Titah Tuanku Sultan Pahang Beri Harapan Baru Dalam Perjuangan Isu Warga Asing Di Negeri Ini




KUANTAN: Aktivis masyarakat, Mohd Shukri Mohd Ramli hari ini berkata beliau terharu dengan titah ucapan Sultan Pahang, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah yang menzahirkan kebimbangan apabila tanah di Pahang mula 'dijajah' oleh pendatang asing secara terang-terangan disebabkan kurang nilai integriti.
Al-Sultan Abdullah bertitah sedemikian pada Istiadat Pengurniaan Darjah-Darjah Kebesaran Negeri Pahang Darul Makmur sempena Memuliakan Ulang Tahun Hari Keputeraan Ke-65 Sultan Pahang di Balai Mahkota Istana Abdulaziz di sini pagi tadi.
Menurut Shukri, beliau memang sudah lama menunggu kenyataan daripada pihak istana sejak memperjuangkan lambakan premis dan penempatan warga asing ini.
"Saya ucapkan terima kasih atas titah yang ditunggu-tunggu oleh rakyat selama ini. Memang benda ini sudah lama dan berakar umbi, namun jika ia tidak didedah dan dibongkarkan maka mungkin semua pihak tidak dapat mengambil perhatian," kata Shukri.
Justeru, beliau berharap titah baginda terutamanya berkaitan dengan integririti perlu diambil perhatian serius oleh semua pihak, terutamanya jabatan yang berkenaan.
"Saya kecewa kerana semakin banyak operasi, semakin bertimbu-timbun pula premis warga asing menjalankan aktiviti mereka. Malah di Cameron Highlands sendiri saya ada dedahkan kebanjiran pekerja asing haram yang bekerja dan tanah-tanah pertanian semakin membimbangkan.
"Warga tempatan hilang mata pencarian kerana segalanya dikawal oleh puak-puak warga asing terutamanya dari Bangladesh. Mereka akhirnya jadi taukey dan kuasai industri pertanian dalam negara kita. Sebab itulah kita tidak hairan hampir semua pasar borong di negara kita kini dimonopoli oleh puak-puak mereka," tambah aktivis terbabit lagi.
Beliau turut menyokong titah baginda yang mahukan Kerajaan Pahang memantau aktiviti itu dan mengenakan tindakan penguatkuasaan yang tegas bagi memastikan kegiatan seperti ini tidak lagi berlaku.
"Sebagai sebuah entiti bebas, kami bersedia menjadi mata dan telinga kerajaan dalam menjalankan operasi penguatkuasaan ini, Bukan tidak yakin dengan pihak berkuasa, tetapi saya serabut dengan situasi yang ada. macam-macam maklumat panas diterima tentang pengkhianatan orang dalam terhadap operasi warga asing di negeri ini.
"Sebab itu bila ada operasi, selalu bocor dan ramai yang terlepas. Bukti ada di depan mata kita bukan sekadar fitnah semata-mata. Siapa yang bocorkan maklumat operasi kalau tidak orang dalam?. Akibatnya, operasi sekadar wayang bagai melepaskan batuk ditangga. Hasilnya rakyat terpaksa menanggung derita berhadapan dengan situasi ini sebenarnya," dakwa Shukri.
Beliau turut bangga dengan ketegasan baginda untuk tidak kompromi terhadap isu kemasukan warga asing yang menjajah negeri ini.
"Titah baginda agar semua pihak jangan sesekali gelap mata dengan wang ringgit dan kesenangan dunia yang sementara amat bertepatan dengan apa yang saya perjuangkan semalam ini. 
Malah Shukri turut bersetuju dengan kenyataan baginda yang juga menyeru pihak berkuasa maksanakan amanah yang diberi ini dengan penuh integriti.
Shukri menegaskan baginda turut mengingatkan pihak berkuasa bahawa setiap kerja buat dan tanggungjawab akan dipersoalkan kelak. Ini sesuatu yang amat baik untuk rakyat Pahang agar agar dapat bekerjasama dalam memberi maklumat kepada pihak berkuasa mengenai segala bentuk jenayah dan salah laku yang berlaku.
"Namun beberapa kerat mereka yang berani bersuara dalam isu ini?. Saya sendiri telah ditekan dan diugut oleh ramai pihak hanya kerana memperjuangkan kedaulatan dan maruah negara ini daripada terus diperlakukan sewenang-wenangnya oleh warga asing," tambahnya.
Apa pun kata Shukri lagi, titah ucapan baginda tuanku itu sedikit sebanyak menyedarkan rakyat Pahang tetak tanggungjawab mempertahankan hak kita. Dakwanya, sampai bila semua pihak mahu tutup mata hingga menyebabkan isu lambakan premis dan penempatan warga asing ini sudah menjadi semakin parah dan membimbangkan sebenarnya. 
Apa yang penting, titah tuanku Sultan Pahang itu memberi harapan baru dalam perjuangan isu warga asing di Pahang khasnya dan di Malaysia amnya. #pahangdaily
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2024/07/titah-tuanku-sultan-pahang-beri-harapan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Al Sultan Abdullah Zahir Kebimbangan Apabila Tanah Di Pahang Dijajah Oleh Pendatang Asing

Al Sultan Abdullah Zahir Kebimbangan Apabila Tanah Di Pahang Dijajah Oleh Pendatang Asing

papar berkaitan - pada 30/7/2024 - jumlah : 96 hits
KUANTAN Sultan Pahang Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah menzahirkan kebimbangan apabila tanah di Pahang mula dijajah oleh pendatang asing secara terang terangan disebabkan kurang nilai integriti Baginda bertitah sebagai...
Pahang Akan Tindakan Undang Undang Terhadap Pemilik Yang Sewakan Tanah Kepada Warga Asing

Pahang Akan Tindakan Undang Undang Terhadap Pemilik Yang Sewakan Tanah Kepada Warga Asing

papar berkaitan - pada 3/8/2024 - jumlah : 109 hits
KUANTAN Pekebun yang didapati menyewakan tanah kepada warga asing berdepan tindakan undang undang oleh kerajaan negeri ini Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata pelbagai langkah telah diambil oleh kerajaan Negeri bagi...
Kumpulan Penjaja Pulau Pinang Kecam Larangan Tukang Masak Warga Asing

Kumpulan Penjaja Pulau Pinang Kecam Larangan Tukang Masak Warga Asing

papar berkaitan - pada 20/7/2024 - jumlah : 85 hits
PERSATUAN Penjaja Pulau Pinang mengecam keputusan Majlis Bandaraya Pulau Pinang berhubung larangan tukang masak warga asing menyediakan makanan tempatan di warung medan selera dan kedai kopi Presidennya Ooi Thean Huat berkata larangan itu s...
Dua Polis Trafik Perlis Ditahan Peras Ugut Pukul Warga Asing

Dua Polis Trafik Perlis Ditahan Peras Ugut Pukul Warga Asing

papar berkaitan - pada 20/7/2024 - jumlah : 89 hits
Aizat Sharifam hmetro com myPOLIS membawa keluar dua anggota trafik dari Mahkamah Kangar selepas perintah reman diperolehi kerana pemerasan dan mengasari warga asing FOTO Aizat SharifKangar Dua anggota trafik Perlis direman selama tiga hari...
Suspek Bunuh Warga Asing Dipercayai Suami Masih Diburu Polis

Suspek Bunuh Warga Asing Dipercayai Suami Masih Diburu Polis

papar berkaitan - pada 19/7/2024 - jumlah : 109 hits
GEORGE TOWN Polis masih memburu seorang suspek lelaki warga Myanmar yang juga suami kepada seorang wanita warga asing yang ditemukan mati akibat ditikam senjata tajam di tingkat tiga Flat Taman Indah Batu Maung dekat sini kelmarin Ketua Pol...
Penguatkuasa Buat Kerja Apa Penempatan Haram Warga Asing Sudah Wujud 15 Tahun

Penguatkuasa Buat Kerja Apa Penempatan Haram Warga Asing Sudah Wujud 15 Tahun

papar berkaitan - pada 17/7/2024 - jumlah : 72 hits
Penempatan haram warga asing diserbu lagiAhmad Hasbiam hmetro com myJABATAN Imigresen Malaysia menyerbu penempatan haram dekat Taman Bandar Senawang FOTO Ahmad HasbiSeremban Selain dikelilingi hutan tebal kawasan penempatan haram pendatang ...
Warga Asing Pandu Kenderaan Tanpa Lesen Dicatat Paling Tinggi

Warga Asing Pandu Kenderaan Tanpa Lesen Dicatat Paling Tinggi

papar berkaitan - pada 21/7/2024 - jumlah : 92 hits
SEBERANG PERAI Kesalahan memandu tanpa lesen dalam kalangan warga asing antara yang tertinggi dikesan menerusi Ops Khas Pemandu Warga Asing di sekitar persimpangan lampu isyarat di Jalan Permatang Pauh Mak Mandin di sini semalam Menerusi ke...
Wanita Warga Asing Ditemukan Maut Ditikam

Wanita Warga Asing Ditemukan Maut Ditikam

papar berkaitan - pada 19/7/2024 - jumlah : 75 hits
Zuhainy Zulkiffliam hmetro com myWanita warga asing ditemukan maut di tingkat tiga Flat Taman Indah Batu Maung di sini dengan kesan tikaman di leher dada dan kaki FOTO ZUHAINY ZULKIFFLIBayan Lepas Wanita warga asing ditemukan maut di tingka...
Jaga Jaga Orang Melayu Nanti Warga Spore Mai Beli Reta Melayu Baru Hangpa Tau China Pun Banyak Dah Beli Tanah

Jaga Jaga Orang Melayu Nanti Warga Spore Mai Beli Reta Melayu Baru Hangpa Tau China Pun Banyak Dah Beli Tanah

papar berkaitan - pada 28/7/2024 - jumlah : 88 hits
From badminton to Musang KingSemoga PAS berhenti jadikan PAP dan Singapura sebagai propaganda dan momokan untuk menakutkan rakyat Malaysia terutamanya orang Melayu sebab hari ini tiada masalah pula untuk PAS dan PN berjumpa PAP berbincang T...
Dpm Fadillah Reveals Drafts Of Government Opposition Mou

Tpm Dedah Draf Mou Peruntukan Ahli Parlimen Pembangkang

Ssm Vs Sspa Perbezaan Kelebihan Soalan Lazim

Kereta Bergoyang Tanpa Henti Petugas Kesihatan Ditangkap Basah Di Tempat Parking Hospital

Kempen Skala Kecil Tampak Prk Mahkota Suram

Malaysia Day Message From Sam The Ceo

Menteri Dap Buat Hal Lagi M Sia S Pura Israel

Man Cendol Outing


echo '';
10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia

10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan


Anak Pucat Dan Lemah Mungkin Ada Masalah G6pd

Doa Susah Tidur Karena Gelisah

Juicy Luicy Lampu Kuning Chord

Lebih Rm500 000 Wang Gisbh Dibekukan Babit 96 Akaun Kpn

Mama Journey Komensmen 23 Iab

Should Chequered Past Ytl Involve In Public Transportation