Tiong Gesa Pimpinan Umno Km Melaka Tegur Akmal


malaysiakini.com
Diterbitkan: Mar 19, 2024 2:34 PM
Menteri Pelancongan Tiong King Sing menyeru kepimpinan Umno tidak terus membiarkan Ketua Pemuda Umno Dr Akmal Saleh memperbesar-besarkan isu penjualan stoking yang tertera kalimah Allah di kedai serbaneka KK Mart

Dalam satu kenyataan di Facebook, Tiong berkata Umno perlu memandang serius tindakan Akmal dan tidak membiarkannya menggunakan platform Pemuda Umno dan statusnya sebagai pemimpin untuk mengejar agenda peribadi.

“Saya lebih bimbang sekiranya pemimpin kanan Umno tidak mempedulikan gelagat dan sikap Akmal selaku ketua Pemuda Umno, maka ini akan mengakibatkan rakyat terus berpandangan negatif terhadap Umno, malah tidak mustahil Umno terus ditolak oleh rakyat yang cintakan keamanan, perpaduan dan dahagakan politik matang,” katanya.

Mengulas lanjut, Tiong juga menggesa Ketua Menteri Melaka Ab Rauf Yusoh supaya bertindak tegas terhadap Akmal yang juga exco kerajaan negeri itu.

“Saya telah mendapat maklum balas bahawa rakyat dan akar umbi Melaka telah membuat aduan dengan menyatakan rasa tidak puas hati terhadap sikap angkuh Akmal.

“Jika tidak diperbetulkan segera, ini mungkin memberi kesan negatif kepada perkembangan politik Melaka pada masa hadapan,” tegasnya.

Sebuah rangkaian kedai serbaneka KK Mart di Sunway baru-baru ini mencetuskan kontroversi apabila didapati menjual stoking tertera kalimah Allah.

Susulan kontroversi itu, pengasas KK Super Mart, KK Chai membuat permohonan maaf, selain menjelaskan produk tersebut adalah 'consignment' daripada vendor dan pihaknya telah berhubung dengan vendor terbabit untuk mendapatkan penjelasan lanjut.

Namun, ia tidak terhenti disitu apabila Akmal dengan lantang menyatakan permohonan maaf saja tidak mampu “menutup buku” berhubung kontroversi itu.

Mengulas lanjut, Tiong berkata Akmal tidak sepatutnya “menunggang” isu berkenaan untuk meraih modal politik kerana ia boleh merosakkan keharmonian masyarakat.

Kata Tiong, semua pihak seharusnya bertenang dan tidak lagi “menyimbah minyak ke api” yang sedang mahu reda.

“Sebaliknya, berilah peluang kepada pihak KK Super Mart membetulkan kesilapan dan Akmal juga tidak perlu lagi mengambil kesempatan terhadap isu ini untuk menjadi hero,” katanya.

Menurut Tiong, dia percaya bahawa sebagai sebuah perusahaan perniagaan, KK Super Mart telah banyak menyumbang dan memberi manfaat kepada masyarakat, terutamanya dalam meningkatkan ekonomi serta mewujudkan peluang pekerjaan.

“Ini fakta dan realiti yang tidak dapat dinafikan. KK Super Mart mempunyai melebihi 800 cawangan di seluruh negara, dan pekerjanya terdiri daripada pelbagai kaum termasuk pekerja Melayu.

“Jika kontoversi stoking terus memuncak, ia mungkin mewujudkan jurang antara pekerja, dan lebih teruk lagi, ia akan menjejaskan mata pencarian sebilangan besar pekerja. Adakah ini yang Akmal mahu lihat?” soalnya.

Sehubung itu, Tiong berkata adalah penting untuk semua pihak bertolak ansur dan menerima permohonan maaf ikhlas syarikat terbabit dengan hati yang terbuka.

Tambah Tiong, dia juga menggesa semua pemimpin politik supaya bertenang dan menghentikan pertelagahan.

“Sebaliknya, berikan sepenuh tumpuan terhadap agenda membangunkan negara demi kebaikan rakyat,” katanya.

Akmal dan Tiong sebelum ini dilihat berselisih dan saling melemparkan kecaman di media sosial, dengan ketua Pemuda Umno itu menggesa Tiong dipecat.

Ini berikutan beberapa isu, termasuk berhubung cadangan untuk bak kut teh dimasukkan dalam senarai makanan warisan negara.

Sementara itu, Ketua Polis Negara, Razarudin Husain, semalam berkata pihak KK Super Mart akan dipanggil dalam masa terdekat untuk membantu siasatan.

Dalam kenyataan berasingan, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Mohd Shuhaily Mohd Zain, berkata dua kertas siasatan dibuka selepas pihaknya menerima 42 laporan.

Katanya, kes disiasat oleh Unit Siasatan Jenayah Terkelas Bukit Aman mengikut Seksyen 298A Kanun Keseksaan iaitu atas alasan agama, menyebabkan suasana tidak harmoni, perpecahan atau permusuhan, benci-membenci atau niat jahat atau memudaratkan perpaduan.

Menurutnya, kes juga disiasat bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 iaitu penggunaan kemudahan rangkaian yang tidak wajar.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/03/tiong-gesa-pimpinan-umno-km-melaka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Akmal Worse Than Ali Tinju Papagomo Jamal Jamban Hired Protesters Demonstrate At The Wrong Supermarket

Umno Akmal Worse Than Ali Tinju Papagomo Jamal Jamban Hired Protesters Demonstrate At The Wrong Supermarket

papar berkaitan - pada 25/3/2024 - jumlah : 180 hits
What do Ali Tinju Papagomo Jamal Jamban and Akmal Salleh have in common They were all UMNO racists or gangsters who would do dirty jobs tasked by their party Their jobs were incredibly easy holds rally or protest under the false pretence th...
Tidak Tinggal Diam Nga Bidas Akmal Dap Bidas Umno

Tidak Tinggal Diam Nga Bidas Akmal Dap Bidas Umno

papar berkaitan - pada 19/3/2024 - jumlah : 99 hits
Ketua Whip Parlimen DAP Nga Kor Ming menggesa ketua Pemuda Umno Akmal Salleh supaya berhenti menghasut sentimen perkauman dan agama berhubung kemelut stoking bercetak Allah yang ditemui di KK Mart Adakah sekiranya individu tersebut menghina...
Hasutan Akmal Boleh Bawa Padah Pada Umno Nga

Hasutan Akmal Boleh Bawa Padah Pada Umno Nga

papar berkaitan - pada 19/3/2024 - jumlah : 114 hits
malaysiakini comDiterbitkan Mar 18 2024 8 35 PMKetua Whip Parlimen DAP Nga Kor Ming menggesa ketua Pemuda Umno Akmal Salleh supaya berhenti menghasut sentimen perkauman dan agama berhubung kemelut stoking bercetak Allah yang ditemui di KK M...
Umno S Akmal Has Lost The Argument Against Academic Says Zaid

Umno S Akmal Has Lost The Argument Against Academic Says Zaid

papar berkaitan - pada 26/3/2024 - jumlah : 129 hits
Former law minister Zaid Ibrahim urged Umno Youth chief Dr Akmal Saleh to propose better ideas to defend the economically weaker Malays PETALING JAYA A former law minister said Dr Akmal Saleh has lost the argument with an academic after the...
Pemimpin Umno Gesa Zaliha Ahmad Terrirudin Jawab Kekeliruan Usul Badan Peguam

Pemimpin Umno Gesa Zaliha Ahmad Terrirudin Jawab Kekeliruan Usul Badan Peguam

papar berkaitan - pada 17/3/2024 - jumlah : 81 hits
Puad Zarkashi berkata usul Badan Peguam mencabar keputusan Lembaga Pengampunan Wilayah Persekutuan mengurangkan hukuman Najib Razak bukan sesuatu yang mengejutkan PETALING JAYA Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dr Zaliha Mustafa dan Peguam...
I Want To Go To Heaven Too Sole Kelantan Umno Rep On Supporting Vote To Re Enact Nullified Shariah Provisions

I Want To Go To Heaven Too Sole Kelantan Umno Rep On Supporting Vote To Re Enact Nullified Shariah Provisions

papar berkaitan - pada 7/3/2024 - jumlah : 131 hits
State legislature voted unanimously to restore 16 shariah criminal provisions struck down by the Federal Court Umno s sole assemblyman in Kelantan Mohd Syahbuddin Hashim said his party has always supported the state s shariah criminal provi...
Kkm Tegur Usahawan Kendali Makanan Guna Sarung Tangan Kuning

Kkm Tegur Usahawan Kendali Makanan Guna Sarung Tangan Kuning

papar berkaitan - pada 20/3/2024 - jumlah : 95 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia tegur usahawan yang bertindak memakai sarung tangan berwarna kuning yang tidak sesuai digunakan dalam mengendalikan makanan Menerusi hantaran yang dimuat naik oleh KKM di laman X pihaknya menjelaskan nbsp saru...
Kasihanlah Anak Kecil Pengunjung Bazar Tegur Mak Ayah Bawa Stroller Peka Dengan Sekeliling

Kasihanlah Anak Kecil Pengunjung Bazar Tegur Mak Ayah Bawa Stroller Peka Dengan Sekeliling

papar berkaitan - pada 21/3/2024 - jumlah : 82 hits
Masuk hari kesembilan kita berpuasa bermacam ragam dan kisahnya di puasa ini Namun paling menjadi perbualan di kalangan kita pastinya rungutan di bazar Ramadan Antara rungutan yang seringkali dibangkitkan pastinya soal harga yang tidak masu...
Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Jangan Pandang Belakang 2

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Sussurro House By Davide Adracco Architetto In Sao Miguel Do Gostoso Brazil

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Ex Manager S Jail Term Set Aside Fined Rm100 000 For Deposit Taking

Spm Candidates To Receive Results On May 27

Tagap Nama Jersi Baru Sabah

Lunch Treat Di Woodfire Shah Alam