Tip Mencari Makanan Halal Untuk Pelancong Muslim Di Korea


Semakin ramai rakyat Malaysia mengembara ke Korea Selatan sejak akhir-akhir ini. Negara kimchi ini bukan saja terkenal dengan K-Pop dan K-Drama, malah makanannya yang sedap-sedap! Jadi, tak hairanlah kalau kita ke Seoul terutama Itaewon, pasti akan jumpa ramai pengunjung Malaysia Muslim sebab di situlah port makanan halal Korea yang paling terkenal.
 

 
Sotong kurita pedas, salah satu hidang paling popular di Korea.
Tapi, Seoul bukannya kecil. Macam mana kalau kita menginap jauh dari Itaewon? Setiap hari kena nak naik subway lebih setengah jam semata-mata nak pergi makan? Sudahlah itu, kena panjat bukit lagi!
Itu baru di Seoul. Macam mana pula kalau kita ke daerah yang restoran halal tidak semeriah di Itaewon seperti Pulau Jeju, Busan, Masan, Daegu, Daejeon, Jeolla, Gapyeong, Gangneung, dan lain-lain? Mudah saja. Sebenarnya, ada banyak makanan termasuklah makanan yang di jual penjaja jalanan tapi Muslim boleh makan di Korea Selatan. Kalau kita rujuk hukum Islam pun, sebenarnya sangat senang untuk bertahan di tempat minoriti Muslim. Apatah lagi, mengembara ini disuruh oleh Allah S.W.T. Tak mungkin Dia suruh buat sesuatu tetapi disusah-susahkan pula kita. Betul kan?
 

 
Makanan laut yang bersalut adunan tepung rangup.
Pertama sekali, mari kita pelajari beberapa perkataan penting untuk menyenangkan anda mencari makanan di Korea Selatan.
Daging = gogi
Ayam = chikin / dak
Cara penggunaannya pula begini. Kita tunjuk makanan yang anda mahu beli/pesan dan tanya:
Gogi issoyo? = Ada daging ke?
Kalau penjaja tu jawab, “Yae”, ataupun, “Issoyo”, maknanya ada dicampur dalam makanan itu.
Kalau dia jawab, “Opsoyo”, pula, maksudnya tiada. Jadi kita boleh makan. Jika anda betul-betul tidak mahu ada apa-apa protein, anda boleh cakap yang anda ialah seorang vegetarian.
 

 
Hotteok, manisan yang diminati oleh rakyat Korea.
Biasanya, kita suka siasat betul-betul. Bukanlah sesuatu yang salah untuk menyelidik, sebab kita memang perlu jaga apa yang kita makan. Tetapi perkara pertama yang perlu kita tahu ialah mereka tidak menggoreng guna minyak/lemak khinzir ataupun minyak haiwan. Sebaliknya hanya minyak sayuran atau minyak kekacang.
 

 
Kalau anda suka tonton drama Korea, pasti anda tahu apa itu ppopgi.
Yang kedua, berkenaan alatan memasak yang digunakan pula, para ulama sependapat mengatakan kita tidak perlu siasat sampai ke dapur rumah orang yang menjual itu untuk mengetahui adakah dia masak daging lain dengan alatan yang sama ataupun tidak. Memadai kita nampak dia tidak gunakan untuk memasak daging lain di situ. Melainkan kalau kita betul-betul nampak dengan jelas yang dia memang memasak makanan yang haram dimakan, jadi itu perlu dijauhi.
 

 
Bunggeoppang, roti berbentuk ikan yang diisi dengan pelbagai inti enak.
Satu lagi, sekiranya satu gerai tu menjual beberapa jenis makanan. Contohnya, satu dulang tteokbokki (kek beras pedas) dan dulang satu lagi makanan bercampur daging, janganlah beli di situ. Takut anda tersalah makan pula. Cari gerai lain yang khusus menjual tteokbokki sahaja, ataupun yang menjual tteokbokki dengan makanan laut seperti udang, udang kara, ataupun sotong.
 

 
Belut panggang patut dicuba kalau ke Korea.
Bagi umat Islam, amat bagus kita amalkan membaca doa ini sebelum makan apa-apapun:
“Bismillahillazi la yadhurru ma’asmihi syai-un fil ardhi wala fissama-i wahuwassami’ul alim.”
Maksudnya: Dengan nama Allah yang tidak ada mudarat apapun padanya segala yang di bumi dan di langit, dan Dia yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
Doa ini ajaran Nabi Muhammad SAW, supaya Allah membantu melindungi tubuh kita daripada keburukan yang datang daripada makanan.
 
Udang kara keju yang enak!
Di sini pula saya senaraikan antara makanan yang dijual penjaja yang boleh kita makan:
 
Jus buah-buahan segar
Gyeranppang (roti ban telur)
Sotong kurita panggang
Belut panggang/ikan bakar
Udang galah dengan keju panggang
Udang/sotong/ketam lembut goreng tepung
Scallop (sejenis tiram) dengan keju panggang
Tteokbokki kosong (tanpa sosej/ham/daging)
Kek ikan (tanpa soju)
Bunggeoppang/taiyaki (kuih bentuk ikan, inti kacang merah dan lain-lain)
Hotteok (seperti roti garing berinti gula, kacang, dan lain-lain)
Ppopgi (gula-gula karamel tradisional)
Lempeng pisang
Kkultarae (gula-gula tarik)
Makanan laut di pasar-pasar seperti Noryangjin Fish Market (Seoul)/Jagalchi Fish Market (Busan)
Makanan yang jalanan ini paling mudah didapati di pasar malam Myeongdong, Seoul, ataupun di mana-mana pojangmacha iaitu khemah tepi jalan di seluruh Korea Selatan.
 

 
Jus buah-buahan segar yang pastinya halal.
Tentang restoran halal pula, ada yang memang mendapat status Halal dengan logo halal KMF, manakala ada pula yang berstatus mesra-Muslim. Biasanya yang ada status Halal tidak menjual alkohol, tetapi yang mesra-Muslim ada yang menjual alkohol. Sebaiknya kita tidak menilai restoran mesra-Muslim ini, kerana makanan yang disediakan sememangnya halal dan mereka mengasingkan dapur penyediaan makanan. Jangan bimbang, walaupun mereka turut menghidangkan alkohol, namun segala urusan berkaitan alkohol (menyediakan, menjual, menghidang) langsung tidak melibatkan kita sebagai pelanggan.
 
Udang goreng tepung yang lazat dimakan panas-panas.
Kita perlu faham betul-betul bab status Halal. Di Malaysia, kita ada JAKIM sebagai panel penilai. Di Korea Selatan, badan rasmi yang menentukan status halal makanan ialah Korean Muslim Federation (KMF). KMF pula salah satu badan Islam yang diiktiraf oleh JAKIM di seluruh dunia. Namun, disebabkan Korea Selatan bukan negara majoriti Muslim, maka logiklah amat sedikit makanan dan restoran yang mempunyai status dan logo halal KMF. Tetapi, tidak bermaksud makanan yang tiada logo halal KMF itu kita tidak boleh makan.
Jadi, sebagai Muslim yang beriman, dalam kita menjaga kehalalan makanan, kita juga perlu menjaga akal, hati, dan lidah ketika mengembara ke negara orang. Sesungguhnya, dalam konsep pengembaraan patuh syariah sebenar, ada lebih banyak perkara yang boleh kita lakukan berbanding yang dilarang.
Tip-tip ini juga sesuai untuk mana-mana negara minoriti Muslim. Cuma, tukarlah dialog di atas dengan bahasa mereka. Jangan pula tanya “dwejigogi” di Perancis, tercengang mereka nanti.
 
Sumber: blog.traveloka.com
The post Tip Mencari Makanan Halal untuk Pelancong Muslim di Korea appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/tip-mencari-makanan-halal-untuk-pelancong-muslim-di-korea/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Jenis Makanan Snek Halal Dan Mesra Muslim Di Kedai Serbaneka Jepun

5 Jenis Makanan Snek Halal Dan Mesra Muslim Di Kedai Serbaneka Jepun

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 1396 hits
Kini ada tidak perlu risau lagi untuk mendapatkan snek halal di Jepun Dengan usaha komuniti masyarakat Islam di sana produk makanan mesra Muslim semakin mudah didapati Organisasi seperti Halal Japan dan Halal In Japan telah melakukan kerja ...
Restoran Naritaya Osaka Ini Menyajikan Makanan Halal Yang Berkualiti

Restoran Naritaya Osaka Ini Menyajikan Makanan Halal Yang Berkualiti

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 1117 hits
Restoran Naritaya ini antara restoran yang menyediakan ramen halal di Osaka Cawangan pertama restoran ini adalah di Asakusa Tokyo menyajikan hidangan ramen yang berkualiti serta enak Restoran ini sering menjadi persinggahan ramai setelah me...
Hukum Berkenaan Menghidu Bau Makanan Dari Restoran Bukan Muslim

Hukum Berkenaan Menghidu Bau Makanan Dari Restoran Bukan Muslim

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 411 hits
Apa hukum kita hidu bau masakan daging babi Pejabat kami bersebelahan dengan restoran cina setiap hari bau masakan sup babi memasuki pejabat kami Kami tahu hukum memakannya memang haram tapi adakah menghidunya setiap hari juga termasuk dala...
Kesal Dikritik Soal Muslim Uighur China Undang Mesut Ozil Ke Xinjiang

Kesal Dikritik Soal Muslim Uighur China Undang Mesut Ozil Ke Xinjiang

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 362 hits
Juru bicara Kementerian Luar Negeri China Geng Shuang menilai Ozil tampaknya telah tertipu berita palsu Ozil harusnya datang untuk melihat secara langsung kondisi Uighur di Xinjiang yang sebenarnya
Bajazaf Agro Fertlizer Baja Organik Dan Kimia Keluaran Muslim

Bajazaf Agro Fertlizer Baja Organik Dan Kimia Keluaran Muslim

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 220 hits
BAJAZAF AGRO FERTLIZERPRODUK BAJA ORGANIK DAN KIMIAKEISTIMEWAAN BAJAZAF MELEBATKAN BUNGA DAN MENGUATKAN BUNGA DARI GUGUR MELEBAT DAN MEMBESARKAN BUAHMENCEGAH ULAT DIDALAM BUAH MENAMBAH HASIL DAN MENYUBURKAN TANAMAN SAWIT DAN GETAH Untuk mak...
Summit To Discuss State Of Affairs In Muslim World Not Religion Dr M Says

Summit To Discuss State Of Affairs In Muslim World Not Religion Dr M Says

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 242 hits
Prime Minister Dr Mahathir Mohamad told Islamic countries today that the Kuala Lumpur Summit is not to discriminate against or isolate any particular party but to find ideas for solutions to issues that have been plaguing Muslims for many y...
Oic Criticises Malaysia S Muslim Summit

Oic Criticises Malaysia S Muslim Summit

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 181 hits
The Organisation of Islamic Cooperation yesterday mounted a veiled attack on a Muslim summit in Malaysia shunned by Saudi Arabia saying such gatherings would weaken Islam Leaders of Muslim nations including Saudi rivals Iran Turkey and Qata...
Muslim World Needs To Catch Up In Technological Development Dr M

Muslim World Needs To Catch Up In Technological Development Dr M

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 251 hits
Muslim countries must start working on creating and developing their own technologies in order to stay ahead in technological advancement along with the developed nations Prime Minister Dr Mahathir Mohamad noted that right now the Muslim wo...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli