Tip Membeli Rumah


1: Selidik rumah idaman
    Oleh kerana perbelanjaan membeli rumah sememangnya besar, justeru masa juga perlu diperbanyakkan dalam menyelidik rumah idaman.
     Kini, terdapat pelbagai laman web hartanah dan jual beli rumah yang anda boleh dilayari untuk melakukan penyelidikan. Menariknya, melakukan penyelidikan secara dalam talian tidak memerlukan anda keluar rumah dan mengambil lebih banyak masa untuk memantau rumah dan kawasan mengikut kesesuaian anda.
Namun, bergantung 100 peratus kepada penyelidikan secara dalam talian juga tidak digalakkan. Apabila anda sudah mendapat beberapa idea rumah dan lokasi terbaik untuk anda, anda perlu melawat beberapa tempat dan lakukan penyelidikan di lokasi pula.
     Apabila melawat, disarankan juga untuk melawat tempat yang sama pada waktu-waktu yang berbeza untuk mendapat gambaran keseluruhan kawasan perumahan tersebut.

2: Ukur baju pada badan sendiri
     Keputusan membeli rumah perlu mengikut kemampuan anda. Bukan kemahuan anda sekiranya tidak mampu. Ramai orang mahukan rumah besar, hebat, cantik dan kawasan ternama. Namun rumah besar, hebat dan cantik di lokasi ternama pasti tinggi juga harganya.
     Satu amalan kewangan yang baik ketika memilih membeli rumah adalah dengan melakukan perkiraan bayaran bulanan rumah dibandingkan dengan gaji anda. Angka yang baik membabitkan bayaran bulanan rumah tidak sepatutnya melebihi 30 peratus daripada gaji bulanan anda. 
     Ertinya, sekiranya gaji bulanan adalah RM3,000 sebulan, sebaiknya bayaran bulanan rumah kurang daripada RM900 dan tidak lebih. Angka ini sedikit sebanyak dapat menjadi panduan kepada kemampuan anda memiliki sesuatu rumah.
     Selain itu, jangan lupa harga rumah yang tinggi pasti memerlukan bayaran pendahuluan rumah yang banyak. Apabila melakukan bayaran pendahuluan rumah pula, jangan sehingga habis segala simpanan anda. Pastikan masih terdapat lebihan simpanan kecemasan sekurang-kurangnya tiga hingga enam bulan perbelanjaan.


3: Kos jangka panjang
     Pastikan anda memikirkan kos jangka panjang memiliki rumah berkenaan. Sememangnya melakukan bayaran pendahuluan dan mampu membayar bulanan satu langkah pertama. Terdapat lagi kos yang anda perlu fikirkan.
     Sebagai contoh, rumah yang besar lazimnya memerlukan perbelanjaan yang besar untuk melengkapi setiap bilik dan penjuru. Mampukah anda membeli segala perabot untuk memenuhinya? Begitu juga pertimbangan rumah yang hebat, apabila tiba masa memperbaiki kerosakan kelak pasti kosnya juga hebat.
     Fikirkan juga kos pengangkutan iaitu rumah yang jauh dari tempat kerja akan memakan belanja petrol dan tol yang ting­gi. 
     Itu belum termasuk kos penyelenggaraan kereta. Begitu juga sekiranya anda berkeluarga, perlu fikir lokasi dan kemudahan untuk menghantar anak ke sekolah yang akan memakan kos tambahan.Bukan itu saja, kos dari segi masa juga perlu diambil kira seperti contoh rakan saya tadi yang membuang banyak masa sehingga 40 minit setiap pagi apabila tersilap membeli rumah.
     Membeli rumah baru amat mengujakan dan perlu dipertimbangkan dari pelbagai sudut. Apabila perbelanjaan tinggi, risiko kesilapan membeli juga tinggi dan ini memerlukan anda membuat keputusan penting dalam hidup anda.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://fendiwealthadvisors.blogspot.com/2014/05/tip-membeli-rumah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tip Memiliki Rumah Idaman

Tip Memiliki Rumah Idaman

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 241 hits
Dapatkan pakej pinjaman rumah yang terbaikBercakap dengan seorang penasihat kewangan yang berpengalaman atau perunding yang mendengar keperluan anda dan mampu untuk menawarkan pendapat yang tidak berat sebelah pada pakej pinjaman rumah yang...
Sentiasa Anggap Suami Anda Paling Handsome Di Dunia Walaupun Wawa Zainal Kongsi Tip Rumah Tangga Bahagia

Sentiasa Anggap Suami Anda Paling Handsome Di Dunia Walaupun Wawa Zainal Kongsi Tip Rumah Tangga Bahagia

papar berkaitan - pada 9/10/2018 - jumlah : 347 hits
Pelakon Wawa Zainal berkongsi tip mudah agar rumah tangga bahagia dengan sentiasa anggap suami sendiri paling handsome di dunia Perkahwinan antara Wawa Zainal dan aktor Aeril Zafrel sudah memasuki usia tujuh tahun Aeril dan Wawa mendirikan ...
Doktor Bagi Tip Mudah Nak Anak Makan Ubat Tanpa Perlu Paksa Dan Berperang Satu Rumah

Doktor Bagi Tip Mudah Nak Anak Makan Ubat Tanpa Perlu Paksa Dan Berperang Satu Rumah

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 550 hits
Bila anak tak sihat ibu bapa terus dalam dilema Bukan apa apabila sebut je kena makan ubat reaksi pertama anak ada yang terus menangis seperti kena pukul tutup mulut rapat dan macam macam drama lagi Kalau tak di bagi bimbang sakit makin mel...
Mengadu Kat Bf Kena Senggugut Teman Lelaki Bergegas Hantar Ubat Ke Rumah

Mengadu Kat Bf Kena Senggugut Teman Lelaki Bergegas Hantar Ubat Ke Rumah

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 482 hits
Beberapa hari yang lalu tular di Twitter apabila seorang wanita telah memuat naik satu foto makanan dan ubat untuk melegakan senggugut yang diberikan oleh teman lelakinya sebaik sahaja mengetahui dia sedang mengalami senggugut I bagitahu i ...
Ebook Tak Ada Duit Boleh Beli Rumah Ke

Ebook Tak Ada Duit Boleh Beli Rumah Ke

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 285 hits
Apa yang anda akan dapat dalam ebook Takde Duit Boleh Beli Rumah Ke 7 sebab utama kenapa anda wajib melabur dalam pelaburan hartanah yang ramai orang tak Tahu Betul ke boleh beli rumah tanpa letak sebarang downpayment 3 cara berkesan yang a...
Kerjaya Yang Anda Boleh Pilih Untuk Dilakukan Dari Rumah

Kerjaya Yang Anda Boleh Pilih Untuk Dilakukan Dari Rumah

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 247 hits
Adakah anda sudah berjaya dapatkan internet berkelajuan tinggi bagi rumah kediaman anda Bagi pengguna unifi ada antara pelanggan sedia ada yang telah berjaya menikmati kelajuan tambahan sehingga 10 kali ganda Kalau sebelum ini pakej yang di...
5 Jenis Kek Yang Sangat Laris Dan Sesuai Di Jadikan Bisnes Di Rumah

5 Jenis Kek Yang Sangat Laris Dan Sesuai Di Jadikan Bisnes Di Rumah

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 649 hits
As Salam 5 Jenis Kek Yang Sangat Laris Dan Sesuai Di Jadikan Bisnes Di Rumah Hey Dah mula berfikir fikir dan pasang niat nak buat bisnes kat rumah Kalau itulah niat dan tekad anda saya ucapkan tahniah kerana anda sebenarnya memilih tindakan...
Puting Beliung Hantam Lubuklinggau 12 Rumah Warga Rusak

Puting Beliung Hantam Lubuklinggau 12 Rumah Warga Rusak

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 184 hits
Puting beliung hantam Lubuklinggau 12 rumah warga rusak Peristiwa itu terjadi bersamaan dengan adanya fenomena hujan es Senin sore Angin kencang datang yang langsung merusak apapun yang dilewatinya
Citer Projek Mini Home Theater Kat Rumah

Citer Projek Mini Home Theater Kat Rumah

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 364 hits
Assalammualaikum Dunia Hai korang buat ape tue dah sarap ker or dah terus lunch yee akak baru jew siapkan projek bilik Mini Home Theater kat rumah Hello saya penjaga tetap bilik ni adeiiii nak mengecat memakan satu hari jugak dan ditambah d...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Jangan Pandang Belakang 2



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Bolehkah Nak Henti Ambil Ubat Tidur Lor Azepam

Kenapa Muhyiddin Kluster Mahkamah Mudah Dapat Passport

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Elak Menyerabutkan Fikiran Sendiri Dengan Mengamalkan 7 Perkara Ini

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users