Tips Untuk Hilangkan Kebosanan Di Rumah


Rata-rata kita rakyat Malaysia dah berasa bosan terkurung di rumah berbulan-bulan lamanya. Nak keluar pun tak boleh apatah lagi nak bercuti-cuti mahupun Staycation KL. Lagi-lagi dengan kehadiran variant-variant baru yang lebih ganas dan berbahaya. 


Di sini saya nak rekemenkan beberapa aktiviti yang korang boleh cuba untuk menghilangkan kebosanan sepanjang tempoh pandemik ni. Cubalah mana tau boleh bantu korang dalam masa-masa kita semua menghadapi cabaran kes Covid yang makin meningkat ni.


1. Belajar Bahasa Baru

Inilah masanya untuk korang mencuba sesuatu yang baru. Belajar bahasa baru seperti bahasa Korea, Perancis ataupun Italy. Boleh cari kelas online atau korang boleh cuba dekat duolingo.com. Banyak manfaatnya belajar bahasa asing ni. Salah satunya tambah skill dalam resume.



Imej: Pixabay.com

2. Belajar bermain alat muzik

Mungkin ada antara kita yang tidak tahu bakat sendiri. Boleh la mencuba dengan belajar bermain gitar atau ukulele. Selain cari guru, boleh jugak belajar melalui youtube. Mana tahu korang boleh hasilkan lagu sendiri nanti. 


3. Marathon movie / drama

Selain menonton Netflix, apa kata korang buat list movie-movie yang menarik sepanjang zaman seperti Starwars, Lord of The Rings dan Supernatural yang dah cecah 15 siri atau K-drama yang menjadi ikutan ramai. Tapi jangan lah binge-watching sampai ganggu waktu tidur dan makan. 


Imej: Pixabay.com

4. Berkebun

Walaupun tidak mempunyai ruang laman yang luas atau tinggal di apartment, korang boleh juga menambah sedikit tanaman hijau di rumah dengan pokok yang mudah dijaga seperti herba dan pokok jenis succulent. 


5. Mencuba menu yang baru

Jom cuba menu baru atau belajar mem’baking’. Sambil boleh test skill memasak korang boleh juga menghilangkan kebosanan di rumah. Cari menu-menu yang makanan chef hotel terkenal mahupun restoran yang sentiasa menjadi pilihan keluarga. Selain mengasah bakat, boleh berjimat sambil menikmati makanan air tangan sendiri. Mana tahu boleh jadi setaraf chef profesional.


6. Bersenam

Jika ada budget, boleh la dapatkan treadmill yang bersesuaian untuk bersenam di dalam rumah. Tetapi korang juga boleh bersenam dengan percuma dengan pelbagai teknik-teknik senaman yang ada atau berzumba. Mungkin juga boleh mencuba yoga. Sambil luruskan badan sambil tenangkan fikiran.


7. Tukar dekorasi rumah

Bila kali terakhir korang mengubah dekorasi rumah? Memandangkan kebanyakkan kita sekarang bekerja dari rumah, boleh la menukar beberapa ruang di dalam rumah mengikut keperluan. Ruang bekerja, ruang berehat dan ruang makan. Berikan nafas baru kepada ruang di rumah dengan menukar kedudukan meja, menambah bantal comel di kerusi dan sedikit sentuhan alam semulajadi dengan pokok cactus.


Imej: Pixabay.com 

8. Membaca buku

Hobi dari kecil ini mungkin telah korang tinggalkan. Apa kata jadikan balik membaca sebagai salah satu hobi untuk mengisi masa lapang. Sekali sekala kita rehat kan mata dari menatap skrin.


9. Video call dengan rakan-rakan dan keluarga

Walaupun duduk dirumah bukan halangan untuk kita mengeratkan silaturahim dan bertanya khabar. Ada pelbagai cara untuk video call. Walaupun ada yang kita sentiasa bermesej setiap hari, tetapi percayalah ada perbezaan bila dapat bercakap secara bersemuka. 


10. Rancang percutian 

Untuk hilangkan rasa membuak-buak untuk keluar bercuti, korang boleh cuba buat perancangan dahulu. Kalau kata nak keluar jauh dari bandar, boleh la cari Hotel in Langkawi yang memenuhi budget dan keperluan dulu. Buat list tempat-tempat yang nak di lawati atau aktiviti sepanjang percutian nanti. Cubalah dahulu. Perancangan percutian juga boleh membantu memberi rasa positif dalam diri dan menaikkan mood korang.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.queachmad.com/2021/07/tips-untuk-hilangkan-kebosanan-di-rumah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Sejukkan Rumah Yang Panas

Tips Sejukkan Rumah Yang Panas

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 253 hits
Dah lama tah hujan kan cuaca panas sangat sekarang ni kalau pasang aircond tu macam tak rasa sangat bila masuk kemuncak cuaca panas tu dalam jam 1 00 petang sampai 4 00 petang Rasa macam nak tambah aircond pula tapi nanti double pula jadi b...
Cara Nak Hilangkan Stress Sewaktu Lockdown Kat Rumah Ialah Dengan Bermain Games Online

Cara Nak Hilangkan Stress Sewaktu Lockdown Kat Rumah Ialah Dengan Bermain Games Online

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 422 hits
Cara Nak Hilangkan Stress Sewaktu Lockdown Kat Rumah Ialah Dengan Bermain Games Online Salam dan selamat sejahtera Korang sihat tak ok tak tu waktu pandemik ni Banyak family yang terjejas Ada yang tak kerja Ada yang dibuang kerja Ada yang m...
5 Tips Tinggal Selamat Dan Positif Di Rumah Dengan Realme

5 Tips Tinggal Selamat Dan Positif Di Rumah Dengan Realme

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 270 hits
Ketika kerajaan mengumumkan perintah kawalan pergerakan ketiga diperpanjang rakyat Malaysia didorong untuk terus aman di rumah Walaupun kita telah menjimatkan sebahagian besar masa untuk melakukan perjalanan di luar kita sekarang mempunyai ...
Ibu Bapa Maut Akibat Covid 19 Budak 10 Tahun Yatim Piatu Sekelip Mata Terpaksa Kuarantin Sendirian Di Rumah

Ibu Bapa Maut Akibat Covid 19 Budak 10 Tahun Yatim Piatu Sekelip Mata Terpaksa Kuarantin Sendirian Di Rumah

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 314 hits
Ibu bapa sudah meninggal dunia kerana COVID 19 seorang kanak kanak berusia 10 tahun dilaporkan terpaksa menjalani kuarantin seorang diri di rumahnya
Ahli Politik Kongsi Fakta Baru Mengenai Siti Bainun Pengasas Rumah Bonda

Ahli Politik Kongsi Fakta Baru Mengenai Siti Bainun Pengasas Rumah Bonda

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 381 hits
Masih tular mengenai isu kes penderaan adik Bella dengan hashtag JusticeForBella di sosial media kini ramai yang memburu maklumat terperinci mengenai Siti Bainun pengasas Rumah Bonda yang dikatakan punca penderitaan yang dialami oleh adik i...
Lapan Beranak Terpaksa Tinggal Dalam Khemah Selepas Keluar Rumah Sewa

Lapan Beranak Terpaksa Tinggal Dalam Khemah Selepas Keluar Rumah Sewa

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 195 hits
Lapan beranak terpaksa tinggal dalam khemah selepas keluar rumah sewa Lapan beranak menempuh detik sukar apabila terpaksa mendiami khemah selama sebulan selepas terpaksa keluar dari rumah sewa Sebelum ini keluarga Roszita Abdul Razak 43 men...
Budak 10 Tahun Jadi Yatim Piatu Sekelip Mata Selepas Ibu Bapa Maut Akibat Covid 19 Kuarantin Sendirian Di Rumah

Budak 10 Tahun Jadi Yatim Piatu Sekelip Mata Selepas Ibu Bapa Maut Akibat Covid 19 Kuarantin Sendirian Di Rumah

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 230 hits
Ibu bapa sudah meninggal dunia kerana COVID 19 seorang kanak kanak berusia 10 tahun dilaporkan terpaksa menjalani kuarantin seorang diri di rumahnya Lebih memilukan ibunya dikatakan meninggal dunia dalam keadaan hamil lima bulan pada Isnin ...
Pokok Bacang 100 Tahun Tumbang Hempap Rumah

Pokok Bacang 100 Tahun Tumbang Hempap Rumah

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 231 hits
Pokok bacang 100 tahun tumbang hempap rumah Ribut dan hujan air batu melanda daerah ini semalam bagaikan mimpi ngeri bagi keluarga petani di Kampung Sungai Petai di sini yang nyaris maut apabila sebatang pokok bacang berusia 100 tahun mengh...
Pan Marah Kadernya Menembok Pintu Rumah Tahfiz Alquran Di Makassar

Pan Marah Kadernya Menembok Pintu Rumah Tahfiz Alquran Di Makassar

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 159 hits
Anggota DPRD Pangkep dari fraksi Partai Amanat Nasional Amiruddin menjadi sorotan publik setelah diduga melakukan penembokan pintu akses rumah tahfiz Alquran di Jalan Ance Dg Ngoyo Masale Kecamatan Panakkukang Makassar Sulawesi Selatan
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Asan Lembu The Movie

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Packing Barang Kucing Kesayangan

Subconscious Mind

Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air