Tips Kitchen Care Oh Ini Caranya Nak Jaga Kitchen Cabinet Tahan Lama Dan Cantik


Little helper, Mr Bro Qi 💗Intro~
Baru tak beerti akan baru selamanya,
Lama tak beerti akan usang selamanya,

Jadi entry hari ini bukan nak show off keterlaluan dapur baru, entry kali ini didedahkan atau dikongsikan dari juju sendiri sebab betapa pentingnya ilmu menjaga luar dan dalam dapur kita sendiri. 
Dapur kecil ke, besar ke, bukan persoalan utama nak gebang kat sini tau. Hatta dapur tradisional pun kita mesti nak tengok kemas, bersih dan tak bersepah. Betul tak?

Bila hidup di bandar, rumah pun akan ikut peredaran zaman, termasuk dapur pun sama tak ketinggalan untuk kita menikmati kemodenan sesuatu dapur itu di reka cipta.

Best ooo, rasa dapur yang buat kita selesa. Nanti tiba-tiba je mood indah berlabuh nak sediakan makanan sedap-sedap untuk seisi keluarga. Dapur kan nadi utama rumah tangga. Kalau tak berasap, kita sendiri gak lah kelaparan hahaha.

Kisah lalu jadikan teladan bak kata konsultan dapur~
Kalau kalian rajin ikuti part demi part, aku pernah cakap nak kongsikan kisah home care yang aku guna khas untuk ruang dapur kesayangan. 

Sebelum aku setuju nak bayar depo buat dapur, aku ada ajukan beberapa soalan pasal penjagaan asas dapur tau dekat konsultan ni. 

Baik dia nak kongsikan dekat aku, dia pun ada kongsikan kisah dia urus satu pelanggan. Kira orang kaya gak lah, orang gaji dia guna satu produk bahan chemical dan sapu dekat ke semua dinding dapur luar dalam termasuk soft hinges.

Berkarat dan rosak hinges dapur berkenaan you all !
Ya, rosak. Tapi tak salah orang gaji tu jugak sebab tuan rumah pun sama tak ada ilmu bab kaedah penjagaan dapur sebenar.

Bayangkanlah, aku tanya soalan yang sama. 
Macam mana mereka jaga showroom diorang nampak berkilat, tak ada habuk dan produk apa digunakan nak jaga permukaan dapur sentiasa cantik?

👉Ini jawapannya!
Jangan guna air langsung!
Guna produk khas untuk setiap satunya. 
Macam rambut kitalah. Rambut kita cuci guna syampu rambut dan conditioner. Takkan guna sabun badan cuci rambut, pasti rambut jadi kejung dan rosak betul tak?

Macam gigi lah, guna ubat gigi, takkan guna sabun badan buat berus gigi hahaha...
Aku macam tersentak gak lah dengan jawapan konsultan ni. 

Betul jugak tu. Serius kagum aku, buat aku terfikir dalam-dalam.
Pencuci basuh pinggan, jangan terbiasa guna pencuci pinggan buat cuci dinding dapur konon nak buang kesan minyak dan sebagainya. 

Pencuci pinggan khas untuk pinggan, untuk cuci kesan minyak di kawasan seperti hob dan hood ada produk khas kita kena beli dan guna. 

Semuanya tak perlu guna air paip, hanya spray, calit dan sapu sahaja ke permukaan berkenaan. 

Terus berkilat tau awak! Amazing kan!#1  Microfiber ClothPertama sekali, sila beli microfiber cloth. Sebab apa? Nak senang faham, ia antara kain yang memerangkap habuk dan menyerap kelembapan dengan baik. Kain microfiber cepat dikeringkan dan mudah diurus.
Korang perasan tak kalau pakai kain kapas yang biasa tu, ada nampak beberapa benang halus atau habuk melekat semula di tempat kita lap. Semakin gosok takut pula permukaan jadi kasar dan tidak 'smooth'.
Jadi wajibkan dulu untuk kaedah pembersihan utama di dapur kena guna kain microfiber. Boleh beli dimana-mana kedai sekarang banyak di jual. 

Macam juju punya ni kena pulak dengan tema warna dapur baby aqua ala-ala turqoise baby. Seronok lah semangat nak mengemas hehe
Banyak kan dalam satu gugusan. RM28 lebih kuranglah juju beli. Banyak tak apa boleh guna untuk tujuan cuci tempat lain juga. 
Dua jenis permukaan microfiber. Juju dah guna dekat 2 bulan dah, senang kering, tak melekat habuk kain di permukaan serta tidak meninggalkan cela pada dinding pintu dapur. 
#2 Glass Cleaner👉Mr. Muscle KleenKalau dinding dapur korang material jenis cermin 3G atau 4G, sila beli produk glass cleaner. Konsultan ni cadang produk ini sebab diorang guna dekat showroom diorang. Bila diorang guna kat showroom sudah semestinya kita rasa puas hati bukan?
Aku suka ke Sogo, kat sana ada port khas untuk home care produk. Memang memudahkan sangat untuk juju tau. Kat sini semua ada, tinggal pilih dan beli.
Kebetulan glass cleaner kat sini ada promo, dapat lah 1 botol refill lagi. Yeyyy! Jimat berganda. 
Sebab itu tak perlu guna air langsung bab jaga dapur. Sebab produk yang disediakan memudahkan kerja harian kita. 
#3 Wood Polishing👉Pledge - Beautify ItDapur jenis kayu, tak kisah jenis chipboard atau perabot kayu beli produk ni. Pledge ni memang mengkagumkan juju tau. 
Sebab bila kita spray dia akan keluarkan satu foam, sapu guna kain microfiber terus serta merta permukaan kayu tu jadi licin, corak kayu nampak timbul dan berkilat.
Awwwww like sangat. Habuk pun jarang nak melekat tau. Boleh guna untuk dalaman dapur yang jenis kayu pembahagi tu tau. Kalau buka kitchen cabinet kan korang akan nampak para-para pembahagi tu kan, haaa guna yang inilah nak lap tau. 
Jangan guna air langsung, di ulang lagi sekali jangan guna kain lembab juga di permukaan dalam dan luar kc. Bila kita guna air memula nampak okey je, nanti lama-lama itulah punca utama ia menjerap air dan buat kc kita cepat reput. 
Kecuali kc korang 100 peratus jenis aluminium tak payah fikir bab ni hahaha. Aku beli yang kuning, sebab konsultan aku ajar beli kuning haha. 
Ada yang beserta conditioners juga. Tapi pertama kali baik jangan derhaka hahaha
Maid-maid juju haha, aku punya seronok dapat beli produk penjagaan dapur ni tak terhingga rasa tu tau. Jom belai dapur jom... 
Abg Qi, dia dah ditauliahkan untuk mengalas tanggungjawab menolong juju di dapur. Juju sebagai ibu didik dia, bagaimana nak sayangi barang-barang. Cara mengosok, cara spray produk dan mengelap. Alhamdulilah dia banyak membantu mempercepatkan proses yeyy. TQ Abg Qi. 
Gambar barisan pertama: Hasil lap kawasan berkayu guna Pledge. Gambar barisan kedua: Hasil sebelum selepas guna glass cleaner. Nampak tak perbezaan bertelau dan hasil selepas tu, blink-blink you all!!!
#4 Multi Surface Cleaner 👉Cif CreamHoob & hod dapur tempat memasak kawasan berminyak dan table top dapur aku guna Cif. Memang terbaik dari ladang lah si Cif ni weh. 

Aku guna gak sebulan sekali sental meja makan batu aku tu, memang keluar lah daki-daki tu. 

Berkilat fuhh, senang hati betul bila 3 produk ni bergabung di dapur. Menyenangkan hidup hehe. Sapu sikit je tak perlu banyak, lepas tu kali kedua gilap. Haa hilang segala stain degil.
Sayang sangat diorang ni semua! Best guna walllaaaa! 5 bintang kasi markah!
Mari tonton Abg Qi tolong juju di dapur. Klik!
Awas!Jangan lap soft hinges dengan sebarang produk termasuk air paip. Kawasan tersebut tak perlu dibersihkan. Sebab ia akan menganggu kelancaran pintu dapur di masa akan datang. Jika berhabuk sangat guna berus halus untuk bersihkan daerah berkenaan. Itu sahaja. 
Senangkan? Mudah je sebenarnya. Cuma kita jangan ambil jalan mudah, satu produk guna untuk semua permukaan. No, no, no. 

Rajin-rajin menabung untuk beli produk home care tau. Pulangan yang korang dapat, barang dapur tahan lama sebelum sampai masanya walaupun ia sudah lama berkhidmat. 

Itulah penjimatan sebenarnya yang kita tak nampak di masa depan. Selamat berhome care semua pembaca tersayang!

Don't wanna miss a thing?Baca tips beli rumah dan deko rumah selanjutnya: 👉 Beli rumah tanpa rekod CCRIS 👉 Rumah undercons atau rumah siap👉 Tips beli rumah pertama 👉 Terjah dua warehouse lagi jimat 👉 Part 1 | Kunci rumah pertama julia 👉 Part 2 | Singki dapur idaman👉 Part 3 | Plaster siling minimalis
👉 Part 4 | Kitchen cabinet dah tempah👉 Part 5 | Kitchen Installation👉 Part 6 | Kitchen cabinet sudah siap pasang👉 Part 7 | Kitchen cabinet servis after installation👉 Part 8 | Kitchen organizing ideas, less is more!
👉 Part 9 | Kitchen pantry organizing, susun atur balang dan tin
👉 Part 10 | KAISON Haul rak susun atur idaman
👉 Part 11 | [ TIPS ] Kitchen Care, oh ini caranya kitchen cabinet tahan lama dan cantik !


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.juliajohari.com/2020/08/tips-kitchen-care-oh-ini-caranya-nak.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+WithJulia+%28With+Julia...%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Simpan Telur Di Rumah Agar Tahan Lama Dan Tidak Rosak

Tips Simpan Telur Di Rumah Agar Tahan Lama Dan Tidak Rosak

papar berkaitan - pada 14/8/2020 - jumlah : 450 hits
Assalamualaikum Hi Semua Pasti bingung rasanya kan apabila telur yang disimpan tidak tahan lama atau pun cepat rosak Belum tarikh luput lagi telur dah rosak Paling haru kalau tak sempat guna sebiji pun tiba tiba satu carton dah rosak Kan me...
Petua Masak Nasi Impit Segera Lebih Lembut Dan Tahan Lama

Petua Masak Nasi Impit Segera Lebih Lembut Dan Tahan Lama

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 598 hits
Petua Masak Nasi Impit Segera Lebih Lembut Boleh tahan lama pulak tu Ada ke Bukan kah nasi Impit memang sudah disukat dengan standard agar apabila masak ia sekata lembut dan lembiknya Tetapi sesekali ada juga nasi Impit yang keras terutaman...
Part 3 Dekorasi Dan Ubah Suai Dapur Apartment Kami Dengan Kitchen Cabinet Warna Hitam

Part 3 Dekorasi Dan Ubah Suai Dapur Apartment Kami Dengan Kitchen Cabinet Warna Hitam

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 501 hits
PART 3 DEKORASI DAN UBAH SUAI DAPUR APARTMENT KAMI DENGAN KITCHEN CABINET WARNA HITAM Okay siap dah cerita part 3 ni Walaupun belum siap 100 dapur kami ni tapi mummy syukur sangat sangat setelah menunggu 2 bulan Hampir selesai siap kitchen ...
Tips Untuk Online Seller Instagram Simple Apps For Ig Feed Kemas Cantik

Tips Untuk Online Seller Instagram Simple Apps For Ig Feed Kemas Cantik

papar berkaitan - pada 6/8/2020 - jumlah : 728 hits
Tips untuk Online Seller Instagram Simple Apps for IG Feed Kemas Cantik Ditulis oleh An Authorised Agent Mimpika Face PetalAttention to all online sellers Today i nak share a few apps and also tips on how to keep a simple and well organized...
Cara Bagaimana Pilih Kabinet Dapur Agar Tahan Lama

Cara Bagaimana Pilih Kabinet Dapur Agar Tahan Lama

papar berkaitan - pada 6/8/2020 - jumlah : 1028 hits
Ruang tamu dan bilik tidur biasanya merupakan ruang untuk berehat dan bersantai Begitu juga dapur dan ruang makan yang berfungsi sebagai ruang penstoran barangan keperluan harian sama ada perkakas dapur tempat letak peti ais ruangan memasak...
10 Pengharum Ruangan Racikan Sendiri Yang Minim Bahan Kimia Murah Meriah Tahan Lama Wanginya

10 Pengharum Ruangan Racikan Sendiri Yang Minim Bahan Kimia Murah Meriah Tahan Lama Wanginya

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 213 hits
Bahannya cuma dari buah buahan bunga atau rempah yang dicampur dengan air atau dibikin lilin aromaterapi Praktis sekali
Dayang Nurfaizah Bimbang Nak Buat Rawatan Muka Takut Tak Ada Perubahan Cantik Tak Semestinya Kena Putih

Dayang Nurfaizah Bimbang Nak Buat Rawatan Muka Takut Tak Ada Perubahan Cantik Tak Semestinya Kena Putih

papar berkaitan - pada 7/8/2020 - jumlah : 362 hits
Memang impian setiap wanita untuk menjadi cantik tidak kiralah secara natural atau menjalani rawatan kosmetik dan pembedahan di wajah untuk sentiasa kelihatan awet muda Namun lain pula buat penyanyi Dayang Nurfaizah yang enggan melakukan pe...
Sihat Bermula Dari Tapak Kaki Jaga Ia Untuk Kegunaan Lama Jennortho

Sihat Bermula Dari Tapak Kaki Jaga Ia Untuk Kegunaan Lama Jennortho

papar berkaitan - pada 16/8/2020 - jumlah : 457 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada semua rakan rakan sekalian Selalu kita akan kaitkan sakit kronik itu adalah kerana faktor permakanan dan kehidupan Itu memang betul tak dinafikan Maha pun ada ju...
Saya Tak Mampu Nak Jaga Dia Ibu Campak Bayi Baru Lahir Dari Jambatan

Saya Tak Mampu Nak Jaga Dia Ibu Campak Bayi Baru Lahir Dari Jambatan

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 382 hits
Seorang wanita ditahan pihak berkuasa di utara China selepas didakwa membuang bayinya yang baru lahir ke dalam semak samun Suspek Guo dikatakan membuang bayi lelaki itu dari jambatan ketika dalam perjalanan ke rumah ibunya Suspek mengaku be...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


1 31 2023

Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja