Tips Penjimatan Minyak Kereta


Assalamualaikum…
Agak lama juga tak buat entri tentang tips dan penjagaan kereta di dalam blog kesayangan ini , kelmarin..ketika mencari info untuk update blog , terjumpa artikel bertajuk Tips Penjimatan Minyak Kereta di blgo lama .Mungkin di dalam situasi sekarang ni ,ramai yang mengeluh minyak asyik naik bukan ? Kepada mereka yang sering ulang-alik ke tempat kerja pun mengalami situasi yang sama.
Ok…di sini saya ingin berkongsi 20 cara praktikal secara ringkas dan padat untuk menjimatkan minyak petrol anda dengan mudah. Kita boleh jimat petrol lebih banyak jika mengetahui dengan lebih mendalam mengenai pelbagai bahagian teknikal kenderaan yang sememangnya berkait rapat antara satu sama lain. Panduan ini merupakan asas sahaja untuk orang biasa , sekurang-kurangnya ia membolehkan kita lakukan sesuatu supaya mendapat lebih petrol dengan setiap sen yang kita belanjakan.

CARA #1
Isi minyak di waktu awal pagi atau di waktu suhu sejuk. Ini kerana ia mempunyai kapasiti lebih banyak cecair petrol pada waktu sejuk berbanding waktu panas siang hari yang banyak wap sahaja . Sekiranya anda perhatikan , jika isi minyak di waktu tengah hari petrol akan meruap lebih cepat dan membuatkan ia dapat dibau dengan terlalu ketara . Oleh dengan itu , bagi mengurangkan kerugian petrol anda hilang ditelan angin hendaklah jadikan amalan mengisi petrol di awal pagi atau ketika cuaca sejuk .

CARA #2
Isi minyak dengan perlahan-lahan (tidak berterusan)supaya cecair petrol dapat masuk sepenuhnya ke dalam tangki dan mengurangkan fenomena wap petrol meruap bebas akan membazirkan minyak anda.
CARA #3
Isi minyak semasa tangki separuh penuh . Ini kerana lagi banyak baki minyak dalam tangki akan mengurangkan kapasiti ruang udara sekaligus anda akan dapat lebih petrol dalam tangki yang lebih optimum.
CARA #4
Kurang beban atau berat – Jangan bawa barang yang tidak perlu (kereta anda bukan stor). Penambahan berat sebanyak 50 kilogram meningkatkan penggunaan minyak sebanyak dua peratus.
CARA #5
Perhatikan tayar anda tayar di kereta anda mestilah mengandungi tekanan angin mesti betul. Jika tidak, penggunaan minyak bertambah lima peratus kerana geseran lebihan.
CARA #6
Penyelenggaraan – Penalaan enjin yang teruk meningkatkan penggunaan minyak hingga lebih 50 peratus. Jangan malas check tahap palam pencucuh, tali kipas dan penapis udara diperiksa
secara berkala.
CARA #7
Kelajuan – Lebih perlahan anda memandu, lebihjimat minyak digunakan (dan tidak disaman).Memandu melebihi 90 kilometer sejam (km/j) akan meningkatkan dengan ketara penggunaan minyak Secara perbandingan, pada kelajuan 100 km/j,penggunaan minyak bertambah 10 peratus, 105 km/j (15 peratus) dan 110 km/j (25 peratus).Ia berbeza bagi setiap cc kereta, lagi tinggi cc lagi banyak minyak dibakar.
CARA #8
Jika kereta tidak bergerak, matikan enjin Jika di dalam situasi sekadar menunggu seseorang. Elakkan menekan pedal minyak enjin ketika kenderaan tidak bergerak..
CARA #9
Penggunaan gear – Pilih gear yang sesuai dengan kelajuan. Menggunakan gear rendah untuk kelajuan tinggi menyebabkan pembaziran minyak kerana enjin menjadi lebih pantas. Jangan malu-malu menggunakan mod ekonomi jika kereta anda memilikinya.
CARA #10
Brek – Jika anda sudah tahu di mana hendak berhenti, perlahankan kenderaan secara beransur-ansur.Elakkan brek mengejut.
CARA #11
Perancangan – Rancang perjalanan untukmengelakkan kesesakan lalu lintas. Ini menjimatkanmasa, wang dan mengelakkan tekanan.Anda juga boleh buat multi task kerja anda.. iaitu dgn memaksimumkan sebaik mungkin satu perjalanan dgn
pelbagai kerja.. misalnya balik kerja dari opis boleh singgah beli barang rumah kat memana berdekatan.Jadi pada hujung minggu dah tak perlu lagi nak kuar keretalagi.. minyak pun jimat…
CARA #12
Minimum – Kurangkan perjalanan jarak dekat keranaini meningkatkan penggunaan minyak sebanyak 40 peratus. Kalo dah terlalu dekat elok guna basikal atau motosikal saja berbanding kereta.
CARA #13
Tidak perlu pasang aircond kereta kalau cuaca dah sejuk..atau matikan aircond apabila dah nak dekat sampai destinasi. Penggunaan minyak bertambah 10% apabila menggunakan aircond.
CARA #14
Jangan merempit cilok sana sini.. Kalau boleh perlu bijak tekan pedal accelerator denganberhemah.. kalau nak jimat kenalah bawa bersederhana tak payah laju-laju.. yang penting rileks dan steady saja.. Kalau nak racing gi masuk Sepang Circuit…
CARA #15
Pastikan tingkap kereta ditutup semasa memandu Ini adalah untuk melancarkan pergerakan kereta. Jika tidak , kereta anda akan bertambah geseran dan perlahan dan menyebabkan anda menekan minyak lebih byk untuk bergerak.
CARA #16
Kurangkan perjalanan kereta semasa waktu peak hour.. kalau di Kuala Lumpur biasanya pergi awal kerja sebelum jalan utama sibuk . Sebab bila jem , semakin kuat minyak habis terutamanya anda menggunakan kereta Auto. Kalau boleh guna kereta Manual.. bagi mereka yang nak jimatlah.. kalau auto ni memang makan minyak daripada manual.
CARA #17
Pastikan enjin berfungsi dengan baik dan sentiasa diservis … Tukar minyak pelincir mengikut jadual – selaras dengan cadangan pengeluar kenderaan. Dan juga gunakan minyak pelincir berkualiti tinggi untuk memaksimumkan keberkesanan enjin. Bab ini kena tanya mekanik yang lebih arif mengenai kereta anda.
CARA #18
Warming up enjin kereta anda sekurang-kurangnya 30 saat setelah enjin dihidupkan. Tak perlu tekan pedal untuk warming up kerana ia akan membazirkan minyak sahaja.
CARA #19
Guna NGV berbanding petrol. Sekarang ni NGV sudah semakin popular sejak kenaikan harga petrol. Sehingga kini banyak kedai NGV installer/conversion sudah kehabisan stok dan pelanggan terpaksa menunggu giliran. Apa yang bagusnya adalah anda boleh switch memana jenis minyak anda mahukan, sama ada NGV semasa di jalan bandar atau petrol semasa berada perjalanan jauh . Pemasangan NGV ni perlukan ruang di belakang kereta anda untuk letakkan tangki NGV dan ini akan makan space sedikit.Selain itu NGV lebih mesra alam dan kurang pencemaran berbanding petrol biasa. Harganya jauh lebih murah iaitu dalam lingkungan RM0.635 seliter. Untuk info lanjut , anda disarankan mencari NGV installer yang bertauliah dan dapatkan pandangan yang bolehdipercayai seperti di forum AutoWorld.
CARA #20
Tingkatkan pendapatan Passive Income anda…Sekiranya harga petrol naik 40 %, ini bermakna anda perlu mencari pendapatan tambahan untuk penggunaan petrol kenderaan anda. Namun, jika anda sudah mulakan perniagaan sendiri, mempunyai passive income yang stabil, maka ia tidak akan menjadi masalah di masa akan datang sekiranya harga petrol naik lagi.
The post Tips Penjimatan Minyak Kereta appeared first on wanzawawi[dot]net.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wanzawawi.net/2018/11/tips-penjimatan-minyak-kereta/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Diesel Euro5 Apa Kelebihan Minyak Ini Kepada Enjin Kereta Anda

Diesel Euro5 Apa Kelebihan Minyak Ini Kepada Enjin Kereta Anda

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 120 hits
Diesel Euro 5 dicipta untuk tahan lebih lama dengan setiap tangki selain mengekalkan kebersihan enjin dan menawarkan bahan api lebih cekap kepada pengguna kerana mengandungi sulfur rendah untuk prestasi maksimum bagi penjagaan enjin Diesel ...
19 Tips Penjagaan Kereta Auto Yang Mesti Anda Tahu

19 Tips Penjagaan Kereta Auto Yang Mesti Anda Tahu

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 169 hits
JIKA anda sayangkan kereta yang anda beli dengan harga puluhan ribu ringgit dan bertahun tahun menanggung hutang Sila baca hingga habis artikel ini 1 Kebiasaannya kereta AUTO ada enam step gear Bermula dengan P R N D 2 L kebiasaanya tiga st...
I Nak Isi Minyak Kereta Pun Tak Tahu Teruknya Hidup Netizen Geleng Kepala Tengok Video Keluhan Pelakon Ini

I Nak Isi Minyak Kereta Pun Tak Tahu Teruknya Hidup Netizen Geleng Kepala Tengok Video Keluhan Pelakon Ini

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 156 hits
I nak isi minyak kereta pun tak tahu teruknya hidup Netizen geleng kepala tengok video keluhan pelakon ini Isi minyak kereta pon tak reti demikian tweet respon netizen terhadap video viral seorang pelakon wanita yang mengakui dia tidak pand...
Dalam Tahun 2040 Permintaan Untuk Minyak Akan Meningkat Dengan Ketara Eia

Dalam Tahun 2040 Permintaan Untuk Minyak Akan Meningkat Dengan Ketara Eia

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 61 hits
Menurut ramalan Agensi Tenaga Antarabangsa menjelang tahun 2040 permintaan global untuk emas hitam akan meningkat sebanyak 11 5 juta tong sehari mencapai kepada 106 3 juta Pakar menganggap negara negara membangun untuk menjadi pemangkin kep...
Tumpuan Minggu Ini Bagaimana Emas Dan Minyak Akan Bergerak

Tumpuan Minggu Ini Bagaimana Emas Dan Minyak Akan Bergerak

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 92 hits
Semasa bermulanya minggu dagangan pasaran dagangan harga minyak melonjak berbanding keadaan fakta bahawa Arab Saudi ketua eksport minyak mentah dunia mengumumkan rancangannya untuk mengurangkan pengeluaran sebanyak 500 ribu barel sehari unt...
Opec Pengurangan Pengeluaran Minyak

Opec Pengurangan Pengeluaran Minyak

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 131 hits
Pasaran dagangan bagi sektor harga minyak bermula pada minggu ini dengan pertumbuhan yang aktif Niaga minyak mentah Brent North Sea menambah hampir kepada 2 5 sementara WTI meningkat sebanyak 1 8 kata para pakar Mereka cuba memahami sebab s...
Mobil Listrik Dan Bahan Bakar Bersih Ancam Turunnya Permintaan Minyak Dunia

Mobil Listrik Dan Bahan Bakar Bersih Ancam Turunnya Permintaan Minyak Dunia

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 76 hits
Badan Energi Internasional mengatakan kendaraan listrik dan teknologi bahan bakar yang lebih efisien akan mengurangi permintaan transportasi untuk minyak pada 2040 lebih besar dari yang diperkirakan sebelumnya tetapi dunia mungkin masih men...
Minyak Tidak Menghiraukan Opec

Minyak Tidak Menghiraukan Opec

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 95 hits
Brent dan WTI mencatatkan tempoh kerugian yang paling lama dalam tempoh tiga dekad rugi lebih daripada 20 daripada paras paling tinggi yang dicatatkan pada bulan Oktober Angka ini dianggap sebagai penunjuk perubahan dalam aliran Pasaran dag...
Harga Minyak Dunia Merosot Selama 12 Hari Sentuh Level Terendah Sejak November 2017

Harga Minyak Dunia Merosot Selama 12 Hari Sentuh Level Terendah Sejak November 2017

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 53 hits
Minyak AS berjangka ditutup jatuh 7 1 persen memperpanjang rekor penurunan menjadi 12 hari berturut turut dan merupakan tingkat terendah sejak November 2017 Lebih dari 980 000 kontrak berpindah tangan karena dana dana melepaskan posisi
Lepas Ayah Setuju Tukar Nama Tanah Kat Kami Adik Beradik Baru Nak Tinggalkan Ayah Di Rumah Orang Tua Anak Perempuan

Mic Bela Ltte Kenapa Pas Umno Diam Soal Firdaus Wong

Terkini Fenomena Belalai Air Di Jitra Penduduk Laung Azan Minta Perlindungan

Nak Tau Apa Beza Antara Halal No Pork Dan Free Pork Meh Baca Perkongsian Ni Kalau Nak Tau

Meow Meow Cat With Quotes

Entry Level Street Fighter Modenas Pulsar Ns160 Vs Benelli 150s

Xiaomi Airdots Di Lazada Cuma Rm69

Keputusan Separuh Akhir Piala Malaysia Kedah Lawan Pahang



Siapa Sebenarnya Pemerintah Hong Kong

5 Nama Kumpulan Rock Yang Berunsurkan Elemen Agama

Kisah Kampung yang Dipenuhi Patung 10 Kali Ganda Melebihi Penduduk

Keputusan Markah Peserta Konsert Gegar Vaganza 6 2019 Minggu Kedua

Senarai Lagu Tugasan Konsert Gegar Vaganza 6 2019 Minggu Ketiga


Buang Eg0 Alhamdulillah Farah Lee Ally Iskandar Bersatu Demi Anak Buat Ramai Yang Teruja Ini Sebabnya

Remy Ishak Akui Sedang Berubat Bakal Jumpa Psikiatri

Najib Minta 039 Bincang Dengan Jho Low 039 Berhubung Kehilangan As 1 Bilion Kata Saksi

Video Pernah Gagal Spm Kini Pendapatan Lebih Rm20 000 Sebulan

Hari Sukan Sempena Bulan Sukan Negara Di Tasik Utp Tronoh Perak

Saya Tak Boleh Bergerak Benda Tu Gelak Mengilai