Tips Nak Hilangkan Rasa Takut Ketika Menaiki Kapal Terbang



Anda pernah tak merasa takut atau melihat orang lain yang berperasaan takut untuk naik kapal terbang. Ini bukan takut biasa, be like takut sampai menggangu emosi.

Ketakutan ini ianya dipanggil Aviophobia yanga mana perasaan takut menyelubungi seseorang sehingga terganggu emosinya. Ianya akan memberi kesan kepada diri dan juga orang sekeliling yang menjaganya.

Sebenarnya kapal terbang antara pengangkutan yang paling selamat di dunia dengan kadar kemalangan yang sangat rendah tapi of course memberikan kesan yang besar jika berlaku.

Mungkin disebabkan ini lah, wujudnya golongan Aviophobia ni. Tapi nak bercuti dan travel kena la berani kan. Jadi mungkin anda boleh tengok dan guna tips ini bagaimana hilangkan rasa takut naik kapal terbang.

1. Cuba Sampai Awal di AirportDatanglah ke lapangan terbang lebih awal dari jadual penerbangan. Jika terlambat, pastinya wujud perasaan cemaa ketinggalan pesawat. Rasa cemas ini sememangnya tidak akan membantu sebaliknya menjadikan anda lebih teruk! Bayangkan apabila jantung berdegup kencang, ia akan menyukarkan keadaan untuk menjadi relaks ketika di dalam kapal terbang. Datang lebih awal!

2. Memilih Tempat Duduk
Untuk memilih tempat duduk, tempahan awal perlu dibuat. Tempahan online boleh membantu anda melihat kedudukan tempat duduk yang anda mahukan. Namun, bagi anda yang mudah rasa cepat cemas atau mempunyai perasaan Aviophobia ketika ingin berlepas atau mendarat, tempat duduk barisan hadapan adalah paling sesuai. Ini kerana bahagian hadapan agak kurang terasa gelora dan gegarannya.

3. Elakkan Minum Kopi atau Minuman BerkafeinMinuman berkafein seperti kopi, teh dan minuman tenaga boleh membuatkan minda menjadi lebih hyper dan menjadikan kita lebih gelisah ketika berada di dalam ketakutan. Antara minuman yang dicadangkan adalah air masak atau jus buah-buahan.

4. Mendengat Muzik Yang MenenangkanMuzik instrumental atau lagu kegemaran boleh menjadi peneman di kala berada di dalam kapal terbang. Muzik yang lembut juga bakal memberikan anda ketenangan sekali gus menjadikan anda lebih rileks.

5. Cuba Latihan PernafasanMenarik nafas dengan betul biasanya akan membuatkan anda berasa lebih tenang. Caranya mudah! Mulakan dengan cara menutup mata, tarik nafas sedalamnya dengan menggunakan perut, tahan seketika dan kemudian hembus perlahan-lahan. Ulangi beberapa kali dan pastinya teknik akan berkesan untuk menghilangkan rasa gementar yang dialami.

6. Beritahu Pegawai Penerbangan
Beritahu pramugara atau pramugari yang bertugas bahawa anda mengalami masalah 'Aviophobia' tersebut. Tidak perlu rasa malu kerana rasa takut dan cemas biasanya dirasakan oleh kebanyakan penumpang lain. Krew penerbangan biasanya mempunyai cara tersendiri untuk menenangkan penumpang tersebut mengikut latihan yang mereka terima.

7. Sibukkan DiriKesibukan dengan melakukan beberapa aktiviti biasanya boleh mengalihkan perhatian dan melupakan seketika rasa takut dan cemas ketika berada di dalam kapal terbang. Membaca majalah yang disediakan atau berbual dengan penumpang sebelah mengenai topil menarik juga boleh dilakukan. Ataupun tengok filem yang disediakan di TV kecil tersebut.

8. Jangan Terlalu BerfikirCuba jangan terlalu memikirkan bagaimana corak perjalanan yang dikendali juruterbang. Sangat penting untuk berfikir bahawa rasa panik dan cemas akan berlalu. Jadi, abaikan sahaja perasaan takut dengan hanya berfikir betapa indahnya lokasi yang bakal anda kunjungi apabila tiba nanti!

9. BerdoaAnda berdoalah kepada tuhan supaya hilangkan rasa takut ketika berada di dalam kapal terbang. Setidak-tidaknya baca doa naik kenderaan, supaya sepanjang perjalanan dipermudahkan dan diselamatkan daripada bencana dan perkara tidak baik.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mohtravel.com/2020/05/tips-nak-hilangkan-rasa-takut-ketika-naik-kapal-terbang.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+mohtravel%2FPaib+%28mohtravel+%E2%9C%88%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kuih Siput Ranggup Cukup Rasa Rempah Aroma Daun Kari Sekali Makan Nak Lagi

Kuih Siput Ranggup Cukup Rasa Rempah Aroma Daun Kari Sekali Makan Nak Lagi

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 581 hits
Selain biskut kudapan seperti kerepek juga antara yang selalu jadi pilihan seisi keluarga Kebetulan nak dekat raya ni mama yang ada masa lebih sikit boleh cuba pula resipi kuih siput Kuih ni antara kudapan yang disukai ramai sejak dulu lagi...
Ada Yang Jadi Takut Nak Pregnant Aneh Mengandung Buatkan Muka Wanita Ini Jadi Tua

Ada Yang Jadi Takut Nak Pregnant Aneh Mengandung Buatkan Muka Wanita Ini Jadi Tua

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 358 hits
Ramai ibu hamil mengalami masalah perubahan fizikal dan emosi akibat ketidakstabilan hormon Mujurlah perubahan tersebut hanya berlaku dalam tempoh kehamilan sahaja dan ianya akan reda selepas kelahiran bayi Bagaimanapun apa yang akan anda l...
Rupanya Ni Cara Nak Ayam Golek Sedap Berkilat Ketika Panggang Anak Anak Makan Berebut

Rupanya Ni Cara Nak Ayam Golek Sedap Berkilat Ketika Panggang Anak Anak Makan Berebut

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 1157 hits
Anak anak mana yang tidak suka makan ayam lebih lebih ayam goreng Apa kata ubah kelainan rasa yang lebih menyihatkan buat anak anak dan suami di rumah dengan menyediakan ayam golek pula untuk juadah berbuka petang ini Resipi air tangan ibu ...
Basahkan Tangan Sapu Dengan Garam Boleh Cepat Hilangkan Rasa Pijar Tangan

Basahkan Tangan Sapu Dengan Garam Boleh Cepat Hilangkan Rasa Pijar Tangan

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 336 hits
Kebanyakan ibu ibu bila terlalu banyak menggunakan cili untuk memasak tangan akan rasa pijar atau panas panas Ada yang basuh tapi pijarnya tetap dirasai Selain tu ada yang biasa letakkan tangan dalam beras untuk beberapa ketika Walau apa ca...
Resipi Nasi Beriani Makan Dengan Ayam Goreng Mamak Mudah Nak Buat Rasa Pun Mantap

Resipi Nasi Beriani Makan Dengan Ayam Goreng Mamak Mudah Nak Buat Rasa Pun Mantap

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 678 hits
Anak anak memang suka makan ayam goreng mama pula ada yang teringin nak makan nasi beriani Apa kata cuba resipi Nasi Beriani dari yang dikongsi menerusi laman Facebook Masak Apa Hari Ni Mudah dan cepat nak buat Boleh jadikan menu buka puasa...
Nak Kahwin Selepas Tamat Pkp 7 Tips Ini Sangat Penting Untuk Bakal Pengantin Pertimbangkan

Nak Kahwin Selepas Tamat Pkp 7 Tips Ini Sangat Penting Untuk Bakal Pengantin Pertimbangkan

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 314 hits
Wabak Covid 19 yang menyerang negara menyebabkan banyak urusan perlu ditangguhkan sementara Antaranya soal pekerjaan persekolahan percutian dan sebagainya Malahan turut terkesan adalah pasangan yang merancang untuk berkahwin ketika pandemik...
5 Tips Mekap Simple Ketika Puasa Ramadan

5 Tips Mekap Simple Ketika Puasa Ramadan

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 449 hits
Hai Assalamualaikum Salam Ramadan Dah lama Fynaz biaqkan belog nie bersawang Takdan nak adjust sana sini So harini free boleh la kita share tips cantik manis walaupun berpuasa Gambar hiasan1 GUNAKAN FACEMIST atau SETTING SPRAYGunakan facemi...
Nak Rasa Absolut Choc Salted Egg Kek Viral

Nak Rasa Absolut Choc Salted Egg Kek Viral

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 2657 hits
Nak Rasa Absolut Choc Salted Egg Kek Viral Benda ni asyik lalu lalang kat my IG nak tak nak kena tengok kan Lepas tu tengok ramai selebriti yang promo Terus terasa nak makan So I pun klik pada iklan sponsored dia dan redirect me to the what...
Roti Nak Tamat Tempoh Jangan Dibuang Buat Bengkang Roti Guna Sukatan Cawan Je Padu Rasa Dia

Roti Nak Tamat Tempoh Jangan Dibuang Buat Bengkang Roti Guna Sukatan Cawan Je Padu Rasa Dia

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 796 hits
Selalu kalau beli roti tak sempat habis dah tamat tempoh Akhirnya buang macam tu sahaja Jangan dibuang roti yang dah nak sampai hari expired boleh buat bengkang roti yang mudah dan sedap Seperti perkongsian yang dibuat oleh menerusi laman F...
Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular