Tips Guru Menulis Dr Zuridah Hanim Kongsi 10 Dosa Penulis Buku Kali Pertama


Hari ini terlintas di timeline Facebook saya satu perkongsian yang cukup menarik oleh seorang Guru Cemerlang Media dari SMK Sultanah Bahiyah, iaitu Dr Zuridah Hanim. Tajuk perkongsian beliau pun dah boleh buat tersentak. Maka saya minta keizinan dari beliau untuk kongsikan penulisan tersebut di blog saya supaya boleh memberi lebih banyak manfaat kepada rakan guru lain juga yang tengah berkira-kira nak menulis dan juga menghasilkan buku sendiri. Jom kita baca!



Tips Guru Menulis: Dr Zuridah Hanim Kongsi 10 Dosa Penulis Buku Kali Pertama!

Dosa-dosa penulis buku kali pertama- ikut pengalaman saya.=======================1. Mengharapkan buku terus siap - mustahil. Manuskrip perlu ditulis setiap hari sedikit demi sedikit biarpun satu perenggan.
2. Tiada masa - sibuk atau tidak, Allah tetap kurniakan masa 24 jam sahaja kecuali bagi mereka yang hebat dan mampu mencipta masa. Kita yang bersalah kerana ingin ada buku tetapi tidak sibuk menulis.
3. Perlu 'perfect'- Jika ini jadi amalan, buku anda tidak akan siap. Tulis sahaja. Biar ayat lintang pukang. Nanti ada hari yang anda terasa malas dan tiada idea, hari itulah hari paling sesuai untuk menjadi editor tulisan sendiri. Hari Edit Sedunia.
4. Saya bukan orang bahasa - Ini dosa besar, bukan semua penulis orang sastera. Tulislah mengikut bidang kita. Saya sendiri lulusan perakaunan. Jangan bimbang. Editor sedia membantu.
5. Mesti ada 'work-station' khas- adakah anda jamin idea itu datang apabila anda duduk di tempat tersebut? Biar idea terus terjana di mana sahaja. Ada kalanya persekitaran berbeza menjana idea yang hebat. Bab yang paling banyak menyentuh hati pembaca dalam buku "Kenapa Kita Hidup Anakku?" ditulis semasa bersarapan dalam suasana hiruk pikuk di Mc Donalds.
6. Menulis terus di laptop, edit dan terus edit- jika ini jadi amalan, insya Allah memang lambatlah buku siap atau mungkin tidak siap langsung. Gunakan apa sahaja untuk menulis dan mencatat idea. Aplikasi telegram, fb, WhatsApp, buku nota malah saya pernah menulis di atas kertas tisu.

Tips Guru Menulis: Dr Zuridah Hanim Kongsi 10 Dosa Penulis Buku Kali Pertama!

7. Maaf, saya fokus buku solo sahaja- Ini dosa besar. Menulis berjemaah faedahnya sangat besar. Hanya penulisan kurang 10 muka surat, anda terjun dalam dunia penerbitan buku, bagaimana memasar, 'network', buat iklan dan 1001 latihan tanpa anda sedari. Pengalaman ini sangat mahal.
8. Buku kompilasi sukar pergi 'jauh' - Siapa kata? Dengan bimbingan Tok Mat menerusi Wacana MBM dan Syfe, saya menerima Anugerah Penggalak Budaya Membaca dan Membeli. Malah buku kompilasi tulisan saya juga terus ada permintaan. Buku Panduan PSS Idaman yang ditulis oleh 5 beradik, kini sudah ada 4 siri malah menjadi fenomena Guru PSS di Malaysia.
9. Saya nak tulis buku solo bukan buku kompilasi dengan penulis lain - tidak salah menulis buku kompilasi. Asbab penulisan satu bab dalam buku kisah hidup Kembar 10, idea dikembangkan dan saya berjaya hasil buku solo. Perancangan awal buku solo kisah hidup tajuknya lain. Namun, sambutan luar jangkaan pembaca memberikan idea kepada saya tentang genre yang diminati.
10. Buku mesti tebal, baru nampak kreadibiliti penulis - Hello, anda yakin semua orang suka membaca? Bagaimana ingin menarik 'reluctant reader?' Orang tengok kamus pun takut kan? Ramai ingin membaca, namun tiada masa. Penulis juga perlu kaji tren pembaca.
Cukup perkongsian 10 dosa ini dahulu. Diharap tazkirah pagi Jumaat yang penuh barakah ini membantu menjawab persoalan anda yang ingin menjadi penulis sejak bertahun- tahun lamanya.
Maaf ya, adakalanya saya tidak dapat menyantuni persoalan di WhatsApp satu persatu.
Saya juga dulu bergelumang dengan 10 dosa ini juga namun syukur Allah beri hidayah, segera bertaubat dan TERUS BUAT kerja- kerja penulisan sampai jadi.
Jangan jadi NATO - No Action Talk Only.
Terima kasih buat guru- guru yang terus membimbing


Best kan? Semoga rakan-rakan guru yang lain juga mendapatkan semangat dan motivasi daripada perkongsian ini. Jom kita mula menulis!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.cikguhailmi.com/2020/09/tips-guru-menulis-dr-zuridah-hanim.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lamanya Abang Kakak Tunggu Baby Girl Fasha Kongsi Momen Indah Pertama Kali Anak Anak Jumpa Adik

Lamanya Abang Kakak Tunggu Baby Girl Fasha Kongsi Momen Indah Pertama Kali Anak Anak Jumpa Adik

papar berkaitan - pada 1/9/2020 - jumlah : 395 hits
Selain ibu dan ayah adik beradik yang lain merupakan orang yang paling gembira menerima kehadiran setiap bayi baru dalam keluarga Itulah reaksi anak anak pelakon Fasha Sandha Putra Rayfal dan Puteri Rasha Jemyma sewaktu pertama kali bertemu...
10 Tips Cara Menulis Artikel Untuk Blogger Pemula

10 Tips Cara Menulis Artikel Untuk Blogger Pemula

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 216 hits
Menulis adalah bagian dari kegiatan seorang blogger Tapi pada kenyataannya banyak yang masih bingung bagaimana cara menulis artikel yang baik dan benar Khususnya untuk blogger pemula yang masih dalam tahap belajar Jujur saja saya sendiri ti...
Roslan Shah Temui Kemenyan Dikedai Makan Miliknya Ini Bukan Kali Pertama

Roslan Shah Temui Kemenyan Dikedai Makan Miliknya Ini Bukan Kali Pertama

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 286 hits
Ini bukan kali pertama Sebelum ini saya terjumpa pasir yang ditabur di kedai saya Tengah hari semalam ada kemenyan hitam pula demikian kata pengacara pelakon dan penyanyi Roslan Shah source
Pertama Kali Dalam Sejarah Menteri Pulang Gaji Kerana Buat Silap Kata Pemimpin Pas

Pertama Kali Dalam Sejarah Menteri Pulang Gaji Kerana Buat Silap Kata Pemimpin Pas

papar berkaitan - pada 23/8/2020 - jumlah : 302 hits
Ketika Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Khairuddin Aman Razali menjadi sasaran kritikan susulan pelanggaran kuarantin kendiri dan kompaun RM1 000 yang dikenakan terhadapnya rakan seperjuangannya dari PAS tampil menyatakan sokonga...
Playstation 5 Mendapat Iklan Tv Buat Pertama Kali

Playstation 5 Mendapat Iklan Tv Buat Pertama Kali

papar berkaitan - pada 23/8/2020 - jumlah : 204 hits
Iklan TV untuk PlayStation 5 dimuat naik buat pertama kali oleh PlayStation Melalui iklan tersebut ianya memfokuskan pengalaman pemain semasa menggunakan alat kawalan generasi baharu DualSense Mengikut dari kenyataan media tersebut VP untuk...
Pertama Kali Makan Kari Kambing 40 Hari Johor

Pertama Kali Makan Kari Kambing 40 Hari Johor

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 527 hits
Pertama Kali Makan Kari Kambing 40 Hari Johor Alhamdulillah Syukur masih bernyawa Haritu cuti Maal Hijrah aku dengan kawan kawan singgah ke Restoran Kambing 40 Hari Selama ni cuma tengok dari tepi highway aje Lepastu nanti tanya sendiri Bil...
5 Tips Mengurus Bilik Darjah Untuk Guru Baru

5 Tips Mengurus Bilik Darjah Untuk Guru Baru

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 334 hits
Saya telah membuat beberapa kesilapan pada tahun pertama saya mengajar masih rasa malu kalau ingat balik Tapi saya belajar dari pengalaman itu yang paling penting Bab nak menguruskan bilik darjah kebanyakan cikgu cikgu baru perlu experiment...
Khairuddin Dan Pertama Kali Dalam Sejarah

Khairuddin Dan Pertama Kali Dalam Sejarah

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 298 hits
Via WhatsApp Wa Bekap jangan tak bekap Tapi kalau mahu ikut tema Pertama kali dalam sejarah insiden ini ada banyak lagi pertama kali dalam sejarah Menteri rombongan blh keluar Negara jalan jalan sedangkan semua Rakyat perlu mematuhi arahan ...
Prk N58 Slim Baca Buku Atas Pokok Kali Nie Atok Kalah Teruk

Prk N58 Slim Baca Buku Atas Pokok Kali Nie Atok Kalah Teruk

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 371 hits
Keputusan rasmi dari Pegawai Pengurus Pilihanraya PRK Nr8 Slim Shamsul Ridzuan Idris dari Suruhanjaya Pilihanraya calun Muafakat Nasional Mohd Zaidi Aziz menang bergaya dengan mendapat 13 060 undi majoriti menewaskan 2 calun Bebas Amir Khus...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family

Sudah Bersedia Terima Surat Bersatu Apapun Terjadi Tetap Sokong Kepimpinan Pm

Umno Pas Bersatu Amanah Mengail Dalam Kolam Yang Sama