Tips Pemilihan Hosting


Assalamualaikum…
Mengikut sumber yang disediakan oleh laman web Wikipedia , Hosting bermaksud satu ruangan khas yang ditempatkan di dalam di dalam web server ataupun pelayan web yang disediakan oleh syarikat pembekal servis ini. Web Server ialah komputer yang berkuasa tinggi yang mampu untuk melayan beribu-ribu permintaan pengguna dalam satu-satu masa. Web Server juga akan disambungkan ke internet sepanjang hari selama 24 jam supaya ia dapat diakses setiap masa. Kebiasaannya Web Server atau ada juga yang memanggilnya Data Center yang terkenal terletak di luar Negara. Di Malaysia juga telah ada syarikat yang menyediakan Web Server.
Image by 3D Animation Production Company from Pixabay Jika anda mahu memiliki laman web, maka hosting perkara wajib yang anda perlu miliki. Seperti sesebuah perniagaan kedai runcit yang kita hendak jalankan, maka tapak kedai juga harus dimiliki. Laman web  rocksoft.net ini contohnya telah dihoskan menggunakan web server yang terletak di Cyberjaya, Malaysia. Lihat , bukan orang barat sahaja mampu ada web server sendiri , malahan di negara kita sendiri telah mempunyainya .
Perkhidmatan web hosting hari ini boleh dikatakan murah berbanding tahun-tahun sebelum ini . Dengan kos kurang RM12.50 hingga RM13.00 sebulan ( mengikut kiraan hosting saya gunakan sekarang ni ), anda sudah boleh memiliki web server sendiri bagi tujuan persendirian mahupun perniagaan. Contohnya kos untuk laman wanzawawi.net ini , saya membelanjakan lebih kurang RM150.00 setahun termasuk sekali dengan nama domain ( Domain name ). Murah bukan ? Jika menjalankan perniagaan runcit , sewa kedai sahaja mungkin mencapai RM700 sebulan sahaja . Itulah kelebihan perniagaan internet berbanding perniagaan konvensional .
Faktor-faktor Yang Perlu Diutamakan Dalam Pemilihan Web Hosting Jika laman web anda hanya mengandungi halaman HTML semata-mata, anda tidak perlu bimbang jenis sistem operasi yang digunakan. Jika laman web anda mengandungi kandungan dinamik yang memerlukan akses Pangkalan Data ( database ) , anda mungkin perlu membuat keputusan pada teknologi yang harus digunakan bagi laman web anda.
Berikut adalah ciri-ciri penting yang perlu anda tahu sebelum memilih Web Hosting :-
1.Sistem Operasi ( Operating System ) – Pastikan jenis sistem operasi yang digunakan (Windows, Unix, Linux). Linux adalah yang terbaik
2.Ruang Cakera ( Disk Space ) – Berapa jumlah ruang cakera yang disediakan. Ruang cakera disukat dalam bytes , megabytes (MB), atau gigabytes (GB). Bagi laman web berskala kecil yang mengandungi tidak lebih dari 100 halaman tanpa imej dan fail video , ruang cakera 25 MB sudah memadai .
3.Jalur Lebar ( Bandwidth ) – Berapa jumlah jalur lebar yang disediakan dalam sebulan . Jalur lebar ialah sukatan bagi jumlah kuantiti pemindahan fail yang berlaku apabila pengguna mengakses fail-fail sesebuah laman web . Bagi laman web yang kurang dikenali ramai dengan jumlah trafik yang rendah , 1-2 GB sebulan adalah mencukupi .
4. Akses FTP – . FTP atau nama penuhnya File Transfer Protokol . Akses FTP adalah perlu bagi membolehkan anda memuat naik (upload) fail-fail web ke dalam server . Sesetengah web hosting ( biasanya yang percuma ) tidak menawarkan akses FTP.
5. Sokongan Pelanggan – Kriteria ini amat perlu sebelum memilih web hosting . Samada melalui emel , telefon atau live chat anda boleh mencubanya sebelum mendaftar perkhidmatan mereka . Perhatikan cara mereka memberikan jawapan dan kepantasan menjawab semasa memberikan respon.
6. Jaminan Uptime – Jaminan uptime sekurang-kurangnya 99.5% adalah perlu bagi sesebuah laman web . Uptime 100% mungkin akan melibatkan kos yang tinggi , bagaimanapun elakkan jaminan uptime yang kurang dari 99.5%.
Nota : HTML ialah Hyper Text Markup Language . File HTML adalah file teks yang mengandungi markup tags. * Markup tags akan memberi tahu pencari web ( Web Browser ) panduan untuk memaparkan “ Page ” laman web. * File HTML mempunyai htm atau html sebagai “ Extension ”. Contoh ( index.htm atau index.html )
FTP ialah Files Transfer Protocol.Digunakan untuk menghantar (upload) apa jua sekali pun,samaada file,software,lagu di tempat yg dipanggil “ hosting ” dan juga digunakan untuk upload website di web hosting.
FTP dan HTTP adalah protokol untuk penghantaran data . Contoh software FTP ialah filezilla dan cuteFTP.
HTTP ialah Hypertext Transfer Protocol , merupakan suatu protokol yang menentukan aturan yang perlu diikuti oleh Web browser dalam meminta atau mengambil suatu dokumen, dan oleh Web server dalam menyediakan dokumen yang diminta untuk mengakses dokumen HTML . Jika anda sedang menjelajahi Web dan melihat tulisan seperti http://www.disney.com/ atau http://*******/ ini merupakan salah satu penggunaan protokol HTTP dalam web . Dan dapat dipastikan bahawa anda akan berhubungan banyak dengan protokol ini jika sedang mengakses Web.
DNS ialah Domain Name System . Komputer-komputer di Internet menggunakan suatu format penamaan standard untuk mempermudahkan pengelolaan server komputer di Internet yang berkembang dengan cepat. Sistem penamaan server komputer ini adalah Domain Name System ( DNS ). DNS membuat suatu peringkat domain, yang merupakan kelompok komputer-komputer yang menghubungi ke Internet seperti domain .com – organisasi komersial / .edu – lembaga pendidikan / .gov – lembaga pemerintah atrau dikenali laman web kerajaan / .net – pembekal internet atau network / .mil – organisasi militeri atau pertahanan / .org – organisasi umum.
URL ialah Uniform Resourse Locator . URL adalah suatu sarana yang digunakan untuk menentukan lokasi informasi pada suatu Web server , URL dapat diibaratkan sebagai suatu alamat, dimana alamat tersebut terdiri dari protokol yang digunakan oleh suatu browser untuk mengambil informasi , Nama dari komputer di mana informasi tersebut berada dan Jalur serta nama file dari suatu informasi .
Berikut ini adalah contoh dari URL :

https://wanzawawi.net/flash/index.html

dimana :

– http adalah protokol yang digunakan

– wanzawawi.net adalah nama dari server komputer

– flash adalah jalur dari informasi yang dicari

– index.html adalah nama file dimana informasi itu berada.
P/S : Semoga bermanfaat untuk semua


The post Tips Pemilihan Hosting appeared first on wanzawawi[dot]net.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wanzawawi.net/2019/10/tips-pemilihan-hosting/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Pemilihan Jenis Jenis Pencetak

Tips Pemilihan Jenis Jenis Pencetak

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 390 hits
Anda ingin membeli pencetak tapi tak tahu yang mana satu pilihan terbaik untuk anda Ok jom kami share di sini beberapa tips sebelum membeli pencetak yang baik Tidak semua pencetak sesuai dengan keperluan Jika anda seorang guru anda mungkin ...
Tips Elak Curang Dengan Pasangan Oleh Dr Mahyuddin

Tips Elak Curang Dengan Pasangan Oleh Dr Mahyuddin

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 524 hits
Tips Elak Curang Dengan Pasangan Oleh Dr Mahyuddin Admin sangat tertarik dengan satu hantaran yang mendapat hampir 3 ribu perkongsian di laman facebook milik Ini berikutan tularnya satu video seorang lelaki dipukul kerana curang Tips Elak C...
5 Tips Penting Sewa Kereta Di Alor Setar

5 Tips Penting Sewa Kereta Di Alor Setar

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 476 hits
5 Tips Penting Sewa Kereta Di Alor Setar Bila sebut Alor Setar Kedah sememangnya Amni akan tersenyum lebar dulu sebab di sanalah banyak kenangan manis Amni dengan sahabat baik Amni Wani Satu lagi Amni paling suka pergi Alor Setar ni sebab b...
5 Tips Jitu Sebelum Membeli Truk Untuk Mendapatkan Kualitas Terbaik Dengan Harga Bersaing

5 Tips Jitu Sebelum Membeli Truk Untuk Mendapatkan Kualitas Terbaik Dengan Harga Bersaing

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 251 hits
Memiliki sebuah kendaraan bagi pengusaha merupakan suatu kewajiban Hal ini dikarenakan kendaraan memiliki peranan penting untuk mendukung mobilitas usaha atau Artikel ditulis oleh dan dipublikasikan pertama kali di Hak cipta oleh
Some Tips On Food

Some Tips On Food

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 164 hits
Chicken is among a favorite of meat among people from fried chicken grilled chicken chicken rice chicken curry and so on Chicken is very common to find on the streets of Singapore If you are considering joining the restaurant industry by op...
Tips Sihat Masa Mengandung Di Umur 30tahun Tiada Gdm

Tips Sihat Masa Mengandung Di Umur 30tahun Tiada Gdm

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 411 hits
Ainul masa pregnant healthy sangat nak follow la cara Ainul Whatsapp seorang sahabat yang juga pregnant Terus beli full set pregnant shaklee Tips Sihat Masa Mengandung di Umur 30Tahun Tiada GDM Ramai cakap masa pregnant kan Maryam Dahlia na...
5 Tips Cara Jadi Blogger Untuk Buat Duit Dengan Blog

5 Tips Cara Jadi Blogger Untuk Buat Duit Dengan Blog

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 292 hits
Buat Duit Dengan BLOG Tulis blog dapat duit ke Jawapannya adalah YA Memang betul tulis blog boleh dapat duit Sejujurnya dulu daku tak tahu bagaimana nak buat duit dengan blog ni Terfikir juga kenapa ramai cakap boleh buat duit dengan blogge...
Tips Melabur Saham Koperasi Bank Rakyat

Tips Melabur Saham Koperasi Bank Rakyat

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 861 hits
Tips melabur saham koperasi Bank Rakyat Berbaloi ke Apa faedah pelaburan saham koperasi bank rakyat ni Kalau anda nak tahu melabur di saham koperasi Bank Rakyat merupakan salah satu instrumen favourite menjadi rebutan mereka yang minat mela...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Legacy Credit Emerges As A Substantial Shareholder In Vci Global

Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher