Tips Berjaya Dan Bahagia Dunia Akhirat


Tips Berjaya dan Bahagia Dunia Akhirat

Bila melangkah ke Tahun 2020 tahun yang seringkali digembar gemburkan yang mana semua harus berfikiran kehadapan, berfikiran positif dan melakar kejayaan. Aku tak pasti tentang orang lain, tapi bagi aku sendiri aku cuba ambil dan manfaat aura tahun baru kejayaan baru.

Aku yakin semua orang nak berjaya dan bahagia, tapi masih ramai terperangkap dan tak tahu apa perlu buat untuk berjaya. Ikut pengalaman sendiri, aku pernah kemurungan fikir tentang nasib hidup aku sendiri. Aku lost weh.  

Berbalik kepada tajuk aku kongsi di atas tadi, tentang tips mahu berjaya dan bahagia di tahun 2020 khususnya. Amalkan tips ni hingga hujung nyawa kita akan bahagia dan berjaya in sha Allah. Aku dapat tips ni masa basuh pinggan sambil dengar radio. Kan biasa ada sesi ceramah kan?

Tips dia bagi aku rasa biasa sahaja, sebab memang kita semua tahu. Tapi, penerangan dan penekanan dia tentang kesan kalau kita buat secara istiqamah tu buat aku nak kongsi dengan korang pula. Perangai manusia memang begitu, tahu tapi tak buat, ada peluang tapi tak cuba.


3 Tips Berjaya dan Bahagia
Menurut pakar motivasi dan keluarga ada tiga tips yang perlu diamalkan jika mahu kehidupan berjaya seterusnya lebih bahagia. Tips ini mudah dan aku dah mula lakukan sejak awal tahun lalu. Bila ada je anasir negatif cepat-cepat aku kuatkan hati dan tekankan dan masuk Tahun 2020, tahun ini lah aku patutnya berjaya.

#1 Utamakan Solat

Istimewanya penganut agama Islam khususnya, Allah hadiahkan kita Solat sebagai satu bentuk komunikasi supaya umatNya dapat berhubung, meminta, mengadu kepada Pencipta. Perkara wajib, perkara asas adalah mengerjakan solat. Dalam apa jua keadaan latihlah diri untuk utamakan solat.

Dahulukan Allah. Dahulukan Tuhan dalam setiap perkara. Kalau sebelum ni kita letak Dunia di hadapan, apa kata kita cuba tukar. Kalau sukar nak utamakan Solat dan Tuhan, apa kata cuba cari kemanisan dalam beribadah.

Aku bukan ustazah. Jauh sangat nak kata alim. Tapi aku tak pernah stop cuba jadi hamba yang taat kerjakan suruhan Tuhan. Aku cakap pun berdasarkan pengalaman. Masa zaman Jahiliah aku dulu, nak solat aku rasa berat sangat. Aku rasa satu beban.

Sampai satu masa aku rasa cemburu dengan orang yang jaga solat dan siap boleh buat solat sunat lagi. Apakah yang dia rasa sampai dia boleh tenang solat? Lepas aku hadiahkan rasa manisnya solat tu perlahan-lahan aku faham. Tapi aku bukanlah sempurna lagi bab jaga solat ni, tapi kita cuba. In Sha Allah.


#2 Jaga Silaturrahim

Paling utama jaga Silaturrahim antara ahli keluarga, adik beradik, saudara mara. Kalau pernah bermasam muka, bergaduh ini lah masanya untuk kita terus pandang kedepan. Saling bermaaf-maafan.

Sungguh beruntung mereka yang tak pernah bergaduh adik beradik. Lagi seronok kalau ada adik beradik yang ramai dan bersatu hati. Pengalaman bermasam muka pun aku pernah lalui. Maklumlah adik beradik seramai 10 orang memang bermacam perangai dalam satu keluarga.

Bagi aku bila kita dah berniat nak buat sesuatu kebaikan teruskan saja dengan niat baik tu. Allah pasti akan bantu. Walau sesukar mana. In Sha Allah pasti ada jalannya. Wah macam lagu. Lol.



#3 Pilih Kawan Yang Bimbing Kita Ke Arah Kebaikan

Dah tiba masanya kita tapis dan pilih kawan yang bawa kita kearah kebaikan. Kalau sebelum ni circle kita banyak yang negatif maka Tahun inilah tahun terbaik kita singkir mereka dari hidup kita. Gunakan alasan Tahun 2020, sebagai alasan terbaik untuk kita tinggalkan mereka yang dahsyat perangainya.

Bukan suatu yang pelik kalau semakin kita berusia semakin kita kurang kawan. Dah masuk Tahun 2020 tak akan masih di takuk lama kan? Kualiti yang kita cari bukan sekadar kuantiti. Untuk korang yang dah jumpa kawan yang ada kualiti, jaga baik-baik. moga nanti bersahabat terus sampai ke syurga.


Kesimpulan

Personally, untuk diri aku; menghargai keluarga sementara masih ada memang aku dah lama amalkan. Selepas peristiwa kehilangan orang yang aku sayang selama-lamanya memang aku jadi serik. Pemergian abah masih lagi tinggalkan kesan dekat hati, bukan tak redha cuma aku terasa masih banyak jasa belum terbalas. Amalkan tiga tips bahagia dan berjaya yang aku kongsi tu in sha Allah perubahan baik akan berlaku. Kita minta, kita doa, kita usaha. Allah kan tak pernah tidur.

Utamakan solat walau dimana dan tak kira masa. Jaga silaturrahim sesama kita terutama adik beradik dan saudara mara. Pilih kawan yang bawa kita ke arah kebaikan dan mampu tegur kita bila kita melakukan kesalahan.

Selamat berjaya.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2020/02/tips-berjaya-dan-bahagia-dunia-akhirat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibubapa Jangan Lupa Amalkan 7 Doa Terbaik Ini Untuk Anak Anak Berjaya Dunia Akhirat

Ibubapa Jangan Lupa Amalkan 7 Doa Terbaik Ini Untuk Anak Anak Berjaya Dunia Akhirat

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 1656 hits
Setiap ibu bapa mengimpikan untuk mendapat anak yang soleh dan solehah Anak yang baik dan mendengar kata kata ibu bapanya Kebanyakan ibu bapa sentiasa mahu memberikan didikan dan ajaran yang terbaik untuk anak mereka Bagi yang beragama Isla...
Kaya Dunia Bahagia Akhirat

Kaya Dunia Bahagia Akhirat

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 326 hits
Kaya dunia Wang dan harta merupakan keperluan asas bagi manusia meneruskan kehidupan Islam mempunyai rukun agama dan rukun kehidupan Rukun Agama terbina dari Rukun Islam dan Rukun Iman Rukun Kehidupan terbina atas beberapa perkara seperti h...
Kejar Akhirat Saya Takut Tidak Bersedia Bila Dijemput Allah Rizalman Umum Bersara Dari Dunia Fesyen

Kejar Akhirat Saya Takut Tidak Bersedia Bila Dijemput Allah Rizalman Umum Bersara Dari Dunia Fesyen

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 392 hits
KUALA LUMPUR Bimbang tidak bersedia untuk mengadap Yang Maha Esa menjadi pendorong utama Datuk Rizalman Ibrahim membuat keputusan bersara sebagai pereka fesyen Menurut ikon fesyen tanah air itu ketika masih mempunyai kudrat dan diberi pelua...
Viral Aksi Lelaki Lari Pecut Dengan Kerbau Didakwa Berjaya Pecah Rekod Dunia Usain Bolt

Viral Aksi Lelaki Lari Pecut Dengan Kerbau Didakwa Berjaya Pecah Rekod Dunia Usain Bolt

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 381 hits
Usain Bolt mungkin mempunyai saingan terbaru bagi tahun ini Seorang penduduk Karnataka dan joki Kambala hangat diperkatakan semalam selepas dia aksi pecutnya dalam perlumbaan kerbau tradisional yang meliputi jarak 142 50 meter hanya dalam m...
Sekda Dki Jawab Megawati Soal Formula E Di Monas Biar Terkenal Dunia Dan Akhirat

Sekda Dki Jawab Megawati Soal Formula E Di Monas Biar Terkenal Dunia Dan Akhirat

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 156 hits
Pemprov DKI menurut Saefullah menilai ajang formula E sebagai ajang promosi pariwisata tidak hanya Jakarta melainkan Indonesia Ia juga menegaskan tidak ada niat DKI merusak cagar budaya
Tips Suami Isteri Bahagia

Tips Suami Isteri Bahagia

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 419 hits
Cewah Bahagia sangat haha tak lah K fiezz saja google ternampak tips suami isteri bahagia ni Jom tengok tips tips dia Boleh improve mana yang kurang Bahagia ni tak semestinya antara suami isteri je Bahagia ni untuk semua Tapi yang k fiezz n...
12 Perkara Isteri Wajib Tahu Berkaitan Harta Jika Suami Meninggal Dunia

12 Perkara Isteri Wajib Tahu Berkaitan Harta Jika Suami Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 397 hits
Urusan keluarga selepas seseorang meninggal dunia tidak terhenti di perkuburan Waris perlu mengetahui tindakan seterusnya bagi menunaikan hak si mati seperti membayar hutang memenuhi hak anak yatim serta menguruskan harta dengan cara terbai...
Obor Obor Ancam Bekalan Ikan Dunia

Obor Obor Ancam Bekalan Ikan Dunia

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 285 hits
United Nations memberi amaran penangkapan ikan yang berlebihan di Mediterranean telah menyumbang kepada peningkatan bilangan obor oborObor obor turut menyumbang kepada pengurangan bekalan ikan UN menyeru manusia untuk menggunakan obor obor ...
6 Anak Jadi Yatim Piatu Sekelip Mata Saat Jenazah Ibu Dimandikan Ayah Pula Meninggal Dunia

6 Anak Jadi Yatim Piatu Sekelip Mata Saat Jenazah Ibu Dimandikan Ayah Pula Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 387 hits
Tular di media sosial tentang nasib yang menimpa enam orang kanak kanak dengan sekelip mata mereka menjadi yatim piatu setelah ibu bapa mereka meninggal dunia Kejadian ini berlaku di sebuah perkampungan di Kota Balikpapan Indonesia Menurut ...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders

Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord