Tinggal Anak Yang Sakit Untuk Ke Mekah Jadikan Kisah Dua Orang Nabi Sebagai Teladan


Satu ketika dahulu, viral kisah pelakon dan pengacara berbakat, Datin Fouziah Ghous tentang kisah dia dan suami meninggalkan anak kedua mereka di Malaysia ketika sakit untuk menunaikan ibadah haji. Ramai yang memuji tindakan pasangan ini kerana tidak tergugat dan menganggap dugaan itu sebagai satu ujian untuk menunaikan ibadah di Tanah Suci.

Tidak ramai yang mengetahui kisah sebenar di sebalik kejadian tersebut. Ketika sesi fotografi bersama Fouziah dan anaknya, Pa&Ma sempat bertanyakan hal ini. Semoga kisah yang dikongsikan oleh usahawanita cantik ini dapat menjadi teladan kepada kita semua.
Najis Zaheen Bercampur Darah
Saat dia dan suami membuat keputusan untuk menunaikan ibadah haji, Zaheen terpaksa menjalani sebuah pembedahan di perutnya. Semuanya bermula semasa Foziah baharu pulang dari mengambil visa untuk ke Mekah. Kebetulan semasa sampai di rumah, anaknya itu membuang air besar.
Fouziah terkejut ketika mahu menyalin lampin anaknya, dia dapati ada darah bercampur dengan najis Zaheen. Pada waktu itu juga mereka membawa Zaheen ke klinik. Doktor meminta Fouziah untuk memantau keadaan anaknya itu sepanjang malam. Cerita Fouziah, dia menukar lampin Zaheen berkali-kali malam itu kerana ia asyik dipenuhi darah dan anaknya kerap muntah.
Keesokkan harinya, mereka membawa Zaheen ke hospital untuk memeriksa keadaan anaknya. Zaheen disahkan menghidap Intussusception iaitu suatu keadaan di mana usus kecilnya tersangku pada usus besar. Doktor menyarankan agar Zaheen dibedah segera. Tidak tunggu lama, Fouziah dan suaminya bersetuju. Pembedahan dijalankan sekitar jam 6.00 petang sehingga 8.00 malam. Awal pagi itu, pada jam 3.00 pagi sepatutnya mereka sudah bergerak ke lapangan terbang. Fouziah dan suami mengangguhkan perjalanan dan bertemu dengan jemaah lain di Filipina kerana negara itu merupakan transit untuk ke Mekah.
Penerbangan ke Mekah terpaksa ditunda kerana berlaku kemalangan di landasan kapal terbang. Selama tiga ke empat hari di Filipina, Fouziah dapat berehat sepenuhnya dan menghubungi anaknya di Malaysia. “Ada hikmahnya penerbangan ditunda, saya dapat berhubung dengan anak-anak kerana liputan telefon sangat baik berbanding jika di Mekah. Ketika di Mekah, saya dan suami memang dapat beribadah dengan khusyuk.

Yang saya ingat, sebelum berangkat ke lapangan terbang, saya berdoa pada Allah SWT. Saya katakan yang saya ke Mekah untuk beribadah kerana-Nya. Jadi saya mohon, Dia beri perlindungan pada Zaheen. Alhamdulillah segala urusan saya dan anak dipermudahkan,” kata Fouziah berkongsi cerita tentang pengalamannya ketika meninggalkan Zaheen untuk tujuan beribadah.
Jadikan Kisah Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail Sebagai Tauladan
Kata Fouziah lagi, dia dan suami banyak bercerita tentang kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail sebelum diuji anak mereka sakit dan terpaksa dibedah sewaktu mereka mahu ke Mekah. Kata Fouziah, baik dia atau suamiya tidak terdetik sedikit pun untuk menarik diri dari beribadah kerana dia percaya setiap ujian itu pasti didatangkan dengan ganjarannya.

“Sewaktu Zaheen sakit dan kami pula mahu ke Mekah, ada juga kami rujuk pada para ustaz tentang hal ini. Kesemua mereka memberitahu ini semua ujian dan kami terpilih untuk melaluinya. Mereka juga bercerita tentang pengorbanan Nabi Ibrahim yang sanggup menyembelih anaknya sendiri kerana taatkan perintah Allah SWT. Ini panggilan Allah kepada kami berdua, apa lagi yang kami mahu?,” sambung Fouziah. Itulah yang menjadi penguat semangat bagi meneruskan rancangan untuk menunaikan haji.
Sumber foto: Fouziah Ghous
Saksikan pasangan Datin Fouziah Ghous & Datuk Zhafran dalam Pa&Ma Musim Kelima dengan kupasan topik episod ke-10 ‘Travel Umrah Bersama Si Kecil’ pada 4 September 2019, Rabu jam 9 malam disaluran Astro Prima (ch 105) , Prima HD (ch 121) dan Astro Go (apps).

 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/09/tinggal-anak-yang-sakit-untuk-ke-mekah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Jatuh Sakit Cikgu Pedalaman Terharu Guru Besar Amp Rakan2 Hulur Bantuan

Anak Jatuh Sakit Cikgu Pedalaman Terharu Guru Besar Amp Rakan2 Hulur Bantuan

papar berkaitan - pada 26/8/2019 - jumlah : 393 hits
Menjadi seorang guru kepada anak bangsa merupakan satu tugas yang mulia Lebih lebih lagi jika mereka berkhidmat di kawasan pedalaman yang memerlukan pengorbanan yang besar Bukan sahaja terpaksa berjauhan dengan keluarga malahan perlu berhad...
Letak Syarat Makan Fast Food Dua Bulan Sekali Demi Kesihatan Anak Anak

Letak Syarat Makan Fast Food Dua Bulan Sekali Demi Kesihatan Anak Anak

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 299 hits
Kalau sebut pasal kesihatan mesti ada kaitan dengan pemakanan kan Sebagai ibu bapa wajar untuk anda menitikberatkan soal pemakanan dan periksa pengambilan makanan harian anak anak Itulah yang dikongsikan oleh pelakon dan usahawan Datin Rebe...
Wafat Akibat Luka Bakar Ipda Erwin Tinggalkan Istri Dan Dua Anak

Wafat Akibat Luka Bakar Ipda Erwin Tinggalkan Istri Dan Dua Anak

papar berkaitan - pada 26/8/2019 - jumlah : 181 hits
Jenazah dimakamkan secara kedinasan dipimpin Kapolda di Taman Makan Pahlawan Kabupaten Cianjur Dalam kesempatan itu Truno mewakili Kapolda Jabar dan seluruh jajaran mengucapkan belasungkawa terhadap keluarga Ipda Erwin
Anak Sakit Tapi Bapa Keluar Dengan Gadis Tiktok

Anak Sakit Tapi Bapa Keluar Dengan Gadis Tiktok

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 332 hits
Anak sakit di hospital bapa pula bersuka ria dengan gadis TiktokSeorang wanita meluahkan rasa terkilan terhadap bekas suaminya kerana masih sempat untuk keluar bersuka ria bersama bersama seorang gadis ketika anak mereka sedang menerima raw...
Ada Bayi Beringat Pakai Aircond Aircond Dalam Rumah Kereta Punca Anak Sakit

Ada Bayi Beringat Pakai Aircond Aircond Dalam Rumah Kereta Punca Anak Sakit

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 446 hits
Penggunaan pendingin hawa atau aircond tak boleh dielakkan terutamanya ketika dalam kenderaan atau di rumah Tambahan lagi suhu persekitaran yang panas memang tidak boleh dielakkan Tapi bagi mama papa yang mempunyai anak kecil khususnya yang...
Peringati Hari Pramuka Ke 58 Gubernur Jabar Sebut Pramuka Sebagai Teladan Kebangsaan

Peringati Hari Pramuka Ke 58 Gubernur Jabar Sebut Pramuka Sebagai Teladan Kebangsaan

papar berkaitan - pada 26/8/2019 - jumlah : 191 hits
Gerakan Pramuka perlu menjadi mitra pemerintah dalam memajukan ekonomi yang inklusif di antaranya dengan mendukung program program Jabar Juara yang telah dicanangkan Pemerintah Daerah Provinsi Jabar
Kisah Inspiratif Anak Buruh Tani Jadi Wisudawan Terbaik Universitas Jember

Kisah Inspiratif Anak Buruh Tani Jadi Wisudawan Terbaik Universitas Jember

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 195 hits
Alhamdulillah selama kuliah saya memperoleh bantuan Beasiswa Bidikmisi ujar Winda sapaan akrab Erwinda Viantasari
Berbakat Dan Berprestasi Ini Dua Sosok Anak Dian Nitami Dan Anjasmara Yang Jarang Terekspos Media

Berbakat Dan Berprestasi Ini Dua Sosok Anak Dian Nitami Dan Anjasmara Yang Jarang Terekspos Media

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 226 hits
Memilih untuk nggak berkecimpung di dunia hiburan kedua anak Dian dan Anjas ini tetap tunjukkan prestasinya Keren
Asal Anak Sihat Shila Tak Kisah Nampak Macam Mengandung 4 Minggu Baru Boleh Berbengkung

Asal Anak Sihat Shila Tak Kisah Nampak Macam Mengandung 4 Minggu Baru Boleh Berbengkung

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 391 hits
Perubahan bentuk badan selepas bersalin perkara yang perlu dilalui para ibu Penyanyi Shila Amzah sedang melalui situasi ini selepas melahirkan cahaya mata sulungnya 31 Ogos lalu Artikel berkaitan Adalah normal ibu ibu masih mempunyai bentuk...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis