5 Tips Mengurus Bilik Darjah Untuk Guru Baru






Saya telah membuat beberapa kesilapan pada tahun pertama saya mengajar - masih rasa malu kalau ingat balik. Tapi, saya belajar dari pengalaman, itu yang paling penting. 
Bab nak menguruskan bilik darjah, kebanyakan cikgu-cikgu baru perlu experiment dulu. 
Anda tak akan rugi jika bertanya dengan cikgu-cikgu berpengalaman bab mengurus bilik darjah ini. Cikgu-cikgu yang kalau diadukan sesuatu isu dia boleh cakap ‘been there, done that’. 
Tapi, jika anda masih bergelut dengan masalah disiplin murid-murid anda, cuba 5 tips ini. Bercakap bila pelajar sudah senyap dan bersediaSaya cuba untuk melawan rasa nak bercakap tanpa henti sepanjang kelas. Mungkin sebab naluri seorang guru kalau dah mula bercakap dalam kelas, tak mahu berhenti. Kita sepatutnya tunggu — tunggu — dan tunggu sampai semua murid diam. 
Slowly but surely, pelajar-pelajar akan berbisik atau cue sesama mereka “diam, cikgu nak cakap something”, “semua diam, tak dengar cikgu nak cakap apa”. Diam. Kesabaran anda akan membuahkan hasil.Gunakan hand signals dan nonverbal communication yang lainMenggunakan hand signals dan nonverbal communication sangat berkesan di dalam kelas. Untuk dapatkan perhatian murid-murid anda boleh angkat satu tangan ke atas. Buat eye contact dengan murid-murid anda — pandang mata mereka. 
Mula-mula mereka akan rasa pelik. Strategi ini mungkin akan memakan masa untuk mereka fahami tapi lama kelamaan rutin ini akan menjadi.
Suruh mereka angkat tangan sama dengan anda kemudian jatuhkan tangan anda dan mula bercakap.
With younger students, try clapping your hands three times and teaching the children to quickly clap back twice. This is a fun and active way to get their attention and all eyes on you.Sentiasa mempunyai pelajaran yang dirancang rapi dan engaging. Tip ini yang paling penting, saya percaya. Pelajar-pelajar sangat memerhati perilaku guru mereka di dalam kelas. 
Jadi kalau anda tak bersedia untuk mengajar, pelajar-pelajar sudah bersedia untuk "mengajar" anda dalam kelas itu — murid jadi tak keruan sebab tak tahu apa nak buat dan terus jadi bising dalam kelas. 
Sentiasa rancang pelajaran dengan detail dan tak salah kalau anda ter overplan. Lebih baik untuk tak cukup masa untuk mengajar daripada pelajaran habis awal sebelum waktu. 
If the lesson is poorly planned, there is often way too much talking and telling from the teacher and not enough hands-on learning and discovery by the students. 
We all know engaging lessons take both a serious mind and time to plan. And they are certainly worth it—for many reasons.Jaga kesihatan fizikal dan mentalUntuk belajar dengan efektif, pelajar-pelajar memerlukan guru yang sihat fizikal dan mental. Ramai yang terlupa akan faktor ini. 
Anda mungkin telah rancang pelajaran sebaik mungkin tapi kalau tenaga sudah tiada kerana terlalu penat dan stress, susah untuk anda carry out pelajaran dengan baik. So get enough sleep, eat healthy food, and take steps to attend to your own well-being.
Sebagai orang Islam, jaga solat dan lakukan kebaikan untuk pastikan rohani kita terjaga. Sekali sekala pergilah lakukan aktiviti riadah seperti jogging atau gym 3 kali seminggu. And of course eat healthy food. Main tarik tali Bukan tarik tali masa hari sukan tu. Jangan salah faham. Setiap kali masuk kelas janganlah setiap masa buat muka garang. Murid murid pun jadi takut. 
Tapi, cubalah main tarik tali dengan pelajar anda. Cuba buat lawak supaya murid-murid tergelak. Kalau ada anda termarah , pergi dekat pelajar itu dan cakap baik-baik. 
Cuba fahami perasan mereka. Kalau anda terlalu garang sebab nak pastikan murid sentiasa senyap, nanti diri sendiri yang akan stress — murid pun stress. Jadi cubalah main tarik tali dengan murid anda.Jika post ini bermanfaat, share dengan kenalan anda. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://cikgushuhaizi.blogspot.com/2020/09/5-tips-mengurus-bilik-darjah-untuk-guru.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Klaster Baru Covid 19 Di Tengerang Selatan Dari Kalangan Guru

Klaster Baru Covid 19 Di Tengerang Selatan Dari Kalangan Guru

papar berkaitan - pada 23/8/2020 - jumlah : 213 hits
Menghadapi era new normal di masa pandemik Covid 19 ini masyarakat sudah diberikan kelonggaran untuk beraktivitas Dengan catatan mematuhi protokol kesehatan dengan tetap memakai masker menjaga jarak dan rajin mencuci tangan Di era new norma...
Ini Tips Bagi Yang Baru Nak Mula Bisnes E Commerce Di Malaysia

Ini Tips Bagi Yang Baru Nak Mula Bisnes E Commerce Di Malaysia

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 430 hits
Ini Tips Bagi Yang Baru Nak Mula Bisnes e Commerce di Malaysia Bisnes satu perkara biasa zaman sekarang Dari usia kanak kanak hingga ke orang yang berusia sekarang mula bisnes Bisnes mula menjadi satu trend atau kerjaya sama ada secara kerj...
Tips Guru Menulis Dr Zuridah Hanim Kongsi 10 Dosa Penulis Buku Kali Pertama

Tips Guru Menulis Dr Zuridah Hanim Kongsi 10 Dosa Penulis Buku Kali Pertama

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 345 hits
Hari ini terlintas di timeline Facebook saya satu perkongsian yang cukup menarik oleh seorang Guru Cemerlang Media dari SMK Sultanah Bahiyah iaitu Dr Zuridah Hanim Tajuk perkongsian beliau pun dah boleh buat tersentak Maka saya minta keizin...
Meski Sudah Jualan Sampai Malam Penjual Bakso Ini Baru Dapat Dua Pembeli

Meski Sudah Jualan Sampai Malam Penjual Bakso Ini Baru Dapat Dua Pembeli

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 205 hits
Kisah penjual bakso di Solo jadi viral Pasalnya ia baru dapat dua pembeli meski sudah jualan sampai malam Saat pembeli datang wajahnya langsung sumringah Tak semua penjual makanan ramai dikunjungi pembeli Tapi ada juga yang sepi pembeli bah...
Penduduk Kampung Baru Ditipu

Penduduk Kampung Baru Ditipu

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 216 hits
RINA HAMZAHSebelum ini masa jadi pembangkang Annuar Musa dan Najib pernah kata harga pasaran tanah di Kampung Baru adalah sekitar RM3000 kaki persegi sebab dekat dengan KLCC Sekarang dah ada kuasa Annuar Musa kata pembelian tanah Kampung Ba...
Pembangunan Blog 2020 Membuat Post Baru

Pembangunan Blog 2020 Membuat Post Baru

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 339 hits
Blog yang bagus adalah blog yang penuh dengan content yang berguna Content bergantung pada niche blog kita Contohnya kalau blog kita khas untuk masakan dan resepi content blog adalah resepi pelbagai makanan dan sebagainya Blog ini ada pelba...
Ada Larangan Anak Anak Tetap Nekat Berenang Di Kolam Penghias Pasar Baru

Ada Larangan Anak Anak Tetap Nekat Berenang Di Kolam Penghias Pasar Baru

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 325 hits
Ada Larangan Anak Anak Tetap Nekat Berenang di Kolam Penghias Pasar Baru Meskipun terdapat larangan namun sejumlah anak tetap nekat berenang di kolam tersebut sehingga mengganggu ketertiban umum
Komen Status Facebook Baru Engagement Naik

Komen Status Facebook Baru Engagement Naik

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 365 hits
Baru perasan skarang fb dah tukar rule erk kalau dulu kita like status kawan kita bermakna kawan2 yang lain pun boleh nampak status tu tapi skarang tak lagi abam mark dah tukar rule bila kita komen baru kawan2 lain boleh nampak status tu kl...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir

Di Mana Letaknya Negeri Syam Sekarang

Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024