran di China yang membawa kepada penemuan wang tunai kira kira RM2 5 juta Wang t...
Terengganu Salur Rm4 38 Juta Kepada 333 Usahawan Terjejas Covid 19

Terengganu Salur Rm4 38 Juta Kepada 333 Usahawan Terjejas Covid 19

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 223 hits
KUALA TERENGGANU Kerajaan Terengganu melalui Yayasan Pembangunan Usahawan menyalurkan sebanyak RM4 38 juta kepada 333 usahawan yang terjejas akibat pandemik Covid 19 setakat ini Ketua pegawai eksekutif YPU Ahmad Farhan Abdul Wahab berkata p...
Netizen Dedah Jam Tangan Shuib Sepahtu Cecah Rm4 Juta

Netizen Dedah Jam Tangan Shuib Sepahtu Cecah Rm4 Juta

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 573 hits
Gambar pelawak dan penyampai radio Hot FM Shuib mengenakan jam tangan mewah jenama berbeza seperti Rolex Audemars Piguet dan Richard Mille yang dianggarkan bernilai sekitar RM60 000 hingga RM4 juta yang tersebar di media sosial mendapat tum...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq